• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftersökes kronograf automatisk/manuell

Hemingway

Breitling
Hej skapar det här ämnet å min brors vägnar. Han är ute efter att köpa en kronograf med antigen ett automatiskt eller manuellt urverk
Andra hand är inget problem så länge klockan är i fint skick och inte är "antik" som han uttrycker det (inte äldre än 1990).
Någonting som inte överskrider hans budget på 7000kr. Förhoppningsvis har ni några förslag eller så sitter ni på en klocka som stämmer in på det han söker.
Jag är tacksam för alla svar vi får!
Ps. ursäkta den vaga beskrivningen han har inte särskilt klar bild över vad han vill ha när det kommer till utseende etc.
//Hemingway
 

Hemingway

Breitling
Seagull alltså en kinesisk klocka? hur är kvaliteten på urverk, boett och glas? samt hur pass pålitlig är den?
Jag menar kineserna är inte direkt kända för att ha känsla för kvalitet...
 

Skeeter

Panerai
Seagull alltså en kinesisk klocka? hur är kvaliteten på urverk, boett och glas? samt hur pass pålitlig är den?
Jag menar kineserna är inte direkt kända för att ha känsla för kvalitet...
Med tanke på prislapp och funktion, mycket bra. Verket är ju i grunden ett Venus 175 som man köpt rättigheter till och sedan förbättrat (fler rubiner).
 

Hemingway

Breitling
Med tanke på prislapp och funktion, mycket bra. Verket är ju i grunden ett Venus 175 som man köpt rättigheter till och sedan förbättrat (fler rubiner).
Vad pratar vi om för pengar på ett ungefär? var säljs dem i Sverige/Europa? kan i det här fallet kännas tryggt att ha en giltig garanti.
Okej så dem är baserade på Lemania-verk?
 

Subby

Rolex
Seagull alltså en kinesisk klocka? hur är kvaliteten på urverk, boett och glas? samt hur pass pålitlig är den?
Jag menar kineserna är inte direkt kända för att ha känsla för kvalitet...
med tanke på en prislapp på 2k är seagull en av de bästa automatisk kronografen man kan köpa för det priset. Jag äger en själv som jag köpte ca 2 veckor sedan och den känns ganska bra kvalitetsmässigt. Urverket har ca 30-35 timmar gångreserv när den är full laddad. Kronografen gör det som det ska, ganska bra storlek, 38mm, och en rolig historia.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    110.2 KB · Visningar: 116

wotan

Rolex
Vad pratar vi om för pengar på ett ungefär? var säljs dem i Sverige/Europa? kan i det här fallet kännas tryggt att ha en giltig garanti.
Okej så dem är baserade på Lemania-verk?
Sen finns det en hel uppsjö med andra klockor man kan välja mellan, dock är seagull en bra klocka att börja med. Man måste ju ha flera klockor:)
 

Hemingway

Breitling
1963 köpes hos www.watchunique.com.
Manuellt verk, Plex, 38mm ska det vara
Tack för svaret ska be min bror spana in sidan om det är något som faller honom i smaken.

Sen finns det en hel uppsjö med andra klockor man kan välja mellan, dock är seagull en bra klocka att börja med. Man måste ju ha flera klockor:)
Ja jag tvivlar inte på att Seagull gör vettiga klockor med tanke på att ni är så många här som uppskattar dem.
Dock tenderar min bror till att vara lite av en "snobb" när det kommer till klockor. Vi får se vad han säger helt enkelt.
Vad är alternativen annars? Japanska mekaniska kronografer?
 

wotan

Rolex
Skräms han av en kines så kanske en japan är bra. Gå in och fråga på den officiella seikotråden. För den budgeten du anger så ger seiko mycket för pengarna.



://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/page-385#post-1201595
 

plattfot

Rolex
Om din bror skall använda klockan dagligen och vill ha ett driftsäker och bekymmersfri kronograf hade jag försökt få honom att överväga batteridrivet. En certina, tissot, longines, mm, mm finns det riktigt trevliga modeller av i prisklassen.

Alternativt hade jag försökt få honom att överväga en lite äldre kronograf med ett 7734-verk och sedan serva klockan direkt. Det bode rymmas inom budget.

Jag tror det blir knepigt att hitta ett bra alternativ post -90 som håller måttet över tid utan att räkna in en service inom kort och då spricker budgeten om 7000.

Edit: jag har hjälpt två bekanta att köpa varsin lätt begagnad 7750-driven kronograf. Båda köparna har varit relativt ointresserade klockägare och båda har fått problem med sina klockor strax efter köp med "dyra" servicar som följd. Tråkigt för dem - pinsamt för mig.
 
Senast ändrad:

Hemingway

Breitling
Skräms han av en kines så kanske en japan är bra. Gå in och fråga på den officiella seikotråden. För den budgeten du anger så ger seiko mycket för pengarna.
://klocksnack.se/threads/officiella-seikotråden.9381/page-385#post-1201595
Tack för tipset har skrivit i tråden och väntar på svar.

Om din bror skall använda klockan dagligen och vill ha ett driftsäker och bekymmersfri kronograf hade jag försökt få honom att överväga batteridrivet. En certina, tissot, longines, mm, mm finns det riktigt trevliga modeller av i prisklassen.

Alternativt hade jag försökt få honom att överväga en lite äldre kronograf med ett 7734-verk och sedan serva klockan direkt. Det bode rymmas inom budget.

Jag tror det blir knepigt att hitta ett bra alternativ post -90 som håller måttet över tid utan att räkna in en service inom kort och då spricker budgeten om 7000.

Edit: jag har hjälpt två bekanta att köpa varsin lätt begagnad 7750-driven kronograf. Båda köparna har varit relativt ointresserade klockägare och båda har fått problem med sina klockor strax efter köp med "dyra" servicar som följd. Tråkigt för dem - pinsamt för mig.

Okej men jag menar du har ju märken som Steinhart som tar 9000kr för en Valjoux 7750 kronograf, det borde finnas fler märken som säljer liknande något billigare?
(Uhren von Uhr)

Men att problem uppstår med valjoux har jag inte hört talats om?
 

JohnDoe

Rolex
Med budgeten 7k skulle jag undvika en beggad automatare om han inte är beredd att lägga upp några tusen till på service inom något/några år. Bättre med en ny automatare eller en kvartsare. Finns många bra kvartsare av hyfsade märken inom den budgeten. Med kvarts är det ju lättare att köpa beg och undvika dyr service.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ifall Brorsan vill ha en kronograf men samtidigt inte är speciellt intresserad av klockor, låter quartzverk som ett smart val.
Certina och Tissot gör bra klockor, men kanske Longines slår lite högre i status (om bror din bryr sig om sådant).
Om budgeten höjs med en tusenlapp får han en ny Longines kronograf från uret.
Tappar nog en hel del efter köp, så kanske inte bästa valet om han tänkt flippa men kanske istället öppnar upp för att hitta en beggad till bra pris.

longines.jpg


http://www.uret.se/longines-conquest-svart-stal-o41-mm-p-62797.html
 

Hemingway

Breitling
Kanske var kombinationen 7750/ointresserad (och kanske lite ovarsam) bärare :). Din bror har kanke bättre hand om saker.
Tänker även att en framtida service på en kronograf ligger på omkring halva inköpspriset och om klockan har några år på nacken är en service inte så långt borta.
Ja jag förstår att en service inte är helt rolig vanligtvis att genomföra, är dock god vän med en urmakare som är otroligt billig, så det löser sig.

Med budgeten 7k skulle jag undvika en beggad automatare om han inte är beredd att lägga upp några tusen till på service inom något/några år. Bättre med en ny automatare eller en kvartsare. Finns många bra kvartsare av hyfsade märken inom den budgeten. Med kvarts är det ju lättare att köpa beg och undvika dyr service.
Han är helt insnöad på mekaniska klockor (automat/manuell) så det han letar efter är uteslutande av den typen. Kvarts är inget han har särskilt mycket övers till, Han är som tidigare nämnt lite av en snobb och klockfantast.

Ifall Brorsan vill ha en kronograf men samtidigt inte är speciellt intresserad av klockor, låter quartzverk som ett smart val.
Certina och Tissot gör bra klockor, men kanske Longines slår lite högre i status (om bror din bryr sig om sådant).
Om budgeten höjs med en tusenlapp får han en ny Longines kronograf från uret.
Tappar nog en hel del efter köp, så kanske inte bästa valet om han tänkt flippa men kanske istället öppnar upp för att hitta en beggad till bra pris.
longines.jpg

http://www.uret.se/longines-conquest-svart-stal-o41-mm-p-62797.html
När han är på jakt efter en klocka spelar urverk, kvalitet och utseende större roll än märket. Så Sinn, Glycine etc har han varit inne på.
 

Skeeter

Panerai
En kompromiss kunde vara en klocka med Seiko Meca-quarz verk, VK64 mfl. Dvs quarz precision och tålighet i kombination med en kronografmodul som har mekanisk känsla
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja jag förstår att en service inte är helt rolig vanligtvis att genomföra, är dock god vän med en urmakare som är otroligt billig, så det löser sig.


Han är helt insnöad på mekaniska klockor (automat/manuell) så det han letar efter är uteslutande av den typen. Kvarts är inget han har särskilt mycket övers till, Han är som tidigare nämnt lite av en snobb och klockfantast.


När han är på jakt efter en klocka spelar urverk, kvalitet och utseende större roll än märket. Så Sinn, Glycine etc har han varit inne på.
Då är det nog bara att höja budgeten eller gå på vintage + service...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tack för svaret ska be min bror spana in sidan om det är något som faller honom i smaken.


Ja jag tvivlar inte på att Seagull gör vettiga klockor med tanke på att ni är så många här som uppskattar dem.
Dock tenderar min bror till att vara lite av en "snobb" när det kommer till klockor. Vi får se vad han säger helt enkelt.
Vad är alternativen annars? Japanska mekaniska kronografer?

Hur snobbigt är det egentligen att köpa en kronograf för 7 kakor?
Priset är väl bara en bi produkt, vad gillar han för stil? Ska den vara på länk eller läderband?
Ok, förstår att han inte vill ha tjing kjong klockan iaf.
 
Topp