• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ebay due diligence - så undviker du att bli blåst på ebay

Optimisten

Cartier
Låt oss i denna tråd ta upp olika scams på ebay, och liknande ställen.

Jag tycker att jag är rätt erfaren med att handla på ebay, men denna gången höll jag på att bli "blåst", i alla fall lite. Jag höll på att lägga in ett rätt högt bud på en klocka någon säljer. Jag vill mycket gärna ha klockan...


Case:
En säljare som verkar ha många dyra klockor till salu och har 100% feedback på runt 500 transaktioner. Auktionerna startar på mycket låga priser, vilket drar intresse. Han kör alla auktioner "private" pga enligt föremålsbeskrivningen "skydda sina köpare". Och detta kan man ju förstå, då slipper alla se att jag köpt dyra klockor i min historik. Detta är ett inte helt ovanligt val från säljare. Man kan inte ens se vem som lagt olika bud, namnen är inte ens kodade s****d.

Problemet är att man inte kan se vilka han har sålt till, och vad han har sålt och när.

Jag upptäckte bluffen när jag sökte på klockmodellen på ebay och kollade avslutade auktioner. Säljaren verkade ha sålt samma klocka 4 gånger tidigare (iaf vad som fanns med i historiken). Samma bilder, verkade vara samma serienummer vad man kunde se av det på bilderna. Att man får sälja om en klocka som en ickebetalande drömmare vunnit auktionen på kan ju hända, men inte 4 gånger i rad... (Kollar man vidare så har han sålt många av sina klockor flera gånger.)

Vad är då anledningen att ta om en auktion igen och igen? Jo, det är troligtvis så att säljaren fiskar efter en som mig, någon som lägger in ett "dumt högt" bud för att få en klocka. Han använder sedan bluffkonton, eller vänner, för att bjuda upp priset på klockan. Han kör med "no reserve", men använder i praktiken bluffkonton för att snipa in en reserve det sista.

Jag var dum nog att fråga säljaren varför han gör så här.*

Han var ännu dummare och svarade att de 4 tidigar auktionerna inte är "hans". Samma användarnamn, tjena!

Verkar min analys korrekt, eller är den fel? Det verkar onödigt dyrt att ta kanske 5 till 10 ebay-avgifter för sålda varor för att sälja en klocka? Eller är det värt detta för att maxa upp priserna? Eller kommer säljaren en dag när förtroendet är uppbyggt sluta bjuda emot sig själv, och blåsa 50 kunder samtidigt? Han har ute nästan 100 klockor med ett snittpris på 50 000 kr. Det blir ju nära 5 miljoner...



* Eftersom säljaren nu vet mitt ebay id så är jag för feg för att anmäla honom. Han skulle bli avstängd, och jag är ganska lättspårad på ebay... Bara att kontakta mina köpare eller säljare...
 

Boris Balkan

Fark you!
Anmäl. Jag anmälde tysken som sålde en franken-SMDeville till mig. Hände tyvärr inte mer än att de skulle "kontakta säljaren".
 

Optimisten

Cartier
Nu är auktionen färdig. Såldes i USA. Gick för 800 EUR mer än vad den går att köpa för i EU från Chrono24.

Frågan är vad denna personen håller på med...

Helt klart är i alla fall att de håller på och bygger upp ett konto med bra feedback och många sålda klockor, men det lär ju inte vara billigt, bara avgifterna för denna klockan lär väl gå på över 1500 SEK...
 
Topp