• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företagande

Har märkt att det verkar finnas ganska många egenföretagare här på KS vilket jag tycker är väldigt kul, dessutom verkar ju många vara ganska framgångsrika vilket förstås är ännu roligare. Jag är själv väldigt intresserad av företagande och har alltid varit.

Så av den anledningen tyckte jag det vore intressant att få veta lite mer om era företag, givetvis förstår jag att man inte vill outa sig för mycket och inser att många drar sig för att skriva men testar ändå och som sagt förväntar mig inga balansräkningar eller företagsnamn m.m, om man nu inte vill förstås :) utan mer inom vilken bransch osv och kanske om man är själv eller har anställda.

Hoppas att en dag själv kunna sålla mig till denna fina skara!
 

Galaxy

Rolex
Eget företganade är jättekul tycker jag, men eftersom jag går fortfarande i gymnasiet har jag ingen särskilt meriterande lista. Jag har dock drivit två företag och är i uppstartandet av ett tredje projekt/företag. Det allra första var ett företag som importerade och sålde skal/displayskydd till iPhone när iPhone 4 etc. fanns. Jag var dock 14/15 år och kunde i princip ingenting om marknadsföring, försäljning eller någonting annat, utan sålde mest till personer i samma skola etc. Det öppnade dock ögonen för eget företagande och entreprenörskap, och att det faktiskt var riktigt kul.

Tre år senare när jag gick i tvåan på gymnasiet (dvs. förra året), startade jag tillsammans med två vänner en webbyrå som UF-företag. Vi går Natur/Teknik med inriktning programmering och webbdesign, så vi kunde kombinera studier med företagande. Här jobbade vi betydligt hårdare än vid det tidigare företaget, och skrev affärsplan, gick på kundmöten etc. vilket gjorde att det kändes mer riktigt. En av killarna i företaget har en väldigt hög kompetens inom webb/programmering vilket gav oss möjligheten att jobba på snabbt, och vi tjänade en del utöver studiebidraget vilket självklart var kul. Vi lyckades även vinna den regionala UF-mässan, och kvalificerade oss vidare till UF-SM i Stockholm, där det tyvärr inte blev något pris. Nu är detta UF-företag dock avvecklat, men personen i företaget med hög kompetens inom webb kommer förmodligen att skapa en (till en början) enskild firma för att sedan driva vidare företaget, och jag kommer förmodligen att hjälpa till. Kul med lite extrapengar vid sidan om studierna i alla fall, samtidigt som vi har lärt oss mycket mer om webbdesign och programmering genom att ha gjort webbsidor åt riktiga kunder än vad vi kunde gjort i skolan.

Det tredje projektet jag håller på att skapa är en typ mjukvara som jag tror och hoppas kommer att bli populär, men vi får helt enkelt se... Alltså en ganska lång väg att gå innan det kan räknas som ett företag.

Som tidigare nämnt har jag knappast mycket erfarenhet av eget företagande, men jag tycker att det är riktigt kul och hoppas (och tror) att jag i framtiden efter universitetsstudier kommer att driva något eget som jag kan leva på. :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kul tråd! Intresserad själv.
En fråga till er mer kunniga. För att kunna fakturera och eventuellt hyra ut sig själv till ett företag, eller vara konsult, räcker det med att vara enskild näringsidkare? Sedan skaffa f-skattesedel och bokföringsbyrå?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det här blir till 90% reklam:

Jag har en korrekturläsningsfirma. Jobbar vid sidan av den, men skulle gärna ha fler kunder. Läser i nuläget mest magasin (Kamera & Bild löpande, samt lite strönummer), men har läst en hel del webmaterial. Specialkompetensen är att vara snabb, till exempel vid lämning till tryck, men ändå noggrann. Sen är jag litteraturvetare i grunden, så även textgranskning fixar jag.

Och nej, det här betyder inte att allt jag skriver här på Klocksnack är felfritt...

Till hågade, snoozarn till exempel: Bara att skaffa FA-skattsedel, så kan du ha ett vanligt jobb också. Bokföring är ganska lätt, i alla fall om man får lite hjälp i början.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Körde måleri tidigare med 4 anställda.
Var jäkligt roligt men 100 timmar arbetsvecka med kundbesök och bokföring inräknat gjorde att jag fick ställa mitt eget liv åt sidan och negligera familjen. Detta resulterade i att jag hoppade på en anställning där jag jobbar idag.
Företaget är fortfarande aktivt om jag skulle få ett återfall. :)
Både för och nackdelar med att driva eget.
Kommer förmodligen dra igång företaget igen något år men med en annan inriktning, endast för att kunna dra in de där extra pengarna för att kunna resa mer.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd! Intresserad själv.
En fråga till er mer kunniga. För att kunna fakturera och eventuellt hyra ut sig själv till ett företag, eller vara konsult, räcker det med att vara enskild näringsidkare? Sedan skaffa f-skattesedel och bokföringsbyrå?

Bokföring kan du sköta själv med enskild firma. Finns mycket enkla datorprogram för det.
/j
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har tidigare haft två företag (under tio respektive fem års tid) men avyttrat båda. Nu ser jag fram emot att leva resten av mitt liv som anställd vilket jag trivs mycket bra med.
 
Jag har en liten hyresfastighet vid sidan av min anställning. Det är kul och lämpligt betungande. Man får vara lite av en alltiallo kan man säga. :)
 

bya

Omega
Kul tråd! Intresserad själv.
En fråga till er mer kunniga. För att kunna fakturera och eventuellt hyra ut sig själv till ett företag, eller vara konsult, räcker det med att vara enskild näringsidkare? Sedan skaffa f-skattesedel och bokföringsbyrå?

finns ingen anledning att inte starta aktiebolag direkt, 50k in på ett konto, in på verksamt.se registrera.
inget krav på revisor när man inte har så stor omsättning ...

kanske bara är jag, men tycker det verkar vara extra bökigt med företagets ekonomi / privata ekonomin , allt i en mix =)
 

demondave

Rolex
Driver ett åkeri tillsammans med brorsan, i nuläget ett par bilar och ett par anställda. Sälj, fakturering och andra stödfunktioner ligger i ett bolag vi deläger tillsammans med flera andra åkeriföretag, utan externa intressen som vill ha sin (min) del av kakan.

Jobbar hårt på att få allt så självspelande som möjligt, just för att jag och broder ska slippa jobba ihjäl oss. Drygt heltid duger gott. Tror stenhårt på att leja bort till proffs, precis som våra kunder hyr oss för att vi kan vad vi gör. Har en riktigt duktig snubbe som sköter bokföringen och har rollen som ekonomiskt bollplank, ett företag som sköter löneservice osv. Tittar man på prislappen kan till exempel bokföringstjänsten se ut som en lätt besparing, men den tiden vi hade bränt på det kan vi använda för att tjäna pengar istället. Med bollplanksfuntionen väl utnyttjad sparar han ändå in mer kostnader än vad han fakturerar oss per år.

Det är mitt tips. Foka på vad du kan, lär dig nog för att ha bra överblick på resten och låt andra göra jobbet. Då ökar chanserna att det blir kul i längden, även ekonomiskt!
 

Roxen

Cartier
Kul tråd! Är själv egenföretagare, och har för närvarande tre aktiva aktiebolag. Skötte till en början själv bokföringen i ett par av bolagen, men lämnade snabbt över rodret till en bokföringsbyrå. Inte nog med att de sköter alla kvitton, etc, de lämnar uppdaterade rapporter, tips och hjälper till med din privata deklaration. Skitbra! Sistnämnda är nog ett av mina smartaste drag, eftersom det är otroligt tidsödande. I övrigt är det en riktigt rolig, stundtals väldigt krävande livsstil. Man måste förlika sig med att sällan kunna planera in nåt nöje i veckorna (i synnerhet om man har anställda) och förbereda sina nära att man ofta är väldigt upptagen.

För min del har det mest givande varit att strukturera. Strukturera allt! Samtliga av mina anställda har en egen (digital) kalender/planering samt en gemensam som alla kan se. På så sätt slipper man onödiga missförstånd och spilltid, något som i längden är rejält kostsamt i en verksamhet...
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Jag har precis som Roxen tre aktiebolag. Jag håller med på alla punkter han nämner i posten ovan. I mitt fall efter tio år som egen ser jag i dagsläget inget annat alternativ. Fördelarna väger lätt över nackdelarna. Men då har jag i dagsläget inte så mycket annat som tar upp min tid. Den dagen det väntas tillökning och man har ett hus kanske jag prioriterar annorlunda. Men 40 timmar arbetsvecka har jag nog aldrig haft, jag snittar nog 60 timmar. Jag driver min verksamhet i teknikbranschen, med inriktning på konferens- och mötesteknik. En rolig bransch som ständigt är i stor förändring. De flesta som startar bolag får räkna med några hundår med mycket jobb och liten lön. Några minor går man alltid på i början, men det är nog mest positivt när man kollar i backspegeln. Det är en tillfredställande känsla när man har medvind och allt går bra. Men i motvind är det få saker som är värre än att driva eget, speciellt om du har anställda. Det är en livsstil som inte passar alla. Men det är också en fantastisk känsla när man lyckas och det är då värt allt slit. Det är som sagt ofta svårt att planera resor och liknande. Men oandra sidan är det enkelt att ta spontana långhelger och liknande, mycket handlar om struktur och planering.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Funderar på att börja konsulta enklare CAD ritningar i 2D och 3D för bygglov, kunna visualisera en byggnad osv. Väntar nog lite med det tills jag blivit skarpare på programmen och lärt oss mer om bygghandlingar osv.

Men har lite små projekt pågång som kommer dra in lite stålers ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Driver ett AB men inte några anställda förutom mig själv. Frilansar inom TV (både linjer och via Web) som tekniker och producent åt två av Sveriges mediahus samt som tekniker (MCR) åt Ericsson (telecom-bolaget om någon undrar och ja de är verksamma inom broadcast)
Lite udda bransch eftersom det är väldigt många som går på frilanskontrakt eller via bemanningsföretag. Men jag är nöjd med situationen, gillar att variera mig och jobba på olika ställen samt får förfrågningar om mera jobb en jag kan ta även om jag ändå jobbar alldeles för mycket.
 

mega

Rolex
Driver ett åkeri tillsammans med brorsan, i nuläget ett par bilar och ett par anställda. Sälj, fakturering och andra stödfunktioner ligger i ett bolag vi deläger tillsammans med flera andra åkeriföretag, utan externa intressen som vill ha sin (min) del av kakan.

Jobbar hårt på att få allt så självspelande som möjligt, just för att jag och broder ska slippa jobba ihjäl oss. Drygt heltid duger gott. Tror stenhårt på att leja bort till proffs, precis som våra kunder hyr oss för att vi kan vad vi gör. Har en riktigt duktig snubbe som sköter bokföringen och har rollen som ekonomiskt bollplank, ett företag som sköter löneservice osv. Tittar man på prislappen kan till exempel bokföringstjänsten se ut som en lätt besparing, men den tiden vi hade bränt på det kan vi använda för att tjäna pengar istället. Med bollplanksfuntionen väl utnyttjad sparar han ändå in mer kostnader än vad han fakturerar oss per år.

Det är mitt tips. Foka på vad du kan, lär dig nog för att ha bra överblick på resten och låt andra göra jobbet. Då ökar chanserna att det blir kul i längden, även ekonomiskt!
Kör ett IT-företag sen 12 år och kunde inte sammanfattat det bättre. Gör din grej och lej bort allt det andra. Det du lejer bort blir bra gjort, du kan tjäna pengar på din grej och ditt liv blir mycket enklare.
 
Roligt med så pass många svar! man blir ju inte mindre pepp på att köra eget när man läser detta :D

Bara tråkigt att man inte kan något tillräckligt bra för att kunna ta betalt för det eller några bra ideér om annat man kan göra haha...men hoppas det ska ändras med tiden och att jag om 5-10 år är "byxad" nog att iaf konsulta inom mitt nuvarande yrke.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Funderar på att börja konsulta enklare CAD ritningar i 2D och 3D för bygglov, kunna visualisera en byggnad osv. Väntar nog lite med det tills jag blivit skarpare på programmen och lärt oss mer om bygghandlingar osv.

Men har lite små projekt pågång som kommer dra in lite stålers ;)


Har funderat på samma sak men det tar rätt mycket tid av en att göra vid sidan av det dagliga arbetet. Kör en tarrass åt tjejens föräldrar för tillfället. Tar inte betalt för det dock:p
Terrass.jpg
 

Rivalen

Rolex
Kul tråd! Intresserad själv.
En fråga till er mer kunniga. För att kunna fakturera och eventuellt hyra ut sig själv till ett företag, eller vara konsult, räcker det med att vara enskild näringsidkare? Sedan skaffa f-skattesedel och bokföringsbyrå?

Visst kan du vara Enskild Firma och frilansa/hyra ut dig. Men du skall F-skatta. Omsätter du över ca 500.000:- per år bör du överväga AB. Räkna med att av det du fakturerar kan du behålla ca 50% själv, resten går åt till moms och skatter. Säger detta för att du skall ha en hum så att du inte går in i likviditetsproblem i blindo. Ha 50% som riktmärke så blir det inte helt fel.

Försök att hitta en revisor som har erfarehet/kunder i samma branch som du och ta en rådgivningsstund med honom. Det är en del beslut om momsredovisningsperiod etc som skall fattas. Hen kan sedan bli ett bra bollplank i takt med att du expanderar. Kan kosta ca 0:- - 1000-1500:- för kanske en timma. Är du inte intresserad av bokföring bör du lämna bort det från start för eget knåpande kan kosta mer senare pga av fel eller annat som måste rättas till i bokslutet. Skall ni vara fler i företaget så kan en revisor som rådgivare vara guld värd. Ingen ide att snåla och ta den billiga oauktoriserade redovisningskonsulten om hen inte kommer med rediga rekommendationer.

Lycka till!
 

Boris Balkan

Fark you!
Eget företganade är jättekul tycker jag, men eftersom jag går fortfarande i gymnasiet har jag ingen särskilt meriterande lista. Jag har dock drivit två företag och är i uppstartandet av ett tredje projekt/företag. Det allra första var ett företag som importerade och sålde skal/displayskydd till iPhone när iPhone 4 etc. fanns. Jag var dock 14/15 år och kunde i princip ingenting om marknadsföring, försäljning eller någonting annat, utan sålde mest till personer i samma skola etc. Det öppnade dock ögonen för eget företagande och entreprenörskap, och att det faktiskt var riktigt kul.

Tre år senare när jag gick i tvåan på gymnasiet (dvs. förra året), startade jag tillsammans med två vänner en webbyrå som UF-företag. Vi går Natur/Teknik med inriktning programmering och webbdesign, så vi kunde kombinera studier med företagande. Här jobbade vi betydligt hårdare än vid det tidigare företaget, och skrev affärsplan, gick på kundmöten etc. vilket gjorde att det kändes mer riktigt. En av killarna i företaget har en väldigt hög kompetens inom webb/programmering vilket gav oss möjligheten att jobba på snabbt, och vi tjänade en del utöver studiebidraget vilket självklart var kul. Vi lyckades även vinna den regionala UF-mässan, och kvalificerade oss vidare till UF-SM i Stockholm, där det tyvärr inte blev något pris. Nu är detta UF-företag dock avvecklat, men personen i företaget med hög kompetens inom webb kommer förmodligen att skapa en (till en början) enskild firma för att sedan driva vidare företaget, och jag kommer förmodligen att hjälpa till. Kul med lite extrapengar vid sidan om studierna i alla fall, samtidigt som vi har lärt oss mycket mer om webbdesign och programmering genom att ha gjort webbsidor åt riktiga kunder än vad vi kunde gjort i skolan.

Det tredje projektet jag håller på att skapa är en typ mjukvara som jag tror och hoppas kommer att bli populär, men vi får helt enkelt se... Alltså en ganska lång väg att gå innan det kan räknas som ett företag.

Som tidigare nämnt har jag knappast mycket erfarenhet av eget företagande, men jag tycker att det är riktigt kul och hoppas (och tror) att jag i framtiden efter universitetsstudier kommer att driva något eget som jag kan leva på. :)

Imponerande. :) Säg till när du kliver tillbaka in i Ordföranderollen så kan jag komma in som VD. Alternativ hoppar jag på redan vid 50 anställda som CTO. ;)
 

Rivalen

Rolex
Komplettering: Jag menar inte att du skall anlita revisorn i hans roll som revisor, det kommer eventuellt senare, när det finns ett bra skäl för bolaget att revideras av revisor. Det är som rådgivare och samtalspartner jag rekommenderar revisorn från start.
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Jag håller dels på med lite fastigheter + driver ett bolag med 5-6 anställda.

Företaget är verkar inom flera områden.
Basen vår 600 m2 butik med märkeskläder och märkesjeans till konsument dam och herr. typ Barbour, Diesel, Nudie, Levis, Scotch n Soda, Morris, Elvine osv.

Vidare säljer vi allt slags arbetsskydd för att skydda kroppen till företag och privatperson inom alla slags yrken i industri och hantverkare. Vi har alla de stora varumärken i branschen typ arbetskläder Fristad, Lbrador, Blåkläder, Snickers, Grundéns o s v Arbetsskor, handskar, hörselskydd, fallskydd osv. http://katalog.skydda.se/#/?menu=V35-2-

Dessutom levererar vi allt inom give aways typ pennor, sportflaskor, stekpannor osv.
Exponeringsprodukter typ Mässmontrar, tält, flaggor, skyltar och påsar.
Profilkläder i främst lite bättre kvaliteter men vi fixar allt. Vi sätter logos på nästan vad som helst.

Vi fixar det mesta you name it - we got it..

Mycket hårt jobb men skoj för det mesta!
 

demondave

Rolex
Komplettering: Jag menar inte att du skall anlita revisorn i hans roll som revisor, det kommer eventuellt senare, när det finns ett bra skäl för bolaget att revideras av revisor. Det är som rådgivare och samtalspartner jag rekommenderar revisorn från start.

Svårt utan nätverket man får efter hand som företagare, men det finns en hel del oauktoriserade som lirar som redovisningskonsulter som är guld värda som sparringpartners. Jag vet, det är just en sådan vi använder. Skatteverket är ett bra drivhus.

Problemet är just att veta att dom är bra, rekommendationer är ett måste. Nästa problem är att dom ska ha tid nog och faktiskt vilja ta sig an en ny klient.

Så med rätt referenser är en redovisningskonsult med rätt attityd ett bra val. Stora byråer är kanske tryggt, men jag föredrar någon som kör mer eller mindre för sig själv. Underbart att kunna ringa någon en söndagskväll och bolla när snabba beslut måste tas. Prova det på en stor byrå ;)


Måste ju passa på att sälja in också, är någon här i behov av bulktransporter inom skandinavien är det bara att skicka ett PM. Inget är för litet, inget är för stort.
 
Topp