• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eftertankens kranka blekhet. (Ett klockköp.)

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jepp. It's done! :)
Magen sa Ingenieur. Det blev Ingenieur. Det känns rätt.
Tacka er alla som hjälpt till med smarta inlägg. Hinner inte skriva så mycket just nu, har bara mellanlandat här hemma idag. Imorgon ger vi oss ut på vårt första gemensamma äventyr Ingyn och jag. Om jag hinner efter jag packat kommer jag att skriva lite till. Slänger med en bild på de två dyraste inköp jag/vi gjort från Schweiz:
ing-02379.jpg

DAMN, fan vilken fin bild.
Trevlig bump btw, helt missat denna tråd.
Bra val av klocka. Jag var sjukt nära att spontanhandla en likadan på flygplatsen i Singapore för ett par veckor sedan. Shit vad bra den satt på handleden.
Det blev dock inget. Köptorsken i mig sa: yolo, köp, do it, tänk inte, bara gör det etc. Samvetet sa dock: är du helt dum i huvudet, betala av Volvon istället. Samvetet vann tyvärr ronden den gången :-(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
DAMN, fan vilken fin bild.
Trevlig bump btw, helt missat denna tråd.
Bra val av klocka. Jag var sjukt nära att spontanhandla en likadan på flygplatsen i Singapore för ett par veckor sedan. Shit vad bra den satt på handleden.
Det blev dock inget. Köptorsken i mig sa: yolo, köp, do it, tänk inte, bara gör det etc. Samvetet sa dock: är du helt dum i huvudet, betala av Volvon istället. Samvetet vann tyvärr ronden den gången :-(
Att snabbt betala av en bil är nästan alltid bättre än att impulsköpa en klocka. Även om Ingyn är läcker. Min säger hej.

DSC_0087-01.jpeg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jepp. It's done! :)
Magen sa Ingenieur. Det blev Ingenieur. Det känns rätt.
Tacka er alla som hjälpt till med smarta inlägg. Hinner inte skriva så mycket just nu, har bara mellanlandat här hemma idag. Imorgon ger vi oss ut på vårt första gemensamma äventyr Ingyn och jag. Om jag hinner efter jag packat kommer jag att skriva lite till. Slänger med en bild på de två dyraste inköp jag/vi gjort från Schweiz:
ing-02379.jpg

Det där är en skönhet och jag gratulerar till ett riktigt bra val!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det här är ett långt inlägg, och kanske inte särskilt originellt. Men med hjälp av era svar så kan det kanske vara till nytta för andra också.

Lite oväntat landar jag hemma i soffan som en mellanlandning innan jag kommer att flänga iväg på nästa resa. Tid för ett glas rödtjut och lite eftertanke. Och tvivlen smyger sig på.

Jag ska köpa en klocka. En ny. Inplastad i och i låda. Jag som bara köper mögeldinkor i vanliga fall. Och som egentligen inte tycker att det skapats nya snygga och intressanta klockor (i sansad prisklass) de senaste 20-30 åren.

Tanken som började gro för ett tag sedan var att jag kanske skulle skaffa en modern klocka som jag inte behöver vara så rädd om. En klocka som kan bli min kompis i vått och torrt. Bland alla mina klockor med historia skaffa mig en klocka som jag skapar historia tillsammans med.

Jag kommer aldrig att bli en OWG, så det handlar inte om att köpa något som ska funka till allt. Men jag tänker skaffa en kompis som är MIN. Som kommer att sitta på handleden i de flesta situationer. Som fixar att hugga ved och fiska. Som pallar en röjarrunda på stan. Som, måste jag erkänna, kan få mig att känna att jag har lite bättre klock-koll när den skymtar fram under manschetten i konferensrummet. (Vilket i.o.f.s. de flesta av mina vintagekompisar redan gör.)

Det började med att jag gick ut för att köpa en NY klocka. För att ha nåt att slita på. Vattentät och med garanti och så. En Longines Legend Diver låg i lagom prisklass och är ju ganska snygg. Meeeen... Stiltalibanen i mig tillät mig inte att göra det. Re-issues är liksom fusk och lite fånigt. (Här måste jag inflika att denna och andra konstiga riktlinjer bara gäller för mig. Jag är en svag och något fåfäng idiot som måste sätta upp en massa regler så jag inte njuter av livet allt för mycket.)

Efter det tog tittade jag på begagnade moderna saker och var på vippen att ropa in en fullset IWC Ingenieur (3227) på kaplans, men hejdade mig på sista avgörande budet.
IWC old.jpg

Så modern. Så pass dyr. Men med repor och inte min från allra första början. Och det var väl här någonstans som jag började tänka igenom saker noga, eftersom det här antagligen är den enda helt nya klocka jag kommer att köpa, vintageidiot som jag är.

Resultatet: Stålboett. Regn- och trilla-i-fontänen-säker. Bra möjligheter till service och underhåll. 36-42 mm. Kunna svälja en repa och ding eller två. Intressant och/eller egensinnig tillverkare. (Äh, vafan. Åtminstone en "riktig" tillverkare.) Förmåga att åldras med värdighet. INTE silver/vit urtavla. INTE romerska siffror. Helst inte fullsmetad med "arabiska" siffror. Få komplikationer, men gärna datum. Helt enkelt en rejäl pjäs som inte blänker allt för mycket och som inte känns allt för daterad om fem år. Och jag glömde visst nämna att jag anser att man ska vara dykare för att ha ett dykarur – inga yttre vridringar. (Mina gubbiga regler för mig själv, om ni minns...) Dessutom tycker jag det är fånigt med varumärket präglat här och där över hela klockan. (Reglerna, som sagt.)

För att göra en lång historia kort (hahaha...), så kom jag fram till en IWC Ingenieur , 3239-02.
IWC_I3239.jpg


Men det var en resa dit, såklart. Jag var lite lockad av en JS Watch Co N.A.R.T. Sif:
js nart sif.jpg

Men då får jag räkna in en biljett till Island för att klämma på den innan köp. Och så har den lite för många "arabiska" siffror på tavlan.

IWC Fliegeruhr Mark XVI hade kunnat vara en kandidat, men den har för många siffror, och finns ju såklart inte att köpa ny.
iwc-pilots-mark-xvi.jpg


Och Mark XVII har förutom siffrorna en datumvisning som jag inte gillar:
MarkXVII.jpg


Jag är definitivt ingen Rolexkille. Dock har Rolex Exlorer en stamtavla som jag gillar, men är för blingig i sin moderna inkarnation. Har testat, men nuförtiden luktar de för mycket piket-tröja och loungemusik. Rolex för mig är pre -94 och lug holes.

Tittade även på andra favoritmärken som t.ex. Zenith och deras Pilot Big Date, men njäää...
Zenith.jpg


Så efter detta långa tjôt är vi här. Ingenjören it is then. Har varit inne på Krons ur och snackat och sedan mailats med en fantastiskt trevlig säljare och fått ett bra pris. Klockan är undanlagd och väntar tills jag har möjlighet att gå dit om ett par dagar. Allt frid och fröjd, eller?

Nä inte riktigt. Jag börjar tvivla. Har IWC tappat bollen de senaste åren? För många specialmodeller och så. Kommer den att kännas irrelevant och daterad om ett par år? Överprisad designklocka med dussinverk, trots historia och konsekvent designutveckling?

Och är mina gubb-envisa åsikter kring moderna Rolex och vridringar inte lite fåniga? Är inte en Sub 114060 ett framtidssäkrare (om än kanske tråkigare) val som det är värt att stretcha budgeten för? Eller finns det kanske något annat som jag förbisett?
Rolle 114060.jpg


Som ni kanske förstått är jag ute efter en Big Time Keeper. Ingyn känns rätt här och nu, men jag vill vara rimligt säker på att få en polare som får mig att le även om tio år. Tillfälliga affärer och förälskelser kommer jag att ha med förföriska vintageklockor.

Så ge en vintagekille som inte tidigare aldrig gått norr om 10 000:- ett råd. Ingenjören ger mig en varm känsla i hela kroppen. Men är det bara en ytlig förälskelse eller kan det utvecklas till en lång kärlek. Och framförallt – har jag missat något uppenbart?
IWC stulen.jpg
Intressant att någon hemma i Sverige lyckats leta reda på JS watches :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vetetusan var på the Internetz jag lyckades hitta dem, men jag är fortfarande sugen på en N.A.R.T. Planerar semester på Island nästa sommar. Får se om slantarna räcker till lite spontanshopping...
Om du kommer förbi Akureyri kan vi ta en mini GTG :)
Det finns en naturlig lagun c:a 100 km härifrån som är betydligt trevligare än turistfällan 'Bláa lónið'
Kolla in deras hemsida http://www.myvatnnaturebaths.is
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jepp. It's done! :)
Magen sa Ingenieur. Det blev Ingenieur. Det känns rätt.
Tacka er alla som hjälpt till med smarta inlägg. Hinner inte skriva så mycket just nu, har bara mellanlandat här hemma idag. Imorgon ger vi oss ut på vårt första gemensamma äventyr Ingyn och jag. Om jag hinner efter jag packat kommer jag att skriva lite till. Slänger med en bild på de två dyraste inköp jag/vi gjort från Schweiz:
ing-02379.jpg

Då får jag också säga ett sent grattis! Bra val! Jag tog själv samma steg förra veckan och är hittills supernöjd. Hur tycker du den känns så här några månader in i ägandet? Har den blivit en daglig följeslagare?

/Henrik

PS. Min hälsar :)
20150925_105718_zpsowexvfyj.jpg
 

Fistface

Friends of KS
Hur tycker du den känns så här några månader in i ägandet? Har den blivit en daglig följeslagare?
Det känns förbannat bra. Men det är lite intressant hur en sån här sak utvecklar sig.

Först var det såklart en typ av nyförälskelse. Hade svårt att förstå hur jag skulle lyckas få in någon annan klocka i rotation. Hade den här på mig hela tiden, såklart. Sedan kom det ett par repor, vilket kändes ända in i själen och fick mig att undra på om jag var riktigt klok som hade lagt så mycket pengar på en ny klocka. Nyförälskelsen släppte, jag rensade ut lite enklare klockor som jag inte längre använde, fastnade för en vintage Datejust som jag lät renovera, och plötsligt hade jag en annan klocka som tog upp kampen om handledstid. Dessutom spanar jag efter en vintage "dresskocka" i guld... OWG kommer jag definitivt aldrig att bli. Har jag då övergett Ingyn? Knappast, men jag använder den inte så mycket i vardagslunken som jag trodde och gjorde i början.

Däremot är det den som hänger med på alla utflykter och äventyr. Det är den som sitter på när jag badar, fiskar eller slår i spik. Den som följer med på jobbresor i lite ruffigare miljöer. Precis det jag var ute efter från början och precis därför jag valde en ganska "oglamorös" klocka med pansarvagnskänsla. Nu när det finns både repor och ett par dings på den ser jag den inte längre som en "finklocka" oavsett vad den kostade. Nu börjar det bli en ärrad polare som hänger med på allt. Skulle varken kalla det för en "beater" eller "keeper". Det är helt enkelt MIN klocka, om du fattar. Och jag är helt övertygad om att jag valde rätt.

På en bonnauktion i lördags, med efterföljande bärande och släpande.
Photo 26-09-15 13 44 55.jpg
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack @Fistface för uppdateringen! Kul att höra hur det utvecklats. Det är ju verkligen föränderligt det där med vilka klockor man använder och hur. Själv har jag downsize:at på sistone och roterar just nu huvudsakligen tre klockor:

En Sinn U1 som får tjänstgöra som beater och klarar det uppdraget med glans även om den då och då får följa med till kontoret.
d765a347-0907-421b-94fc-080eeb829936_zpsfqphkw6j.jpg


En Longines Heritage Chronograph 1942 som ger ett lite mer dressat intryck.
20150602_071554_zpscmjsz1ib.jpg


Så Ingyn som nu får ta platsen som vardagsklockan.
20150925_105732_zpsitul82ow.jpg

Det känns om en rätt bra blandning.

/Henrik
 
Topp