• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Därför tror jag Rolex har strypt tillgången på sportmodeller sportrolex

Kugghjul

Panerai
Anledningen är ganska enkel, de har precis lanserat nya Datejustmodeller, och strypningen av leveranser av sportrolex (främst i stål) är Rolex sätt att försöka sälja slut på så många gamla Datejust som möjligt, innan de börjar skicka ut de nya Datejustklockorna. Vad säger ni om det?

New Rolex Datejust 36 watch - Baselworld 2018
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Anledningen är ganska enkel, de har precis lanserat nya Datejustmodeller, och strypningen av leveranser av sportrolex (främst i stål) är Rolex sätt att försöka sälja slut på så många gamla Datejust som möjligt, innan de börjar skicka ut de nya Datejustklockorna. Vad säger ni om det?

New Rolex Datejust 36 watch - Baselworld 2018
Har du siffror på hur många sportrolex det tillverkas idag vs för 2-3årsedan? Värt att klämma in är ju att det är vääldigt många fler som vill ha sportrolex nu än för bara något årsen och således ökar ju köer och priser. Det jag vill komma till är: har de verkligen strypt tillverkningen? Med hur mycket? Och hur vet du det?
 

UNO

Panerai
Jag tror(& tror, @Affe..) att det handlar om en uttänkt strategi för att landa i att Rolex är stiliga klockor för framgångsrika män och kvinnor.
246D4496-FDA7-40A8-AAE5-1269D35325B4.jpeg

Sportklocksegmentet är det många som slåss om och i den striden syns man mindre ju fler som är med och slåss.
Datejust II och 41 mm TT med vit, gul och rosé tolkar jag som ett tecken.

Edit: färre ändrat till fler och mitt påpekande till Affe är inget påhopp utan en liten gliring ;-)
 
Senast ändrad:

eeee

Cartier
2-Faktor
Jag har absolut ingen aning (om något) men reflekterade över kort över intervjun med APs VD som någon länkat till någonstans härom dagen där han sa något i stil med att de vill ta kontroll, känna sin konsument osv och att de öppnar fler egna butiker. Skippar mellanled genom ÅF. Men det intressanta var att de endast ska tillverka 40K ur om året för att just behålla exklusivitet osv. Vad jag förstått är inte Rolex lika pratglada kring sina strategier men det verkar ju iaf i dagsläget som de möjligtvis skulle kunna tänka i liknande banor. Iaf gällande supply/demand. Eller?
 

DrDre

Patek
Jag tror(& tror, @Affe..) att det handlar om en uttänkt strategi för att landa i att Rolex är stiliga klockor för framgångsrika män och kvinnor.
246D4496-FDA7-40A8-AAE5-1269D35325B4.jpeg

Sportklocksegmentet är det många som slåss om och i den striden syns man mindre ju färre som är med och slåss.
Datejust II och 41 mm TT med vit, gul och rosé tolkar jag som ett tecken.

Cool annons! Särskilt Jackie Stewart.
 

ZWG Vader

Omega
Jag tror(& tror, @Affe..) att det handlar om en uttänkt strategi för att landa i att Rolex är stiliga klockor för framgångsrika män och kvinnor.
246D4496-FDA7-40A8-AAE5-1269D35325B4.jpeg

Sportklocksegmentet är det många som slåss om och i den striden syns man mindre ju färre som är med och slåss.
Datejust II och 41 mm TT med vit, gul och rosé tolkar jag som ett tecken.
Vad gullig Tiger ser ut. Och tillsammans med Vonn i en annons. Förmodligen före deras relation. Kanske var det genom Rolex de träffades.
 

DrDre

Patek
Jag tror(& tror, @Affe..) att det handlar om en uttänkt strategi för att landa i att Rolex är stiliga klockor för framgångsrika män och kvinnor.

Sportklocksegmentet är det många som slåss om och i den striden syns man mindre ju färre som är med och slåss.
Datejust II och 41 mm TT med vit, gul och rosé tolkar jag som ett tecken.

Inte omöjligt alls att man (delvis) vill positionera om sportklockorna från just sportklockor till lyxstål. Man ser att AP mfl tar tre ggr så mkt betalt samtidigt som Rolex har ett mer etablerat varumärke och är "bättre" (funktionellt sett). Det är nog lite "Veblen goods" över det hela.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror(& tror, @Affe..) att det handlar om en uttänkt strategi för att landa i att Rolex är stiliga klockor för framgångsrika män och kvinnor.
246D4496-FDA7-40A8-AAE5-1269D35325B4.jpeg

Sportklocksegmentet är det många som slåss om och i den striden syns man mindre ju färre som är med och slåss.
Datejust II och 41 mm TT med vit, gul och rosé tolkar jag som ett tecken.
Här ser man tydligt att subc ( eller har någon en seadweller?) är på tok för stor att ha till skjorta och kavaj.
 

Kugghjul

Panerai
Jag är inte säker på att man har så mkt gammalt. Moderna företag har ju ofta inte så mkt lager. Prylarna går direkt till konsument eller butik.
Det kanske inte är så många klockor per butik, men det blir ju en hel del pengar ändå. Säg att en vanlig svensk Rolex AD har 6-10 Datejust; dessa tror jag man försöker sälja ut med denna strategi. Jämför gärna med Omegas varumärkesförstörande reor.

När jag köpte datejust i höstas så var det slut/kö överallt...
Var det en speciell modell du sökte? Urtavlan går ju att ändra. Jag tycker det brukar finnas i alla fall några Datejust hos alla AD.

Har du siffror på hur många sportrolex det tillverkas idag vs för 2-3årsedan? Värt att klämma in är ju att det är vääldigt många fler som vill ha sportrolex nu än för bara något årsen och således ökar ju köer och priser. Det jag vill komma till är: har de verkligen strypt tillverkningen? Med hur mycket? Och hur vet du det?
Du kan vara något på spåren vad gäller efterfrågan. Men Rolex har strypt utbudet, jag följer allt för många klock-tubers och tex Watchbox / Govberg. De har tydligt nämnt att Rolex strypt utbudet sedan i höstas.

Jag har absolut ingen aning (om något) men reflekterade över kort över intervjun med APs VD som någon länkat till någonstans härom dagen där han sa något i stil med att de vill ta kontroll, känna sin konsument osv och att de öppnar fler egna butiker. Skippar mellanled genom ÅF. Men det intressanta var att de endast ska tillverka 40K ur om året för att just behålla exklusivitet osv. Vad jag förstått är inte Rolex lika pratglada kring sina strategier men det verkar ju iaf i dagsläget som de möjligtvis skulle kunna tänka i liknande banor. Iaf gällande supply/demand. Eller?
Inte omöjligt alls att man (delvis) vill positionera om sportklockorna från just sportklockor till lyxstål. Man ser att AP mfl tar tre ggr så mkt betalt samtidigt som Rolex har ett mer etablerat varumärke och är "bättre" (funktionellt sett). Det är nog lite "Veblen goods" över det hela.
Ja en strategi skulle vara att dra märket uppåt prestigemässigt. Men standardklockorna känns ju inte riktigt AP RO speciella, även om de tekniskt sett är mer hållbara i mekanik material etc.
 
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa ut x antal klockor/år och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa x antal klockor och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....

Av alla konstiga teorier (finns många på internationella forum) så är denna faktiskt logisk. Lägg dessutom till att Rolex har krupit ned i åldrarna samt att ekonomin snurrar på så känns det som att vi är hemma.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa ut x antal klockor/år och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....
Också hört från diverse håll.
 

MrPlow

Rolex
Var det en speciell modell du sökte? Urtavlan går ju att ändra. Jag tycker det brukar finnas i alla fall några Datejust hos alla AD.
Jo en 116234 (36 mm, jubilee, wg-ring) med blå stavindextavla.

Slutade med att jag fick en tag på en rosa efter långt köande på två ställen och sen fixade de en blå tavla. Allt blev klart veckan innan jag skulle ge bort den. Trots att jag var ute 2 mån i förväg.

Innan sommaren var svaret: "den har vi alltid på lager".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De har ju inte blrjat strypa nu, det är ju flera år sedan. Ett enkelt sätt att öka efterfrågan och kunna behålla sina priser när andra tillverkare kämpar för att få sålt. Är det slutsålt upplevs det som eftertraktat osv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Även om det kanske förvånar klocknördar så säljs det betydligt mer Datejusts etc än stålsport på det stora hela. Tillgången på heta modeller kontrolleras bara för att hålla hajpen uppe och bygga varumärke. Det är inte något nytt som kommit med keramisk daytona, hulk eller ny gmt.

Det som eventuellt är nytt är att ADs numer försöker profitera på detta genom att antingen sälja dessa dyrare eller genom att tvinga kunder köpa ädelmetallklockor till fullpris och sedan låta kunderna köpa hajpad stålsport till listpris istället för att erbjuda rabatt på dyrare klockor.
 

nickebult

Omega
Någon som varit till rolex ÅF i Sverige och kollat vad väntetiden är uppe i nu i maj te.x på olika modellerna? Vore "kul" att veta
 

Buckshot

Panerai
Inköp av Rolex känns väldigt lååångt borta. Jo det är bra klockor och ja jag har råd att köpa, men hypen överstiger det reella värdet och det gillas inte.:hungover: Speciellt som man inte lider av flipparsjuka. Dessutom så gillar jag olika.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Återförsäljare har ingen aning om vilken tilldelning de får. Det är en överraskning vid varje leverans.

Finns det någon motsvarighet i annan bransch? Dvs att man har noll kännedom om vilka varor som är på ingående.

Normalt sett lägger man en beställning - får leveransbesked och en eventuell lista på restnoterade varor.

De flesta AD säljer ju flera märken, men jag kan tänka mig att det måste vara frustrerande för en ägare att inte veta vad man kommer sälja, och därmed hur intäkterna kommer se ut.
 

Hugii

Audemars
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa ut x antal klockor/år och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....
Om Volvo kan pumpa ut fler bilar i sin lilla fabrik i Torslanda, då kan Rolex också (om de vill) tro mig. :)
 
Om det är sant vet jag inte men hörde att Rolex kan endast pumpa ut x antal klockor/år och idag så väljer dom att tillverka fler guldklockor då dessa säljer som smör, dvs dom gör färre stålklockor då dom helt enkelt tjänar mindre pengar på dessa..därav kö på stålen och guldisarna finns i butik....

Ni hör det här för att det är vad Rolexägare vill tro, att de köpt något exklusivt som knappt hinner tillverkas.

Ville Rolex producera skulle de, de ägnar sig åt marknadsföring på Mastersnivå.
 
Topp