• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning; Enicar Sherpa Guide på villovägar

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Väl medveten om att detta är en chansning av rang, men om den de facto ”försvunnit” från PostNord för att sedan hitta ut på den öppna marknaden så kan det absolut vara värt en blänkare på Skandinaviens största klockforum.

Lång historia kort...
Köpte en Sherpa från en privatperson i Indonesien via Insta.
Han visade sig pålitlig och klockan lämnas in hos Pos Indonesia för att påbörja sin färd norröver.
De klarar också sin grej och tar klockan hela vägen till Sverige.
Men då får PostNord hand om den... Ridå.
En gång - på mottagarcentralen - har paketet sen registrerats för att sen bara gå upp i rök.

Eftersom det inte är världens vanligaste klocka och Sverige inte är världens största marknad så tänkte jag som sagt att det kunde vara värt en blänkare här.
Bilderna är tämligen värdelösa och det finns givetvis inte så mycket jag kan göra om jag nu skulle råka på den, men ändå... Kan vara skoj!
Så hojta om ni ser något, vetja!

Om det nu istället är så att PostNord faktiskt tappat bort paketet så har jag egentligen bara en grej att säga... Använd inte PostNord.
...eller ja - om den nu blivit stulen så gäller ju samma sak. Använd inte PostNord.

Använd. Inte. PostNord.

2708BE79-46E0-40AC-83EB-4172D7080F0C.jpeg


BC46CB0C-30F8-43BF-BC9A-0932571D13D2.jpeg


03AF6A17-4D6B-436B-9814-151EC167131E.jpeg


25D68663-0B59-454B-B280-DA4F08B13E16.jpeg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Det är märkligt att höra PostNord misslyckas gång efter annan... Jag skickar ändå rätt mycket och har bara drabbats mer allvarligt vid ett tillfälle med spårbar försändelse, ett REK som tog flera månader på sig att komma fram.
Fick just nu ikväll höra detta av en kollega
Det visade sig att ett postombud växlat om 2 siffror i ett postnummer, så att en
försändelse skickades till Bålsta istället för till adresaten i Väddö. I Bålsta hade den sedan legat i 2 veckor, för att sedan returnerats till avsändaren. På avsändarens utlämningsställe låg den i 2 veckor utan att någon avi skickades ut. Därefter gick försändelsen iväg till huvudlagret i Kiruna. Så därifrån ska den nu skickats till adressaten.....hoppas man.
Det måste vara billigt med frakt om allt i hela landet som inte hämtas ut skickas till Kiruna.

Hoppas verkligen att klockan kan komma tillrätta!
 

Fadershan

Patek
Så ofattbart tråkigt men inte på något vis förvånande! Problemet är att när man beställer och handlar over seas så kan man ju inte alltid välja bort Postnord. Efter trasslet med valsedlarna nu så kan man ju hoppas att det blir lite rätning i leden.. meen jag har varit naiv förr! Håller ögonwn öppna då det är en modell jag har lite koll på!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nej, det är väl tyvärr inte förvånande.
För egen del är detta det tredje paketet som antingen försvinner eller blir förstört...

Lite tråkigt också, att de verkar ta det med en klackspark när man ringer och jagar sitt paket.
"Jaha, vi har väl tappat bort ditt paket, då"... Den grejen.
Även om jag knappast hade några känslomässiga band till just denna försändelse så betyder ju ändå de flesta försändelser något för mottagaren.

Inte kan jag göra någon reklamation heller, utan det måste avsändaren göra.
Till Pos Indonesia. I Indonesien.
Trots att paketet faktiskt tog sig till Sverige utan problem och det var först när PostNord började sin hantering som det försvann.

Tyvärr verkar det inte som om avsändaren har någon större brådska med att göra detta (om ens alls), så det är väl tveksamt om jag alls blir ersatt för klockan.
Men på det stora hela så tycker jag att det är PostNord som failat - inte säljaren. Även om han nu gjort sig lite svår att få tag i.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nej, det är väl tyvärr inte förvånande.
För egen del är detta det tredje paketet som antingen försvinner eller blir förstört...

Lite tråkigt också, att de verkar ta det med en klackspark när man ringer och jagar sitt paket.
"Jaha, vi har väl tappat bort ditt paket, då"... Den grejen.
Även om jag knappast hade några känslomässiga band till just denna försändelse så betyder ju ändå de flesta försändelser något för mottagaren.

Inte kan jag göra någon reklamation heller, utan det måste avsändaren göra.
Till Pos Indonesia. I Indonesien.
Trots att paketet faktiskt tog sig till Sverige utan problem och det var först när PostNord började sin hantering som det försvann.

Tyvärr verkar det inte som om avsändaren har någon större brådska med att göra detta (om ens alls), så det är väl tveksamt om jag alls blir ersatt för klockan.
Men på det stora hela så tycker jag att det är PostNord som failat - inte säljaren. Även om han nu gjort sig lite svår att få tag i.
Betalade du med Paypal? Såna fall kan du nog få tbks pengar.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Betalade du med Paypal? Såna fall kan du nog få tbks pengar.
Jag vet.
Men på bekostnad av att säljaren blir av med dem.
Bortsett från de sista fåtalet dagar, då han svarar lite avvikande kring att faktiskt reklamera försändelsen, så tycker jag inte att han gjort något fel.
Men visst - om han helt och hållet blockar mig så får det ju bli lösningen.

Gör han bara en reklamation och jag ändå inte får några pengar åter så kommer jag inte att göra något.
Hårt att lasta honom för att PostNord är allmänna fuckups.
...även om jag så klart inte gärna blivit av med några pengar, heller.
 

rogart-63

Patek
Ibland när grejor kommer utifrån så byter det kollinummer. Då brukar det vara spårbart till Sverige sen försvinner det. Det är för att det ska förtullas . Men PostNord borde ändå kunna skaka fram det nya numret .
 

Fadershan

Patek
Ibland när grejor kommer utifrån så byter det kollinummer. Då brukar det vara spårbart till Sverige sen försvinner det. Det är för att det ska förtullas . Men PostNord borde ändå kunna skaka fram det nya numret .

De hittar bupkis på PostNord.
Tyvärr.

Just det hände mig för två veckor sedan och Postnord t.o.m. helt förnekar att de har fått försändelsen.,. sen hux flux via kontakt med postnord på FB så fanns den där med nytt nummer.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Postnord funkar riktigt dåligt just nu. Har haft problem 2ggr senaste tiden. Tidigare har det flutit på fint.

Har du tur så poppar det upp. Har du ringt Postnords Tullcenter? Ibland fastnar det i nåt slags limbo där...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Postnord funkar riktigt dåligt just nu. Har haft problem 2ggr senaste tiden. Tidigare har det flutit på fint.

Har du tur så poppar det upp. Har du ringt Postnords Tullcenter? Ibland fastnar det i nåt slags limbo där...

Ja, jag har pratat med dem.
På den första personen jag kom till kunde man nästan höra att det var någonting som gått snett, men eftersom han inte ville ta det så kopplade han mig vidare till Tullhanteringen.
Väl där så visste de, så klart, heller ingenting... :rolleyes:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Snart en månad.
2018-08-19 registrerades det i Sverige.

Och det har inte passerat Tullen?

Just nu jagar jag ett paket från Creation Watches. Det kom visst till Sverige 21/8. Jag fick papper från Postnord om moms och betalade pronto 5/9. Väntar fortfarande på att paketet ska börja röra sig i trackingen men status är "På väg" sedan i fredags. Enl killen på kundtjänst, som jag ringde till nyss, så hade jag tur. Det hade gått ovanligt fort enl honom. Hmm...

Skulle inte bli förvånad om att det har fastnat nånstans bara. Du har inte testat med kollinummer och ditt postnummer på Postnords sida för inbetalning av MOMS?

https://moms.postnord.se/
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Och det har inte passerat Tullen?

Just nu jagar jag ett paket från Creation Watches. Det kom visst till Sverige 21/8. Jag fick papper från Postnord om moms och betalade pronto 5/9. Väntar fortfarande på att paketet ska börja röra sig i trackingen men status är "På väg" sedan i fredags. Enl killen på kundtjänst, som jag ringde till nyss, så hade jag tur. Det hade gått ovanligt fort enl honom. Hmm...

Skulle inte bli förvånad om att det har fastnat nånstans bara. Du har inte testat med kollinummer och ditt postnummer på Postnords sida för inbetalning av MOMS?

https://moms.postnord.se/

Jo, jag hittade faktiskt den sidan (helt utan att någon från PostNord tipsat om det).
Hittar dock ingenting - "Var god kontrollera uppgifterna".
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jo, jag hittade faktiskt den sidan (helt utan att någon från PostNord tipsat om det).
Hittar dock ingenting - "Var god kontrollera uppgifterna".

Aj fan. Håller tummarna för att Tullen har strulat till det lite här. Vore jag du så skulle jag ringa och tjata dagligen samt trycka dit säljaren via paypal så att han sätter lite press på sin speditör. Jag antar att klockan är skickad som spårbar med försäkrat värde? Isåfall är det inte så synd om säljaren som kan reklamera transporten och förhoppningsvis få pengar tillbaka. Hans speditör borde i sin tur få ersättning från Postnord om klockan aldrig dyker upp.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det ligger säkert hos tullen. Tjata hål i huvudet på dom så kanske det händer nåt. Tog tre veckor sista gången när paketet väl kom in till Sverige. När jag väl fått avin och betalt tullavgiften kom det på tre dagar.

Ja, det kanske kan vara så.
Får testa att tjata lite mer, helt enkelt.

Rätt sjukt att de inte kan ge några som helst besked.
Tjejen jag pratade med nyss var mer "Jag tycker inte att vi kan dra slutsatsen att paketet försvunnit eftersom vi har lite längre hanteringstider än vanlig".
Fair enough, men hade det inte varit rimligt om de kunde säga att paketet faktiskt finns kvar?

Nu är ju läget att det kan finnas kvar/det kan vara borttappat.
Väntar man för länge så stängs ju möjligheten för att nyttja PayPal för återbetalning. Nyttjar man istället det så dyker väl paketethelvetet upp. ;)

Summa summarum - det hade varit bra om PostNord kunde ge någon slags besked.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Aj fan. Håller tummarna för att Tullen har strulat till det lite här. Vore jag du så skulle jag ringa och tjata dagligen samt trycka dit säljaren via paypal så att han sätter lite press på sin speditör. Jag antar att klockan är skickad som spårbar med försäkrat värde? Isåfall är det inte så synd om säljaren som kan reklamera transporten och förhoppningsvis få pengar tillbaka. Hans speditör borde i sin tur få ersättning från Postnord om klockan aldrig dyker upp.
Iofs sant. Han har ju möjlighet att rädda sina pengar genom att reklamera. Inte tänkt på det.

Jag får pengarna av PayPal och han får pengarna av Pos Indonesia (som i sin tur kräver dem av PostNord).
Typ win-win, bortsett från att jag inte fick klockan jag ville.
 

rogart-63

Patek
Är ett konstigt system dom har. Alla paket scannas och får ett nytt kollinummer. Men sen försvinner det ur systemet. Borde ju åtminstone vara spårbart fram till kunden. Sen skyller dom ifrån sig på den som skickat. Hoppas det dyker upp.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hota Postnord med att polisanmäla stölden. Av nån anledning verkar de bry sig om sånt. Min arbetsgivare väntade på ett värdefullt paket som det lokala ombudet av allt att döma missat att scanna streckkoden på. När vi själva knallade dit med avin i handen och frågade fick vi höra att de skulle leta och ringa om det dök upp. Hörde naturligtvis ingenting. Postnords kundtjänst kunde inte hjälpa till. "Tyvärr... Vänta och se..." Efter ett par dagar brast tålamodet för min chef och han hotade Postnords kundtjänst med polisanmälan. Då tog det en halvtimme innan paketet magiskt dök upp hos ombudet...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
No longer på villovägar.
Åtminstone enligt senaste besked...

Tvingas bara konstatera att många i tråden hade helt rätt.
Om man ligger på, och är tillräckligt jävla jobbig, så verkar de som att de magiskt "hittar" paketen.

Tycker fortfarande att PostNord har skött det tämligen värdelöst, men är åtminstone nöjd med att den verkar vara på ingång!
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Varit med om detta själv dock så var det ett paket skickat inom sverige. Fick notis om att paketet kommit fram till postutlämning, går dit med alla papper som behövs och ska hämta ut det. Paketet finns inte. Tog 3 veckor innan paketet hittades efter en väldigt massa samtal till PostNord. De förstod inte hur de kunde ha hänt och bad knappt om ursäkt.

Skönt att ditt paket är upphittat nu och hoppas att de lägger på ett kol för att lösa detta nu.
 
Topp