• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter en vecka med min Bambino

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tog lite foton idag i riktigt kass ljus. Därav det korta skärpedjupet, men den är rolig att fota. :)
Jag gillar verkligen stilen! Nu väntar jag bara på den nya bandet.

BambinoDSC_0006.jpg

BambinoDSC_0009.jpg

BambinoDSC_0007.jpg

BambinoDSC_0002.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Efter en vecka med min Bambino

Tyckte bilderna blev skitbra! Klockan med... Är den godkänd hemma än?? :grin:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Efter en vecka med min Bambino

Camo00 skrev:
Tyckte bilderna blev skitbra! Klockan med... Är den godkänd hemma än?? :grin:
Tackar! Det blir den nog aldrig. Ett jävla gnäll här för tillfället när det gäller klockor. Att man inte kan få köpa 4 klockor på tre månader utan massa gnäll är fan helt otroligt. ;) Ska köpa lite extra julklappar, så blir det nog lugnt ett tag sen.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Snygga bilder/klocka.
Min arbetskamrat är ute efter en klocka så jag tipsade honom om en Orient.

Vad har du för intrycket av klockan? Håller den tiden bra?

/Jonas
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mr_Jonas skrev:
Snygga bilder/klocka.
Min arbetskamrat är ute efter en klocka så jag tipsade honom om en Orient.

Vad har du för intrycket av klockan? Håller den tiden bra?

/Jonas

Jag gillar den verkligen! Tycker man får väldigt mycket för pengarna. Glöm inte att vi snackar om 1500kr inkl frakt.
Hur den håller tiden vet jag inte, för jag har bara använt den under två dagar, men en kollega till mig fick en annan billig Orient av mig som håller tiden oförskämt bra.

Ska man vara petig, så hör man urverket en del och urverket har varken hack, eller wind funktion, men ärligt talat. Vi snackar om en klocka för 1500kr inkl frakt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Mr_Jonas skrev:
Snygga bilder/klocka.
Min arbetskamrat är ute efter en klocka så jag tipsade honom om en Orient.

Vad har du för intrycket av klockan? Håller den tiden bra?

/Jonas

Orient är rätt kända för att ha urverk som håller tiden väldigt bra, haft två varav båda höll tiden inom
+4sek per dag. Finns ju självfallet undantag men som yonsson skrev, för priset du betalar får du mkt pang för pengen!
 

Guinness

Cartier
yonsson skrev:
Ska man vara petig, så hör man urverket en del och urverket har varken hack, eller wind funktion, men ärligt talat. Vi snackar om en klocka för 1500kr inkl frakt.

Kan man höra om urverket har hack eller wind funktion eller menar du bara att urverket låter ovanligt högt?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Guinness skrev:
yonsson skrev:
Ska man vara petig, så hör man urverket en del och urverket har varken hack, eller wind funktion, men ärligt talat. Vi snackar om en klocka för 1500kr inkl frakt.

Kan man höra om urverket har hack eller wind funktion eller menar du bara att urverket låter ovanligt högt?
Hehehe...

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Guinness skrev:
Sorry om du tog illa upp, men att höra om en klocka har hackfunktion måste nog anses som rejäl överkurs. Och Yo mnsson har ju tydligen lite dyslexi, ifall du hakar upp dig på formuleringen. Jag kommer förmodligen bete mig otroligt i alla trådar idag, då jorden går under. Föreslår att vi flyttar allt till bråkmakargatan ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hackfunktion betyder att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan.
Windfunktion innebär att man kan vrida upp gångreserven för hand. Dessa två funktioner finns inte på detta urverk.

Och ja, man hör urverket. Man hör att det vrids upp när man rör på klockan.
Men det är någonting som 99 av 100 inte stör sig på.

Man kan inte höra om urverket har de funktionerna.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Efter en vecka med min Bambino

yonsson skrev:
Hackfunktion betyder att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan.
Windfunktion innebär att man kan vrida upp gångreserven för hand. Dessa två funktioner finns inte på detta urverk.

Och ja, man hör urverket. Man hör att det vrids upp när man rör på klockan.
Men det är någonting som 99 av 100 inte stör sig på.

Man kan inte höra om urverket har de funktionerna.

Hur låter det? Hör man rotorn skrapa mot något eller hör man ljud från uppdragningsmekanismen/fjädern? Det är väl ändå lite märkligt om det låter mycket?

Obs: Seriös fråga då jag nyss läste lite om ETA 2892 där författaren skriver en del om rotorns upphängning... Blir nyfiken! :) http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla urverk låter ju och det finns många faktorer som påverkar ljudnivån. En anledning till att denna låter en hel del är säkerligen att klockhuset enbart är 4mm högt. Därtill tillkommer baksidan på någon mm. Resten är glaset. Dessutom är klockan "bara" 40,5mm bred (exkl krona).

Då blir ju ljudisoleringen mindre än exempelvis en dykarklocka på 43mm x 14mm.

Detta är alltså inget konstigt, men någonting jag lade märke till. Exakt vad det är som låter är svårt att svara på, men det är troligtvis en kombination av friktionen från att rotorn snurrar och ljudet av att fjädern dras upp.

För att jämföra med någonting, så hör man ju ett vinande ljud från kadanremmarna på en Ducati-motorcykel, men det är inte alla som vet, eller lägger märke till det. Vad man stör sig på och reagerar på är ju högst personligt.


Mr_Jonas skrev:
Har någon köpt från http://www.seriouswatches.com/ ?
Eller rekommenderar ni någon anann sida?
/Jonas

Jag har köpt två klockor därifrån utan några som helst problem. De skickar från Nederländerna. Kolla på youtubevideon kopplad till varje produkt, för att se vilka rabatter som finns. Jag fick 30% off.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Efter en vecka med min Bambino

yonsson skrev:
Alla urverk låter ju och det finns många faktorer som påverkar ljudnivån. En anledning till att denna låter en hel del är säkerligen att klockhuset enbart är 4mm högt. Därtill tillkommer baksidan på någon mm. Resten är glaset. Dessutom är klockan "bara" 40,5mm bred (exkl krona).

Då blir ju ljudisoleringen mindre än exempelvis en dykarklocka på 43mm x 14mm.

Detta är alltså inget konstigt, men någonting jag lade märke till. Exakt vad det är som låter är svårt att svara på, men det är troligtvis en kombination av friktionen från att rotorn snurrar och ljudet av att fjädern dras upp.

För att jämföra med någonting, så hör man ju ett vinande ljud från kadanremmarna på en Ducati-motorcykel, men det är inte alla som vet, eller lägger märke till det. Vad man stör sig på och reagerar på är ju högst personligt.

Jag förstår. Tolkade ditt inlägg som att det förekom oroande missljud... Sen läste jag om klen rotorupphängning... :roll:
 

Guinness

Cartier
Tack för förklaringen, hade inte riktigt koll på uttrycken så tänkte att det hade någonting med själva gången att göra.

Det finns alltså klockor där sekundvisaren inte stannar när kronan dras ut? låter konstigt?

Jag har ganska tydligt på min klocka när den drar upp sig om jag håller den mot örat. Låter dock bara som att rotorn drar upp sig och inte som något gnisslande ljud. Har 2824-2 verk.

Sen finns det ett svag genljud ifrån själv slagen som jag undrar vad det kan vara? kommer bara ibland och låter mest som svagare eko men det kommer kanske var tionde sekund eller liknande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Guinness skrev:
Det finns alltså klockor där sekundvisaren inte stannar när kronan dras ut? låter konstigt?

Jepp. Det är det vanligaste. Dyrare urverk brukar dock ha hackfunktion. Både wind och hack -funktionerna är ju ganska meningslösa egentligen eftersom 1: Automatiska klockor är ändå oftast inte extremt exakta och 2: En klocka utan windfunktion är ju ändå uppladdad genom lite skak.

Guinness skrev:
Sen finns det ett svag genljud ifrån själv slagen som jag undrar vad det kan vara?
Ingen aning.
 
Topp