• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eloxera hemma

McGyver

Rolex
Sätt lite färg tillvaron!

Jag har tidigare haft tillgång till ett proffesionellt eloxeringsbad via min fars arbetsplats men detta har tyvärr skrotats då det var för omständigt (och farligt) att få med vid en flytt av verkstaden.
Har därför tänkt bygga ett mindre bad här hemma för att kunna eloxera diverse mindre bitar.
Jag har kvar en väldigt utförlig beskrivning från min farfar om hur ett bad byggs lämpligast (tror han var med och fixade badet på min fars arbetsplats) med det faller alltid på en punkt - kemikalierna!

Det krävs svavelsyra + diverse tillsatser för bästa resultat och denna syra är inte helt lätt att få tag på idag då den inte säljs över disk till privatpersoner längre. Jag skulle givetvis kunna ta och tömma ett bilbatteri och detta har varit planen tills jag hittade ett tips om att istället för svavelsyra kan använda natriumbisulfat.

Var tusan hittar man då detta sura vattenlösliga salt?
Det hittar man bland tillbehöring till trädgårdens pool - det används för att sänka pH-halten!
Det blev en tripp till Biltema och 49:- fattigare hade jag ett kilo natriumbisulfat hemma.

Detta är vad som behövs:

142550609514763300_resized.jpg


- Natriumbisulfat (pH- från t.ex. Biltema)
- Destvatten
- Färg, t.ex. textilfärg, men det fungerar med karamellfärg, bläck m.m.
- En bit aluminiumplåt eller blyplåt som katod
- Ett spänningsaggregat (billaddare funkar, men ställbar spänning/ström är att föredra)

Anledningen till detta test var att jag hade en klocka inne för service där baklocket satt som #¤%& och de plasthållare som följde med min boettöppnare klarade inte av kraften som behövdes - det blev till att tillverka ett par nya!

Jag kapade upp ett antal bitar av en bit aluminiumstång

142550609561769600_resized.jpg


Efter lite fräsarbete och borrande av hål så var de "klara"

142550609158786800_resized.jpg


De är iofs rätt snygga som de är, men ytan är repkänslig så eloxering passar utmärkt för att få dem lite stryktåligare!

De fick bada i en 20% natriumbisulfat-lösning (100g salt + 4dl destvatten) - en bit 2mm aluminiumplåt fick agera katod.

142550609393449200_resized.jpg


Spänningsaggregatet är ett ombyggt 24V/7A PSU från en sedelmaskin. Fördelen med detta PSU (förutom att det stod på hyllan = jag slapp bygga ett från grunden) var att jag kunde justera spänningen mellan12 och 24V och även strömmen är ställbar från 0-7A.
Jag ställde in strömstyrkan till ~0.7A och lät badet stå och pysa i lite över en timme.

142550609680211300_resized.jpg


Efter detta så har bitarna fått en lite gulare ton - bilden överdriver färgen men de är avsevärt gulare än som obehandlade.

142550896114278700_resized.jpg


Bitarna får bada i ett färgbad bestående av textilfärg och destvatten

142550896229844800_resized.jpg


Här kan man experimentera med tiden för att få fram olika färgtoner. Mina bitar låg 15 resp 30min i färgbaden.

Efter denna del är det dags att "täta" aluminiumen och få färgen att stanna kvar i biten - detta görs genom att koka bitarna i vatten i ca. 30min!

Sedan är de klara! :)

142550996099402200_resized.jpg


Inte perfekt resultat men tillräckligt för vad de skulle användas till och -Jepp, boetten öppnades utan problem!

Nu skall jag leka lite med att eloxera tavlor och bezelinlägg.....skall bara hitta tiden först!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Detta är coolt!
Jag visste faktiskt inte att eloxering var så lätt!

Tåls nästan att provas själv.
Hur stryktåligt blir det medtextilfärg?

Tack för en bra läsning!
 

McGyver

Rolex
Spänningsaggregatet är ett ombyggt 24V/7A PSU från en sedelmaskin

Tyvärr en "bastard" frtån "mackvärlden"! ;)

Resultatet kunde varit lite bättre. Det finns en del färgskiftningar som beror på att jag inte rengjort bitarna optimalt innan de eloxerades men det duger gott till dess användningsområde.

Hur stryktåligt blir det medtextilfärg?
Textilfärgen funkar prima!
Stryktåligheten beror inte på färgen utan på aluminiumtyp och vilka tider/ström som används vid eloxeringen - mina bitar är inte så gamla ännu men ytan sitter och de är svåra att repa => jag verkar vara i rätt del av bollparken iaf! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för lektionen! Jobbade inom industrin för länge sedan med en programmerbar fräs, börjar ångra att jag slutade med det.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Mycket intressant! Dum fråga kanske men går det tex att maskera ett bezelinlägg innan eloxeringen och på så sätt få mönster/siffror i aluminium färg med eloxerad bas?
 

rogart-63

Patek
Mycket intressant! Dum fråga kanske men går det tex att maskera ett bezelinlägg innan eloxeringen och på så sätt få mönster/siffror i aluminium färg med eloxerad bas?

Tror man kan göra tvärtom . Eloxera och sen maskera det man vill färgat och ta bort eloxeringen på det som inte är maskerat . Man tar bort oxidskiktet på det oskyddade aluminiumen helt enkelt .
 

Moviken

Omega
Täck för lektionen ja! Imponerande teori och praksis med "husholdningsprodukter" och hemmemeck = McGyver.
 

McGyver

Rolex
Tack! Detta är riktigt roligt att pyssla med!

Så roligt att den högs provisoriska testuppkopplingen har uppgraderats till version 2 och fått en plats i garaget!

142585569075936100_resized.jpg


Bild från första testrundan med en lite mer ordentlig labbkoppling! Amperemetern visar minus - no biggie, bara att byta plats på kontakterna - värre är det med bubblorna runt delarna som skall eloxeras!

Hade mest röd 2.5 kvadrats kabel så kopplade in denna till katoderna i badet som var de som krävde längt kabel. Har pysslat med elektronik på hobbynivå i snart 35 år och som alla vet så går ju vanligtvis röd kabel till + !

Sedan var det ju det där "komihåg-ordet" från fysiken - PANK! Positiv Anod Negativ Katod :banghead:

Efter att ha bytt plats på kablarna (röd är minus i min hemmakoppling) så började bubblorna komma från katoderna istället och plötsligt gick det att eloxera igen!

Märkte snabbt att jag valt ett lite för grunt tråg till mitt bad så det blev snart en version tre!

142585569005099100_resized.jpg


Lagom storlek för de flesta av de delar jag behöver eloxera!
 

JAnd

Friends of KS
2-Faktor
McGyver
Snyggt jobbat, jag testade lite själv och fick inte alls lika bra resultat.
Fråga, när du använder textilfärgen tillsätter du pulvret (vad det nu är) eller använder du bara färgen?
 

McGyver

Rolex
McGyver
Snyggt jobbat, jag testade lite själv och fick inte alls lika bra resultat.
Fråga, när du använder textilfärgen tillsätter du pulvret (vad det nu är) eller använder du bara färgen?

Bara färgen i destvatten!
Just svart är lite kinkigt. Mitt bad har gått från kolsvart till brunsvart till gråsvart.
Mycket beror på vilken typ av aluminium du använder men storleken på färgpigment verkar spela en stor roll-testade med svart bläck, det blev bara svagt grått!

Vad använder du för spänning och ström? (...i förebyggade syfte jabla, menar INE EOn o.s.v. ;) )
 

Randel

Cartier
Grymt, jag uppskattar dina trådar väldigt mycket! Snacka om att du gör skäl för ditt "nick" här inne :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha! Blir alltid lika imponerad när jag läser trådar som denna! Stort tack till McGyver som delar med sig av sin kunskap och bjuder på ständigt nya projekt och idéer.
 

JAnd

Friends of KS
2-Faktor
McGyver,
När jag fick bästa resultatet så låg spänningen på ca 25V och ca 2A.
Jag har försök använda 720 Rule Anodizing Calculator vid beräkningen av strömstyrkan.

Men nu vid mitt sista försök bytte jag syra badet. Jag fick nämligen tag på lite 98% svavelsyra och kanske blandade för starkt > 20%.
Och efter det så blir spänningen riktigt låg (<8V) i förhållande till strömmen.

Nya tester snart... Jag återkommer.
 
Topp