• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elon Musk stämmer Dagens Industri?

DI hade nyligen på framsidan av sin tidning och magasin Dimension Elon Musk i ett fotomontage bärandes en Daniel Wellington. DW gjort sin svenske ägare nästan lika rik som Elon, men vill Elon synas med en DW?
 

Psykel

Patek
Är starkt tveksam till att Elon Musk är så låg att han skulle stämma nån för att han visats med en DW. Han är ju trots allt inte medlem på klocksnack. ;)
 
Jo... Men du vet att fotomontage inte är olagligt att göra va?
Självklart inte. För det första så har de inte angett att det är ett fotokollage. Dock är det så uppenbart att det kanske inte behöver skrivas ut.

MEN, även om det inte är olagligt att göra ett fotokollage, så innebär ju inte det att alla fotokollage är lagliga!

Utan att ta upp exempel, så är väl inte kränkande fotokollage, sju minus ett, alltid lagliga?

Och det är väl relativt kränkande att ses med en DW?
 

Cryssarn

Rolex
Jag trollar inte. Är det en kränkning att som mångmiljardär utmålas att ha en DW? (glöm inte att detta är ett klockforum, de exakta legaliteterna kan vi lägga åt sidan)
bara du som snackat om att det skulle varit kränkande.

för wr som inte orkade kolla länken så är Elons huvud utklippt och satt på en person med samma stil som om man klippt och klistrat med bilder från tidningar
 
Jag kan säga att för mig personligen skulle det vara värre att utmålas som en Daniel Wellington-ägare än att förekomma på fejkade "porr"-bilder. De flesta fattar ju att man inte gör "porr". Men att ha en DW, det kanske man skulle kunna ha... Även om det skulle vara tecken på något sjukligt.

"Att det handlar om uppenbart falska porrbilder spelar ingen roll.
- Folk ska ändå inte behöva finna sig i att deras ansikten används i situationer de upplever som kränkande.
Enligt Leif Silbersky skapade domen mot porrtidningen Hustler 1994 en ny, klar praxis när det gäller fejkade klock- och porrbilder.
- Det var ett vägvinnande mål för folk som hamnar i sådana här situationer. Man får inte manipulera in folk i situationer som kan upplevas kränkande.
Vid en fällande dom riskerar de ansvariga för nätsajten fängelse för förtal.
- I straffskalan finns fängelse, men jag har inte hört talas om att någon fått det i en sådan här situation. Däremot kan dagsböterna bli väldigt höga, säger Leif Silbersky."

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10354051.ab

Det handlar inte om att jag är en klocksnobb. Jag har gärna på mig en Casio, det hade jag idag, men en DW, det är en helt annan sak! Kränkning är rätta ordet! Enligt Sillen ovan så kan fängelse komma på tal för de anställda på DI! Huga!
 

Camo00

Patek
Jag kan säga att för mig personligen skulle det vara värre att utmålas som en Daniel Wellington-ägare än att förekomma på fejkade "porr"-bilder. De flesta fattar ju att man inte gör "porr". Men att ha en DW, det kanske man skulle kunna ha... Även om det skulle vara tecken på något sjukligt.

"Att det handlar om uppenbart falska porrbilder spelar ingen roll.
- Folk ska ändå inte behöva finna sig i att deras ansikten används i situationer de upplever som kränkande.
Enligt Leif Silbersky skapade domen mot porrtidningen Hustler 1994 en ny, klar praxis när det gäller fejkade klock- och porrbilder.
- Det var ett vägvinnande mål för folk som hamnar i sådana här situationer. Man får inte manipulera in folk i situationer som kan upplevas kränkande.
Vid en fällande dom riskerar de ansvariga för nätsajten fängelse för förtal.
- I straffskalan finns fängelse, men jag har inte hört talas om att någon fått det i en sådan här situation. Däremot kan dagsböterna bli väldigt höga, säger Leif Silbersky."

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10354051.ab

Det handlar inte om att jag är en klocksnobb. Jag har gärna på mig en Casio, det hade jag idag, men en DW, det är en helt annan sak! Kränkning är rätta ordet! Enligt Sillen ovan så kan fängelse komma på tal för de anställda på DI! Huga!
Jag håller med Dig. :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag kan säga att för mig personligen skulle det vara värre att utmålas som en Daniel Wellington-ägare än att förekomma på fejkade "porr"-bilder. De flesta fattar ju att man inte gör "porr". Men att ha en DW, det kanske man skulle kunna ha... Även om det skulle vara tecken på något sjukligt.

"Att det handlar om uppenbart falska porrbilder spelar ingen roll.
- Folk ska ändå inte behöva finna sig i att deras ansikten används i situationer de upplever som kränkande.
Enligt Leif Silbersky skapade domen mot porrtidningen Hustler 1994 en ny, klar praxis när det gäller fejkade klock- och porrbilder.
- Det var ett vägvinnande mål för folk som hamnar i sådana här situationer. Man får inte manipulera in folk i situationer som kan upplevas kränkande.
Vid en fällande dom riskerar de ansvariga för nätsajten fängelse för förtal.
- I straffskalan finns fängelse, men jag har inte hört talas om att någon fått det i en sådan här situation. Däremot kan dagsböterna bli väldigt höga, säger Leif Silbersky."

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10354051.ab

Det handlar inte om att jag är en klocksnobb. Jag har gärna på mig en Casio, det hade jag idag, men en DW, det är en helt annan sak! Kränkning är rätta ordet! Enligt Sillen ovan så kan fängelse komma på tal för de anställda på DI! Huga!

Du kanske kan styra upp det hela med en graf?
 
Du kanske kan styra upp det hela med en graf?
Nej, men en bild. En person i Sverige kan bära en DW med flaggan i topp! Företagets grundare Filip Tysander. Bra jobbat Filip! Sveriges dyraste lägenhet, inte dåligt! Förhoppningsvis finns du på detta forum och har några snygga klockor därhemma! Men jag förstår om du håller dig anonym (av en mängd anledningar)! Glöm bara inte att lägga undan lite pengar, du vet aldrig hur länge DW trenden håller i sig! Varför inte spara genom att köpa feta klockor till bra begpriser! Lycka till!
continental-apartments-esny-affarsvarlden-600-256.jpg
 

DrDre

Patek
DI hade nyligen på framsidan av sin tidning och magasin Dimension Elon Musk i ett fotomontage bärandes en Daniel Wellington. DW gjort sin svenske ägare nästan lika rik som Elon, men vill Elon synas med en DW?

Stämmer det verkligen att DWs ägare är lika rik som Elon? Elon anses idag vara "net worth" 10,7 Mdr USD, dvs runt 100 Miljarder kronor. Det verkar inte rimligt att ett företag som DW kan vara värt ens i närheten av ngt sådant.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Stämmer det verkligen att DWs ägare är lika rik som Elon? Elon anses idag vara "net worth" 10,7 Mdr USD, dvs runt 100 Miljarder kronor. Det verkar inte rimligt att ett företag som DW kan vara värt ens i närheten av ngt sådant.
Har för mig att det bara är Seiko och Swatch som har sålt mer klockor än DW. Så det går nog ganska bra för honom
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Har för mig att det bara är Seiko och Swatch som har sålt mer klockor än DW. Så det går nog ganska bra för honom

Har en egen prognos (enligt Wikipedia) på 1,5 mdr 2015. Med hög marginal är bolaget värt mer än omsättningen, men givetvis inte i närheten av 100 mdr.
 
DI hade nyligen på framsidan av sin tidning och magasin Dimension Elon Musk i ett fotomontage bärandes en Daniel Wellington. DW gjort sin svenske ägare nästan lika rik som Elon, men vill Elon synas med en DW?
Har en egen prognos (enligt Wikipedia) på 1,5 mdr 2015. Med hög marginal är bolaget värt mer än omsättningen, men givetvis inte i närheten av 100 mdr.
Stämmer det verkligen att DWs ägare är lika rik som Elon? Elon anses idag vara "net worth" 10,7 Mdr USD, dvs runt 100 Miljarder kronor. Det verkar inte rimligt att ett företag som DW kan vara värt ens i närheten av ngt sådant.
Jag får väl erkänna att jag tänjer ordet nästan nästan till bristningsgränsen i mitt första inlägg. Philip äger väl dessutom inte hela företaget. MEN sett till vilken livsstil man kan ha, tex vilka klockor man köper, ja då är det mycket liten skillnad på om man har en förmögenhet på 1 eller 100 miljarder. Speciellt om det här kanske handlar om säg en DW för 1000 kr, eller en Rolex för 100 000, eller en Patek för säg 1 000 000 kr.
 

Psykel

Patek
Hur som helst så är Elon Musk någon som absolut inte bryr sig om någon som bär en DW samtidigt (även om det är ett fotomontage) bär en mask föreställande honom.
Han har något viktigare saker för sig, som att (väldigt kortfattat) rädda världen och utforska universum. Den enda som skulle bli kränkt av att fotomonteras med en DW är du, @OxleyStateHigh, och eventuellt några andra överkänsliga medlemmar på forumet. Det finns helt enkelt större saker där ute att koncentrera sig på än att förknippas med billiga, bland icke-klocknördar populära klockor.
 
Topp