• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ekonomikandidat inriktning?

Hutti

Cartier
På detta forum måste det finnas en hel del civilekonomer! Jag själv läser termin 5 just nu och nästa termin är det dags att välja kandidatkurs. Har alla kurser som krävs enligt revisorsnämnden för auktoriserad revisor, men inte säker på vad jag vill läsa och bli, inom ekonomi..

Vad valde ni och varför? Samt vad gör ni idag? Hade ni valt något annat?

Tack!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Nu är jag inte ekonom men jag rekryterar inom området
Där det just nu är stor brist på är inom redovisning men att börja karriären med 3-4 år som revisor är aldrig fel
 

Falken

Panerai
Valde nationalekonomi och påbörjar master inom finans till hösten. Arbetar extra på en av de större bankerna. Hade kunnat välja fek också men behövde ha mikroteori på högre nivå så därav fick det bli nationalekonomi. Glad nu i efterhand dock för jag har fått bra mattegrunder som jag saknade innan :)

Edit: Har ett stort intresse för finansiella instrument och placeringar därav mitt val. Du får nog fundera ut vad du själv tycker är mest intressant?
 
Senast ändrad:

Hutti

Cartier
Valde nationalekonomi och påbörjar master inom finans till hösten. Arbetar extra på en av de större bankerna. Hade kunnat välja fek också men behövde ha mikroteori på högre nivå så därav fick det bli nationalekonomi. Glad nu i efterhand dock för jag har fått bra mattegrunder som jag saknade innan :)

Edit: Har ett stort intresse för finansiella instrument och placeringar därav mitt val. Du får nog fundera ut vad du själv tycker är mest intressant?

Jag har hittills ett stort intresse för marknadsföring, men det känns som ett osäkert kort kontra revision. Har därför funderat på att läsa kandidatkursen i redovisning och i marknadsföring.
 

Falken

Panerai
Jag har hittills ett stort intresse för marknadsföring, men det känns som ett osäkert kort kontra revision. Har därför funderat på att läsa kandidatkursen i redovisning och i marknadsföring.
Tycker också marknadsföring är otroligt intressant men fick av någon anledning för mig att det var svårare att hitta något bra och välbetalande jobb inom det. Men blir man duktig på något så brukar det mesta kunna lösa sig :)
 
Hade det varit jag hade jag nog valt nationalekonomi alternativ fek men det beror ju på vad man är intresserad av också. Utan intresse orkar man aldrig motivera sig att och göra bra resultat.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu är jag inte ekonom men jag rekryterar inom området
Där det just nu är stor brist på är inom redovisning men att börja karriären med 3-4 år som revisor är aldrig fel
Själv gick jag rakt in på redovisningsspåret för ett år sedan direkt efter plugget, fick första jobbet jag sökte i Blekinge så inom redovisning verkar det vara bra drag :) Dessutom är det jäkligt roligt och utvecklande!

Mitt råd till @Coffetoledo är att plugga marknadsföring och redovisning och sen söka jobb med de inriktningarna. Även om du inte börjar jobba med marknadsföring direkt så kan du ju gå det hållet senare i karriären :)
 
Jag har läst entreprenörskap och innovation management vilket var intressant.
Det finns ett stort behov av revisorer om man finner det stimulerande. :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag tar en civilekonomexamen till sommaren och läste redovisning på C-nivå och finance på D-nivå! Börjar jobba på revisionsbyrå efter sommaren men har ett stort intresse av placeringar så körde på det som intresserade mig mest, tror man vinner på det i längden!:) Tyckte speciellt Finance D var riktigt rolig!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Snor tråden för en helt annan fråga, då många verka ha läst/läser civilekonom. Varför väljer ni civilekonom före ekonomi kandidat + master? Förutom att man "sparar" ett års studier samt ev. lån.
 

Hutti

Cartier
Snor tråden för en helt annan fråga, då många verka ha läst/läser civilekonom. Varför väljer ni civilekonom före ekonomi kandidat + master? Förutom att man "sparar" ett års studier samt ev. lån.

Idag när jag har talat med en hel del så har jag fått fram svaret "inte tillräckligt med betyg för kandidatprogrammet.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Är det så mycket lägre intagningspoäng på civilekonom då? Har fått för mig att de ligger rätt lika
På universitetet jag läser är det standardutbildningen inom ekonomi( du kan inte söka ekonomikandidat), men vi har möjligheten att skriva en c-uppsats och ta ut en kandidat om man vill eller lägga till ett år och få en Master! Sen är det rätt skönt att alla jobb jag har sökt hittills som krävt högre utbildning än en kandidat inte brytt sig om man har läst en master eller magister!:)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Idag när jag har talat med en hel del så har jag fått fram svaret "inte tillräckligt med betyg för kandidatprogrammet.
På vilket universitet är det så? Handlar väl enbart om hur svårt universitet är att komma in på och inte om program sen är det ju inte så många universitet som erbjuder både en kandidat och civilekonom! Om du kommer in på ett civilekonomprogram så är det ju bara att skriva C-uppsats och ta ut en kandidatexamen och skita i sista året!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
På universitetet jag läser är det standardutbildningen inom ekonomi( du kan inte söka ekonomikandidat), men vi har möjligheten att skriva en c-uppsats och ta ut en kandidat om man vill eller lägga till ett år och få en Master! Sen är det rätt skönt att alla jobb jag har sökt hittills som krävt högre utbildning än en kandidat inte brytt sig om man har läst en master eller magister!:)

Förstår, då var det ju ett enkelt val :) Högskolan jag intresseras av erbjuder dock bägge, så därför jag frågar. I dagsläget lutar det dock åt ekonomi kandidat + master
 

Hutti

Cartier
Uppskattar svaren jag fick i denna tråden samt i PM! Jag är glad att jag inte valde marknadsföring :)

Blev några år som revisor på en big4, därefter en kort vända som interimskonsult, och nu är jag (ensam) Group Business Controller i en koncern som omsätter ca en miljard och rapporterar direkt mot Group CFO.

Målet är att vara CFO vid 30års åldern, idag är jag ganska jämt mellan 25-30.

Kul att se tillbaka på trådar som denna, och är det någon yngre som vill ha karriärstips inom ekonomi så hör bara av er!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kul! Jag som är lite äldre vill också tillägga att inriktning direkt på universitetet inte spelar så fasligt stor roll som man tror då. (Förutom vissa grejer som har formella krav, typ revisor) Det finns andra saker och många andra val som påverkar ens karriär. Mest påverkar de människor man lär känna under vägen. Det styr ens karriär i större grad. Sen vill jag också påstå att man på lite längre sikt mår betydligt bättre av att jobba med sådant man tycker är intressant än att jaga den sista kronan. Många jag pluggade med gick till Londonbanker (för att det var ju det man "skulle" göra) och jäklar så uselt många av dem har mått, och vissa mår än idag...
 
Uppskattar svaren jag fick i denna tråden samt i PM! Jag är glad att jag inte valde marknadsföring :)

Blev några år som revisor på en big4, därefter en kort vända som interimskonsult, och nu är jag (ensam) Group Business Controller i en koncern som omsätter ca en miljard och rapporterar direkt mot Group CFO.

Målet är att vara CFO vid 30års åldern, idag är jag ganska jämt mellan 25-30.

Kul att se tillbaka på trådar som denna, och är det någon yngre som vill ha karriärstips inom ekonomi så hör bara av er!
Jag är på gång att rekrytera Sveriges kanske roligaste CFO tjänst … just saying 😉
 
Topp