• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
C136E4D7-B768-4494-8959-C1B112258CEC.jpeg

Eftersom Grand Seiko-trÄdens förstasida var nÄgot negativ Àndrar vi hÀrmed första inlÀgget och bjuder
samtidigt pÄ en gammal paketöppning av en GS.

HÀr pratar vi allmÀnt snack omrand Seiko.





__________________
Denna har jag velat köpa i ungefÀr tre Är. Det senaste Äret har jag letat mer intensivt.
Denna har jag velat köpa i ungefÀr tre Är. Det senaste Äret har jag letat mer intensivt.

Det luriga Àr att klockan tillverkades mellan 2002 och 2009. Dessutom Àr det en master shop edition vilket innebÀr att den Àr mer limiterad Àn "standard-GSarna". Att hitta en klocka i bra skick med full set har i princip varit omöjligt. Oftast har det brustit pÄ att lÀnken varit för kort.

MEN, sÄ kom den dÄ Àntligen, ett full set frÄn 2004 inhandlades utifrÄn ganska intetsÀgande bilder, men med beskrivningen
"skick: A, full set".

Full set: Check! Ytter/innerbox, tvÄ manualer och gÄngtest utifrÄn 17 dagar (6 positioner och temperatur).
E88F2388-2318-48ED-B45E-D9CE2FB97524_zpsrlbuxvvq.jpg~original


TillrÀckligt lÄng lÀnk: check!


PÄ med dagsfÀrskt alligatorlÀder frÄn Hirscch: check!


Klockan visade sig vara i kanonskick. Helt utan repor, inte ens lÀttare repor pÄ lÀnken.

9F023FCA-D37D-41B0-B1F2-2924111EADA1_zpsbjg3i2q8.jpg~original


Klockan Àr en SBGM001 (cirka 39mm exkl krona), en "true GMT", den första GS-GMTn. Ni kÀnner ju till SBGM029 efter @Chrisses recension. 001an Àr "originalet" som 029an hyllar. Den har svart tavla till skillnad mot 029an och ursprungsurverket 9s56 (28800bph, +55hrs, +5/-3spd). Klockan har dessutom skruvad krona (100m wr).

Nu blir det bildfest:
DSC_0612_zps1bd93bb4.jpg~original

DSC_0607_zps5be834ea.jpg~original

DSC_0608_zps4fba0f10.jpg~original

DSC_0611_zps474caca7.jpg~original

0CD1BF2E-BC96-48AB-9D0C-63291DE34A49_zpslkfevo4i.jpg~original

8DB3FEC3-AB59-49C0-96B5-F3828A0EF21E_zpsyvwpwgtl.jpg~original

5CB10727-4854-475A-8C8B-348F6CD5477D_zpspbutkfs7.jpg~original
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack hurrni. Det bara rasslar till pÄ KS nu för tiden. Tryckte pÄ F5 och redan massa kommentarer. Sjuk aktivitet!

Grattis, vÀldigt fin.
Kör den pÄ lÀnk :)!

Det var ursprungsplanen, men jag hann inte justera lÀnken igÄr. Tycker den passar kanon pÄ lÀder, sÄ det blir nog lÀder i nÄgra dagar till Ätminstone.
 

Bolio

Panerai
Den var riktigt fin och det blir ju inte sÀmre av att TS vet hur man hanterar en kamera ( till skillnad mot en annan ).

Extra kul nÀr det Àr nÄtt som man letat efter en lÀngre tid Grattis Grattis.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt lÀcker, stort grattis!

FÄr man frÄga, vad fÄr man ge ca. för ett ex? Riktigt intresserad sjÀlv faktiskt.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Den Àr riktigt snygg.
FÄr nog backa pÄ nÀst snyggaste GS'n, svarta med röd visare Àr vackert, riktigt vackert.

Med aligatorskinn blev den vackra boetten Ànnu mer framtrÀdande.

Kan tÀnka mig du Àr apnöjd
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Juste! Grattis!

GÄr det att vÀxla tidzon pÄ GMT-visaren? (Lade mÀrke till att den stÄr olika pÄ bilderna)
 

Spindel

KS vulkanolog pÄ Island
Som jag sa i dagens klocktrÄd (som jag sÄg innan denna trÄd) djÀvligt snyggt rent utseende pÄ den. Personligen tycker jag nog det Àr den snyggaste GMT klockan jag sett hittills.
Kul med lite andra klockor hÀr pÄ rolexsnack.se ;)

Grattis!! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Juste! Grattis!
GÄr det att vÀxla tidzon pÄ GMT-visaren? (Lade mÀrke till att den stÄr olika pÄ bilderna)

Svar ja. Urverket fungerar enligt följande om man vill ha hemtiden pÄ GMT-visaren:
1: Dra ut kronan fullt och snurra framÄt tills GMT-visaren visar hemtiden (De silvriga visarna snurrar ocksÄ).
2: Se till att minutvisaren visar som den ska.
3: Tryck in kronan ett snÀpp och stÀll den silvriga timvisaren stegvis genom att snurra pÄ kronan. SÄ stÀlls Àven datumet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den Àr riktigt fin den dÀr och jag gillar sÀrskilt storleken och glasringen...men det kanske beror pÄ att just glasringen pÄminner mig om den hÀr (som Àr prick 39 mm över glasringen):



Och nej, jag försöker inte göra mig lustig över likheten, utan bara konstatera att jag gillar bÄda modellerna. Verkligen!

A
 

Sond

Patek
Oj, oj, oj vilken fin klocka. Skulle gÀrna vilja Àga en sÄdan dÀr! Men det mÀrkliga Àr att med (G)Seiko sÄ kÀnns det att det nÀsta Àr omöjligt att bygga upp rÀtt kompetens. SÄ pÄ nÄgot konstigt sÀtt glÀds jag alltid lite extra Ät er GS-nördar. Det kÀnns ofta som ni befinner pÄ toppen av klockpyramiden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
acce1999
Ja, det Àr klart att de Àr lika, men Àven vÀldigt olika om man ser till detaljerna.

Denna bilden sÀger ju lite. Snudd frÄn TZUK.
IMG_0167a.jpg

GS-Expl2.jpg

HÀr Àr de tre versioner som funnits, eller det har faktiskt funnits en till som bara tillverkades i 200 exemplar, men den orkar jag inte googla efter.
20130319_39d2acc0fc00bdfb10c4s8LlOaL087ob.jpg

SBGM001, SBGM029, SBGM027 (den nuvarande modellen)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Grattis som tusan! Förbaskat snygg klocka och det blir bara sÄ mycket roligare nÀr du beskriver det lÄngvariga suget och jakten!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
acce1999
Ja, det Àr klart att de Àr lika, men Àven vÀldigt olika om man ser till detaljerna.
Just sÄ. Det handlar om detaljerna och hÀr framstÄr Seikon som elegantare med sin slankare glasring och framför allt tavla och visare. Jag gillar det. Har varit min favorit i Seikos line-up, sedan jag först sÄg den. Och dÄ Àger jag redan Rolex-varianten... Dock ej Seikon...

SÄ, ett stort grattis till dig! Njut lite för mig ocksÄ!

Mvh A
 

Spindel

KS vulkanolog pÄ Island
acce1999
Ja, det Àr klart att de Àr lika, men Àven vÀldigt olika om man ser till detaljerna.

Denna bilden sÀger ju lite. Snudd frÄn TZUK.
IMG_0167a.jpg

GS-Expl2.jpg

HÀr Àr de tre versioner som funnits, eller det har faktiskt funnits en till som bara tillverkades i 200 exemplar, men den orkar jag inte googla efter.
20130319_39d2acc0fc00bdfb10c4s8LlOaL087ob.jpg

SBGM001, SBGM029, SBGM027 (den nuvarande modellen)

Även om SBGM027 Ă€r snygg Ă€r din snyggare, en sak som stör mig pĂ„ 027 Ă€r kronskyddet, det Ă€r sĂ„ mycket elegantare pĂ„ din modell.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även om SBGM027 Ă€r snygg Ă€r din snyggare, en sak som stör mig pĂ„ 027 Ă€r kronskyddet, det Ă€r sĂ„ mycket elegantare pĂ„ din modell.

Ja, boetten Àr "vÀldigt" olik. Funderade pÄ en 027 ett tag nÀr jag var nÀra pÄ att ge upp jakten, men boett, visare och lÀnk Àr snyggare pÄ 001an (tycker jag). Dessutom har 001an minutmarkeringarna pÄ urtavlan och inte pÄ en chapter ring som pÄ 027.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bojke
Precis, se inlÀgget ovan ditt. 027 har dock 72 timmars gÄngreserv precis som 029.
Edit: Och 027 har glasbaksida, medan 001 har lejonmynt.

Edit2:
20130705_fb20af3a133c5906f0b20DtmPS2LSgxL.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Som sagts pÄ annat hÄll redan, förjÀvla fin yonsson!
En favorit som jag aldrig kommit mig för att skaffa, fÄr nog Àndra pÄ det.
027:an och 029:an kommer inte i nÀrheten. Inte pÄ lÄnga vÀgar.
Dessutom Àr den GMT visaren den snyggaste nÄnsin pÄ nÄgon klocka. Skjut nÄgra macrobilden pÄ den.

Du glömde SBGM025 (som inte heller kommer i nÀrheten)

SBGM025.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för kompletteringen Molle
Om du orkar hitta den limiterade versionen som bara slÀppts i 200 exemplar sÄ fÄr du en extra stjÀrna. :)
 

Icaras

Rolex
Den dÀr var riktigt vass! Ser dessutom ut som att det mesta Àr orört!
Roligaste Àr nÀr man hittat en klocka efter en lÄng jakt... :)
 

carlanton

Audemars
Kul! Har faktiskt stött pÄ en i verkligheten en gÄng, men jag visste inte att den var sÄ ovanlig. Hade en asiatisk kund i butiken och var tvungen att frÄga om det var en GS som satt pÄ hans handled. Killen sliter av sig den och ger den till mig "Yes, this is rimited model Seiko, vely rimited. From Seiya. You like Seiko?". Det var kul.
 

JesperO

Rolex
Vet inte om jag borde posta denna i "vad Àr rimligt pris för"-trÄden, men testar hÀr. Letar efter vintage GS tex 5646. Var bör en sÄdan ligga i pris? Hittade denna pÄ Blocket, Àr den rimligt prissatt? http://www.blocket.se/stockholm/Grand_Seiko_5646_7011_68192598.htm?ca=11

Du kan nog hitta billigare men denna var ok enligt mig, speciellt om den Àr nyservad.
Lite taskigbild men ser ok ut, tavlan ser fin ut, boetten ser ut att ha kvar sina skarpa fasningar.
Orkar du inte jaga sÄ kör - be om bÀttre bilder bara och kolla vem som servade...
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Grand Seiko. Fan, detta Àr första klockan av alla #TRETTITUSEN modeller frÄn företaget som jag gillar.

LÄnade bilder frÄn Andreas WeinÄs och Mark Cho:

image.jpeg
image.jpeg


Har forumets medlemmar nÄgon erfarenhet och annat smÄtt och gÄtt kring Grand Seiko allmÀnhet och modellerna i synnerhet? Hur Àr kvalitén? Finns modellen, eller liknande i Sverige att köpa? Pris för ny/beg?

Diskutera och slÀng in bilder!
Har ocksÄ fingrar pÄ SBGW033 en gÄng. Lite liten för min smak, men vÀldigt fin. Manuellt verk med 72 h gÄngreserv.
Om du gillar lite Vintage stuk pÄ nyare klockor kan alla sk re-issue modeller vara av intresse?
SBGW047, SBGA127, SBGA125, SBGV009, SBGV011 bara för att nÀmna nÄgra...
HÀr en bild pÄ min Quartz SBGV011.
DSC_0176-01.jpeg

Limiterad och lagom storlek pÄ 37,5 mm utan krona.
 

GĂ€spande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har samma problem med Grand Seiko som det verkar som att mÄnga andra har med RÄleks; Det finns för mÄnga modeller jag Àr sugen pÄ. Spring Drive! Hi-Beat! Tavlor som ger en stora dÄndimpen! Fantastiska klockor som för den oinsatte bara signalerar "Seiko" medan de som vet vet. En vÀn jÀmförde GS lite med att ha en Nissan GT-R, beroende pÄ sÀllskap kan man sÀga "Nissan" respektive "GT-R" vilket kan vara fantastiskt smidigt socialt (ja, jag bryr mig om vad andra tycker). Nu gÄr jag mest omkring och förbannar mig sjÀlv för att jag inte lade ihop Thailands Seiko-kÀrlek med förra Ärets resa dit, men sÄ kan livet vara.

Just nu lutar det Ät en SBGE005G men vi fÄr se vad min Seiko-kran D kan vaska fram. NÄgot blir det före smekmÄnaden i oktober iaf!

Thread is worthless sans pics! Denna Àr skamlöst snodd frÄn internetz:
P1120996.JPG
 
Topp