• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftersökes kronograf automatisk/manuell

Hemingway

Breitling
Hur snobbigt är det egentligen att köpa en kronograf för 7 kakor?
Priset är väl bara en bi produkt, vad gillar han för stil? Ska den vara på länk eller läderband?
Ok, förstår att han inte vill ha tjing kjong klockan iaf.
Ja, givetvis framstår det här köpet som kaffepengar jämfört med alla "lyxfällan glidare" som köper klockor för 6-siffriga belopp.
Men min bror i fråga är 18år gammal och har inte i dagsläget en hästhandlares plånbok.
Han uppskattar lite klassiska stilar mer än "sportiga/moderna", armband är oväsentligt då han gillar både länk och läder.
Nej, han är såpass kräsen att de Japanska klockor jag rekommenderat är han skeptisk till.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej rättare sagt betalade jag 990kr för service på en Speedmaster från 69, tycker det var relativt lågt?
321 verk?
I så fall betalade du en tiondel av priset, alternativt att det kanske inte var en riktig service (helservice) utan någon slags översyn (t.ex. att urmakaren enbart öppnade klockan, kikade så allt fungerade som det skulle och lade på lite nya oljor)
 

Hemingway

Breitling
321 verk?
I så fall betalade du en tiondel av priset, alternativt att det inte var en riktig service utan någon slags översyn (t.ex. att urmakaren enbart öppnade klockan, kikade så allt fungerade som det skulle och lade på lite nya oljor)
Nja den har ett 861 urverk. Han gjorde ett bra jobb (rengjorde, smörjde osv) den var hos honom 1 vecka. tydligen lägger han åtskilliga timmar på service.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hamilton Jazzmaster finns för ca 8000 på C24, och är alltså lite dyrare, men kanske ett alternati.
http://shop.hamiltonwatch.com/formal-watches/american-classic-jazzmaster-auto-chrono-h32616553.html

Bild från nätet.
image.png
 

Hemingway

Breitling
Det är så billigt att jag känner att något inte riktigt stämmer...Knappast en helservice?
Ja jag undrade till en början också, men min Far har använt sig av urmakaren de senaste 20åren. Han är lite av en "mullemeck" karaktär så butiken är lite stökig, men förbaskat kunnig är han. Han har examen här i från Sverige.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja den har ett 861 urverk. Han gjorde ett bra jobb (rengjorde, smörjde osv) den var hos honom 1 vecka. tydligen lägger han åtskilliga timmar på service.
Då har du hittat ett riktigt smultronställe till urmakare, är servicen välgjord är det bara att gratulera! :)
Någon 90-tals Breitling kronograf med 7750verk kanske kan ligga inom budget, om du sedan fixar med urmakarkontakt borde det inte överstiga budget allt för mycket.
 

Hemingway

Breitling
Då har du hittat ett riktigt smultronställe till urmakare, är servicen välgjord är det bara att gratulera! :)
Någon 90-tals Breitling kronograf med 7750verk kanske kan ligga inom budget, om du sedan fixar med urmakarkontakt borde det inte överstiga budget allt för mycket.
Tack! egentligen borde jag promota honom här.
Okej det blir för min bror att hålla utkik efter en Breitling eller liknande.
 

Icaras

Rolex
Vintage + service borde vara den rätta vägen. Finns inte så många roliga mekaniska kronografer under 10k nytt :).
I princip alla jag sett från de vanliga (billigare) tillverkarna ser väldigt gräsliga ut.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Pin att "bara" betala kompis pris vid service. Som sagt, lokaler, lön, pension m m måste oavsett betalas.
Ingen vill väl jobba gratis, oavsett om man är släkt, relationsband eller blodsband.

Sedan kan du snälla utveckla: alla "lyxfällan glidare"
Det har en liten underton sarkasm i sig.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Lösningen är:
1. Träffa bror
2. Ställ fram lite öl
3. Starta datorn
4. Gå till www.ebay.com
5. Skriv "Valjoux"
6. Klicka på "Search"

Sedan kan ni sitta ett tag och se om ni hittar något som han fastnar för :)

Och självklart, ta en titt på Hamilton också ;)
 

Hemingway

Breitling
En tusenlapp för service är sjukt billigt. Hur kan han ens ta ut en lön eller betala lokaler på det?
Han har som sagt en liten lokal som ligger avskilt i huvudstaden så hyran kan inte vara allt för dyr om han inte äger den. Sen har jag också som tidigare nämnt reagerat på hans låga prissättning, det handlar mer om att han är lite FÖR snäll när det kommer till att ta betalt av kunderna.
Lönen blir nog givetvis begränsad, men jag misstänker att eftersom han får in primärt kontanter att de är svaret på din fråga.

Pin att "bara" betala kompis pris vid service. Som sagt, lokaler, lön, pension m m måste oavsett betalas.
Ingen vill väl jobba gratis, oavsett om man är släkt, relationsband eller blodsband.
Sedan kan du snälla utveckla: alla "lyxfällan glidare"
Det har en liten underton sarkasm i sig.
Läs svar ovan för förklaring. Jag är verkligen inte den som accepterar "kompis pris" om det innebär att personen som utövar en tjänst blir lidande.
Han har som tidigare nämnt själv valt att ta betalt och priset är samma oavsett om det är jag eller någon okänd, jag syftar mer till att han är generellt OTROLIGT billig.

Ja jag var väldigt sarkastisk, tycker fenomenet med folk som skuldsätter sig eller väljer bort att köpa en bostad för att kunna köpa en dyr klocka är tragiskt.
Det var lite det jag anspelade på inte för att det nödvändigt stämmer in på dig, reagerade bara på ditt "snäsiga" inlägg.
 

Hemingway

Breitling
Tycker du ska läxa upp brorsan och ge han ett par vintagetips. Varför inte vintage?

Här är en Vantage som du får under 7k
image.jpeg
Det ska jag absolut se över, min bror bör utan tvekan bli mer öppen för alla trevliga vintage ur!
Vilka är de bästa automatiska/manuella kronograf modellerna från 70-talet? heuer autavia?

Lösningen är:
1. Träffa bror
2. Ställ fram lite öl
3. Starta datorn
4. Gå till www.ebay.com
5. Skriv "Valjoux"
6. Klicka på "Search"

Sedan kan ni sitta ett tag och se om ni hittar något som han fastnar för :)
Och självklart, ta en titt på Hamilton också ;)
Haha! skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Det låter som en bra idé att kombinera öl och klockjakt, Frågan är då givetvis bara hur pass tryggt är ebay?
Får man hem sin vara eller kommer han få hem en tegelsten som man har hört talats om?
Jag kan avslöja att han suttit de senaste dagarna och dreglat över egentligen hela Hamilton sortimentet!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Det ska jag absolut se över, min bror bör utan tvekan bli mer öppen för alla trevliga vintage ur!
Vilka är de bästa automatiska/manuella kronograf modellerna från 70-talet? heuer autavia?


Haha! skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Det låter som en bra idé att kombinera öl och klockjakt, Frågan är då givetvis bara hur pass tryggt är ebay?
Får man hem sin vara eller kommer han få hem en tegelsten som man har hört talats om?
Jag kan avslöja att han suttit de senaste dagarna och dreglat över egentligen hela Hamilton sortimentet!

Gör man sina efterforskningar (rating på säljaren, ställa frågor om man vill ha mer bilder etc.) osv så skulle jag inte oroa mig men som vanligt när människor är inblandade så kan väl alltid något gå fel :)

Ett annat tips är att kika på www.watchrecon.com också, där samlas en hel del av de stora utländska forumens annonser på samma sida :)

Hamilton är ett kul alternativ och inte särskilt vanligt i Sverige :)
 

Hemingway

Breitling
Gör man sina efterforskningar (rating på säljaren, ställa frågor om man vill ha mer bilder etc.) osv så skulle jag inte oroa mig men som vanligt när människor är inblandade så kan väl alltid något gå fel :)

Ett annat tips är att kika på www.watchrecon.com också, där samlas en hel del av de stora utländska forumens annonser på samma sida :)

Hamilton är ett kul alternativ och inte särskilt vanligt i Sverige :)
Ja det låter vettigt! jag ska hjälpa brorsan att göra lite research på en eventuell säljare innan han väljer att köpa någon klocka där. Men visst är det en av många anledningar till att F2F affärer i Sverige är att föredra, utbudet är tyvärr lite begränsat på blocket samt tradera.
Vi får vända oss till den europeiska marknaden och se om en trevlig kronograf går att finna.

Tack så mycket för tipset! har aldrig hört talats om sidan så det är uppskattat. Det blir till att kika runt lite där vad som finns att tillgå.

Ja utan tvekan ett klockmärke som ligger i framkant när det kommer till design och kvalitet och som du säger är den ovanlig i Sverige så inte varje grabb på stan har en.
 

BCKSTRM

Rolex
Det ska jag absolut se över, min bror bör utan tvekan bli mer öppen för alla trevliga vintage ur!
Vilka är de bästa automatiska/manuella kronograf modellerna från 70-talet? heuer autavia?


Haha! skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Det låter som en bra idé att kombinera öl och klockjakt, Frågan är då givetvis bara hur pass tryggt är ebay?
Får man hem sin vara eller kommer han få hem en tegelsten som man har hört talats om?
Jag kan avslöja att han suttit de senaste dagarna och dreglat över egentligen hela Hamilton sortimentet!
Vet inte vilken som är bäst. Autavia är grym, likaså Lemania Viggen men dessa är lååååångt ifrån budget. Om du hittar någon under 25 har du tur och de kan dra iväg nästan lika långt till.
 

Hemingway

Breitling
Vet inte vilken som är bäst. Autavia är grym, likaså Lemania Viggen men dessa är lååååångt ifrån budget. Om du hittar någon under 25 har du tur och de kan dra iväg nästan lika långt till.
Okej tack för infon! det var länge sedan jag var ute efter en vintage klocka så är inte särskilt insatt i hur prisnivåerna är. Men jag tänker direkt på en tissot seastar med 7750 urverk från 70-talet, dem lär väl gå att få tag på inom budget?
 
Topp