• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

par

Patek
2-Faktor
Om man bortser ifrån att den inte laddar lika snabbt så kan jag inte se varför den inte är ett fullgott alternativ till exv en Tesla model 3.

För gemene person så tror jag många av de elbilar som finns idag är ett fullgott alternativ till Tesla och samtidigt så är Tesla är bra alternativ med.
Ta exv mazda MX-30, sjukt tråkig(i mina ögon) men den lär funka grymt bra för vardagskörning, från 347k och en räckvidd på runt 20mil och där man vet att grejerna bra byggda och man får inte ett finger mellan panelerna.

Är som mycket annat när man säger att det inte finns alternativ eller något är inte lika bra så är det ju en relativt individuell preferens.
Det som kan vara den riktigt avgörande faktorn är räckvidd för personer som åker långt och ofta.

Men jag ID3, ID4, Enyaq etc verkar vara riktigt bra alternativ
Nej jag överdriver givetvis men visst , vi pratar ju en P2 för 660 kontra 435. Ganska stor skillnad.
 

demondave

Rolex
Visst är det så.
Som sagt baserat på den statistik som finns så reser gemenman run 50km per dag i europa.
Laddnätverk och laghastigheter blir inte lika viktigt för väldigt många.

Som jag skrev om man åker långa sträckor och ofta då är det absolut avgörande

Snittet säger ju ganska lite om det, jag kör 4 mil om dagen i snitt men det kan gå fyra-fem dagar mellan gångerna jag kör ganska frekvent.

Det är laddnätverket som gör att man kan köra längre än räckvidden enkelt och bekvämt. Där kan ju laddhastigheten bli viktig också, den minskar ju helt klart risken för laddköer. Det är ju ett reellt problem i Norge vid högtrafik om man kör annat än Tesla, till exempel. Skulle nästan påstå att laddhastigheten är viktigare för körisken än för att man själv som bilförare märker någon större skillnad på 20 eller 30 minuters paus.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
snittet per dag är runt 50km sen exakt hur folk kör vet jag inte. Men det är dem siffrorna som finns.
Så för många så behövs inte tillgång till laddare förrens man är hemma om man har låt säga en bil som klarar sig 20-30 mil på en full-laddning.
- Har man inte möjlighet att ladda hemma/eller jobbet ja då kanske inte el-bil är är något att ha just nu.

skulle tro att exv många av de som kör i stockholm inte behöver räckvidden eller snabb laddhastiget.
De kör sina 2-7 mil enkel väg på e4a/essingeleden under dagen, kanske lite träning, lite förskola.

är nästan som att det skall påtvingas att ha en bil som klarar 100mil på en laddning och skall laddas på 5 minuter :p

Jag kan tala för mig själv och jag klarat 99% av min körning med en räckvidd på 10 mil, min sista kommentar i ämnet på ett tag :D

Snittet säger ju ganska lite om det, jag kör 4 mil om dagen i snitt men det kan gå fyra-fem dagar mellan gångerna jag kör ganska frekvent.

Det är laddnätverket som gör att man kan köra längre än räckvidden enkelt och bekvämt. Där kan ju laddhastigheten bli viktig också, den minskar ju helt klart risken för laddköer. Det är ju ett reellt problem i Norge vid högtrafik om man kör annat än Tesla, till exempel. Skulle nästan påstå att laddhastigheten är viktigare för körisken än för att man själv som bilförare märker någon större skillnad på 20 eller 30 minuters paus.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag kan tala för mig själv och jag klarat 99% av min körning med en räckvidd på 10 mil, min sista kommentar i ämnet på ett tag :D
Fast dina 10 mils räckvidd är mindre ångestframkallande än mina 30. Helt enkelt för att du lätt kan köra vidare ändå. Det är inte bara siffrorna som styr, det är en känsla som är problemet. Jag VET att jag med 99% sannolikhet inte kommer få problem, likafan känns det som en begränsning.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
:D
Fast dina 10 mils räckvidd är mindre ångestframkallande än mina 30. Helt enkelt för att du lätt kan köra vidare ändå. Det är inte bara siffrorna som styr, det är en känsla som är problemet. Jag VET att jag med 99% sannolikhet inte kommer få problem, likafan känns det som en begränsning.
 
Vi tänkte slå till på en Model S men räknade lite på de hela och beslöt oss för att skrota den idén for now.

Just nu väljer vi mellan Passat GTE och 530e. Antingen leasea 530e touring som förmånsbil eller köpa en 2 år gammal GTE cash.

BMWn var magisk att köra, eller ja den 520d vi fick köra då 530e inte börjat byggas ännu. Det som avksräcker främst med förmånsbil är att reglerna ändras nästa år och det verkar variera en hel del i uppfattning om vad det innebär mer än att det blir dyrare. Om vi då köper en bil istället är alla de problemen borta. Samtidigt får vi lite mindre lull-lull och lite äldre hårdvara/mjukvara än en sprillans ny.

Just nu lutar det mer åt Passaten då den ändå täcker våra dagspendlingsbehov med laddning på arbetsplatsen. Samt att då är jag inte knuten till nuvarande arbetsplats på samma sätt heller ifall saker förändras framåt.

Det här är första bilförvärvet de senaste 10 åren och efter att ha tittat på en massa kalkyler blir jag lite skrämd över mängden människor som har väldigt dyra bilar med väsentligt lägre inkomst än jag och tycker det är en smart grej. Men kanske bara jag som är gammal och tråkig och vill ha pengar över till annat.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Träder inte de nya regler i kraft i April i sådant fall eller är det ifrån nyår?
Vad är leveranstiderna?

Vi tänkte slå till på en Model S men räknade lite på de hela och beslöt oss för att skrota den idén for now.

Just nu väljer vi mellan Passat GTE och 530e. Antingen leasea 530e touring som förmånsbil eller köpa en 2 år gammal GTE cash.

BMWn var magisk att köra, eller ja den 520d vi fick köra då 530e inte börjat byggas ännu. Det som avksräcker främst med förmånsbil är att reglerna ändras nästa år och det verkar variera en hel del i uppfattning om vad det innebär mer än att det blir dyrare. Om vi då köper en bil istället är alla de problemen borta. Samtidigt får vi lite mindre lull-lull och lite äldre hårdvara/mjukvara än en sprillans ny.

Just nu lutar det mer åt Passaten då den ändå täcker våra dagspendlingsbehov med laddning på arbetsplatsen. Samt att då är jag inte knuten till nuvarande arbetsplats på samma sätt heller ifall saker förändras framåt.

Det här är första bilförvärvet de senaste 10 åren och efter att ha tittat på en massa kalkyler blir jag lite skrämd över mängden människor som har väldigt dyra bilar med väsentligt lägre inkomst än jag och tycker det är en smart grej. Men kanske bara jag som är gammal och tråkig och vill ha pengar över till annat.
 
Träder inte de nya regler i kraft i April i sådant fall eller är det ifrån nyår?
Vad är leveranstiderna?

Bonus-malus reglerna ändras från nyår och sen var där förändringar både för februari och april som jag förstod det. Då ingen kan ge mig ett svar på vad det rör sig om i skillnad så känns det risky att plocka ut en bil då BMWn var väldigt nära taket på vad vi är bekväma med att lägga på en bil.

BMWn hade vi fått i Januari. Model S 4-7 veckor från i fredags.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ok, har bara läst 1a April som ett redigt skämt.....
Bonus-malus reglerna ändras från nyår och sen var där förändringar både för februari och april som jag förstod det. Då ingen kan ge mig ett svar på vad det rör sig om i skillnad så känns det risky att plocka ut en bil då BMWn var väldigt nära taket på vad vi är bekväma med att lägga på en bil.

BMWn hade vi fått i Januari. Model S 4-7 veckor från i fredags.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Du behöver": HUD, M-sport, adaptiv m-fjädring, harman kardon, aktiv fartpilot , shadow line black+extended, tonade rutor, svarta backspeglar. komfortöppning + lite annat .... :p
Optional: park assist plus och självkörande(ångrar att jag inte tog det) och roligare lack

Som sagt säg till om du vill sparka lite däck
Det behöver jag säkert. Men frågan är hur mycket min bilpolicy behöver ändras för att få in allt det där. Får nog vara glad om jag får in ratt och batterier....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bonus-malus reglerna ändras från nyår och sen var där förändringar både för februari och april som jag förstod det. Då ingen kan ge mig ett svar på vad det rör sig om i skillnad så känns det risky att plocka ut en bil då BMWn var väldigt nära taket på vad vi är bekväma med att lägga på en bil.

BMWn hade vi fått i Januari. Model S 4-7 veckor från i fredags.
Det är ju bland annat högre kostnad per gram koldioxid och lägre gräns för Malus. Det är en del av förmånsvärdeshöjningen.
Problemet med BMWn är att den fortfarande är dyr och den kommer också drabbas av "fördyringen" av förmånsvärdet. Den är fortfarande lite luddig men gissningsvis ändrar man bara helt enkelt förmånsvärdesberäkningen.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
varför är exv inte en Polestar 2 ett vettigt alternativ?

Sen om du klarar dina behov med en ID3 är det inte ett vettigt alternativ :p
Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
Polestar saknar dessutom vettigt laddnätverk. För egen del gillar jag inte designen på den heller. Kan inte se varför man skulle välja den framför en Model 3. Nu har jag dock inte kört någon av dem, bara Model S.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
De kostar samma så vitt jag vet.

En bil är så mycket mer än acceleration lackkvalitet, inredning, material i inredningen, panelpassningar, ljudnivå etc är väldigt viktigt aspekter. Har inte åkt P2 än men av det jag åkt i Model 3/Model S så är jag nästan 100% säker att P2 lär vara bättre på alla de punkterna, min Mustang var bättre på många av punkter och det säger en hel del...... någon 10-dels acceleration hit eller dit lär inte påverka gemene mans val(tror jag). Det skiljer en 10-del till Teslans fördel 0-100

Sen vad gäller barnsjukdomar så lär ju tesla haft sin beskärda del med som många andra tillverkare/modeller

Utrymmet i baksätet lär vara bättre på teslan

Mean each to their own, beror helt på vad man värdesätter.



Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Om man jämför Polestar 2 med en TM3 LR så är Teslan billigare, har bättre acceleration, mer lastutrymme osv. Dessutom har Polestar haft en hel del problem. 15% av alla som hämtat ut sin bil har redan behövt få den bärgad pga. 12V-batteri som krånglat.
Plus att de är helt värdelösa på kundvård, redan avbokat en Polestar 2. Lär dröja tills man kikar åt dem igen.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
De kostar samma så vitt jag vet.

En bil är så mycket mer än acceleration lackkvalitet, inredning, material i inredningen, panelpassningar, ljudnivå etc är väldigt viktigt aspekter. Har inte åkt P2 än men av det jag åkt i Model 3/Model S så är jag nästan 100% säker att P2 lär vara bättre på alla de punkterna, min Mustang var bättre på många av punkter och det säger en hel del...... någon 10-dels acceleration hit eller dit lär inte påverka gemene mans val(tror jag). Det skiljer en 10-del till Teslans fördel 0-100

Sen vad gäller barnsjukdomar så lär ju tesla haft sin beskärda del med som många andra tillverkare/modeller

Utrymmet i baksätet lär vara bättre på teslan

Mean each to their own, beror helt på vad man värdesätter.
Du glömmer laddnätverket...vilket "ingår" när man äger Tesla. Även om du inte behöver det dagligen. Det är en stor fördel om man behöver åka utanför sin trygghetszon med laddare. Vem vill ladda ner 10-talet appar för att leta efter laddare (om man åker långt)?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
yes vad gäller räckvidd och laddnätverk så är Tesla det bästa alternativet

Som sagt har man behov av att och längre sträckor ofta så är det en klar fördel annars så ser jag det inte som något större problem med övriga alternativ.



Du glömmer laddnätverket...vilket "ingår" när man äger Tesla. Även om du inte behöver det dagligen. Det är en stor fördel om man behöver åka utanför sin trygghetszon med laddare. Vem vill ladda ner 10-talet appar för att leta efter laddare (om man åker långt)?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
De kostar samma så vitt jag vet.

En bil är så mycket mer än acceleration lackkvalitet, inredning, material i inredningen, panelpassningar, ljudnivå etc är väldigt viktigt aspekter. Har inte åkt P2 än men av det jag åkt i Model 3/Model S så är jag nästan 100% säker att P2 lär vara bättre på alla de punkterna, min Mustang var bättre på många av punkter och det säger en hel del...... någon 10-dels acceleration hit eller dit lär inte påverka gemene mans val(tror jag). Det skiljer en 10-del till Teslans fördel 0-100

Sen vad gäller barnsjukdomar så lär ju tesla haft sin beskärda del med som många andra tillverkare/modeller

Utrymmet i baksätet lär vara bättre på teslan

Mean each to their own, beror helt på vad man värdesätter.
Du har rätt om priset. Jag trodde att Polestar 2 var dyrare. men båda kostar cirka 659 000 kr.
Tesla har 560km räckvidd (WLTP) mot Polestars 500km trots att Polestar har större batteri.
Max laddhastighet (DC) för Tesla är 250kW medan Polestar har 150kW.
Tesla har högre maxhastighet och bättre acceleration trots svagare motor och sämre vridmoment.
Tesla har lägre förbrukning.
Tesla har 425 liter lastutrymme mot 396 liter på polestar.
De är ju väldigt snarlika. Du har rätt i att Polestar lär vara mycket tystare och mer välbyggd. Men Teslas laddnätverk är priceless! Dessutom alla funktioner som Teslan har mjukvarumässigt.
Visst har alla bilar barnsjukdomar. Men så vitt jag vet hade Teslan inga barnsjukdomar som gjorde att du blev tvungen att bärga bilen första veckan...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Visst har alla bilar barnsjukdomar. Men så vitt jag vet hade Teslan inga barnsjukdomar som gjorde att du blev tvungen att bärga bilen första veckan...
Motorerna på Model S första årsmodellerna rasade i massor. Det var bärgning varenda gång ;)
https://forums.tesla.com/discussion/161779/ridiculous-problems-disappointing-experience
Sen om det var exakt oftare än P2 eller inte...tja vem vet egentligen. De som drabbades var med rätta ganska irriterade oavsett.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det kan jag inte säga att jag blir :D
kan dem släppa Iphone 12 Pro så jag kan se om det är något att jump over the fence för eller inte ....

Blir du förvånad om jag säger att jag kör Apple-allting, telefoner, lurar, padda, laptop, stationär jobbdator. Och Tesla då :D

Användarvänligheten och upplevelsen påminner väldigt mycket.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Måste slänga in en fråga. Vi är flera på jobbet som ska byta bil i närtid. Vi har alla siktat på laddhybrider. Försökt läsa lite här i tråden men det känns som det är rena elbilar som gäller. Läser jag på fel ställen eller är laddhybrid helt out för er? Kom gärna med input. Behöver uppstyrning!!
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.

Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma för mig, skall byta i Januari, och är nog mer inne på en hybrid än en ren elbil.
Kör långa sträckor på +30 mil/dag oftast, och det känns inte säkert med "bara" el
Tänker på hotellövernattningar lång hemifrån bl a...det finns inte många laddplatser på hotellparkeringarna, och vad händer då mer en ren elbil som måste laddas?
Sedan har man ju även inköpspris på bilen, vilket man måste få företaget att acceptera.

Jag har kollat på Audi A6 55 TFSI, BMW530e, Volvo V/XC60 (T8) och MB 300 De.
Svårt val...just nu har jag ingen aning...
Vilken 300? E eller C? C har ju batteriet mitt i skuffen. Dessutom kommer det väl en ny C klass under 2021. Men med tanke på dina andra alternativ så är det nog E du kikar på?! Fattar det som att den har en bättre lösning på batteriplacering. Har dock inte kikat på den.
 
Topp