• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter batteribyte verkar verket vara trasigt!

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hej! Jag bytte batteri på min Certina DS Podium (även trycktest) och efteråt gick klockan efter samt tidtagaruret fungerade inte alls som det ska. Nu frågar butiken mig om jag vill ha prisförslag på en reparation. Min fråga är om inte de ska ta det eftersom att den fungerade innan? Vad har jag för rätt här egentligen?

Mvh
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hej! Jag bytte batteri på min Certina DS Podium (även trycktest) och efteråt gick klockan efter samt tidtagaruret fungerade inte alls som det ska. Nu frågar butiken mig om jag vill ha prisförslag på en reparation. Min fråga är om inte de ska ta det eftersom att den fungerade innan? Vad har jag för rätt här egentligen?

Mvh

Kom gärna med frågor om något är oklart :) tacksam för hjälp!
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Ja, man tycker verkligen det!!

Jag fick betala 290:- för byte av batteri och att de trycktestade efter bytet. Det skulle jag göra för att annars "gäller inte försäkringen längre". Och så visar det sig att jag får tilbaka en klocka som inte längre går?

Ska jag hänga ut dem om de inte löser detta kostnadsfritt?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Klart du ska konfrontera dem.
Bytte batteri på fruns ena klocka för ett tag sedan och när jag fick tillbaka den stod den fortfarande still.
Öppnade "locket" och märkte rätt fort att batteriets jordbleck satt felmonterat.
Lätt fixat men känns hyfsat amatörmässigt enligt mig.
Var det hos AD som du gjorde det?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Blir lite nyfiken på "annars gäller inte försäkringen längre". Vad menade dom med det? Hur vet dom om du har någon försäkring på klockan? Är det samma ställe som sålt klockan till dig? Hur kan de annars ha koll? Och om du bytte batteri så har den väl rimligen gått ett tag, batteritider på flera år är väl regel snarast än undantag nuförtiden. Borde inte en försäkring som tecknades i samband med köpet ha slutat gälla efter typ 2 år?

Det är alldeles för många frågetecken här, känns som om de inte spelar helt rent alls.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Blir lite nyfiken på "annars gäller inte försäkringen längre". Vad menade dom med det? Hur vet dom om du har någon försäkring på klockan? Är det samma ställe som sålt klockan till dig? Hur kan de annars ha koll? Och om du bytte batteri så har den väl rimligen gått ett tag, batteritider på flera år är väl regel snarast än undantag nuförtiden. Borde inte en försäkring som tecknades i samband med köpet ha slutat gälla efter typ 2 år?

Det är alldeles för många frågetecken här, känns som om de inte spelar helt rent alls.


Kan vara så att han har en klockförsäkring via Stjärnurmakarna. De sa samma sak till mig vid batteribyte på min Certina.
De försäkringarna gäller hur länge som helst så länge man betalar premien.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du redan har en försäkring hos dem på klockan så borde den ju ta det kan man tycka. Å andra sidan kan det ju vara så att "den nästan stannade helt" på grund av att urverket redan gett upp. I så fall hjälper ju inte batteribyte.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om du redan har en försäkring hos dem på klockan så borde den ju ta det kan man tycka. Å andra sidan kan det ju vara så att "den nästan stannade helt" på grund av att urverket redan gett upp. I så fall hjälper ju inte batteribyte.


Ja, är det en sådan försäkring som jag hade så täcker den reparation.
 

NickG

Cartier
Blir ju svårt att bevisa att de va dom som pajjade verket om verket inte tickade när du lämnade in den.
 

noeLLY

Cartier
Jag antar att du lämnade in klockan för den stannat? Att den sen hoppar igång går en liten stund och sen stannar igen behöver inte betyda att de pajat något! Det är ju samma fel som innan du lämna in den! Gå till en annan urmakare och be att få det kontrollerat, Gällande försäkring så gäller inte den mot vattenskador om inte trycktest/täthetsservice görs regelbundet
 

Daytona96

Rolex
Jag var med om en precis likadan historia då jag lämnade in min Tag Heuer för batteribyte, jag fick tillbaks den och märkte att den inte funkade, de fick skicka den till deras servicecenter som bytte hela verket och det hela gick på 3500kr! Blev väldigt fundersam om det var dem som gjort något fel eller om verket verkligen var helt slut.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Svårt, gick den som den skulle eller inte innan bytet?

Antar att dom böt batteriet medans du väntade?

Om den sedan inte fungerar varför skulle dom ta på sig det????

Hej! Det var 3 st som gillade din kommentar så antar att det finns fler som är på deras sida. Svar på dina frågor är att nej, de skickade iväg klockan för den var tvungen att trycktestas också. Den gick perfekt innan bytet men batteriet hade tagit slut. De borde ha kollat den direkt när de var klara med allt för att se om den var trasig eller inte. Därför anser jag att bevisbördan till att den var trasig när jag lämnade in den ligger hos dem. Håller du inte med?
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Blir lite nyfiken på "annars gäller inte försäkringen längre". Vad menade dom med det? Hur vet dom om du har någon försäkring på klockan? Är det samma ställe som sålt klockan till dig? Hur kan de annars ha koll? Och om du bytte batteri så har den väl rimligen gått ett tag, batteritider på flera år är väl regel snarast än undantag nuförtiden. Borde inte en försäkring som tecknades i samband med köpet ha slutat gälla efter typ 2 år?

Det är alldeles för många frågetecken här, känns som om de inte spelar helt rent alls.

Hej!
Jag håller med dig, de är inte den säljare jag har handlat av utan ett ställe som ligger nära jobbet varför jag gick dit.

Jag har garanti i 24 månader på klockan så om de menar att det är ett trasigt urverk och att det är JAG som ska stå för kostnaden får jag be de ha en trevlig dag ;) och kontakta återförsäljaren.
Tycker de känns oseriösa.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Blir ju svårt att bevisa att de va dom som pajjade verket om verket inte tickade när du lämnade in den.

Fast bevisbördan måste ligga på dem? De borde säga att "du kom med en trasig klocka". Så var dock inte fallet utan de tog in den och frågade aldrig om klockan var trasig. Man borde kunna kolla om funktionsdugligheten finns när man tar emot en klocka eller har jag fel? En urmakare borde klara av det enkelt?
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Jag antar att du lämnade in klockan för den stannat? Att den sen hoppar igång går en liten stund och sen stannar igen behöver inte betyda att de pajat något! Det är ju samma fel som innan du lämna in den! Gå till en annan urmakare och be att få det kontrollerat, Gällande försäkring så gäller inte den mot vattenskador om inte trycktest/täthetsservice görs regelbundet

Det känns sjukt omständigt att behöva gå till en annan urmakare för detta. Vad menar du med "det är ju samma fel som innan du lämna in den"? När jag fick tillbaka klockan hade tidtagarfunktionen ballat ur totalt och den gick 5 minuter efter under 3 timmars tid. När jag märkte att batteriet var slut genom att sekundvisaren hoppade istället för att gå normalt en sekund i taget lämnade jag in den. Tidtagaruret fungerade som vanligt dock lite segare än innan batteriet var dåligt.
 
Börja med och kontrollera så du inte fått ett dåligt batteri kan hända inget ovanligt. Kontrollera samtidigt så du fått ett kvalitetsbatteri typ Renata t.ex.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Börja med och kontrollera så du inte fått ett dåligt batteri kan hända inget ovanligt. Kontrollera samtidigt så du fått ett kvalitetsbatteri typ Renata t.ex.

Är det så? Vet inte hur mycket du läste men jag lämnade in den dag 1, fick tillbaka den dag 1 men märkte först problemet efter några timmar dag 1, under dag 2 lämnade jag in den igen och då kollade de vad som var fel. Borde de inte under dag 2 ha testat ett annat batteri?
 
Är det så? Vet inte hur mycket du läste men jag lämnade in den dag 1, fick tillbaka den dag 1 men märkte först problemet efter några timmar dag 1, under dag 2 lämnade jag in den igen och då kollade de vad som var fel. Borde de inte under dag 2 ha testat ett annat batteri?


En urmakare behöver inte öppna klockan för att kontrollera ovanstående utan man lägger klockan på en batteri analyser.
$(KGrHqN,!rMFIiNy,B9,BSMij+gV+g~~60_35.JPG

RENATA WATCH & BATTERY ANALYZER TESTER BATTERIES TOOL
The smart and simple way to test analog- quartz watches for mechanical defects and test for watch battery voltage. Runs on a Renata CR2430 Lithium battery. The BWT-94 has 2 testing positions, Silver 1.55v and Lithium 3.0v
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
En urmakare behöver inte öppna klockan för att kontrollera ovanstående utan man lägger klockan på en batteri analyser.
$(KGrHqN,!rMFIiNy,B9,BSMij+gV+g~~60_35.JPG

RENATA WATCH & BATTERY ANALYZER TESTER BATTERIES TOOL
The smart and simple way to test analog- quartz watches for mechanical defects and test for watch battery voltage. Runs on a Renata CR2430 Lithium battery. The BWT-94 has 2 testing positions, Silver 1.55v and Lithium 3.0v

Det känns ärligt talat mer och mer som att jag har rätten på min sida. Om de nu kan testa klockan innan de byter batteri borde de ha upptäckt att klockan var trasigt och kunnat informera mig att så var fallet men nu bytte de batteri och trycktestade klockan och tog glatt 300 :- betalt av mig och tackade för sig. Hade jag varit urmakare hade jag testat om det verkligen var batteriet det var fel på innan jag bytte batteri.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Tack för alla svar men nu har jag fått ett mejl från återförsäljaren som gladeligen tar emot klockan och går igenom den och reparerar den utan kostnad mot uppvisande av garantikort :)

Jag väljer att inte hänga ut denna urmakare för jag känner inte mig 100 procent säker på att jag har rätt (dock känner jag mig ganska konfident att jag har rätten på min sida)

Mvh
Mangbang
 
Tack för alla svar men nu har jag fått ett mejl från återförsäljaren som gladeligen tar emot klockan och går igenom den och reparerar den utan kostnad mot uppvisande av garantikort :)

Jag väljer att inte hänga ut denna urmakare för jag känner inte mig 100 procent säker på att jag har rätt (dock känner jag mig ganska konfident att jag har rätten på min sida)

Mvh
Mangbang


Bra att det löser sig.
 
Topp