• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen klocka och allmänt storhetsvansinne

Agsa

Omega
2-Faktor
Hej !



Jag har påbörjat ett litet projekt som jag tänkte att det kanske finns någon här på KS som skulle tycka vara intressant att följa !
Så kan börja med några varningar:
Inte säker att jag någonsin blir klar.
Designen kommer förändra under hela förloppet.



Med det sagt så kan jag börja med en liten presentation av mitt projekt och även lite bakgrund:
Bakgrund:
Jag är 30+ och småbarns far och är till yrket ingenjör, med en stark koppling till el och styrsystem. Men på senare tid även mekanisk konstruktion.
Jag har alltid älskat klockor och är helt insnöad på Sinn.
Jag har alltid haft vårt att skriva på forum efter som jag har en mild form av dyslexi vilket gör att jag och stavning inte alltid är bästa vänner, Så ursäktar för det i förhand.



Projekt:
Jag har haft en dröm i snart 10 år att designa och tillverka klockor. Och nu har jag äntligen påbörjat detta och tänkte ni kunde få följa med.
Min tanke var först att göra en klocka var till Mig, Mina bröder, Min far och svärfar detta skulle resultera i 5 klockor. Detta har expanderat något så just nu är tanken att göra 10-12 klockor av vilken design det nu blir 😝 .( om det nu blir någon😉 )



Tanken är att klockan ska bygga på sellita sw200-1. Och förutom urverket, glass och band skall jag tillverka allt från scratch.



Tanken med designen var från början en dykarklocka med design som är en ohelig blandning av Gs, Sinn och Rolex

Tanken drog senare mer åt Panerai men har nu återgått till en mer lik första utkastet men mer av en sportklocka eller tool watch och inte så mycket dykare men vem vet var det landar 😉



Som jag skev tidigare kan jag inte lova att det någonsin blir klart men hoppas någon tycker det är kul att följa 😊



Jag började som man gör med en snabb design i solid:

Klocka 1.JPG

Klocka 2.JPG


Tavlan/vrid ring är bara en Placeholder och är inte färdig 😉

Klocka 2.1.JPG


Ganska tidigt i projektet insåg jag att mitt största hinder skulle vara svårigheten med hur jag ska tillverka Boet så jag ”dummade” ner designen till vad jag kan göra i en manuell svarv.

klocka svarvning.png



Så kapade ut en bit för att påbörja svarvningen



IMG_7570.JPEG
IMG_7571.JPEG


Efter jag svarvar fram två prototyper (alltid göra mer än man behöver om man vill lära sig något 😉 )


IMG_7574.JPEG
IMG_7575.JPEG


IMG_7576.JPEG
IMG_7577.JPEG


Nu fick jag en ide (uppenbarelse) att jag skulle testa en annan design väg vilket skulle bli något sånt här. Med muttrar som bandhorn (denna ide skrotades sedan)



Klocka 3.JPG


Klocka 4.JPG
IMG_7579.JPEG
IMG_7580.JPEG


och efter jag skrotat iden om överstående, Så insåg att jag behövd läsa på hur jag ska kunna få ut bandhornen, så hittade jag denna trevliga videon :

Så nu har jag börjat rita på ett nytt bo som kommer vara ganska likt första varianten men utan vridning och alla fel jag gjorde vid första designen tillrättade (kommer mer om detta efter hand om det finns intresse :) ) , och en 3d printad modell är beställd för att testa lite olika varianter av vinklar på bandhornen. innan jag sätter i stål igen,



Och detta är så långt jag har kommit ;P
hoppas någon kommer tycka detta är intressant att följa :) och lämna inga garantier på uppdaterings frekvens, eller att det blir en fortsättning :p
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Trevlig och ambitiöst projekt, det ska bli spännande att se vad du landar i för design. Trevligt skrivet också!
Har du börjat skissa på en taveldesign eller kommer det i ett senare skede?
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Sjukt spännande, kör hårt!
Detta ska följas med spänning :)
Tackar 🤗


Följer tråden! Ser fram emot framtida uppdateringar.
ska göra mitt bästa 😬


Trevlig och ambitiöst projekt, det ska bli spännande att se vad du landar i för design. Trevligt skrivet också!
Har du börjat skissa på en taveldesign eller kommer det i ett senare skede?
Jo man måste ju satsa på stjärnorna för att nå månen 😜 jag har haft väldigt svårt med tavlan, Har kladdat lite (typ den som syns på renderingarna) men har lite svårt att komma på något, som jag både kan göra och bli nöjd med designen. Ända jag är säker på är att den ska värmebehandlas för färgen, ha en del erfarenhet med likande och då kommer desutom samtliga tavlor bli unika, har dock svårt med vilken typ av index jag ska använda , och även tillverkningen av dessa 😜
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt skoj projekt! Kör hårt och se till att uppdatera framstegen här i tråden, blir verkligen kul att följa!
 

iko

Panerai
2-Faktor
Häftigt, det skall bli spännande att följa!

Höjta till om du behöver ytterligare 3D-hjälp på något sätt.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Solidworks, men av Modo, ZBrush, Maya, 3ds Max m.m. och sitter numera i Blender.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej !



Jag har påbörjat ett litet projekt som jag tänkte att det kanske finns någon här på KS som skulle tycka vara intressant att följa !
Så kan börja med några varningar:
Inte säker att jag någonsin blir klar.
Designen kommer förändra under hela förloppet.



Med det sagt så kan jag börja med en liten presentation av mitt projekt och även lite bakgrund:
Bakgrund:
Jag är 30+ och småbarns far och är till yrket ingenjör, med en stark koppling till el och styrsystem. Men på senare tid även mekanisk konstruktion.
Jag har alltid älskat klockor och är helt insnöad på Sinn.
Jag har alltid haft vårt att skriva på forum efter som jag har en mild form av dyslexi vilket gör att jag och stavning inte alltid är bästa vänner, Så ursäktar för det i förhand.



Projekt:
Jag har haft en dröm i snart 10 år att designa och tillverka klockor. Och nu har jag äntligen påbörjat detta och tänkte ni kunde få följa med.
Min tanke var först att göra en klocka var till Mig, Mina bröder, Min far och svärfar detta skulle resultera i 5 klockor. Detta har expanderat något så just nu är tanken att göra 10-12 klockor av vilken design det nu blir 😝 .( om det nu blir någon😉 )



Tanken är att klockan ska bygga på sellita sw200-1. Och förutom urverket, glass och band skall jag tillverka allt från scratch.



Tanken med designen var från början en dykarklocka med design som är en ohelig blandning av Gs, Sinn och Rolex

Tanken drog senare mer åt Panerai men har nu återgått till en mer lik första utkastet men mer av en sportklocka eller tool watch och inte så mycket dykare men vem vet var det landar 😉



Som jag skev tidigare kan jag inte lova att det någonsin blir klart men hoppas någon tycker det är kul att följa 😊



Jag började som man gör med en snabb design i solid:

Klocka 1.JPG

Klocka 2.JPG


Tavlan/vrid ring är bara en Placeholder och är inte färdig 😉

Klocka 2.1.JPG


Ganska tidigt i projektet insåg jag att mitt största hinder skulle vara svårigheten med hur jag ska tillverka Boet så jag ”dummade” ner designen till vad jag kan göra i en manuell svarv.

klocka svarvning.png



Så kapade ut en bit för att påbörja svarvningen



IMG_7570.JPEG
IMG_7571.JPEG


Efter jag svarvar fram två prototyper (alltid göra mer än man behöver om man vill lära sig något 😉 )


IMG_7574.JPEG
IMG_7575.JPEG


IMG_7576.JPEG
IMG_7577.JPEG


Nu fick jag en ide (uppenbarelse) att jag skulle testa en annan design väg vilket skulle bli något sånt här. Med muttrar som bandhorn (denna ide skrotades sedan)



Klocka 3.JPG


Klocka 4.JPG
IMG_7579.JPEG
IMG_7580.JPEG


och efter jag skrotat iden om överstående, Så insåg att jag behövd läsa på hur jag ska kunna få ut bandhornen, så hittade jag denna trevliga videon :

Så nu har jag börjat rita på ett nytt bo som kommer vara ganska likt första varianten men utan vridning och alla fel jag gjorde vid första designen tillrättade (kommer mer om detta efter hand om det finns intresse :) ) , och en 3d printad modell är beställd för att testa lite olika varianter av vinklar på bandhornen. innan jag sätter i stål igen,



Och detta är så långt jag har kommit ;P
hoppas någon kommer tycka detta är intressant att följa :) och lämna inga garantier på uppdaterings frekvens, eller att det blir en fortsättning :p
Imponerande, på riktigt 🙂
 

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Sjukt kul! Har gått i samma tankar men inte kommit från cad till verkstaden ännu...
Följer med rejäl spänning!:eek:
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Tusen tack för alla Hejarop ! :D

Än har det inte hunnit hända så mycket men lite har det blivit på kvällarna 😉

Boet börjar ta form i caden ska dock till en ring och någon form av Kron skydd.

Bo.JPG



Och har även börjat fundera på hur fan jag ska få till visarna. Så funderar på att köpa visare bara för att använda själva ”passningen” och sedan löda på nya visare. Men men behöver fundera lite på vilken väg jag ska ta tycker dock detta alternativet är lite fusk :nailbiting:

har dock ritat minutvisarna (även om den sitter på timvisarens plats på renderingen)
och har börjat landa lite hur jag vill ha tavlan. även om renderingen inte gör riktigt rättvisa för hur min tanke ser ut, Men funkar det att göra numren som tänkt kommer det bli jävligt coolt :cigar: ska troligen testa konceptet på tavlan i helgen om jag har tid :cool:

Tavla nr2.JPG
Lite alternativ på material till visarna.


IMG_7599.JPEG
IMG_7598.JPEG



Och kommer få vänta till i mitten på nästa vecka innan jag får 3d utskrifterna så jag kan gå vidare med boet.

och ännu en gång tusen tack alla kSare!
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Så idag i väntan på mina 3d-modeler, Så började jag jobba på tavlan.
Just tavlan har jag ansett skulle bli den näst svåraste detaljen att göra från scratch med visare på plats nummer ett :cool:

Så det jag började med var att kap upp en bit ,
Min tanke har varit att använda strukturen på stålet som blir vid just kapen för att ge tavlan "liv"
och sedan stansa in vilka nummer jag vill ha på tavlan, Sedan sticka av tavlan i manuell svarven om detta är möjligt (Att sticka av en så tun metall skiva, Hade jag inte en aning om det skulle funka )

IMG_7615.JPEG
IMG_7616.JPEG
IMG_7618.JPEG

IMG_7620.JPEG


Numren stansades bara in på måfå bara för att få en uppfattning om hur denna tekniken funkar för att få fram en tavla ;)
Om jag ska ha stansade på numer på slutgiltiga tavlan kommer jag göra en mall för detta (troligen 3d utskriven)


1.jpg
2.jpg

3.jpg
4.jpg


6.jpg
7.jpg

9.jpg
8.jpg

10.jpg


Det ä väldigt svårt att fånga färgen på bild, Men skulle beskriva den väldigt lik Sinns svarta, Fast med strukturen som gör att den leker väldigt mycket i ljuset på ett väldigt speciellt sätt.

Tanken är att göra övriga märkningar på följande vis:

och sedan måla numren vita och applicera lume .

Man blir ju nästan sugen på att bara ha en metallisk(silvrig) tavla med den strukturen ;)

Men blev väldigt glad att det ser ut som jag har en teknik för hur jag ska göra tavlan :cigar:
 

Bilagor

  • IMG_7620.JPEG
    IMG_7620.JPEG
    525.3 KB · Visningar: 5

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så idag i väntan på mina 3d-modeler, Så började jag jobba på tavlan.
Just tavlan har jag ansett skulle bli den näst svåraste detaljen att göra från scratch med visare på plats nummer ett :cool:

Så det jag började med var att kap upp en bit ,
Min tanke har varit att använda strukturen på stålet som blir vid just kapen för att ge tavlan "liv"
och sedan stansa in vilka nummer jag vill ha på tavlan, Sedan sticka av tavlan i manuell svarven om detta är möjligt (Att sticka av en så tun metall skiva, Hade jag inte en aning om det skulle funka )

IMG_7615.JPEG
IMG_7616.JPEG
IMG_7618.JPEG

IMG_7620.JPEG


Numren stansades bara in på måfå bara för att få en uppfattning om hur denna tekniken funkar för att få fram en tavla ;)
Om jag ska ha stansade på numer på slutgiltiga tavlan kommer jag göra en mall för detta (troligen 3d utskriven)


1.jpg
2.jpg

3.jpg
4.jpg


6.jpg
7.jpg

9.jpg
8.jpg

10.jpg


Det ä väldigt svårt att fånga färgen på bild, Men skulle beskriva den väldigt lik Sinns svarta, Fast med strukturen som gör att den leker väldigt mycket i ljuset på ett väldigt speciellt sätt.

Tanken är att göra övriga märkningar på följande vis:

och sedan måla numren vita och applicera lume .

Man blir ju nästan sugen på att bara ha en metallisk(silvrig) tavla med den strukturen ;)

Men blev väldigt glad att det ser ut som jag har en teknik för hur jag ska göra tavlan :cigar:
Imponerande! Jag tycker att den i bara metall nästan är ännu bättre, blir riktigt häftig med den bordtade strukturen👌
 

G.Clooney

Cartier
Den på 260°C ser inte heller dum ut. Även om den går i en helt annan riktning.
Kanske stanna en sekund på 271°C, och se vad mellantinget mellan 260 och 282 hade sett ut som.
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Så häftigt det ska bli att följa processen. 310°C ser riktigt nice ut. 343°C får jag sköna sommarvibbar av 😀
Den på 260°C ser inte heller dum ut. Även om den går i en helt annan riktning.
Kanske stanna en sekund på 271°C, och se vad mellantinget mellan 260 och 282 hade sett ut som.

jag få nog försöka göra några nu i Veckan/till helgen och testa lite olika :D

Tänkte jag kunde bjuda på några renderingar av vad som börjar bli den slutliga produkten ;) är färgen på tavlan och visarna till viss del som hänger i luften
(och gummibandet är bara där för att ge en uppfattning om hur den kommer bli, och ingen produkt jag har lagt någon tid på att få perfekt)

Ska även på en logga på tavlan när jag kommer på en ;)




Modern Classic 3.JPG





Modern Classic 2.JPG

Modern Classic 4.JPG
 
Topp