• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget subforum för Rolex?

Tycker du klocksnack borde skapa ett subforum för Rolex?

  • Ja

    Röster: 76 36.9%
  • Nej

    Röster: 130 63.1%

  • Totala väljare
    206

PNM

Panerai
På diskussionsforumets första sida har vi nu tre Rolex-baserade trådar - "Rolex GMT tråden...", "Tråden om Rolex Explorer 1", "Väntelista Rolex". På sida två har vi också tre - "Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden", "SUBMARINER-tråden", "Oyster Perpetual tråden".

Dessutom innehåller övriga trådar Rolex, Rolex, Rolex.

Personligen tycker jag att det vore lämpligt med ett eget subforum för Rolex. Någon som håller med?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Why? För att annat drunknar eller för att folk bara vill läsa om Rolex? Ser spontant ingen anledning. Kobra Kai made sense för att det är en niche. Vet i tusan om jag tycker Rolex är det.

Ska vi sedan ha en Omega-sektion? AP? Patek? Jag tror att fler subforum skulle hämma aktiviteten.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Då behöver vi en Omega-sektion också, Speedmaster-tråden, SMP-tråden, Omega-tråden osv osv.
Till slut skulle alla tillverkare behöva läggas i subforum och det håller ju inte.

Ser att Per var inne på samma sak.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tycker nog att det verkar trevligare att fylla på med sånt material och såna trådar som man själv gillar, istället för att försöka plocka bort saker. I ärlighetens namn finns det väl inte många vettiga trådar i den här forumdelen ens nu. Vad blir kvar utan väntelistor och safirsubbar? Dagens klocka" (utan text) och "är min klocka fejk?"
 

PNM

Panerai
Håller inte med. Det är lite "slippery slope fallacy" över det argumentet.

Syftet med subforum är väl att separera ut tillräckligt dominanta specialintressen? Vad "tillräckligt" är blir ju per definition en mer eller mindre arbiträr gränsdragning.
 

PNM

Panerai
Jag tycker nog att det verkar trevligare att fylla på med sånt material och såna trådar som man själv gillar, istället för att försöka plocka bort saker. I ärlighetens namn finns det väl inte många vettiga trådar i den här forumdelen ens nu. Vad blir kvar utan väntelistor och safirsubbar? Dagens klocka" (utan text) och "är min klocka fejk?"

Jag försöker inte plocka bort något. Jag föreslår ett eget forum, precis som för Seiko och vintage.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har flera gånger tänkt samma sak som TS; kanske man skulle öppna en specifik avdelning så man slipper se trådar nästan enbart om kötider på Rolex; kösystem för Rolex hos AD, prismasspsykosen på Rolex, nya nästan-Pepsin med fel armband, Daytona-hypen, Submariner-tråden, Daytona-tråden, Explorer-tråden, Explorer 16570-tråden, Explorer 216570-tråden, Datejust- och Datetråden, Oyster Perpetualtråden, Day-Date-tråden, Rolex GMT-tråden, Oysterquartztråden, Seadweller- och Deepseatråden etc. etc. etc.

MEN... Tror i likhet med många andra att det skulle ge en mer negativ inverkan än något annat och således inte gagna KS i sin helhet.

Uppenbarligen är alla klocknördar i just Sverige på totalen ooooerhört mycket mer Rolexbesatta än andra klocknördar, så efterfrågan får väl helt enkelt styra..

Om det är för att det är som jag just skrev ovan eller om det är för att andelen posörer är väldigt hög på KS är upp till var och en att ha en egen uppfattning om..
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Men varför har man ett separat forum för asiatiska märken (i huvudsak Seiko)? Det är väl för att det är ett så pass stort specialintresse att det skulle dominera det generella forumet för mycket? Nåja, spelar ingen roll, det är tydligt att det inte finns något folkstöd för detta :)

:rolex::rolex::rolex:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Men varför har man ett separat forum för asiatiska märken (i huvudsak Seiko)? Det är väl för att det är ett så pass stort specialintresse att det skulle dominera det generella forumet för mycket? Nåja, spelar ingen roll, det är tydligt att det inte finns något folkstöd för detta :)

:rolex::rolex::rolex:
Nyckelord "asiatiska märkeN"...
Det finns ju ett gäng..
 

PNM

Panerai
Nyckelord "asiatiska märkeN"...
Det finns ju ett gäng..

Men det är väl inte mängden märken i kategorin som är avgörande? Om det var ett inlägg i kvartalet avseende asiatiska märken så känns det tveksamt om ett eget subforum vore motiverat. På samma sätt, hur många mikromärken finns inte? Likväl inget subforum, utan en tråd. Det torde väl vara proportionen inlägg relaterat till kategorin i förhållande till övriga kategorier som är intressant?
 

Minuten

Cartier
Har flera gånger tänkt samma sak som TS; kanske man skulle öppna en specifik avdelning så man slipper se trådar nästan enbart om kötider på Rolex; kösystem för Rolex hos AD, prismasspsykosen på Rolex, nya nästan-Pepsin med fel armband, Daytona-hypen, Submariner-tråden, Daytona-tråden, Explorer-tråden, Explorer 16570-tråden, Explorer 216570-tråden, Datejust- och Datetråden, Oyster Perpetualtråden, Day-Date-tråden, Rolex GMT-tråden, Oysterquartztråden, Seadweller- och Deepseatråden etc. etc. etc.

MEN... Tror i likhet med många andra att det skulle ge en mer negativ inverkan än något annat och således inte gagna KS i sin helhet.

Uppenbarligen är alla klocknördar i just Sverige på totalen ooooerhört mycket mer Rolexbesatta än andra klocknördar, så efterfrågan får väl helt enkelt styra..

Om det är för att det är som jag just skrev ovan eller om det är för att andelen posörer är väldigt hög på KS är upp till var och en att ha en egen uppfattning om.

Har tänkt åt det hållet jag med.
Har även tänkt ifall det gick att ha en grafik som visar färska Rolexpriser och att det sedan Inte fick diskuteras i trådarna! :pirate:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har flera gånger tänkt samma sak som TS; kanske man skulle öppna en specifik avdelning så man slipper se trådar nästan enbart om kötider på Rolex; kösystem för Rolex hos AD, prismasspsykosen på Rolex, nya nästan-Pepsin med fel armband, Daytona-hypen, Submariner-tråden, Daytona-tråden, Explorer-tråden, Explorer 16570-tråden, Explorer 216570-tråden, Datejust- och Datetråden, Oyster Perpetualtråden, Day-Date-tråden, Rolex GMT-tråden, Oysterquartztråden, Seadweller- och Deepseatråden etc. etc. etc.

MEN... Tror i likhet med många andra att det skulle ge en mer negativ inverkan än något annat och således inte gagna KS i sin helhet.

Uppenbarligen är alla klocknördar i just Sverige på totalen ooooerhört mycket mer Rolexbesatta än andra klocknördar, så efterfrågan får väl helt enkelt styra..

Om det är för att det är som jag just skrev ovan eller om det är för att andelen posörer är väldigt hög på KS är upp till var och en att ha en egen uppfattning om..
Finns ju rätt många Omega trådar också?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att Rolex och Omega fanboys borde kasta ett avundsjukt öga på föredömet Paneraitråden. En tråd, så mycket innehåll;)

Eller så kör vi bara på som vanligt. Problemet med Rolex är väl att intresset för märket finns från så många perspektiv. Allt från samlarintresset, statussymbolen och det som kanske stökar till det mest i huvudet på oss ”riktiga” entusiaster. Intresset av att göra snabba, enkla pengar.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Om grundproblemet är att en användares intressen drunknar i trådar om X, borde användaren kunna dölja trådar för sig själv. (Och kunna slå på/av dolda trådars synlighet). Nackdelen är att listan av dolda trådar måste underhållas löpande av användaren. Fördelen är att alla som inte håller med i denna tråd kan få som de vill :)

Å andra sidan kan man ungf få samma (inverterade) effekt med befintliga verktyg: "bevakade ämnen"-listan för det man vet att man är intresserad av. Plus bevaka tex "Diskussion" för att få notiser om nya trådar istf att manuellt scrolla genom Diskussions-avdelningen.
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Om man skulle hålla alla rolexdiskussioner till en tråd likt breitling- och paneraitråden så skulle ”problemet” vara löst. Dock är rolex dominans på förstasidan inget som stör mig nämnvärt. Kan ju alltid välja att scrolla till sida 2...
 

PNM

Panerai
Ett subforum är väl inte bara något som skulle gynna de som inte delar detta dominanta intresse för Rolex, det skulle väl också gynna de som HAR detta intresse för Rolex - ser det nästan som lite av ett privilegium att ha ett eget subforum där man mycket lättare direkt kan hitta alla trådar relaterade till ämnet man är intresserad av, dela med sig av bilder med likasinnade osv?

Jag har aldrig känt att det varit något negativt med vintageforumet - snarare tvärtom.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Många av trådarna som kommer nu hade passat in i redan befintliga. Finns ju en uppsjö att välja mellan.
Funkar tydligen när det gäller Rolex men brukar påpekas annars. Behövs nog en åtstramning där kan tyckas.
 

Greven

Audemars
Känner mig lite rebellisk idag och ställer mig på barrikaderna och ropar högt: "Ned med subforumen!"

Svingar min Klocksnackfana och står i bar överkropp på en mur, lite lätt svettig och andas häftigt och är beredd att fightas för att alla diskussioner om klockor ligger i Diskussion och upplöser ex Kobra Kai. Våga låt Rolexfantaster möte Japanska fanboys i en härlig gyttjebrottning. Låt G-Shocknördar få gå i clinch med schweiziska gentlemen.

Let the mayhem begin!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Hmm, söker du på ”Omega” i rubrikfältet får du fler träffar än om du söker på ”Rolex”.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Finns ju rätt många Omega trådar också?
Mängden kombinerat med aktiviteten går inte ens att jämföra..
Hmm, söker du på ”Omega” i rubrikfältet får du fler träffar än om du söker på ”Rolex”.
Se ovan. Man måste vara smått blind för att inte märka skillnaden i synlig mängd på trådar och aktivitet i desamma.

Men som sagt; jag är inte för ett subforum till Rolex.
 
Topp