• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921
Elbil passar bra nära en "hemmabas" eller om man kör någon sorts linjekörning hela tiden där man av erfarenhet vet att det finns lediga laddställen. Jag har själv funderat på en elbil för stadskörning, gör inget om det är billigaste gamla som går att få tag på med 50% kapacitet kvar i batteriet, det räcker oftast ändå.

Reser man som @MJ24 mer slumpvis och på mindre orter långt hemifrån skulle jag absolut inte välja elbil i dagsläget, låter som ett av användarfallen som bör vänta längst med att byta till elbil. Att leta laddstolpar när man har dagar fyllda av möten, stressiga resor och snabba måltider varhelst man kan, nej tack.

Behövs inte mer än en missad stor affär för att 50 000 kr i sparade drivmedelskostnader per år skall blir helt försumbart.

Lägg till det det omfattande servicenät som tex Volvo har och jämför det med Tesla, ja då vinner inte Tesla, även om den bilen skulle gå sönder mindre ofta.

Jag hade tagit V/XC60 T8. Kombinera om möjligt med en fabrikstur samt museet (coronastängt) vid leverans i Göteborg för maximal upplevelse, även uppskattat av de yngre! Kanske kan de ordna så du ser när de bygger just din bil, detta sista är jag dock osäker på.


VOLVO CAR CORPORATION | Volvo Car Fabrikstur (Sve)
de verkar köra detta fortfarande!

Hem - Volvo Museum
coronastängt

Besök Volvo Cars Göteborg | Volvo Car Sverige

Volvo Overseas Delivery | Swedish Vacation Package | Volvo Car USA


Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.

Trollanvändare, jag gissar på alfgren eller någon annan som jag blockat för hundra år sedan.

Ignore

Inget att se här, passera vidare. :D
 

demondave

Rolex
Ja, så kan du ju tolka det om du vill, men är även en realitet för mig.

Tänker mest att folk som har elbil i regel får det att funka bra, ta till exempel @Norrlänningen som bor där allt är långt bort och kuskar runt med släp. Eller brorsan som spruttar upp till Skellefteå från mellansverige på möten och tycker att det funkar bättre än med diesel-Allroaden han sportade innan förra/första Teslan. Eller VD:n respektive affärsområdeschefen i ett företag jag är inblandat i som vi tvingade på elbilar efter sina A6 Allroads som trivs ypperligt med e-tron och Model 3 även om dom kör långt mycket mer än mig. Men ändå kommer det kloka från folk som, såvitt jag vet, är kvar på fossilstadiet?

Du lär säkert få tänka om och lära om endel med elbil, men det har andra gjort med framgång redan. Dom milen med milersättning och egenbetalat bränsle är ju kanon, och knappast något som borde vara ett problem för en arbetsgivare.
 

traceour

Omega
Passat gte eller optima, lurar mellan dessa.
Årsmodeller 17-18, några tankar??
Kia med mycket utrustning, och bra räckvidd, men sämre på vintern och byggkvalite!?
Passaten känns ju mer välbyggd, men svårare att hitta den med rätt utrustning(panorama stort krav:D)
Men sämre räckvid, dock bättre på vinter!?
 

Tapiren

Cartier
Passat gte eller optima, lurar mellan dessa.
Årsmodeller 17-18, några tankar??
Kia med mycket utrustning, och bra räckvidd, men sämre på vintern och byggkvalite!?
Passaten känns ju mer välbyggd, men svårare att hitta den med rätt utrustning(panorama stort krav:D)
Men sämre räckvid, dock bättre på vinter!?

Jag har Passat som förmånsbil och en kollega kör Optima, spontant tycker jag att Passaten är mer eller mindre överlägsen på allt. Den är har skönare stolar, överlägsen kvalitetskänsla och allt är betydligt mer genomarbetat och påkostat.

Dock är kvaliteten ett problem, jag lämnade ifrån mig en VW-suv som bråkade enormt när den blev äldre än två år och Passaten är inte bättre;

-problem med lacken
-drivaxlarna är bytta
-farthållaren strulade

Det är väl de stora sakerna som tillsammans kostat 30.000kr, nästa grej är framvagnen som låter förskräckligt illa när man kör över farthinder. Dock har jag klarat mig från fel på hybridsystemet, som också verkar vanligt.

Bilen är en -18 som gått 8000 mil.

Jag ligger på 0.5-0.6 i förbrukning och det tycker jag är bra, Optiman ligger också däromkring.

Båda fungerar bra på vintern men Kia har ingen orignalmonterad värmare tyvärr, det är väl en smaksak men jag använder VW:ns värmare hela tiden och tycker att lösningen med fjärrkontroll är smidig.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag.
Andrahandsvärdet kan man såklart bara sia om men kolla vad som begärs på tex Blocket för 2-4 år gamla Teslor (oklart om de får ut pengarna). De ligger högt i förhållande till nypris.
Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.
Model verkar ligga runt 600k efter 36mån, det är ändå 300/36 8000kr/mån i ren värdeminskning som ska tas av någon.
Mycket dyrare än motsvarande fossilbil?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Såg det precis. Glömde de uppdateringsmöjligheterna på distans? Känns ju som att det borde vara standard numera.

Själv köpte jag nya Matrixstrålkastare i efterhand idag. Beställde direkt från appen. 1500kr x2 (köper vintertid bara) istället för 18.000kr om jag hade beställt det nytt. Fick nya DRL strålkastare samtidigt, linjerna var tidigare släckta.
F9515192-FCD5-42F9-9F68-49B808419039_1_201_a.jpeg
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.
Model verkar ligga runt 600k efter 36mån, det är ändå 300/36 8000kr/mån i ren värdeminskning som ska tas av någon.

Vad som är "motsvarande" är det svåra. Det är väl ungefär samma prisklass som 7-serie, A8 osv. Dvs dubbelt mot "vanlig" bil. Jag lyckas inte försäkra en Model S under 1400kr/mån helförs.

Varför är Model S så dyr att försäkra?
 

idagtisdag

Cartier
Tänker mest att folk som har elbil i regel får det att funka bra, ta till exempel @Norrlänningen som bor där allt är långt bort och kuskar runt med släp. Eller brorsan som spruttar upp till Skellefteå från mellansverige på möten och tycker att det funkar bättre än med diesel-Allroaden han sportade innan förra/första Teslan. Eller VD:n respektive affärsområdeschefen i ett företag jag är inblandat i som vi tvingade på elbilar efter sina A6 Allroads som trivs ypperligt med e-tron och Model 3 även om dom kör långt mycket mer än mig. Men ändå kommer det kloka från folk som, såvitt jag vet, är kvar på fossilstadiet?

Du lär säkert få tänka om och lära om endel med elbil, men det har andra gjort med framgång redan. Dom milen med milersättning och egenbetalat bränsle är ju kanon, och knappast något som borde vara ett problem för en arbetsgivare.
Ja Norrlänningen är ju verkligen en sanningssägare, det är troligtvis därför han hellre kallar folk för troll och blockerar dem än tar en diskussion.

Elbilar har många roller där de kan fungera bra, men jag tror du helt enkelt får acceptera att för @MJ24 innebär elbil en ytterligare stress som han inte vill ha i sitt liv.

Du uppvisar tydliga tecken på
Den gyllene hammaren – Wikipedia
Den gyllene hammaren är ett begrepp som är tillämpligt på många områden. Den beskriver ett förhållningssätt, som har sitt ursprung i bilden av ett barn som just har fått en hammare och kanske tre-fyra spikar. Spikarna tar snabbt slut, men barnet tycker fortfarande att det är roligt att leka med hammaren, och därför börjar allt i barnets omgivning att se ut som spik.

I allmän betydelse är "den gyllene hammaren" ett förhållningssätt till en teori av något slag, som innebär att man är så förtjust i sin egen teori, att man tror att den är lösningen på alla möjliga problem som den inte ursprungligen utformades för.



Du verkar också vara en kul person som tvingar andra till saker! Kul att de säger att de är nöjda med bilarna du tvingade dem att köpa, de känner säkert att de kan säga vad de verkligen tycker till dig!

Det du och andra "batteristollar" inte förstår är att världen inte är riktigt så enkel. Här får du en bild på en läckande slagghög vid en gruva som du kan meditera kring! Undra om de kan dricka eller ens bada i sjön i bakgrunden, troligtvis inte?
2436955_1200_673.jpg

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5224960
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vad som är "motsvarande" är det svåra. Det är väl ungefär samma prisklass som 7-serie, A8 osv. Dvs dubbelt mot "vanlig" bil. Jag lyckas inte försäkra en Model S under 1400kr/mån helförs.
Det är ju bra saftigt alltså.
Vill minnas att M3 inte är svindyr men inte heller billig. Ingen vagnskada nya va?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
OK, och samtliga Polestarägare, eller ett rättvisande urval, är med i den gruppen?

Själv gick jag med i en bilgrupp när jag behövde hjälp med en krånglande bil. Självrekryterad panel och allt sånt där du vet!
Nej, men 34 personer hade fått bilen bärgad någon gång under de 2 första veckorna.
Men igår kom ju nyheten om att de återkallar alla bilar just på grund av detta problem.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag gillar verkligen Mazda MX-30. Någon som vet om det finns en long range på gång?

Får ångest bara att titta på bilder av interiören på Model 3. Förstår att den tilltalar många, men det är alldeles för sterilt för min smak för att jag ska trivas i bilen. Huyndai Kona känns som 90-tal inuti men Mazdan tilltalar mig både interiört och exteriört. Hade dock behövt lite längre räckvidd för att den ska passa hur jag använder bilen.
 
Missbedömde min körning igår och fick nödladda för första gången på många år. Det fanns en 50kw snigel-laddare på vägen som jag laddade tio minuter på. Känns inte som ett stort problem på så många tusen mils körning.

En sak som ofta kommer upp är att folk är nojjiga för att strömmen inte ska räcka ända fram och dom tror att det är som med en fossilare att när man tankar så tankar man fullt. Alltså att om man har en mil kvar och måste stödladda så måste man stå där en timme innan man kan åka igen.

I verkligheten behöver du trycka in stödladdaren i fem minuter och när du kommer fram så laddar man fullt under natten.

Många tror också att den tid man ägnar åt att tanka bilen är den tid det tar att ladda batteriet, men i verkligheten är det den tid det tar att trycka in laddaren i bilen som är den aktiva tid man ägnar till bränslepåfyllning. Svårt att förklara, men min tanktid är bara när jag passerar bilen och trycker in väggladdaren, sen är den ju fulltankad när jag åker igen på morgonen. Det går så sjukt snabbt att tanka bilen, typ 5 sekunder Max.

Jag kan med 1000% garanti säga att jag ägnar inte ens en tiondel av tiden på bränslepåfyllning med elbil som jag gjorde med dieselbil, och då är min körning förmodligen den mest komplicerade och krävande man kan föreställa sig ur möjlighet för snabbladdning.

240CA1D1-EA31-49EF-BF0C-98D865D1CC25.jpeg

Bonusbild från gårdagen
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Ja Norrlänningen är ju verkligen en sanningssägare, det är troligtvis därför han hellre kallar folk för troll och blockerar dem än tar en diskussion.

Elbilar har många roller där de kan fungera bra, men jag tror du helt enkelt får acceptera att för @MJ24 innebär elbil en ytterligare stress som han inte vill ha i sitt liv.

Du uppvisar tydliga tecken på
Den gyllene hammaren – Wikipedia
Den gyllene hammaren är ett begrepp som är tillämpligt på många områden. Den beskriver ett förhållningssätt, som har sitt ursprung i bilden av ett barn som just har fått en hammare och kanske tre-fyra spikar. Spikarna tar snabbt slut, men barnet tycker fortfarande att det är roligt att leka med hammaren, och därför börjar allt i barnets omgivning att se ut som spik.

I allmän betydelse är "den gyllene hammaren" ett förhållningssätt till en teori av något slag, som innebär att man är så förtjust i sin egen teori, att man tror att den är lösningen på alla möjliga problem som den inte ursprungligen utformades för.



Du verkar också vara en kul person som tvingar andra till saker! Kul att de säger att de är nöjda med bilarna du tvingade dem att köpa, de känner säkert att de kan säga vad de verkligen tycker till dig!

Det du och andra "batteristollar" inte förstår är att världen inte är riktigt så enkel. Här får du en bild på en läckande slagghög vid en gruva som du kan meditera kring! Undra om de kan dricka eller ens bada i sjön i bakgrunden, troligtvis inte?
2436955_1200_673.jpg

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5224960

Alltid lika fascinerande att vartåt du spretar på nätterna i trådarna. Det finns liksom sällan nåt direkt sammanhang. Hur kommer det sig att du hittade till klocksnack och känner att det är ett passande forum?

Klart jag bestämmer i styrelserollen, tillsammans med resterande styrelse. Det är liksom hela vitsen att ha en styrelse.

Resten är för vimsigt för att ens orka bemöta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är ju bra saftigt alltså.
Vill minnas att M3 inte är svindyr men inte heller billig. Ingen vagnskada nya va?
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.

Ju fler elbilar som rullar desto lägre kommer premierna bli är jag rätt säker. Exempelvis lär ju skadekostnaderna för maskinskadeförsäkringen sjunka rejält med tiden.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.

Ju fler elbilar som rullar desto lägre kommer premierna bli är jag rätt säker. Exempelvis lär ju skadekostnaderna för maskinskadeförsäkringen sjunka rejält med tiden.

Killgissar, men tänker att aluminiumkonstruktionen inte hjälper till att hålla kostnaderna nere. Vill minnas att alu-A8 och A2 är rätt svindyra jämfört med liknande, mer konventionella bilar.
 

traceour

Omega
Jag har Passat som förmånsbil och en kollega kör Optima, spontant tycker jag att Passaten är mer eller mindre överlägsen på allt. Den är har skönare stolar, överlägsen kvalitetskänsla och allt är betydligt mer genomarbetat och påkostat.

Dock är kvaliteten ett problem, jag lämnade ifrån mig en VW-suv som bråkade enormt när den blev äldre än två år och Passaten är inte bättre;

-problem med lacken
-drivaxlarna är bytta
-farthållaren strulade

Det är väl de stora sakerna som tillsammans kostat 30.000kr, nästa grej är framvagnen som låter förskräckligt illa när man kör över farthinder. Dock har jag klarat mig från fel på hybridsystemet, som också verkar vanligt.

Bilen är en -18 som gått 8000 mil.

Jag ligger på 0.5-0.6 i förbrukning och det tycker jag är bra, Optiman ligger också däromkring.

Båda fungerar bra på vintern men Kia har ingen orignalmonterad värmare tyvärr, det är väl en smaksak men jag använder VW:ns värmare hela tiden och tycker att lösningen med fjärrkontroll är smidig.
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.
 

Tapiren

Cartier
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.

Ja, Passat är mycket mer bil men jag hade aldrig vågat äga en själv med tanke på vilka reparationskostnader vi haft. De andra vw-produkter vi kört i förtaget har varit precis lika usla, tyvärr.
 

idagtisdag

Cartier
Alltid lika fascinerande att vartåt du spretar på nätterna i trådarna. Det finns liksom sällan nåt direkt sammanhang. Hur kommer det sig att du hittade till klocksnack och känner att det är ett passande forum?

Klart jag bestämmer i styrelserollen, tillsammans med resterande styrelse. Det är liksom hela vitsen att ha en styrelse.

Resten är för vimsigt för att ens orka bemöta.
Personangrepp istället för att bemöta med argument. Man kan ju undra varför du väljer den strategin...

Men grattis till att dina kompisar ville ha dig som utfyllnad i en styrelse!
 

idagtisdag

Cartier
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.
Ju fler elbilar som rullar desto lägre kommer premierna bli är jag rätt säker. Exempelvis lär ju skadekostnaderna för maskinskadeförsäkringen sjunka rejält med tiden.
Killgissar, men tänker att aluminiumkonstruktionen inte hjälper till att hålla kostnaderna nere. Vill minnas att alu-A8 och A2 är rätt svindyra jämfört med liknande, mer konventionella bilar.

Troligtvis borde modell 3 ha samma problem? Eller har den fått speciellt krocksäkra batterier?

Att de byter batteriet även vid lägre krockhastigheter beror alltså på att batteriet blivit skadat, eller att man misstänker att batteriet kan ha blivit skadat, och att tex brandfara föreligger, även om batteriet verkar fungera bra. Jag antar att det är betydligt enklare att kontrollera och åtgärda ett bränslesystem i en förbränningsbil.

Det som skulle kunna sänka premierna är alltså att batteriet blir mer krocksäkert, eller att man antingen via statistiska modeller bättre kan förutse hur stor risk det är att ett batteri har dold skada eller att teknik byggs in i batteriet som självt känner av krockkrafter och krockskador.

I Tyskland, men ej Sverige, är det ju lagkrav på att berätta om en beg bil har varit krockad. Elbilar gör alltså detta till ett ännu större problem.

Något som troligtvis också drar upp försäkringspremierna är att många Teslabilar har en mycket högre prestanda än vad många "vardagsbilister" är vana vid sedan tidigare. Speciellt i Norge och Danmark där alla snabba bilar har varit väldigt dyra tidigare. Nu köper många en Tesla och skillnaden i storlek och prestanda jämfört med en Polo 1.0 är ju enorm.

Artikeln nedan nämner även att många lockas av prestandan i Tesla och "buskör", detta har jag faktiskt tänkt på. Fram till för något år sedan var jag fascinerad av att modell S hade så höga prestanda, men att jag aldrig hade sett någon riktigt busköra, eller ens köra om mig riktigt snabbt. Men sedan modell 3 kom för ett tag sedan så har jag faktiskt upplevt det allt oftare att även "fartälskare" köper Tesla.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/darfor-krockar-tesla-mer-an-andra/

"Försäkringsbolaget Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än bilar med förbränningsmotor. Och för elbilsmärket Tesla är siffran otroliga 50 procent. För varje par tillbud med vanliga bilar sker alltså tre tillbud med en Tesla."

"En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar."

"I Norge drabbas hälften av alla nya elbilar av något slags tillbud under det första året. Motsvarande siffra för vanliga bilar är 25-30 procent."


https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbilar-toppar-skadestatistiken

"Men Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam, är inte förvånad över de danska siffrorna, i synnerhet att Teslaägare sticker ut i skadestatistiken.
– Det handlar med största sannolikhet om förarbeteenden. Det är extremt prestandastarka bilar som lockar förare som gärna utnyttjar prestandan. Då ökar olycksrisken precis som den ökar även för bensin- och dieseldrivna bilar med hög prestanda, säger Anders Kullgren. "


Problem som lyfts (samt min kommentar):

- bättre acceleration än kundens tidigare förbränningsbil (speciellt ett problem i Danmark, delvis i Norge men inte lika stort i Sverige)
- större bil än kundens tidigare förbränningsbil (speciellt ett problem i Danmark, delvis i Norge men inte i Sverige)

Aluminium finns i modell 3, men andelen är reducerad jämfört med S och X. De tar upp att Tesla bla troligtvis ville begränsa reparationskostander.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/


Sammanfattningsvis: Tesla krockar oftare än andra bilar, och pga batterierna och aluminiumkonstruktionen (främst S och X, delvis modell 3) så blir varje krock dyrare att laga. Detta leder till mycket högre försäkringskostnader. Om man skulle vara bilparksansvarig skulle det därför vara önskvärt att installera en begränsning av prestandan i företagets Teslabilar. Dels så att accelerationen blir lägre, 0-100 på 10 sekunder räcker till de flesta, samt eventuellt en begränsad toppfart. Det borde sänka företagets försäkringskostnader, och precis som att många påpekar de besparingar som kan göras i bränslekostnader med elbil, skulle det väl vara intressant att minimera försäkringskostnaderna?

Det verkar finnas liknande funktioner redan, men används de och fungerar de tillfredställande? Jag antar att en tjänstebilsförare lätt kan gå ur en "valet mode"?

Tesla now lets you limit the speed of your car with new update - Electrek

https://www.google.com/search?q=tesla+fleet+limit+performance+accelleration

 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Ja, Passat är mycket mer bil men jag hade aldrig vågat äga en själv med tanke på vilka reparationskostnader vi haft. De andra vw-produkter vi kört i förtaget har varit precis lika usla, tyvärr.
Volkswagen AG gör fina bilar men oavsett om det är en VW eller Audi så är tillförlitligheten inte tillfredställande. Det är också min erfarenhet. Undvik.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Model 3-batteri efter frontalkrock med betongfundament i 130-140km/h.
Inte ens en liten gnista slog ut.

8E087365-92DB-45FF-8C31-80681BEA60EC.jpeg
D27FA663-6702-4B3B-9E0F-1082E7829216.jpeg
1C44DB85-5AC7-4E1A-A343-090F2E3FD24D.jpeg
 

Tapiren

Cartier
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.

Förresten, om du ändå bestämmer dig för Passat, digitala instrumenthuset är nästan ett måste tycker jag, det gör enorm skillnad på trivseln och jag uppskattar det varje dag.

Sen vet jag inte om det är standard eller ej men värmaren är ju otroligt trevlig på vintern. Det saknar som sagt KIA, om man inte eftermonterar.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men ryktet säger att vita bilar är de som drabbas hårdast av rost, det kanske kan vara värt att titta närmare på?

Alla våra VW har rostat i dörrar och skärmar efter ett par år, men så är de vita också.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Model 3-batteri efter frontalkrock med betongfundament i 130-140km/h.
Inte ens en liten gnista slog ut.

8E087365-92DB-45FF-8C31-80681BEA60EC.jpeg
D27FA663-6702-4B3B-9E0F-1082E7829216.jpeg
1C44DB85-5AC7-4E1A-A343-090F2E3FD24D.jpeg
Fast det är inte det som driver upp premierna, den där krocken hade kostat lika mycket att ersätta i en "konventionell" bil (blir ju inlösen i båda fallen). Det är mindre smällar som bara ger plåtskador i vanliga bilar men som skadar batteriet i plattan på elbilar som är det stora problemet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Noll respons om Mazda MX-30 så jag försöker igen :) Har läst nu att det troligtivis ska komma en variant med wankelmotor men som inte ska driva bilen utan ladda batteriet. Stod att BMW har en liknande lösning på i3, men när jag läser på BMW:S hemsida så hittar jag ingenting om en lösning som påminner. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning med vad lösningen innebär om det är så att jag har missat vart man hittar info. Och Om det nu är så att BMW har liknande upplägg, hur stor skillnad i räckvid är det på den varianten mot enbart batteri.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Noll respons om Mazda MX-30 så jag försöker igen :) Har läst nu att det troligtivis ska komma en variant med wankelmotor men som inte ska driva bilen utan ladda batteriet. Stod att BMW har en liknande lösning på i3, men när jag läser på BMW:S hemsida så hittar jag ingenting om en lösning som påminner. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning med vad lösningen innebär om det är så att jag har missat vart man hittar info. Och Om det nu är så att BMW har liknande upplägg, hur stor skillnad i räckvid är det på den varianten mot enbart batteri.

Skulle ge ca 12 mil extra men är nerlagd nu:
http://www.laddaelbilen.se/2013/10/...der-inte-tänkt-för-daglig-användning-18677644
https://www.mestmotor.se/recharge/a.../bmw-lagger-ner-i3-rex-inte-langre-nodvandig/
 
Topp