• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter 25 år utan klocka

Efter 25 år utan klocka landade denna på handleden.


20141016_095829.jpg


Jag har svårt att beskriva klockan då jag inte burit någon annan klocka på 25 år. Det enda jag kan konstatera är att den inte glimmar som så många andra klockor som är polerade.

Valet av denna klocka beror såklart på tusen och en parametrar men här är de stora viktningarna:
• Jag tilltalas av urtavlans storlek i förhållande till hela klockans storlek dock utan att hamna utanför min limit på 42mm.
• Att den härstammar från 1943 i design.
• Att de lyckats förminska den skalenligt gentemot originalet.
• Renheten och enkelheten i design. Den visar tid. No more, no less.
• Arvet från flygindustrin. Rimmar bra om jag skall skaffa MC i framtiden.
• Att delar av min arvsmassa är från Vorpommern.

Laco var den enda tillverkaren jag gillade finishen på. Om den är sandblästrad, syra doppad, elektrolys eller om stålvalet är mörkt vet jag ej men jag gillar den.

Jag valde handvriden för att jag insåg att jag då, var och varannan dag, måste ägna min klocka tid och således påminna som hur jäkla fräck den är.

Processen har tagit tid. Uppvärmning och intro för klockar har pågått ca två år. Min jakt på klocka tog fart denna sommar och efter ca 3 månader är jag nu här. Säkerligen en hel arbetsvecka, om inte mer, av surfande, läsning, jämförelser och youtube. Men framför allt diskussioner och guidning av Boris Balkan som varit min ciceron på denna upptäcktsfärd.
 
Grattis, den är cool och lite extra coolt att laco liksom Stowa var en av dom 3 (eller 4) originaltillverkarna av B-Uhr...

För ett par år sedan så testade jag Snogges (från gamla TTT) original Lange 1 (55mm) med luftwaffe papper från 1943, riktigt riktigt cool...

Klockma%25CC%2588ssa_2012_9.jpg


Klockma%25CC%2588ssa_2012_10.jpg


Liten jämförelse mot min gamla Panerai på 44mm...

Klockma%25CC%2588ssa_2012_11.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Efter 25 år utan klocka landade denna på handleden.


20141016_095829.jpg


Jag har svårt att beskriva klockan då jag inte burit någon annan klocka på 25 år. Det enda jag kan konstatera är att den inte glimmar som så många andra klockor som är polerade.

Valet av denna klocka beror såklart på tusen och en parametrar men här är de stora viktningarna:
• Jag tilltalas av urtavlans storlek i förhållande till hela klockans storlek dock utan att hamna utanför min limit på 42mm.
• Att den härstammar från 1943 i design.
• Att de lyckats förminska den skalenligt gentemot originalet.
• Renheten och enkelheten i design. Den visar tid. No more, no less.
• Arvet från flygindustrin. Rimmar bra om jag skall skaffa MC i framtiden.
• Att delar av min arvsmassa är från Vorpommern.

Laco var den enda tillverkaren jag gillade finishen på. Om den är sandblästrad, syra doppad, elektrolys eller om stålvalet är mörkt vet jag ej men jag gillar den.

Jag valde handvriden för att jag insåg att jag då, var och varannan dag, måste ägna min klocka tid och således påminna som hur jäkla fräck den är.

Processen har tagit tid. Uppvärmning och intro för klockar har pågått ca två år. Min jakt på klocka tog fart denna sommar och efter ca 3 månader är jag nu här. Säkerligen en hel arbetsvecka, om inte mer, av surfande, läsning, jämförelser och youtube. Men framför allt diskussioner och guidning av Boris Balkan som varit min ciceron på denna upptäcktsfärd.
Trevligt :)
Själv så började det hela för mig med att läsa Biggles som grabb. Därifrån utvecklades ett enormt intresse för plan från WW1 och 2. Min favorit var en Messerschmitt bf109, så därför fick det bli en luftwaffe relaterad klocka. jävligt skoj att se en till här :)
 

babanker

Panerai
Snyggt min vän. Vad blir nästa klocka?

Du vet väl också att du har rätt att kräva Herr Boris Balkan på 25% av framtida kostnader för klockinköp om det då är han som fått dig att hamna här. Just saying.
 
Topp