• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning!

Moffan

Panerai
2-Faktor
Hej,
Har dragit mig för detta för det känns lite personligt och samtidigt småtöntigt och en smula skämsigt, men känner att jag efter år av gnagande tankar måste i alla fall försöka söka svaret.

2007 så gick jag in på Svensk Pantbelåning (tror det heter Sefina idag) på Gullmarsplan och satte min Rolex 1002 i pant..... En pant som aldrig löstes ut dessvärre. Min livssituation vid tillfället var minst sagt kaotisk och trots att det bara gått 8 år sedan dess så känns det som ett helt annat liv. Box och cert lämnade jag aldrig in utan hade detta kvar i den sorgliga ursäkt jag kallade hem på den tiden och dessa slarvades också sedan bort. Det jag vet om klockan är att den är utagen i Helsingfors / Esbo 1967. Klockan tillhörde min mormors bror och lämnades som arvegods till mig när jag var 18.
Min fråga är helt sonika om någon här på forumet kanske köpt den på auktion eller direkt på panten och kan tänka sig att sälja den till mig.
Det kan tyckas att detta inlägg är helt galet och strider mot forumets stadgar men då får admin radera det helt enkelt. Nedan bild på EXAKT hur den såg ut (OBS tagen från Internet)
rolex.jpg




Det var mindre repor i glaset. Klockan var hopplöst oservad och gick 4-5 min fel per vecka, tyckte detta var en del av charmen då.

Armbandet var av denna typ oyster som bilden nedan med rolexkronan mer centrerad och INTE med rolexkronan vid änden där man knäpper upp det.
RIMG3546.JPG



Känner att jag åtminstone måste göra ett försök att återförenas med klockan. PM:a om Ni vet något. Om någon KS:are köpt klockan och ej vill sälja den så kan jag trösta mig med att den åtminstone får all den uppskattning den borde få av en entusiast. En rätt risig bild finns på mig bärandes klockan men jag vill inte posta den utan PM:ar den om den kan hjälpa verifiera något, dock är bilden som sagt risig som tusan.

Here goes nothing. Och som sagt om denna tråd strider mot några stadgar så kan jag skyndsamt försöka radera den.

/Moffan
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag håller tummarna!
Det är inte en dussin rolex som en svart Submariner så det är inte helt hopplöst!

Kan du posta typ dom första 3 siffrorna i serienumret på klockan?
Mest för att jag är nyfiken på årtalet på den :D
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Jag håller tummarna!
Det är inte en dussin rolex som en svart Submariner så det är inte helt hopplöst!

Kan du posta typ dom första 3 siffrorna i serienumret på klockan?
Mest för att jag är nyfiken på årtalet på den :D
Jag har dom inte.... jag har varken box eller certet kvar. Jag var rätt omedveten om klockor, referenser och serienummer på den här tiden jag var en OWG utan att veta vad det stod för ens..en civilist. Jag minns att jag vecklade ut certet ur plastfickan en gång (det var ihopvikt som en karta, kanske tidstypiskt sätt att förvara cert) för att se hur gammal klockan var och det var därifrån jag såg att den var uttagen 1967 och att det stod Helsinki/Espoo på det. Det är dessvärre all info jag har.

Vill också passa på att tacka för allas lyckönskningar.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Lycka till, provat med pantabanken? Kan säkert vara sekretess men om dom kanske kan fråga och ge anonymt svar till dig om köparen går med på detta.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Hade underlättat en hel del om du hade serienr kvar (även om certet är borta). Sök manuellt efter användare i nordiska forum med just den klockmodellen, någon av dem kanske har den i sin samling:)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
All lycka till, grotta i vilka återförsäljare för Rolex som fanns i Esbo under den tiden? Kan inte varit alltför många? Värt alla långskott i denna historia.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
All lycka till, grotta i vilka återförsäljare för Rolex som fanns i Esbo under den tiden? Kan inte varit alltför många? Värt alla långskott i denna historia.
Vet dock inte vilket mandat jag har att begära ut serienumret för klockan från Esbo-handlare baserat på släktskapet med min mormors bror?
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Jag har nu varit i kontakt med Sefina som kan se att klockan sålts på auktion hos Kaplans 2008-05-13. Kaplans i sin tur vill inte varken tillfråga köparen eller förmedla någon slags kontakt överhuvudtaget.
 

Greven

Audemars
Du kanske redan gjort detta men finns det chans att du kan kontakta Sefina och de på något sätt kan hjälpa dig? Tänkte på om de har kvar info om vem som köpte klockan och de kan kontakta köparen och på så sätt börja kolla om hen har kvar klockan.
Hur som helst, jag önskar dig all lycka till i ditt sökande!
 
Topp