• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EFTERLYSNING: Quartz-mekare

Weberg

Audemars
Gott folk! För ett tag sedan läste jag om nån/några som servade quartz-verk, lyckas tyvärr inte hitta denna info längre. Nån som vet vem eller kan slussa mig vidare? Gäller frugans Cartier från 90-talet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror de flesta urmakare gör det men frågan är vad som är fel, inte alla kvartsverk där man kan köpa delar separat och Cartier har väl ETA så då borde det vara billigare att bara byta urverk...
 

rogart-63

Patek
Lönar sig sällan att serva quartzverk? Eftersom det är från 1990 kanske det sitter ett Cartier 90 i klockan . Litet damurverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror de flesta urmakare gör det men frågan är vad som är fel, inte alla kvartsverk där man kan köpa delar separat och Cartier har väl ETA så då borde det vara billigare att bara byta urverk...
Tror inte att cartier kör eta i sina quartz utan något finare, kommer dock inte ihåg från vilken tillverkare... (Japp, vet att automaterna är eta)

Jag hade tagit kontakt och skickat till cartier i Schweiz direkt, har hört att det inte ska vara så blodigt dyrt..
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Det varväl ett av dom få quartzverk, ha skriver ju att, do not ask me to do quartz! I slutet! Vet att han inte gillar quartzur,
Själv har jag ingenting emot att jobba med dom, men jag gillar 80/90 tals quartzverk bäst, av quartzarna.
Han listar all verken men inte säkert för den skull att han vill jobba med dom för det ? Fråga om han ville serva min electroquartz? men icke? Står oxå med på sidan.
Har inte varit i kontakt med honom än. Letar någon som kan renovera ett 1310 och hittade honom via Google och såg att han listade verket bland sådant han åtar sig. Har ni några andra tips?
 

rogart-63

Patek
Har inte varit i kontakt med honom än. Letar någon som kan renovera ett 1310 och hittade honom via Google och såg att han listade verket bland sådant han åtar sig. Har ni några andra tips?
Men det kan nog stämma att han mekar 1310 verk. Sk megaqaurtz? Egentligen ett ganska enkelt verk att serva. Men lite knepigt att justera så det det går rätt? Hade ett sånt fast Tissot. Som jag plocka isär men inte fick ihop :eek:. Saknas några delar och nåt var tvunget att justeras med mikroskop? Kommer du ihåg att jag fråga om det @tictac62 ? Visa sig att kretskortet var trasigt.
Annat vanligt fel är stepper motor?
Till min räddning så har jag även lyckats rädda ett :)
 
Topp