• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftertankens kranka blekhet. (Ett klockköp.)

David

Bödeln
De få sub-bärare jag stött på i min vardag och interagerat med har varit av typ två, kanske för att jag i ärlighetens namn umgås i kretsar som i vissa fall inte har råd och i vissa fall inte prioriterar dyra klockor. Bärarna av subbarna (?) har i de flesta fall klockan kommit på tal varit ointresserade av uren i sig utan mest intresserade av sig själva och sin status.

Personligen tror jag att betydelsen av den här problematiken är kraftigt överdriven. Hur ofta spelar det en avgörande roll vad någon som man inte fått tillfälle att prata med har för uppfattning? Även om det skulle ha någon betydelse så bör attityd, klädval och val av övriga accessoarer tydligt signalera skillnad på statusmarkör och genuint intresse.

Är man ändå orolig finns det alltid en mycket enkel (men kanske inte helt prisvärd) lösning att tillgå.

150101-WRUW.jpg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Började medans jag läste ditt inlägg fundera själv på vilken klocka som skulle kunna vara en keeper i vått och torrt. Och då hamnade jag på sub utan datum lustigt nog. Gillar Inge:en också men tror att jag i längden skulle tröttna på den.
 

Fistface

Friends of KS
Vilka fantastiska svar en enkel liten forumspost på nattkröken kan generera. Så mycket bra sagt av så många så jag hinner inte citera på ett bra sätt när jag sitter här med lunchmackan mellan två evighetsmöten. Några tankar och svar såhär i all hast:
Först och främst - det här är inte den enda klocka jag kommer att ha, och definitivt inte den sista jag köper.

Jag gillar Rolex. Jättemycket. Men främst de äldre modellerna, och en klocka med vridring är inget jag ser som något jag kommer att bära varje dag. Det är helt enkelt inte min stil. Men en 1016 eller kanske till och med en 6542 kommer att letas upp när nya tillgångar samlats in

Jag har bestämt mig för att ha en "nyköpsklocka" som jag sliter in från början och behåller för överskådlig framtid. Den ska köpas nu, den här våren. Det beror på en del olika anledningar, men det är dels för att markera en hållpunkt i mitt liv. Tidigare har jag skaffat en tatuering vid sådana tillfällen, den här gången ska det bli en klocka, som förhoppningsvis håller lika länge som mina gaddningar. (Och som är lika mycket "jag" som bläcket på kroppen.)

Den här klockan vill jag ska bli den som jag bär mest och oftast.

När jag fått denna "nyköpsklocka" ur systemet kommer jag att återgå till mina knasiga vintageur.

Det är nog så att förra generationens ingenjör, 3227, är tuffare. Men dels är det ett orubbligt krav att det är en oanvänd klocka jag köper. Dessutom vill jag ha en tidsmarkör(!) som säger 2015.
Och det finns en sak till som talar emot Rolex i det här fallet, och det har en del att göra med vad David skriver och länkar till. Jag kommer från och med nu röra mig en hel del i miljöer där det är direkt olämpligt att det syns väldigt väl att jag har en "dyr" klocka. Och är det en klocka som universellt känns igen som dyr, så är det Rolex. Och denna klocka vill jag ha med mig på mina nya äventyr.

Nu är jag sen till mitt möte. Skriver mer sedan.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Varför överge vintage?! Finns mycket fint som är tåligt och fungerar allround till vardags. En plexisub eller gmt har mer själ än vilken ny klocka som helst! Det går inte att överge vintage btw ;)


+1! Fick samma visdomsord av dig theargonaut när jag letade beater. Olydig som jag är köpte jag ändå en sprillans Aqualand som jag inte ångrar ett dugg.

Tack för ditt inlägg Fistface! Jag hör dig och jag vet allt om att fastna mentalt och sätta upp regler för vad som får köpas och bäras.

Din nästa klocka måste vara en tidsmarkör, våren 2015 är viktig för dig. Men 2015 kan bli det året du hittade och köpte en speciellt fin vintageklocka lika gärna som det år du gick in i en affär och bad kassörskan ge dig safirklockan i fönstret. Ta dig tid, tänk igen, det finns fler utvägar!

Köp nåt nytt men lite billigare och coolt och gravera (gadda klockjäveln!!!) in år/händelse.
Leta och hitta en finare vintageur. Kan också graveras och öronmärkas till kommande generationer av Fistfaces. Detta kan ses som ett övergrepp men också en kärlekshandling. Denna klocka ska bli min för alltid.

Du kan också tänka modernare begklocka i fint skick (Exp el Exp2-svart med lugholes t.ex.) så slipper du vaska tio papp bara genom att gå ut genom dörren med en nyköpsklocka.

Lycka till och hoppas du kommer ett sätt att manifestera våren 2015 "thevintageway"!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
+1! Fick samma visdomsord av dig theargonaut när jag letade beater. Olydig som jag är köpte jag ändå en sprillans Aqualand som jag inte ångrar ett dugg.

Tack för ditt inlägg Fistface! Jag hör dig och jag vet allt om att fastna mentalt och sätta upp regler för vad som får köpas och bäras.

Din nästa klocka måste vara en tidsmarkör, våren 2015 är viktig för dig. Men 2015 kan bli det året du hittade och köpte en speciellt fin vintageklocka lika gärna som det år du gick in i en affär och bad kassörskan ge dig safirklockan i fönstret. Ta dig tid, tänk igen, det finns fler utvägar!

Köp nåt nytt men lite billigare och coolt och gravera (gadda klockjäveln!!!) in år/händelse.
Leta och hitta en finare vintageur. Kan också graveras och öronmärkas till kommande generationer av Fistfaces. Detta kan ses som ett övergrepp men också en kärlekshandling. Denna klocka ska bli min för alltid.

Du kan också tänka modernare begklocka i fint skick (Exp el Exp2-svart med lugholes t.ex.) så slipper du vaska tio papp bara genom att gå ut genom dörren med en nyköpsklocka.

Lycka till och hoppas du kommer ett sätt att manifestera våren 2015 "thevintageway"!

Hahaha... You naughty boy! Ursäkta trådstölden, men jag får faktiskt inte fram någon klar bild av en ny/modern klocka som uppfyller Fistface kriterier, och som skulle kunna ge samma känsla som ett vintageur med plexi. Kikade lite på JLCs tributes, men vetisjutton. TS vill ju inte heller ha dykring eller sånt... Tycker ändå det borde finnas något nytt som skulle passa en vintagenörd, men kommer inte på något... :(
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det här är ett långt inlägg, och kanske inte särskilt originellt. Men med hjälp av era svar så kan det kanske vara till nytta för andra också.

Lite oväntat landar jag hemma i soffan som en mellanlandning innan jag kommer att flänga iväg på nästa resa. Tid för ett glas rödtjut och lite eftertanke. Och tvivlen smyger sig på.

Jag ska köpa en klocka. En ny. Inplastad i och i låda. Jag som bara köper mögeldinkor i vanliga fall. Och som egentligen inte tycker att det skapats nya snygga och intressanta klockor (i sansad prisklass) de senaste 20-30 åren.

Tanken som började gro för ett tag sedan var att jag kanske skulle skaffa en modern klocka som jag inte behöver vara så rädd om. En klocka som kan bli min kompis i vått och torrt. Bland alla mina klockor med historia skaffa mig en klocka som jag skapar historia tillsammans med.

Jag kommer aldrig att bli en OWG, så det handlar inte om att köpa något som ska funka till allt. Men jag tänker skaffa en kompis som är MIN. Som kommer att sitta på handleden i de flesta situationer. Som fixar att hugga ved och fiska. Som pallar en röjarrunda på stan. Som, måste jag erkänna, kan få mig att känna att jag har lite bättre klock-koll när den skymtar fram under manschetten i konferensrummet. (Vilket i.o.f.s. de flesta av mina vintagekompisar redan gör.)

Det började med att jag gick ut för att köpa en NY klocka. För att ha nåt att slita på. Vattentät och med garanti och så. En Longines Legend Diver låg i lagom prisklass och är ju ganska snygg. Meeeen... Stiltalibanen i mig tillät mig inte att göra det. Re-issues är liksom fusk och lite fånigt. (Här måste jag inflika att denna och andra konstiga riktlinjer bara gäller för mig. Jag är en svag och något fåfäng idiot som måste sätta upp en massa regler så jag inte njuter av livet allt för mycket.)

Efter det tog tittade jag på begagnade moderna saker och var på vippen att ropa in en fullset IWC Ingenieur (3227) på kaplans, men hejdade mig på sista avgörande budet.
IWC old.jpg

Så modern. Så pass dyr. Men med repor och inte min från allra första början. Och det var väl här någonstans som jag började tänka igenom saker noga, eftersom det här antagligen är den enda helt nya klocka jag kommer att köpa, vintageidiot som jag är.

Resultatet: Stålboett. Regn- och trilla-i-fontänen-säker. Bra möjligheter till service och underhåll. 36-42 mm. Kunna svälja en repa och ding eller två. Intressant och/eller egensinnig tillverkare. (Äh, vafan. Åtminstone en "riktig" tillverkare.) Förmåga att åldras med värdighet. INTE silver/vit urtavla. INTE romerska siffror. Helst inte fullsmetad med "arabiska" siffror. Få komplikationer, men gärna datum. Helt enkelt en rejäl pjäs som inte blänker allt för mycket och som inte känns allt för daterad om fem år. Och jag glömde visst nämna att jag anser att man ska vara dykare för att ha ett dykarur – inga yttre vridringar. (Mina gubbiga regler för mig själv, om ni minns...) Dessutom tycker jag det är fånigt med varumärket präglat här och där över hela klockan. (Reglerna, som sagt.)

För att göra en lång historia kort (hahaha...), så kom jag fram till en IWC Ingenieur , 3239-02.
IWC_I3239.jpg


Men det var en resa dit, såklart. Jag var lite lockad av en JS Watch Co N.A.R.T. Sif:
js nart sif.jpg

Men då får jag räkna in en biljett till Island för att klämma på den innan köp. Och så har den lite för många "arabiska" siffror på tavlan.

IWC Fliegeruhr Mark XVI hade kunnat vara en kandidat, men den har för många siffror, och finns ju såklart inte att köpa ny.
iwc-pilots-mark-xvi.jpg


Och Mark XVII har förutom siffrorna en datumvisning som jag inte gillar:
MarkXVII.jpg


Jag är definitivt ingen Rolexkille. Dock har Rolex Exlorer en stamtavla som jag gillar, men är för blingig i sin moderna inkarnation. Har testat, men nuförtiden luktar de för mycket piket-tröja och loungemusik. Rolex för mig är pre -94 och lug holes.

Tittade även på andra favoritmärken som t.ex. Zenith och deras Pilot Big Date, men njäää...
Zenith.jpg


Så efter detta långa tjôt är vi här. Ingenjören it is then. Har varit inne på Krons ur och snackat och sedan mailats med en fantastiskt trevlig säljare och fått ett bra pris. Klockan är undanlagd och väntar tills jag har möjlighet att gå dit om ett par dagar. Allt frid och fröjd, eller?

Nä inte riktigt. Jag börjar tvivla. Har IWC tappat bollen de senaste åren? För många specialmodeller och så. Kommer den att kännas irrelevant och daterad om ett par år? Överprisad designklocka med dussinverk, trots historia och konsekvent designutveckling?

Och är mina gubb-envisa åsikter kring moderna Rolex och vridringar inte lite fåniga? Är inte en Sub 114060 ett framtidssäkrare (om än kanske tråkigare) val som det är värt att stretcha budgeten för? Eller finns det kanske något annat som jag förbisett?
Rolle 114060.jpg


Som ni kanske förstått är jag ute efter en Big Time Keeper. Ingyn känns rätt här och nu, men jag vill vara rimligt säker på att få en polare som får mig att le även om tio år. Tillfälliga affärer och förälskelser kommer jag att ha med förföriska vintageklockor.

Så ge en vintagekille som inte tidigare aldrig gått norr om 10 000:- ett råd. Ingenjören ger mig en varm känsla i hela kroppen. Men är det bara en ytlig förälskelse eller kan det utvecklas till en lång kärlek. Och framförallt – har jag missat något uppenbart?
IWC stulen.jpg
Hade samma problem ställning för några år sedan var ingen dykare men fan en utforskare... Men suben funkar bra till snorkling oxå för det gör jag eller bad klocka för att berättiga köpet. Hur som haver detta är ett skönt lyx problem. Dock bra att du inte snöat in på omega first watch on the moon...:D
9a94dc8d4a0a7fc9367d3572b674176a.jpg
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Kör på Ingenjören. Du verkar ha övervägt beslutet ett tag, och någonstans måste man sätta stopp för tänkandet och göra slag i saken.

Personligen hade jag gått på en Explorer 39mm i stället... ;-)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ingy skulle jag säga. Riktigt ball, lite ovanligare, slick design, integrerad länk.. Finns en för 35 lökar på K&S om ingen redan klippt den, slipper du det första värdetappet och kan investera det i en service istället :)

Visst har Gerald Genta designat den med? Ytterligare ett tungt argument.
 

Fistface

Friends of KS
Tack för all input så långt. Tack vare alla smarta saker som skrivits, blev som tur var tråden lite intressantare än ännu en vad-ska-jag-köpa-tråd.

Visst har Gerald Genta designat den med? Ytterligare ett tungt argument.
På sätt och vis. Gentas version, 1832, introducerades 1976. Grunddesignen sedan dess hänger fortfarande med i viss mån.
genta.jpg


Nu är jag som stolt ägare till en 3227 förvisso part i målet men jag tycker inte att nya 3239 ens är i närheten.
Har man handleder för att bära upp gammel ingenjören är det enligt mig bland dom grymmaste klockorna man kan ha. Riktigt grym tavla med djup, historia med sin genta design, underbar länk.
3227 ÄR grym. Var som sagt på vippen att ropa in en på Kaplans för ett par veckor sedan. Men för mig är den liiite för kaxig för att fungera som hänga-med-på-allt-klocka. Och det är mitt mål här.

Varför avfärdade du Zenith Big pilot så snabbt? Har du testat den? El primero verket är ngt speciellt!
Jag har testat den, och den sjöng inte riktigt för mig. Jag har dessutom krokar ute efter en klocka med det verket, men det kommer att vara vintage, och jag vill att det ska stå Movado på den. ;-)

Stay vintage! Description: )
Varför överge vintage?! Finns mycket fint som är tåligt och fungerar allround till vardags.
- - -
Det går inte att överge vintage btw Description: )
Ett jäkligt bra inlägg +
Lycka till och hoppas du kommer ett sätt att manifestera våren 2015 "thevintageway"!
Finns ingen risk att jag överger vintage. Jag vill ju bara ha EN liten, liten klocka som är ny. Kommer knappt att märkas. ;) Om jag håller den budget jag bestämt mig för, kommer jag med största sannolikt att använda "reserven" till något halvtjusigt, halvbilligt, helmögligt. Kanske till och med med vridring...

Tycker ändå det borde finnas något nytt som skulle passa en vintagenörd, men kommer inte på något... Description: (
Ja, du. Som jag surfat och plöjt trådar. Glott i skyltfönster och förpesta tillvaron för försäljare. Longines, Zenith, Grand Seiko, you name it. Inget som känns helt rätt. Inte ens Rolexarna. Jag gillar dem, men inte tillräckligt mycket.

Hjärnan använder jag en hel del i jobbet och litar rätt bra på den, men i livet i övrigt så gillar jag mer att följa hjärta och mage. Det brukar sällan bli helt fel.
Kör på 3239. Det ÄR en grym klocka. Tvekan dödar.
Kör på Ingenjören. Du verkar ha övervägt beslutet ett tag, och någonstans måste man sätta stopp för tänkandet och göra slag i saken.
Detta har stötts och blötts, och det är en intressant resa. Magkännslan infann sig någonstans halvvägs när jag fick Ingyn på armen första gången, allt jag testade efter kändes blekt. Deal done, trodde jag, men sedan blandade hjärnan sig i igen och det var då jag bad om hjälp. Jag har en tendens att överanalysera saker, men det brukar bli bäst när jag först tänker som fan och sedan går på känsla...
Jag har inte bara fått hjälp, jag har även fått läsa riktigt intressanta åsikter och insikter. Förutom er som jag citerat måste jag tacka RicVin Hans_Delsbo och David för riktigt bra och intressanta inlägg.

Stay tuned!
 

Fistface

Friends of KS
Jepp. It's done! :)
Magen sa Ingenieur. Det blev Ingenieur. Det känns rätt.
Tacka er alla som hjälpt till med smarta inlägg. Hinner inte skriva så mycket just nu, har bara mellanlandat här hemma idag. Imorgon ger vi oss ut på vårt första gemensamma äventyr Ingyn och jag. Om jag hinner efter jag packat kommer jag att skriva lite till. Slänger med en bild på de två dyraste inköp jag/vi gjort från Schweiz:
ing-02379.jpg
 

KMS

Rolex
Har precis betat av den här tråden nu! Hade tänkt säga Ingyn, men det är ju lite sent ...:)
Grattis till en riktig cooling!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jepp. It's done! :)
Magen sa Ingenieur. Det blev Ingenieur. Det känns rätt.
Tacka er alla som hjälpt till med smarta inlägg. Hinner inte skriva så mycket just nu, har bara mellanlandat här hemma idag. Imorgon ger vi oss ut på vårt första gemensamma äventyr Ingyn och jag. Om jag hinner efter jag packat kommer jag att skriva lite till. Slänger med en bild på de två dyraste inköp jag/vi gjort från Schweiz:
ing-02379.jpg
Men det är ju en schnygg dinka :)
 

Shadyboy

Cartier
Fantastisk tråd med mycket hög igenkänningsfaktor! Och hatten av för alla briljanta, sunda och väl avvägda kommentarer. Roligt att se att det är fler som ser på klockor på samma sätt. Det är en smula flerdimensionellt detta och många aspekter som väger in! Har samma problem som TS i detta nu och ser fram emot upplösningen. Stort grattis till valet av klocka för övrigt!
 
Topp