• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyrare (finare?) Quartz klockor.

ekan76

Omega
Jag börjar fundera på en lite finare och bättre Quartz klocka. Har några stycken i prisklassen 1-3kkr och funderar nu på vad som skiljer urverken åt i de olika prisklasserna. T.ex så har jag en 11 år gammal Certina Action dykare med ETA verk. Vad får jag mer (urverksmässigt) om jag köper en Omega AT Quartz som också har ETA verk? Likaså gillar jag Breitling Aerospace, men det finns ju Certina Multi-8... Självklart förstår jag skillnader i kvalitet och finish på boett, länk etc. När det gäller automat klockor är det mycket lättare att hitta info och förstå vad som skiljer urverken åt, men hur är det med Quartz egentligen?
 

ekan76

Omega
Intressant läsning om Seiko och kvartsens historia! Har kollat på warchbase, men hittar inte riktigt informationen där. Om man kollar på urverket i Aqua terra (4564) står det quartz movment with date och inte mycket mer.
HAQ och termokompensation är ju fint, men det framgår sällan. Känns som om vissa tillverkare bara nöjer sig med att säga Quartz.
 

RBJSWE

Cartier
Kan inte svara för urverkets kvalitet, men är kär i min quartz-AT. Har svårt att tro att jag skulle få samma känsla för en Ur och Penn-klocka, och när det gäller just Quartz, där kvaliteten är någorlunda densamma, är väl känslan allt.

DSC_0060.JPG
 

ekan76

Omega
Den är riktigt fin! Förstår känslan. Tanken var inte alla att jämföra dyrare Quartz klockor med någon Regal från ur och penn. Jag funderade mest på om prisskillnaden mellan, låt säga Certina och Omega, ligger i resten av klockan och inte i verket.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Den är riktigt fin! Förstår känslan. Tanken var inte alla att jämföra dyrare Quartz klockor med någon Regal från ur och penn. Jag funderade mest på om prisskillnaden mellan, låt säga Certina och Omega, ligger i resten av klockan och inte i verket.

Omega 4564 bygger på termokompenserade E64.111 vilket jag tror är specat till +- 20sek per år under rätt förhållanden. Tror E63.111 är swatchs precidrive som bla hittas i certina ds action. Tittar man på seiko 9f som är specat till +-10 sek per så låter det inte som en så stor skillnad men det är det då termokompenseringen är betydligt bättre på detta urverk, dvs inte lika känslig för differensen i grader. Så om du åker skidor eller sitter i värmestugan så kommer 9f troligen hålla sig inom +-10 sek vilket andra verk troligen inte kommer att göra.

Den äldre omega AT kvarts har calibre 1538 vilken saknar termolompensering, där hamnar specen på +-10 per månad (tror jag det var). Dock går den bättre än så.

Så ja finns stora skillnader mellan kvaliten på kvartsverken. Kvartsklockor överlag betalar man för mkt för det man får, förutom då några som t.ex seikos 9f och då möjligen precidrive i billigare klockor.
 
Senast ändrad:

Calfen

Panerai
Pappas quartzare (stulen bild från förre ägaren) men riktigt rolig och perfekt som extra klocka då man slipper ställa in tiden när man inte använt den på ett tag!
IMG_1984.PNG


Sen hur avancerat urverket är på en klocka som denna är lite sekundärt för mig ser hellre en bra driftsäkerhet och användbara komplikationer som tex min gamla emergency! Båda klockorna köpta på KS

IMG_1289.JPG
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Lyfter en gammal tråd i hopp om ny info. ETAs E63.111 är det verk som driver tre hands certina Precidrive. Det verket heter också L156, 3 hos Longine. (obs att ser som bara heter 156 är ett helt annat.
Detta jag har svårt att fatta är att Longines inte verkar använda det finare Precidrive verket i tex sina hydroconquest. Det är ju otroligt märkligt att man (om det stämmer) inte kan få detta TC verk i en dykare från den finare mörkesbrorsan utan måste välja sen billigare certinan? Hur tänker dom undrar man. Och... Finns det inte andra klockor nu som använder e63.111 frågade man sig.
Ursäkta korspostning men hör bättre hemma här ..
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tycker Grand Seiko gör otroliga Quartz klockor och specifikt deras GMT-modeller!
Instämmer såklart i det! Dom är ju suveräna men också ganska dyra. Sedan jag postade här ovan senast har jag iaf identifierat ett alternativ till med Precidrive som är kul nämligen Bell & Ross där verket hos dom heter "Cal 102". Finns bla i den här godingen för rimliga pengar på C24.
Det är ju ett kul termokompenserat alternativ där det säkert finns fler som använder just detta verk.
Screenshot_2019-03-16-15-57-21.png
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Pappas quartzare (stulen bild från förre ägaren) men riktigt rolig och perfekt som extra klocka då man slipper ställa in tiden när man inte använt den på ett tag!
IMG_1984.PNG


Sen hur avancerat urverket är på en klocka som denna är lite sekundärt för mig ser hellre en bra driftsäkerhet och användbara komplikationer som tex min gamla emergency! Båda klockorna köpta på KS

IMG_1289.JPG
Haha "användbara" komplikationer. Just Emergency är väl den klocka som har en av tidernas mest onödiga komplikationer? ;)
 
Topp