• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elcykel!

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Prövade precis en kamrats elcykel och blev lite frälst! Ska absolut köpa en och pendla. Någon som har några erfarenheter eller tips på vad man ska köpa eller inte köpa?
 

mps

Cartier
Köp inte prisvärt, köp dyrt.
Jobbar själv inom en koncern som säljer så kallade Billiga och Prisvärda elcyklar.
Laddare går sönder, finns som reservdel med 3månaders leveranstid.
Batterier håller 500laddningar, går på ett par tusenlappar.
När nya batterier kommer så är det bytt från Nimh till lipo-batterier och man måste köpa ny laddare.
Själva cykeln fungerar men tillbehören går sönder och det är en jäkla väntetid.
Forska om cykeln delar komponenter med annat märke och delar finns där istället kanske.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jäkligt härliga att köra på. Håller med föregående ang svajig kvalitet på delarna om man inte går upp i pris. Dyra reservdelar. Vi har en Ecoride på jobbet som behövde nytt batteri. Kostade en bit över 4000. Batavus har fått bra i test. De har bla en modell med BOSCH-motor i vevpartiet. Men då är man en bit över 20 tkr.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en Ecoride till min mamma och hon är supernöjd. Hon har även fått ett extrabatteri för att klara sina långturer. Tror det kostade runt 3000:-. Dyrt förvisso men för henne är det värt det. Det blir ganska tungcyklat när batteriet tar slut (i mammas fall brukar det bli efter fyra backiga mil med full batterianvändning) men är man ung och stark fixar man det.
Elcykel överlag är en grymt bra investering och köp inte billigt, köp bra. Man blir bara arg på sig själv om man är dumsnål:)
 
Kör på Tyska Grace MXII sen två år tillbaka. Grym cykel! Bosch batteri och drivlina. 400W Pedelec = 45km/h

Älskar att slippa kedja, dock svår/trögcyklat utan eldrift. Nuvinci 360:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Nyfrälst på detta område, nördat hela vintern på ombyggnadssatser etc. tills jag nyligen var iväg och provkörde en. WOW!!!! Bästa som hänt teknikutvecklingen på många år! Perfekt för en hobbymotionär på 50+ som vill ut igen och även slippa bilen på morgnarna. Hojjen jag vill ha är en Specialized LEVO (fulldämpad då jag älskar att utmana mig själv i terrängen), instämmer vis från andra brancher med @mps att man får vad man betalar för.
45AA3BCC-9C71-4453-9D8F-C4F4E5B306B2.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nyfrälst på detta område, nördat hela vintern på ombyggnadssatser etc. tills jag nyligen var iväg och provkörde en. WOW!!!! Bästa som hänt teknikutvecklingen på många år! Perfekt för en hobbymotionär på 50+ som vill ut igen och även slippa bilen på morgnarna. Hojjen jag vill ha är en Specialized LEVO (fulldämpad då jag älskar att utmana mig själv i terrängen), instämmer vis från andra brancher med @mps att man får vad man betalar för.
45AA3BCC-9C71-4453-9D8F-C4F4E5B306B2.jpeg

Inte för att jag tror får någon praktiskt tillämpning, men man vet ju aldrig. Det kommer ju självklart inte att stå poliser ute i skogen, men på lederna skulle det kunna bli en begränsning.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6955305
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Jo jag vet, men detta är ännu en av alla våra fåniga regler/lagar som aldrig kommer att läggas krut på. Har förmånen att bo såpass på landet att ingen kommer att notera mig cyklande över huvud taget, att någon dessutom skulle bekymra sig om jag kör elassisterat eller ej:bookworm: finns inte på kartan. Syftet med ”motorförbud” är ju i botten ett helt annat än att mota bort cyklister, men läser man regelverket som fan läser bibeln så javisst. Jag tar gärna risken att bli ”lagförd”:)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jo jag vet, men detta är ännu en av alla våra fåniga regler/lagar som aldrig kommer att läggas krut på. Har förmånen att bo såpass på landet att ingen kommer att notera mig cyklande över huvud taget, att någon dessutom skulle bekymra sig om jag kör elassisterat eller ej:bookworm: finns inte på kartan. Syftet med ”motorförbud” är ju i botten ett helt annat än att mota bort cyklister, men läser man regelverket som fan läser bibeln så javisst. Jag tar gärna risken att bli ”lagförd”:)

Jag håller med till 100% :)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Jag håller med till 100% :)
Är du kanske själv sugen på en? Kan jag komma ut och höja pulsen (och dessutom ha roligt samtidigt) efter allt för mycket stillasittande arbete och ”osunt leverne” så känns det (för mig) mer värt än att låta rädslan för att komma i klinch med en bitter markägare hålla mig hemma:sorry:. Körde mycket MTB förr men tror att detta är boosten jag behöver för att komma ut igen! Ha en trevlig Söndag!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjejen ska köpa en elcykel. Framförallt, vad köper man INTE idag?
Mittmonterat och hellre lite mer pengar än för lite förstår jag. Men hon vill bara lägga 15k.
 

supreeme

Omega
Tjejen ska köpa en elcykel. Framförallt, vad köper man INTE idag?
Mittmonterat och hellre lite mer pengar än för lite förstår jag. Men hon vill bara lägga 15k.
Jag tror det är begagnat som gäller i så fall. För max 15k.
Sitter själv och sonderar läget för att eventuellt bli med elcykel för första gången.
 

Bergets

Panerai
jobbar själv inom branschen

jag skulle säga det beror helt på hur/var man cyklar. finare framhjulsdrivna cyklar är inga dåliga cyklar så länge man tar hand om dom :) (Men ja mittmonterat är generellt bättre)

Framhjulsdrivet, blir mer ryckigt då den inte vet hur mycket du trampar, dvs att den ger full effekt alltid. - detta resulterar således i sämre batteritid osv.
De kan sladda på blöta träbroar, sand. Cyklar man med motorn avstängd så finns där ett motstånd i motorn vilket gör att de blir något tyngre att trampa.

Det positiva är priset och att man kan "åka cykel" utan att egentligen behöva anstränga sig över huvud taget.
Cyklar man mycket, bör motorn servas varannat år då planetväxlarna behöver fettas om.

32FB09B4-EA8A-47D4-B66E-0997E6DA41BA.jpeg


pris: ca 20k
bra val: Ecoride Ambassador H-7 / H-8 (billigare än crescent, bättre display, större batteri)


Mittmonterat: inga servicebehov, mer kraft/vrid, bättre räckvidd. Kollar man på de finare motorerna (Bosch och shimano) så kan verkstaden uppdatera mjukvaran, kolla felkoder osv.
Bosch är överlägset
Pris 26k+
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
jobbar själv inom branschen

jag skulle säga det beror helt på hur/var man cyklar. finare framhjulsdrivna cyklar är inga dåliga cyklar så länge man tar hand om dom :) (Men ja mittmonterat är generellt bättre)

Framhjulsdrivet, blir mer ryckigt då den inte vet hur mycket du trampar, dvs att den ger full effekt alltid. - detta resulterar således i sämre batteritid osv.
De kan sladda på blöta träbroar, sand. Cyklar man med motorn avstängd så finns där ett motstånd i motorn vilket gör att de blir något tyngre att trampa.

Det positiva är priset och att man kan "åka cykel" utan att egentligen behöva anstränga sig över huvud taget.
Cyklar man mycket, bör motorn servas varannat år då planetväxlarna behöver fettas om.

32FB09B4-EA8A-47D4-B66E-0997E6DA41BA.jpeg


pris: ca 20k
bra val: Ecoride Ambassador H-7 / H-8 (billigare än crescent, bättre display, större batteri)


Mittmonterat: inga servicebehov, mer frakt, bättre räckvidd. Kollar man på de finare motorerna (Bosch och shimano) så kan verkstaden uppdatera mjukvaran, kolla felkoder osv.
Bosch är överlägset
Pris 26k+
Vad menar du med "mer frakt" för mittmonterad?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
mer kraft, vridmoment, NM hahaha


Det bästa man kan göra att ta sig till en cykelaffär och provcykla så mycket som det bara går.
Cykeln som är bäst på papper kanske inte passar just dig rent ergonomiskt vilket i sin tur gör den till en dålig cykel (för dig)
He, he, auto-correct gör det igen :D
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Våren 2019 köpte jag en elcykel och har använt det mer eller mindre varje dag, från att aldrig cykla till skippa bilen för kortare resor och istället ta cykel = precis tanken med köpet.

Kollade precis och jag har cyklat 220mil och inte haft problem med Bosch motorn, lämnade in cykeln på “vår-service” förra året där de uppdaterade programvaran men ingenting mer. Jag har ingen koll på begagnatmarknaden och men hittar du en cykel med Bosch-motor i din budget kan jag skriva under på att de fungerar bra.

IMG_1636.jpg


Vänligen,
Martin
 

Bergets

Panerai
En annan luring gällande motorer och mängden kraft de levererar är att mängden Nm inte är allt

Bosch Preformance Line = 65Nm
Yamaha PW-ST = 70Nm
Egoing = 70Nm

jag har cyklar samtliga och Boschen upplevs märkbart rappare och starkare.
 

supreeme

Omega
Efter vad jag har förstått från att pratat med ett par handlare så är nog säkraste kortet att gå på Bosch eller Shimano. Yamaha är nog bra också men svårare med service om det krånglar.
Ett alternativ jag sneglar mot är också Specialized som har en annan motor men de sköter också servicen själva.

Sen finns det ju flera motorer från ex vis Bosch, active- och performanceline osv som presterar olika siffror.
 

Bergets

Panerai
Efter vad jag har förstått från att pratat med ett par handlare så är nog säkraste kortet att gå på Bosch eller Shimano. Yamaha är nog bra också men svårare med service om det krånglar.
Ett alternativ jag sneglar mot är också Specialized som har en annan motor men de sköter också servicen själva.

Sen finns det ju flera motorer från ex vis Bosch, active- och performanceline osv som presterar olika siffror.
det tråkiga med Specialized är att enbart återförsäljare får serva deras cyklar, dvs inte bara motorn, ska en broms luftas så måste du gå till en verkstad som har Specialized, vilket är riktigt dåligt.
 

supreeme

Omega
det tråkiga med Specialized är att enbart återförsäljare får serva deras cyklar, dvs inte bara motorn, ska en broms luftas så måste du gå till en verkstad som har Specialized, vilket är riktigt dåligt.
Ja fast när garantin gått ut är det väl bara att gå till vem man vill. Det är ju i övrigt standardprylar från Shimano eller SRAM så det ser jag inte som något problem.
 

K.Halden

Omega
Funderat på om man skulle köpa en elcykel..
tittat på dem för 14k på biltema, men förstår inte riktigt.. ser inte att man kan köpa ett nytt batteri nånstans? Och enligt er håller bara ett batteri så många gånger så hur och vart köper man nytt batterie? 🤔
 
Topp