• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ebay's Global Shipping Programme imponerar inte

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte en vintage Glycine Airman på Ebay för några veckor sedan.
Hade säljaren skickat från New York till Stockholm hade jag nog haft klockan
tullad och klar inom en vecka.

Eftersom säljaren valt Ebay's Global Shipping Programme ska den
först skickas till Ebay's logistikcenter i Erlanger, Kentucky.
16 mars - säljaren skickar till Kentucky
21 mars - kommer till Kentucky
23 mars - skickas från Kentucky
25 mars - anländer till Feltham, England
27 mars - skickas från Feltham

Sedan har paketet registreras på flera ställen utan uppgift
om var eller vilket transportföretag som används. Är det
lastbilstransport, eller...:grumpy:

Verkar alltså som Ebay's Global shipping Programme gör att
det tar minst dubbelt så lång tid att få hem det man köpt.

Ce0WeXx.png
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Uppskattad leveranstid

Estimated delivery : Wed. Mar. 25 - Wed. Apr. 1

Irriterar mig mest att det trots scanningarna inte står var paketet befinner sig eller vilken transportör det är.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en vintage Glycine Airman på Ebay för några veckor sedan.
Hade säljaren skickat från New York till Stockholm hade jag nog haft klockan
tullad och klar inom en vecka.

Eftersom säljaren valt Ebay's Global Shipping Programme ska den
först skickas till Ebay's logistikcenter i Erlanger, Kentucky.
16 mars - säljaren skickar till Kentucky
21 mars - kommer till Kentucky
23 mars - skickas från Kentucky
25 mars - anländer till Feltham, England
27 mars - skickas från Feltham

Sedan har paketet registreras på flera ställen utan uppgift
om var eller vilket transportföretag som används. Är det
lastbilstransport, eller...:grumpy:

Verkar alltså som Ebay's Global shipping Programme gör att
det tar minst dubbelt så lång tid att få hem det man köpt.

Ce0WeXx.png
Det är det där som alltid får mig att dra öronen åt mig när någon vill använda sig av "tjänsten".
Läst någonstans att det blir dyrare än om man betalar avgifterna direkt i Sverige också.
Kan inte verifiera men helt ologiskt är det ju inte med tanke på att den extra anläggningen inte kan vara gratis. Ebay brukar ju dessutom inte ha något problem att vilja tjäna lite extra om möjligt.
Känns som en fruktansvärt krystad omväg som egentligen inte erbjuder någonting för slutkunden (iaf för oss i ordningsamma Sverige).

Trist att många amerikaner inte erbjuder direktfrakt.

Hoppas du får ditt paket asap![emoji2]
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fattar inte riktigt grejen, vad är tanken med det mer än att eBay vill centralisera alla utskick och tjäna mer stålers? Man är ju inte mer skyddad som köpare eftersom säljaren kan likväl strunta i att skicka ett paket till eBays central eller skicka en sten. Eller har jag missat något?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Fattar inte riktigt grejen, vad är tanken med det mer än att eBay vill centralisera alla utskick och tjäna mer stålers? Man är ju inte mer skyddad som köpare eftersom säljaren kan likväl strunta i att skicka ett paket till eBays central eller skicka en sten. Eller har jag missat något?
Det handlar om att
1. Underlätta för säljare att sälja till internationella köpare, vilket ökar antalet auktionsslut och slutpris så att Ebay tjänar mer pengar.
2. Ta ut en avgift för mellanhanteringen så att Ebay tjänar mer pengar.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det handlar om att
1. Underlätta för säljare att sälja till internationella köpare, vilket ökar antalet auktionsslut så att Ebay tjänar mer pengar.
2. Ta ut en avgift för mellanhanteringen så att Ebay tjänar mer pengar.
Jag tror du har helt rätt om att det underlättar för säljaren. Och det är väl bra. Men det vore ännu bättre om det också gav ngt mervärde för köparen också. Dvs snabb direktleverans till köparen, och inte vägen över England för det som ska till Sverige t.ex.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag tror du har helt rätt om att det underlättar för säljaren. Och det är väl bra. Men det vore ännu bättre om det också gav ngt mervärde för köparen också. Dvs snabb direktleverans till köparen, och inte vägen över England för det som ska till Sverige t.ex.
Instämmer. Det är en rejäl försämring för köpare som inte måste veta exakta slutsumman inklusive tull och moms i förväg.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
A61B1203-DB30-477F-883C-4834AF371E94.jpeg
Gammal post men jag har funnit ett bättre sätt att spåra än via Ebays egna. Kopiera och klistra in spårnumret UPAAxxxxxxx så fårm an mer info här... http://m.trackingmore.com/courier_detail-parcel-.html
Funkar för mig iaf... Ser t.ex vilket land Feltham är i... ska bli kul att se hur det kommer se ut när det når sverige och om man kan se vilket företag som kommer leverera.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
A61B1203-DB30-477F-883C-4834AF371E94.jpeg
Gammal post men jag har funnit ett bättre sätt att spåra än via Ebays egna. Kopiera och klistra in spårnumret UPAAxxxxxxx så fårm an mer info här... http://m.trackingmore.com/courier_detail-parcel-.html
Funkar för mig iaf... Ser t.ex vilket land Feltham är i... ska bli kul att se hur det kommer se ut när det når sverige och om man kan se vilket företag som kommer leverera.
Den länken tackar vi för! Har också ett paket på ingång och spårningen har ju varit.. sisådär
 
Topp