• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen klocka och allmänt storhetsvansinne

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Spännande! Har du möjlighet att göra stålet extra hårt och repbeständigt à la Sinns tegimentering? Eller är det för komplicerat?
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Spännande! Har du möjlighet att göra stålet extra hårt och repbeständigt à la Sinns tegimentering? Eller är det för komplicerat?

Det va en bra fråga, Det är inget jag har tänkt på. Jag har lite erfarenhet av att härda metaller och bearbeta. Men inget som jag tänkte ge mig in på i detta projekt. Och just Sinns tegimentering vet jag inte uppriktigt hur dom gör. Är ju många faktorer som spelar in vad man kan göra med valt ”stål”

Jag har valt att använda EN 1.4305 (SS 2346-02) Släckglödgat svavellegerat stål (rostfritt automatstål).

Just för att den är hård och enkel (för mig) att få tag på. Så skulle man försöka göra något som efterliknar sinns tegimentering måste man först ha ganska bra insyn i hur dom gör själva förädlingen av stålet, Och även veta exakt vilket stål dom använder ”vad som funkar på ett stål behöver absolut inte funka på ett annat)

Kan ju som exempel ta just ”rostfritt stål” så finns det 8st vanligt förekommande klassningar alla med olika egenskaper(plus en jävla massa blandningar). visa går att härda visa gå inte, Visa gå att svetsa visa går inte och så vidare.

Så möjligt hade det nog varit, Men skulle göra projektet lite för stort för mig 😛

kan ju också lägga in en brasklapp att jag inte är någon expert på ämnet, så om någon ser något fel är det bara att rätta mig ;)
 
Senast ändrad:

Agsa

Omega
2-Faktor
Igår

igår lyckade jag få lite tid över för att göra två nya tavlor för test, ska in i ugnen ikväll eller imorgon ;)
IMG_7665.JPEG


IMG_7666.JPEG
IMG_7668.JPEG
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det va en bra fråga, Det är inget jag har tänkt på. Jag har lite erfarenhet av att härda metaller och bearbeta. Men inget som jag tänkte ge mig in på i detta projekt. Och just Sinns tegimentering vet jag inte uppriktigt hur dom gör. Är ju många faktorer som spelar in vad man kan göra med valt ”stål”

Jag har valt att använda EN 1.4305 (SS 2346-02) Släckglödgat svavellegerat stål (rostfritt automatstål).

Just för att den är hård och enkel (för mig) att få tag på. Så skulle man försöka göra något som efterliknar sinns tegimentering måste man först ha ganska bra insyn i hur dom gör själva förädlingen av stålet, Och även veta vilket exakt vilket stål dom använder ”vad som funkar på ett stål behöver absolut inte funka på ett annat)

Kan ju som exempel ta just ”rostfritt stål” så finns det 8st vanligt förekommande klassningar alla med olika egenskaper(plus en jävla massa blandningar). visa går att härda visa gå inte, Visa gå att svetsa visa går inte och så vidare.

Så möjligt hade det nog varit, Men skulle göra projektet lite för stort för mig 😛

kan ju också lägga in en brasklapp att jag inte är någon expert på ämnet, så om någon ser något fel är det bara att rätta mig ;)
Oj då! Ja, det låter komplicerat. Jag kan verkligen ingenting om stål. Men jag gillar att kolla på metallarbete på Youtube. Det är väldigt behagligt att kolla på folk som gör saker i metall (t ex mymechanics och Torbjörn Åhman på Youtube). Därför gillar jag detta projekt extra mycket. Om du lyckas med din klocka kanske du kan bli en Youtuber i framtiden: "The Swedish Watch Smith". ;)
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Hur kan jag ha missat denna tråden!? Wow, vilket roligt och häftigt projekt! Följer med spänning
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Oj då! Ja, det låter komplicerat. Jag kan verkligen ingenting om stål. Men jag gillar att kolla på metallarbete på Youtube. Det är väldigt behagligt att kolla på folk som gör saker i metall (t ex mymechanics och Torbjörn Åhman på Youtube). Därför gillar jag detta projekt extra mycket. Om du lyckas med din klocka kanske du kan bli en Youtuber i framtiden: "The Swedish Watch Smith". ;)
jodå det finns mycket att lära, haha vet i fan om det bli någon youtube ;) men kul att det uppskattas:)


Tanken i helgen var ju at testa lite olika uppvärmning på tavlorna, Det blev inte riktigt så ska man göra detta i ugn är det väldigt tidskrävande (ta väldigt lång tid) så det blir en fortsättning på det nu i veckan/helgen och jag har precis fått leverans av det rostfria stålet jag ska använda till boetten och svarven va ledig så här kommer lite bilder:

Allt material och delar är nu beställda safirglas, Packningar m,m

Allt förut urverk då och även band,


ca 50Cm 2346
IMG_7670.JPEG
'
IMG_7676.JPEG

IMG_7683.JPEG

IMG_7684.JPEG



IMG_7687.JPEG


Så 4st är färdigkörda i tempo 1 av 4

fortsättning följer ;)
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Har du bestämt hur du ska göra med bandhornen?
Jodå absolut kan ju dra lite med planeringen, kan ju vara någon annan som finner detta intressant 😊



Tanken är att jag ska svarva först ”framsidan” (det jag håller på med nu) sedan vänds bitarna och baksidan ska svarvas så bitarna ser ut såhär :

svarv.png




Sen ska jag och bitarna åka ca 150m ner på gatan till en lokal verktygsmakare, Så har en av ägarna lovat att jag ska få låna ena fräsen en helg (automatfräs) och hjälpa mig göra ett program för själva fräsningen 😊

Så ska bitarna se ut ungefär såhär :


fräss.png



Efter det ska dom upp i manuell fräsen en sista gång för lite polering och svarva sista formen på bandhornen (ignorera att det ser lie konstigt ut vid kronskyddet):



klar.png



Man skulle väl eventuellt kunna testa att köra en tavla med gasbrännare också?
Absolut hittade även denna videon :


Jag har dock inte tillgång till detta hemma så blir nog nästa gång jag kan fly upp till fabriken 😊 är pappa ledig några dagar i veckan
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Har du fått erbjudanden härifrån om att göra fler ?
Nej det kan jag inte påstå ;) Ha varit några som erbjudit sin expertis med att tillverka band och lite tips om bearbetning m.m vilket uppskattas :)

jag vet att jag skrev i början att det skulle bli runt 10 klockor men nu är antalet satt till 8st, och sen kommer det inte göras någon mer av denna modellen, oavsett om det skulle bli någon form av intresse. och 5 är tagna ;)

Och för övriga är tanken att om jag skulle bli nöjd, försöka ha någon passaround här på ks om det skulle finnas intresse :), och sedan lottas ut eller auktioneras ut för någon form av välgörenhet typ Barncancer fonden. Men få ta det med rätt folk här på ks om jag någonsin skulle råka bli klar :)


För övrigt fick jag lite tid över i helgen så nu är 8 bitar färdiggjorda i tempo 1, så nu börjar det hända lite ;) jag har beställt lite saker för värmningen av tavlorna så det kommer förhoppnings vis nu i veckan :)



IMG_7707.JPEG
IMG_7708.JPEG
IMG_7709.JPEG
 

G.Clooney

Cartier
För övrigt fick jag lite tid över i helgen så nu är 8 bitar färdiggjorda i tempo 1, så nu börjar det hända lite ;) jag har beställt lite saker för värmningen av tavlorna så det kommer förhoppnings vis nu i veckan :)
Av någon konstig anledning så har jag hakat upp mig på spänningen i detta, och ser fram emot att se resultaten så småningom!
 

maxvh

Omega
haha är super kul att ni hänger på 😊 så hoppas jag, Att jag en dag kommer ha en slut produkt 😊
Alltid kul om slutprodukten blir bra, men tror främst att det är processen som är rolig att följa. Lite som när någon på YT restaurerar en gammal rostig pryl av något slag. Väldigt tillfredställande att titta på av någon anledning.
 

G.Clooney

Cartier
Alltid kul om slutprodukten blir bra, men tror främst att det är processen som är rolig att följa. Lite som när någon på YT restaurerar en gammal rostig pryl av något slag. Väldigt tillfredställande att titta på av någon anledning.
Ja, det är just urtavlornas process som jag hakat upp mig på. För tillfället åtminstone. Vilka grader kommer "vinnartavlan" att stekas i?
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Så jag tänkte ge en liten status uppdatering

jag har börjas svarva "baksidan" av klockan vilket innefattar en del passningar för urverket m.m

Första jag började med va att ta fram nya mjuka backar och även mäta in kastet. varje gång man sätter upp en bit för att svarvas så får man sällan detaljen helt perfekt i backarna vilket resulterar i kast dvs att detaljen inte snurrar helt perfekt. svarvar man en ny detalj bry man sig sällan om kastet (ska du svarva ner ytter sidan på biten kommer du ju ändå få den perfekt rund) ska man svarva på en redan bearbetad bit blir det dock mycket mer noggrant att ha så lite kast som möjligt. vilket annars resulterar i en ojämn detalj (finns intresse kan jag visa lite mer ingående hur man gör tog inga bilder på just detta) jag nöjde mig med 0.03mm i kast ;)

IMG_7803.JPEG



IMG_7805.JPEG


IMG_7806.JPEG

IMG_7807.JPEG
IMG_7810.JPEG


IMG_7811.JPEG

IMG_7812.JPEG

IMG_7814.JPEG


så nu är 4 bitar körda i detta tempot hopas köra kvarvarande nu i veckan / till helgen och sedan blir det fräsning ;)
väntar fortfarande på saker till värme behandlingen av tavlorna. och har börjar svara fram kronor som är sjukt tidskrävande

första tog ca 4h att göra med svarvning och handarbete och då ska jag ändra lite till masproduceringen ;) här kommer en bild på färdiga (utdömda nr1) och det kommer mer sen i ett senare inlägg om tillverkningen av dessa ;)

Namnlös.png
 

Bilagor

  • IMG_7806.JPEG
    IMG_7806.JPEG
    379.5 KB · Visningar: 15
Topp