• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    507

Mazdak

Tantal
I "Vad sportar ni för bil"-tråden diskuteras elbilar då och då. Men jag tycker att elbilen nu är så pass mogen att den förtjänar en egen tråd här på Klocksnack. Jag har arbetat med elbilar och elbilsladdning sen tio år tillbaka och anser mig kunna en hel del i ämnet. Jag bistår gärna med information till er som har elbilar eller funderar på att skaffa, men som har frågor eller funderingar!

Berätta! Kör du elbil eller laddhybrid idag? Funderar du på att skaffa laddbar bil inom den närmaste tiden? Hur laddar du din bil? Hur var det att gå från bil med förbränningsmotor till elbil? Vilken elbil ser du mest fram emot?
 

Mazdak

Tantal
Varför är hybrid med bensinmotor / el och inte diesel/el
Mvh
Bra fråga! Men det gäller att skilja på hybrid och laddhybrid.
En hybrid går inte att ladda från elnätet. Deras batteri laddas endast upp under tiden man kör och genom bromskraftsåtervinning. Typiskt Toyota Prius.
En laddhybrid kan ladda externt från elnätet och har ett större batteri än en vanlig hybrid. Laddhybrider finns faktiskt både med kombinationen bensin+el och diesel+el. Mercedes är en av de bilproducenter som erbjuder diesel-laddhybrider: https://nyheter.mercedes-benz.se/2018/11/14/svenska-priser-for-mercedes-nya-plug-in-med-diesel/
 

FreakyLeo

Diamant
Jag väntar på och hoppas på att den bilen jag bokade på Mediamarkt faktiskt kommer att dyka upp någon gång. Verkar skoj att åka till jobbet i ett litet rymdskepp :)
gallery_studio_2.jpg
 

CaptainOats

Platina
Bra fråga! Men det gäller att skilja på hybrid och laddhybrid.
En hybrid går inte att ladda från elnätet. Deras batteri laddas endast upp under tiden man kör och genom bromskraftsåtervinning. Typiskt Toyota Prius.
En laddhybrid kan ladda externt från elnätet och har ett större batteri än en vanlig hybrid. Laddhybrider finns faktiskt både med kombinationen bensin+el och diesel+el. Mercedes är en av de bilproducenter som erbjuder diesel-laddhybrider: https://nyheter.mercedes-benz.se/2018/11/14/svenska-priser-for-mercedes-nya-plug-in-med-diesel/
Känns som att det är det enda jag kommer köpa om det ska vara el inblandat.
Kommer ej förlita mig helt på EL, skulle föredra en kombination, dock verkar räckvidden på elen vara alldeles för dålig i de hybrider, typ 50 km.
 
Kul tråd!

På de nyare Kia Niro finns en funktion där startbatteriet kan få hjälp av "motorns batteri" ifall den blivit tom.
Startkablar behövs mao inte längre.

Kanske en utomordentligt dum fråga men ; Varför har man startbatteri på hybridbilar - kan man inte använda huvudbatteriet till att starta?
 

alfgren

Silver
Varför är hybrid med bensinmotor / el och inte diesel/el
Mvh
För att diesel är osäljbart som personbilsbränsle i många länder såsom USA, Ryssland, Kina, +Mellanöstern men dessa länder har ändå en efterfrågan på hybrider av lite olika anledningar. En annan är att dieselmotorn är dyrare att tillverka och att den inte går att starta och stoppa lika vibrationsfritt.
 

CaptainOats

Platina
För att diesel är osäljbart som personbilsbränsle i många länder såsom USA, Ryssland, Kina, +Mellanöstern men dessa länder har ändå en efterfrågan på hybrider av lite olika anledningar. En annan är att dieselmotorn är dyrare att tillverka och att den inte går att starta och stoppa lika vibrationsfritt.
Tack för infon, det förklarar saken
 

cjne

Tantal
Kul tråd! Har en Tesla Model S P85DL (2015) och en Model X 90D (2016). En ny Model S P100DL är på ingång som är tänkt att ersätta den äldsta.
Har kört fosilfritt sedan tidigt 2015 och har inte ångrat det en sekund. Den direkta responsen man får när acceleratorn pressas i botten är ju en stor fördel med eldrift samt den mjuka gången. Visst kan det vara häftigt med motorljud men man kan ju inte få allt här i världen :)
Nästa bil blir den nya roadstern, när den väl dyker upp...

Jag laddar mestadels hemma, jag byggde nytt garage 2016 och såg till att göra taket extra stort för att få plats med många solcellspaneler, det blev totalt ca 16 kW.
Det räcker mer än väl till driften av båda elbilarna och mer därtill. Laddning med två stycken Tesla wallcharger, de kan kommunicera med varandra för att lastbalansera om båda bilarna behöver ladda samtidigt.

Sitter just nu och pillar på ett litet projekt för att ladda bilarna när spotpriset är lågt eller när det produceras solel. Ungefär det som Tibber erbjuder men jag tänkte göra en egen lösning.
 

Mazdak

Tantal
Känns som att det är det enda jag kommer köpa om det ska vara el inblandat.
Kommer ej förlita mig helt på EL, skulle föredra en kombination, dock verkar räckvidden på elen vara alldeles för dålig i de hybrider, typ 50 km.
De laddhybrider som funnits fram till idag har främst hade små batterier med upp till 5 mils elräckvidd. Men flera tillverkare är på gång med laddhybrider med större batterier som ger 8-10 mils räckvidd.
Redan idag finns det elbilar som kan gå upp emot 71 mil, vilket borde räcka för de flesta. Och fler bilmodeller med lång räckvidd är på gång. Det negativa med laddhybrider är ju att det är många fler antal rörliga delar vilket innebär högre service och underhållskostnader
 

Mazdak

Tantal
Kul tråd!

På de nyare Kia Niro finns en funktion där startbatteriet kan få hjälp av "motorns batteri" ifall den blivit tom.
Startkablar behövs mao inte längre.

Kanske en utomordentligt dum fråga men ; Varför har man startbatteri på hybridbilar - kan man inte använda huvudbatteriet till att starta?
12V-batteriet i elbilar finns till av flera orsaker. Dels för att driva viss kringutrustning. Dels för att starta. Men också för att om det stora högvoltsbatteriet är helt urladdat, att man fortfarande ska kunna ta sig in i bilen och köra feldiagnostik och liknande.
Bilar har traditionellt varit uppbyggda på 12V-system och utrustning så drivs på 12V skulle inte kunna drivas med ett högvoltsbatteri. Man kan ju fråga sig varför 12V-batteriet i en elbil inte också är av litium-jontyp. Men det beror främst på att priserna är blybatterier är så pass låga att det inte går att konkurrera med i dagsläget.
 

Hawk100

Silver
Hur är det med att ladda ur fullt respektive att ladda upp fullt? Jag tycker mig ha läst att det förkortar batteriets livslängd rätt fort?
Hur fullt ska man då ladda samt hur tomt kan man köra batteriet utan att slita onödigt på det?
 

Mazdak

Tantal
Hur är det med att ladda ur fullt respektive att ladda upp fullt? Jag tycker mig ha läst att det förkortar batteriets livslängd rätt fort?
Hur fullt ska man då ladda samt hur tomt kan man köra batteriet utan att slita onödigt på det?
Litium-jonbatterier i alla applikationer mår bäst när de laddas mellan 20-80%. Har du det laddbeteendet på din mobiltelefon förlänger du dess livslängd. Så är även fallet för elbilar. Dock har elbilar mer avancerat batterisystem med inbyggt skydd som inte låter dig ladda till 100% eller ladda ur till 0%. Därför har batterier i elbilar längre livslängd. Alla elbilar kommer med minst 8 års batterigaranti men batteriet kommer hålla längre än du vill ha bilen, det garanterar jag dig :)
 
Jag kikade efter laddhybrid när jag skulle ha ny tjänstebil för ett halvår sedan men fick inte ihop ekvationen 7.5 pbb/storlek/räckvidd tyvärr.
Landade i en sexsits 4motion diesel Sharan istället, go big or go home typ...
 
12V-batteriet i elbilar finns till av flera orsaker. Dels för att driva viss kringutrustning. Dels för att starta. Men också för att om det stora högvoltsbatteriet är helt urladdat, att man fortfarande ska kunna ta sig in i bilen och köra feldiagnostik och liknande.
Bilar har traditionellt varit uppbyggda på 12V-system och utrustning så drivs på 12V skulle inte kunna drivas med ett högvoltsbatteri. Man kan ju fråga sig varför 12V-batteriet i en elbil inte också är av litium-jontyp. Men det beror främst på att priserna är blybatterier är så pass låga att det inte går att konkurrera med i dagsläget.

Intressant! Tack för utläggningen.
 

Hawk100

Silver
Tror du elpriserna kommer stiga till följd av fler elbilar?
Det är ju redan på väg upp.

Hur planerar staten att plocka in skatt när fler o fler kör på el.
Dagens fordonsskatter är nog en bra inkomst. Samt drivmedelsskatt.

Bilarna behöver ju ändå vägar.

Det måste ju nästan bli kilometerskatt igen. Finns inte en chans att samhället klara sig utan pengarna som kommer in via drivmedelsskatterna....
 

Mazdak

Tantal
Jag kikade efter laddhybrid när jag skulle ha ny tjänstebil för ett halvår sedan men fick inte ihop ekvationen 7.5 pbb/storlek/räckvidd tyvärr.
Landade i en sexsits 4motion diesel Sharan istället, go big or go home typ...
Många bolag börjar nu förändra den traditionella modellen med 7,5 prisbasbelopp. Har träffat flera som har 12 prisbasbelopp om du väljer laddhybrid och 15 om du väljer elbil. Något att föreslå för firman?
 

Mazdak

Tantal
Tror du elpriserna kommer stiga till följd av fler elbilar?
Det är ju redan på väg upp.

Hur planerar staten att plocka in skatt när fler o fler kör på el.

Dagens fordonsskatter är nog en bra inkomst. Samt drivmedelsskatt.

Bilarna behöver ju ändå vägar.
Jättebra frågor. Generellt så är el i Sverige mycket billigare än i många andra länder. Så visst kommer elpriset sakta gå upp, men inte pga elbilens ingång utan snarare för att täcka upp för framtida investeringar.
Staten utreder idag kilometerskatt för att kompensera bortfallet av skatten från bensin och dieselförsäljning. Kilometerskatten är ett bra sätt eftersom man kan diferentiera den beroende på vilket drivmedel du kör på, hur tung bil du har, var i landet du kör, när på dygnet du kör och så vidare.
Man får också tänka på att skatten på fossila drivmedel till viss del funnits för att få befolkningen att använda mindre fossilt. När fler köper elbilen så har ju drivmedelsskatten gjort sitt.
 

demondave

Silver
A547B684-A08C-4898-A5C9-4BD544B96E8C.jpeg


Tesla Model 3 Long Range AWD på gång. Går direkt från ICE-bil till elbil utan att passera hybridstadiet. Ser inte riktigt varför man skulle vilja ha den komplexiteten och reparationskostnadspotentialen som både el och förbränningsmotor borde ge.

Ska bli sjukt spännande! :D
 

Mazdak

Tantal
A547B684-A08C-4898-A5C9-4BD544B96E8C.jpeg


Tesla Model 3 Long Range AWD på gång. Går direkt från ICE-bil till elbil utan att passera hybridstadiet. Ser inte riktigt varför man skulle vilja ha den komplexiteten och reparationskostnadspotentialen som både el och förbränningsmotor borde ge.

Ska bli sjukt spännande! :D
Jag ska beställa en vit TM3 LR AWD denna vecka :) grym prestanda men tyvärr inte premiumkänsla på materialvalen. Men häftigt med hela konceptet runt bilen med OTA-uppdateringar osv.
 

demondave

Silver
Jag ska beställa en vit TM3 LR AWD denna vecka :) grym prestanda men tyvärr inte premiumkänsla på materialvalen. Men häftigt med hela konceptet runt bilen med OTA-uppdateringar osv.

Kommer nog bli en del omställning att gå från BMW M2 till Model 3, men hela konceptet är så olikt att jag tror det kommer funka. Som första iphonen man skaffade, typ. Mycket intressant på gång, men Model 3 finns nu. Kanske så att BMW kommit med nåt kul till nästa gång man ska byta.. Eller så är det som med telefonen, man tittar aldrig tillbaka igen.
 

Richie

Silver
Kul tråd! Har en Tesla Model S P85DL (2015) och en Model X 90D (2016). En ny Model S P100DL är på ingång som är tänkt att ersätta den äldsta.
Har kört fosilfritt sedan tidigt 2015 och har inte ångrat det en sekund. Den direkta responsen man får när acceleratorn pressas i botten är ju en stor fördel med eldrift samt den mjuka gången. Visst kan det vara häftigt med motorljud men man kan ju inte få allt här i världen :)
Nästa bil blir den nya roadstern, när den väl dyker upp...

Jag laddar mestadels hemma, jag byggde nytt garage 2016 och såg till att göra taket extra stort för att få plats med många solcellspaneler, det blev totalt ca 16 kW.
Det räcker mer än väl till driften av båda elbilarna och mer därtill. Laddning med två stycken Tesla wallcharger, de kan kommunicera med varandra för att lastbalansera om båda bilarna behöver ladda samtidigt.

Sitter just nu och pillar på ett litet projekt för att ladda bilarna när spotpriset är lågt eller när det produceras solel. Ungefär det som Tibber erbjuder men jag tänkte göra en egen lösning.
Står bilarna hemma och laddas dagtid?
Eller du har batterier till din solel?
 

Mazdak

Tantal
Kommer nog bli en del omställning att gå från BMW M2 till Model 3, men hela konceptet är så olikt att jag tror det kommer funka. Som första iphonen man skaffade, typ. Mycket intressant på gång, men Model 3 finns nu. Kanske så att BMW kommit med nåt kul till nästa gång man ska byta.. Eller så är det som med telefonen, man tittar aldrig tillbaka igen.
I och med att jag arbetat som eMobility Specialist på BMW Northern Europe så vet jag att det kommer en hel del intressant därifrån. De har redan kommunicerat kring iX3, i4 och iNext. Speciellt de två sistnämnda kommer bli riktigt intressanta! Men Tesla har ju ett helt annat tänk jämfört med traditionella biltillverkare
 

demondave

Silver
I och med att jag arbetat som eMobility Specialist på BMW Northern Europe så vet jag att det kommer en hel del intressant därifrån. De har redan kommunicerat kring iX3, i4 och iNext. Speciellt de två sistnämnda kommer bli riktigt intressanta! Men Tesla har ju ett helt annat tänk jämfört med traditionella biltillverkare

Var länge inne på en rätt fullspecad i3S, men nu när Model 3 har vettigare leveranstider (än den haft tidigare, alltså) så kändes det som att det inte gick att betala såpass mycket för en i3. Prisskillnaden blev för liten ändå. Men i3S är bortemot så roligt man man ha i en bil, älskar den.

Vill ha en typ M240xi i elbilsutförande, då kastar jag alla mina pengar efter BMW. Bus, långfärdskapacitet, AWD och snygga linjer. Runt 50 mil räckvidd på pappret iaf och bra laddprestanda så har jag allt jag kan önska mig i en bil. Borde ju inte vara helt omöjligt om man tänker i4 och möjligheten att nästa 2-serie coupé kan tänkas bygga på arkitekturen från en större modell snarare än 1-seriens FWD.
 
Topp