• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen klocka och allmänt storhetsvansinne

Hipsterlunch

Cartier
2-Faktor
Jag fixade så sifforna blev lite fetare sen tänkte jag att det få bli som det blir :)



Absolut är ju väldigt lätt hänt att man börja kladda för mycket, 😉


men här kommer lite bilder på produkterna omålade och inte ihop lödade :)


IMG_8667.JPEG
IMG_8668.JPEG
IMG_8670.JPEG
IMG_8671.JPEG


IMG_8669.JPEG


kommer nog lite mer bilder med visare på och i den 3d printade boetten :)
Riktigt fint resultat! Smart sätt att kunna fylla på med lysmassa med, snyggt jobbat!
 

Agsa

Omega
2-Faktor

Agsa

Omega
2-Faktor
Tänkte jag få slänga in några bilder på tavlan i boetten (bara den 3d printade) men tycker det ser lovande ut 😊 bara att börja slipa och måla tavlorna 😊
D92659FD-0721-4511-BBA3-EC3614D142F3.jpeg
 

Bilagor

  • 39938D1B-A823-49D6-998A-9D85B64AD60F.jpeg
    39938D1B-A823-49D6-998A-9D85B64AD60F.jpeg
    262.5 KB · Visningar: 24
  • 6652AF42-6653-4F9A-BE25-268DE27BD4E9.jpeg
    6652AF42-6653-4F9A-BE25-268DE27BD4E9.jpeg
    274.6 KB · Visningar: 26
  • 2D08E848-8968-4C97-B8D9-309E8D79F745.jpeg
    2D08E848-8968-4C97-B8D9-309E8D79F745.jpeg
    294.6 KB · Visningar: 25

Oscroth

Cartier
2-Faktor
Nej det kan jag inte påstå ;) Ha varit några som erbjudit sin expertis med att tillverka band och lite tips om bearbetning m.m vilket uppskattas :)

jag vet att jag skrev i början att det skulle bli runt 10 klockor men nu är antalet satt till 8st, och sen kommer det inte göras någon mer av denna modellen, oavsett om det skulle bli någon form av intresse. och 5 är tagna ;)

Och för övriga är tanken att om jag skulle bli nöjd, försöka ha någon passaround här på ks om det skulle finnas intresse :), och sedan lottas ut eller auktioneras ut för någon form av välgörenhet typ Barncancer fonden. Men få ta det med rätt folk här på ks om jag någonsin skulle råka bli klar :)


För övrigt fick jag lite tid över i helgen så nu är 8 bitar färdiggjorda i tempo 1, så nu börjar det hända lite ;) jag har beställt lite saker för värmningen av tavlorna så det kommer förhoppnings vis nu i veckan :)



IMG_7707.JPEG
IMG_7708.JPEG
IMG_7709.JPEG
Vilket roligt projekt, spännande och intressant att följa! 😀
 

Matte1970

Cartier
Hej !



Jag har påbörjat ett litet projekt som jag tänkte att det kanske finns någon här på KS som skulle tycka vara intressant att följa !
Så kan börja med några varningar:
Inte säker att jag någonsin blir klar.
Designen kommer förändra under hela förloppet.



Med det sagt så kan jag börja med en liten presentation av mitt projekt och även lite bakgrund:
Bakgrund:
Jag är 30+ och småbarns far och är till yrket ingenjör, med en stark koppling till el och styrsystem. Men på senare tid även mekanisk konstruktion.
Jag har alltid älskat klockor och är helt insnöad på Sinn.
Jag har alltid haft vårt att skriva på forum efter som jag har en mild form av dyslexi vilket gör att jag och stavning inte alltid är bästa vänner, Så ursäktar för det i förhand.



Projekt:
Jag har haft en dröm i snart 10 år att designa och tillverka klockor. Och nu har jag äntligen påbörjat detta och tänkte ni kunde få följa med.
Min tanke var först att göra en klocka var till Mig, Mina bröder, Min far och svärfar detta skulle resultera i 5 klockor. Detta har expanderat något så just nu är tanken att göra 10-12 klockor av vilken design det nu blir 😝 .( om det nu blir någon😉 )



Tanken är att klockan ska bygga på sellita sw200-1. Och förutom urverket, glass och band skall jag tillverka allt från scratch.



Tanken med designen var från början en dykarklocka med design som är en ohelig blandning av Gs, Sinn och Rolex

Tanken drog senare mer åt Panerai men har nu återgått till en mer lik första utkastet men mer av en sportklocka eller tool watch och inte så mycket dykare men vem vet var det landar 😉



Som jag skev tidigare kan jag inte lova att det någonsin blir klart men hoppas någon tycker det är kul att följa 😊



Jag började som man gör med en snabb design i solid:

Klocka 1.JPG

Klocka 2.JPG


Tavlan/vrid ring är bara en Placeholder och är inte färdig 😉

Klocka 2.1.JPG


Ganska tidigt i projektet insåg jag att mitt största hinder skulle vara svårigheten med hur jag ska tillverka Boet så jag ”dummade” ner designen till vad jag kan göra i en manuell svarv.

klocka svarvning.png



Så kapade ut en bit för att påbörja svarvningen



IMG_7570.JPEG
IMG_7571.JPEG


Efter jag svarvar fram två prototyper (alltid göra mer än man behöver om man vill lära sig något 😉 )


IMG_7574.JPEG
IMG_7575.JPEG


IMG_7576.JPEG
IMG_7577.JPEG


Nu fick jag en ide (uppenbarelse) att jag skulle testa en annan design väg vilket skulle bli något sånt här. Med muttrar som bandhorn (denna ide skrotades sedan)



Klocka 3.JPG


Klocka 4.JPG
IMG_7579.JPEG
IMG_7580.JPEG


och efter jag skrotat iden om överstående, Så insåg att jag behövd läsa på hur jag ska kunna få ut bandhornen, så hittade jag denna trevliga videon :

Så nu har jag börjat rita på ett nytt bo som kommer vara ganska likt första varianten men utan vridning och alla fel jag gjorde vid första designen tillrättade (kommer mer om detta efter hand om det finns intresse :) ) , och en 3d printad modell är beställd för att testa lite olika varianter av vinklar på bandhornen. innan jag sätter i stål igen,



Och detta är så långt jag har kommit ;P
hoppas någon kommer tycka detta är intressant att följa :) och lämna inga garantier på uppdaterings frekvens, eller att det blir en fortsättning :p
Skall bli intressant att följa. Lycka till.
 
Topp