Är det en av mazdas omgjorda kinabilar? De har väl inget annat längre?lägger (just nu) ingen värdering i hur bra bilen är men tycker den ser riktigt bra ut, speciellt i den här färgen
(Jag är inte så negativ, Kinas bilar är mkt kompetenta numera)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det en av mazdas omgjorda kinabilar? De har väl inget annat längre?lägger (just nu) ingen värdering i hur bra bilen är men tycker den ser riktigt bra ut, speciellt i den här färgen
Den är tillverkad tillsammans med Changan, design, chassi etc är det Mazda som utvecklat.Är det en av mazdas omgjorda kinabilar? De har väl inget annat längre?
(Jag är inte så negativ, Kinas bilar är mkt kompetenta numera)
Ska bli väldigt intressant att se om de prissätter den rimligt eller om det blir Volvo-hybris som med de andra modellerna.Då har Volvo släppt lite fler teasers om EX60.
Räckvidd blir 810km WLTP på AWD-varianten. Möjligtvis så att RWD får längre räckvidd, eller som med ES90 att RWD får mindre batteri och ungefär samma räckvidd.
Högsta laddeffekt är 400kW.
Kommer väl se ut som en större och kanske mer proportionerligt "rätt" EX30. Inte superinspirerande, men inte heller fel eller konstigt på något sätt för Volvo.
Det som återstår att se blir interiör, pris och övrigt lull-lull. Och mjukvara, så klart.
Andra Volvonyheter är att Thomas Ingenlath är tillbaka på Volvo, nu som chefsdesigner. Det var förövrigt han som hade mycket att göra med SPA1-bilarnas utseende (60- och 90-bilarna)
Premiär 21 jan
![]()
Japp, prissättningen är absolut mest intressant. Bra bil med bra tekniknivå verkar vi få, Mercedes och BMW är på samma spår. Frågan blir prisnivån.Ska bli väldigt intressant att se om de prissätter den rimligt eller om det blir Volvo-hybris som med de andra modellerna.
Till Volvos försvar känns det ändå som att de balanserar priserna relativt bra, nuvarande XC60 säljer fortfarande hyggligt bra både i Sverige och Europa trots relativt högt pris och att den faktiskt börjar bli ganska gammal.Ska bli väldigt intressant att se om de prissätter den rimligt eller om det blir Volvo-hybris som med de andra modellerna.
Ingenlath tillbaka på Volvo är superbra för Volvo.Andra Volvonyheter är att Thomas Ingenlath är tillbaka på Volvo, nu som chefsdesigner. Det var förövrigt han som hade mycket att göra med SPA1-bilarnas utseende (60- och 90-bilarna)
Tänkte mest på deras nya elbilar.Till Volvos försvar känns det ändå som att de balanserar priserna relativt bra, nuvarande XC60 säljer fortfarande hyggligt bra både i Sverige och Europa trots relativt högt pris och att den faktiskt börjar bli ganska gammal.
Jämför man vad Volvo anser är konkurrenterna så ligger priserna i samma nivå. Det är väl mest vi svenskar som går runt och tror att Volvo ska vara folkhemsbilar men man har ju till och med uttryckligen gått ut och sagt att marginal är fokus numera och inte volym. Det finns inget egenvärde att stå på varje uppfart längre.Tänkte mest på deras nya elbilar.
Pengar är pengar och ryms den inom den svenska modellen är det värt pengar.Jämför man vad Volvo anser är konkurrenterna så ligger priserna i samma nivå. Det är väl mest vi svenskar som går runt och tror att Volvo ska vara folkhemsbilar men man har ju till och med uttryckligen gått ut och sagt att marginal är fokus numera och inte volym. Det finns inget egenvärde att stå på varje uppfart längre.
Ok, ja så kan det nog vara, de har jag faktiskt inte koll på, har bara tittat på laddhybriderna.Tänkte mest på deras nya elbilar.
Jag skulle säga att priserna följt med uppåt, men jag har bara kollat hybriderna.Angående Volvos marginaler och bilpriser i allmänhet; hur har begagnatmarknaden förändrats nu när normen för tjänstebil är en elbil för sexhundratusen till en miljon?
Förr var tjänstebilen en Volvo/Audi/BMW för max femhundratusen. När den var tre år gammal fanns det gott om privatkunder som var intresserade av att köpa. Finns det fortfarande en privatmarknad som suger upp de betydligt dyrare förmånsbilar som nu kommer ut på begagnatmarknaden? Har värdeminskningen blivit mer brutal?
Är det någon som har koll?
Jag frågar för att jag är nyfiken och dåligt insatt. Jag brukar behålla mina förmånsbilar i mitt eget företag minst fem-sex år. Då tycker jag de till stor del är avskrivna och bryr mig inte så mycket om hur mycket jag kan sälja dem för.
Vi sätter 55% restvärde efter fyra år och/eller 12k mil. Samma idag när EV9/ID7 är ”standardbilar” som igår när Passat/V90 för 7,5 PBB gällde.Jag skulle säga att priserna följt med uppåt, men jag har bara kollat hybriderna.
När jag letade A6 55 låg de ca 80k över BMW 530e men det beroende på högre nypris, mer effekt och längre räckvidd på el.
Då 530e varit "billig" fanns det enormt utbud, men alla låg på ungefär 350k för en tre år gammal med 2-2,5k mil/år. Runt 560k i nypris.
A6 kostade 650k ny och låg på runt 430k efter tre år.
Ungefär samma tapp som när dessa tjänstebilar var diesel och kostade 100k mindre (200k i Audis fall)
Jag gissar att elbilarna ser ungefär samma tapp på runt 35-40%.
Jag läste den här insändaren i Vi bilägare, där någon är missnöjd med andrahandsvärdet på sin drygt ett år gamla BMW i5.
Det står inte vilken version av i5 det handlar om, e40 x40 eller M60, eller vilken utrustning bilen har. Det framgår heller inte exakt hur stor värdeminskningen är, eller vilka andra bilar som skribenten jämför med.
Mina funderingar:
- Hur mycket av det här påstått stora värdetappet beror på att det är en elbil?
- Det har väl aldrig varit en bra affär att sälja en ett år gammal bil med nypris 800 000 till 1 300 000 kronor?
- Varifrån kommer uppgiften att elbilens batteri skulle tappa 12-15 procent kapacitet på fem-sex år? Stämmer det?
![]()
Just namnet EV1 ägs väl av General Motors, om inte den bilen kan anses så gammal att deras rättigheter löpt ut.Frågan är dock, hur liten kommer EV1 att vara?
Efterfrågan på begagnade bilar börjar väl nånstans runt 3-400k, så att försöka sälja en miljonbil efter ett år kan aldrig bli nån bra affär.Jag läste den här insändaren i Vi bilägare, där någon är missnöjd med andrahandsvärdet på sin drygt ett år gamla BMW i5.
Det står inte vilken version av i5 det handlar om, e40 x40 eller M60, eller vilken utrustning bilen har. Det framgår heller inte exakt hur stor värdeminskningen är, eller vilka andra bilar som skribenten jämför med.
Mina funderingar:
- Det har väl aldrig varit en bra affär att sälja en ett år gammal bil med nypris 800 000 till 1 300 000 kronor?
- Varifrån kommer uppgiften att elbilens batteri skulle tappa 12-15 procent kapacitet på fem-sex år? Stämmer det?
![]()
Jo, men det var som sagt länge sedan. Och efter det har tydligen Kawei EV1 funnits, men de kanske inte hakar upp sig på detaljer som "rättigheter". (Den byggde på en modell som var suspekt lik en Kia Sorento)Just namnet EV1 ägs väl av General Motors, om inte den bilen kan anses så gammal att deras rättigheter löpt ut.
![]()
General Motors EV1 - Wikipedia
en.wikipedia.org
... kan väl tillägga att samtidigt (på Brussels Motor Show i dagarna) visar de även upp fyrhjulsdrivna versioner av EV3, 4, och 5, för de som har såna böjelser.Har sett att Kia EV2 har visats upp på riktigt nu och sägs komma till våren.
Detta! Att marknaden fungerade helt uppochner under några år är inte det normala. Det var en kombo av ändrat skattesystem och tillgänglighetsproblem under ett par år som förklarade detta. Det normala är inte att man kan sälja en bil för samma pengar man köpte den....stället bli många förvånade när bilen de köpte för två år sedan inte gått upp 10% i värde som de gjorde under några få corona-år.
Man undrar vilken källkritik ViBilägare gör. Har personen ens köpt bilen? Det är en väldigt generisk text som stämmer precis med de fördomar som gubbar har...Jag läste den här insändaren i Vi bilägare, där någon är missnöjd med andrahandsvärdet på sin drygt ett år gamla BMW i5.
Mina funderingar:
![]()
Jag tror rätt mycket på den men utrymmesmässigt är den inte jättemycket att hurra för. En Tesla Y är mycket rymligare. Känns mer som en Shooting Brake än en kombi. Men alla som inte fyller bilen till taket hela tiden blir säkert nöjda ändå.Vad tror Ni om denna?
![]()
Zeekr 7GT officiell – börjar säljas i Sverige
Eldrivna kombimodeller växer inte på träd, men nu lanseras en ny här i Sverige. Zeekr bekräftar att 7GT är aktuell för svenska marknaden.teknikensvarld.expressen.se
Kunde varit 500kg lättare.Vad tror Ni om denna?
![]()
Zeekr 7GT officiell – börjar säljas i Sverige
Eldrivna kombimodeller växer inte på träd, men nu lanseras en ny här i Sverige. Zeekr bekräftar att 7GT är aktuell för svenska marknaden.teknikensvarld.expressen.se
Vore förstås drömmen men har man inte rätt energieffektivitet måste man släpa på runt på ett tyngre batteri för att nå acceptabel räckvidd. Vilket försämrar effektiviteten, förlänger laddtider och minskar prestanda. Folk som jublar över jättebatterier måste förstå vad som kommer med det.Kunde varit 500kg lättare.![]()
Jag vet inte hur mycket mer en elbil tappar i värde än en "vanlig". När jag köpte vår Passat 2019 så var den 13 månader gammal och hade gått 2800 mil. Nypris var då ca. 520 000kr och jag betalade 325 000kr.Jag läste den här insändaren i Vi bilägare, där någon är missnöjd med andrahandsvärdet på sin drygt ett år gamla BMW i5.
Mina funderingar:
![]()
Får du verkligen 18% på en VW idag? Låter väldigt mycket med tanke på hur marginalerna ser ut nu.18% rabatt på list blir 425. 325 är då 75% av nettopris. Rätt normalt.
Samma idag skulle jag säga, med skillnaden att man inte får lika mycket rabatt på elbilar idag.