• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen klocka och allmänt storhetsvansinne

Goflorp

Cartier
En som gjort ngt likande är italienaren Paolo Fanton med sin A-13A Pilot Watch

www.a-13a.com

Ägt en av dem - fantastisk kul sak. Följer det här projektet med spänning.
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Häftigt! Och läckra bilder också! Var sak är sin egen vetenskap, helt klart. 👍
:)

Jag har nog aldrig önskat mig en svarv förrän nu. Kul med uppdatering!

haha bara att handla ;) har en jag inte använder i garaget😅



jodå lite har hänt :) jag har fått hem safirglas, packningar och reserv visare (om jag inte lyckas tillverkar visarna så hade jag en kontakt i kina som kunde fixa visare efter min ena design, så jag fick hem ett berg av dessa men känns lite som fusk att använda men vi får se ;) men kvalitén va över förväntan. dom tillverkar tydligen mest delar till fake klockor och enligt dom själva även till någon större tillverkare)

Har även svarvat klart alla boetter kommer bli 7 klockor nu så en har gått åt helvete ;) och väntar på att få tid hos killen som ska hjälpa mig att fräsa, blir förhoppnings vis nästa helg eller på semestern.

Har börjat på kronorna men kommer nog inte kunna göra så mycket innan semestern drar igång (företaget jag är på och svarvar m.m har väldigt mycket att göra nu inför semestern, Så har vill inte varit där och störa för mycket)

och tavlorna ska jag försöka fortsätta med nu i helgen eller till nästa vecka.

så ska försöka få ut lite bilder i nu i helgen eller i början på nästa vecka :)
 
Senast ändrad:

Agsa

Omega
2-Faktor
Så nu kommer en liten uppdatering !
I väntan på på att få tid att frästa boetterna, så har jag lekt lite med den d3 utskrivna boetten , Tavlan kommer inte se ut som på bilderna och kommer vara annat band/länk men mest bara för att få lite känsla för hur den kommer bli :) jag har ju inte skrivit något om måtten innan men slutliga klockan kommer bli
46 mm lug-lug
under 10 mm hög (Ca9.7mm)
och 41.6 mm utan krona (jag vet det låter stort men kommer bäras mycket mindre på grund av korta lug måttet och att den är under 10mm )
jag har supersmal armar och tycker den känns nice :)

även visarna ligger löst så ta det med en nypa salt :)
så med det sagt här kommer lite bilder:)
IMG_7914.JPEG


IMG_7916.JPEG
IMG_7917.JPEG

IMG_7919.JPEG
IMG_7918.JPEG

IMG_7920.JPEG



IMG_7924.JPEG

IMG_7926.JPEG
IMG_7925.JPEG
IMG_7915.JPEG
 

Bilagor

  • nedladdning (1).png
    nedladdning (1).png
    30.2 KB · Visningar: 6

Dr. D

Patek
2-Faktor
Så nu kommer en liten uppdatering !
I väntan på på att få tid att frästa boetterna, så har jag lekt lite med den d3 utskrivna boetten , Tavlan kommer inte se ut som på bilderna och kommer vara annat band/länk men mest bara för att få lite känsla för hur den kommer bli :) jag har ju inte skrivit något om måtten innan men slutliga klockan kommer bli
46 mm lug-lug
under 10 mm hög (Ca9.7mm)
och 41.6 mm utan krona (jag vet det låter stort men kommer bäras mycket mindre på grund av korta lug måttet och att den är under 10mm )
jag har supersmal armar och tycker den känns nice :)

även visarna ligger löst så ta det med en nypa salt :)
så med det sagt här kommer lite bilder:)
IMG_7914.JPEG


IMG_7916.JPEG
IMG_7917.JPEG

IMG_7919.JPEG
IMG_7918.JPEG

IMG_7920.JPEG



IMG_7924.JPEG

IMG_7926.JPEG
IMG_7925.JPEG
IMG_7915.JPEG
Jag har hittat ett fel!
Kan inte trycka på köpknappen?
 

Jonire

Omega
Så nu kommer en liten uppdatering !
I väntan på på att få tid att frästa boetterna, så har jag lekt lite med den d3 utskrivna boetten , Tavlan kommer inte se ut som på bilderna och kommer vara annat band/länk men mest bara för att få lite känsla för hur den kommer bli :) jag har ju inte skrivit något om måtten innan men slutliga klockan kommer bli
46 mm lug-lug
under 10 mm hög (Ca9.7mm)
och 41.6 mm utan krona (jag vet det låter stort men kommer bäras mycket mindre på grund av korta lug måttet och att den är under 10mm )
jag har supersmal armar och tycker den känns nice :)

även visarna ligger löst så ta det med en nypa salt :)
så med det sagt här kommer lite bilder:)
IMG_7914.JPEG


IMG_7916.JPEG
IMG_7917.JPEG

IMG_7919.JPEG
IMG_7918.JPEG

IMG_7920.JPEG



IMG_7924.JPEG

IMG_7926.JPEG
IMG_7925.JPEG
IMG_7915.JPEG
Riktigt coolt! Bra jobbat och 41.6mm är väl inte stort, helt normal size😊
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Så nu kommer en liten uppdatering !
I väntan på på att få tid att frästa boetterna, så har jag lekt lite med den d3 utskrivna boetten , Tavlan kommer inte se ut som på bilderna och kommer vara annat band/länk men mest bara för att få lite känsla för hur den kommer bli :) jag har ju inte skrivit något om måtten innan men slutliga klockan kommer bli
46 mm lug-lug
under 10 mm hög (Ca9.7mm)
och 41.6 mm utan krona (jag vet det låter stort men kommer bäras mycket mindre på grund av korta lug måttet och att den är under 10mm )
jag har supersmal armar och tycker den känns nice :)

även visarna ligger löst så ta det med en nypa salt :)
så med det sagt här kommer lite bilder:)
IMG_7914.JPEG


IMG_7916.JPEG
IMG_7917.JPEG

IMG_7919.JPEG
IMG_7918.JPEG

IMG_7920.JPEG



IMG_7924.JPEG

IMG_7926.JPEG
IMG_7925.JPEG
IMG_7915.JPEG
Fantastiskt!🙏
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Jag har hittat ett fel!
Kan inte trycka på köpknappen?
Haha tusen tack 😍 blir ju bara 7 (hoppas jag) av denna modellen så hoppas att iallafall en kan säljas i förmån för någon välgörenhet 😊


Riktigt coolt! Bra jobbat och 41.6mm är väl inte stort, helt normal size😊
haha sant 😅 bara jag kanske som tycker allt över 41 är lite läskigt 😆


Ser ju riktigt bra ut!
tusen tack 🙏


Jäkligt läckert! Tack för att du delar med dig av projektet :)!
bara kul att ni orkar följa detta segdragna projekt 😀
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Antar att klockan är helt färdig nu?
Är en bit kvar 😅 Väntar på tid i fräsen, och semestern består mest av att jaga en 2-åring, så blir inte mycket tid över 😅


Jag tror inte det och hoppas @Agsa har semester och återupptar produktionen alldeles strax 😊
helt korrekt 😁 Vet inte om man kan kalla det semester med små barn 😆 men tid över blir det inte 😜
Ja! Ge oss någon uppdatering nu. Vi sitter ju på nålar 😃

Ska försöka ge en status uppdatering med lite info om hur det går med tavlan, så kommer nog inom en överskådlig framtid 🤭
 
Så nu kommer en liten uppdatering !
I väntan på på att få tid att frästa boetterna, så har jag lekt lite med den d3 utskrivna boetten , Tavlan kommer inte se ut som på bilderna och kommer vara annat band/länk men mest bara för att få lite känsla för hur den kommer bli :) jag har ju inte skrivit något om måtten innan men slutliga klockan kommer bli
46 mm lug-lug
under 10 mm hög (Ca9.7mm)
och 41.6 mm utan krona (jag vet det låter stort men kommer bäras mycket mindre på grund av korta lug måttet och att den är under 10mm )
jag har supersmal armar och tycker den känns nice :)

även visarna ligger löst så ta det med en nypa salt :)
så med det sagt här kommer lite bilder:)
IMG_7914.JPEG


IMG_7916.JPEG
IMG_7917.JPEG

IMG_7919.JPEG
IMG_7918.JPEG

IMG_7920.JPEG



IMG_7924.JPEG

IMG_7926.JPEG
IMG_7925.JPEG
IMG_7915.JPEG


Wow! 😍
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Långsammaste Klock byggaren på Ks? Jag få väl ta den titeln 😉 men jag har inte givit upp ännu så tänkte ge er en status uppdatering. Jag väntar fortfarande på att få tidig i fräsen för att färdigställa boetterna. Så hoppas det blir snart :p Jag tror jag har tillverkat runt 50 tavlor som alla hamnat i skroten. Jag har testat med allt möjligt men tycker inte det håller kvalitén jag önskar.

Men nu tror jag har en design på tavlan jag är nöjd med, jag har gjort min logga som kommer sita klockan tolv, Och det kommer bli en Sandwich Dial (vad är mer tooligt liksom 😊)

Mitt förnamn börjar på Bokstaven A så symbolen är en blandning av bokstaven A och en pil lite som på gamla militär ur för att visa vad klockan tolv är.

Tavlan kommer tillverkas med vattenskärning detta blir en ganska dyr tavla men tycker den bli väldigt Clean + Att om jag vill ha lume så kommer det gå att få den att lysa som en fackla

Så om en vecka hoppas jag att jag har metall bitar att visa upp 😊 till dess tänkte jag bjuda på lite renderingar 😊

Överdel av tavlan

Tavla över.JPG


Underdel Tavla

Undertavla.JPG


tavlan med visare och ihop monterad :)
Tavla slutgiltia.JPG

Tavla slutgiltia sidan.JPG

Tavla sidan.JPG
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Långsammaste Klock byggaren på Ks? Jag få väl ta den titeln 😉 men jag har inte givit upp ännu så tänkte ge er en status uppdatering. Jag väntar fortfarande på att få tidig i fräsen för att färdigställa boetterna. Så hoppas det blir snart :p Jag tror jag har tillverkat runt 50 tavlor som alla hamnat i skroten. Jag har testat med allt möjligt men tycker inte det håller kvalitén jag önskar.

Men nu tror jag har en design på tavlan jag är nöjd med, jag har gjort min logga som kommer sita klockan tolv, Och det kommer bli en Sandwich Dial (vad är mer tooligt liksom 😊)

Mitt förnamn börjar på Bokstaven A så symbolen är en blandning av bokstaven A och en pil lite som på gamla militär ur för att visa vad klockan tolv är.

Tavlan kommer tillverkas med vattenskärning detta blir en ganska dyr tavla men tycker den bli väldigt Clean + Att om jag vill ha lume så kommer det gå att få den att lysa som en fackla

Så om en vecka hoppas jag att jag har metall bitar att visa upp 😊 till dess tänkte jag bjuda på lite renderingar 😊

Överdel av tavlan

Tavla över.JPG


Underdel Tavla

Undertavla.JPG


tavlan med visare och ihop monterad :)
Tavla slutgiltia.JPG

Tavla slutgiltia sidan.JPG

Tavla sidan.JPG
Snygg tavla :) Bra när man kan hålla dessa så rena som möjligt.
Jag hade nog ändrat typsnittet på siffrorna något så att det matchar indexen. Kanske få till liknande radie som ändarna på index. Nu är "avsluten" raka på siffrorna (och logotypen).
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tack :) Det har du helt rätt I ! Tur att jag inte skickat iväg modellen till skärning än (tänker göra det i kväll ) !
blir ju lite mer harmonisk såhär kan jag tycka,


Bättre_sämre.JPG



Funderar med på om sifforna ska vara något större :nailbiting:

Jag tycker nog att siffrorna är i rätt storlek men jag hade minskat indexen lite 😅
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Jag tycker nog att siffrorna är i rätt storlek men jag hade minskat indexen lite 😅
Haha kan hålla med om att dom ser gigantiska ut på bilder från caden, men man blir ganska lurad när man inte ha helheten med klockan, indexen är mindre än vad du till exempel hittar på en sub (klockan sex och nio) och tavlan är något större 😜 men håller med om att dom upplevs större på bara tavlan 😅
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tack :) Det har du helt rätt I ! Tur att jag inte skickat iväg modellen till skärning än (tänker göra det i kväll ) !
blir ju lite mer harmonisk såhär kan jag tycka,


Bättre_sämre.JPG



Funderar med på om sifforna ska vara något större :nailbiting:
Tycker det blev riktigt schysst 👌 Kan man göra siffrorna lite fetare? Att gå upp i storlek tror jag inte är nödvändigt. Hur ser det ut om det är samma tjocklek på index och siffrorna? Kanske kan dra ner index ett uns?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Haha kan hålla med om att dom ser gigantiska ut på bilder från caden, men man blir ganska lurad när man inte ha helheten med klockan, indexen är mindre än vad du till exempel hittar på en sub (klockan sex och nio) och tavlan är något större 😜 men håller med om att dom upplevs större på bara tavlan 😅

Sant, dom blir ju mindre markanta när boetten är med.
Kollade på bilden igen, och fan vet om det inte är bra som det är nu.
Risken är att du börjar peta i småsaker och allt skiter sig till slut 😁
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Tycker det blev riktigt schysst 👌 Kan man göra siffrorna lite fetare? Att gå upp i storlek tror jag inte är nödvändigt. Hur ser det ut om det är samma tjocklek på index och siffrorna? Kanske kan dra ner index ett uns?
Jag fixade så sifforna blev lite fetare sen tänkte jag att det få bli som det blir :)


Sant, dom blir ju mindre markanta när boetten är med.
Kollade på bilden igen, och fan vet om det inte är bra som det är nu.
Risken är att du börjar peta i småsaker och allt skiter sig till slut 😁
Absolut är ju väldigt lätt hänt att man börja kladda för mycket, 😉


men här kommer lite bilder på produkterna omålade och inte ihop lödade :)


IMG_8667.JPEG
IMG_8668.JPEG
IMG_8670.JPEG
IMG_8671.JPEG


IMG_8669.JPEG


kommer nog lite mer bilder med visare på och i den 3d printade boetten :)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag fixade så sifforna blev lite fetare sen tänkte jag att det få bli som det blir :)



Absolut är ju väldigt lätt hänt att man börja kladda för mycket, 😉


men här kommer lite bilder på produkterna omålade och inte ihop lödade :)


IMG_8667.JPEG
IMG_8668.JPEG
IMG_8670.JPEG
IMG_8671.JPEG


IMG_8669.JPEG


kommer nog lite mer bilder med visare på och i den 3d printade boetten :)
Det blev riktigt bra. Förvånad att alla radier ser så bra ut 👍
 
Topp