• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En annorlunda efterlysning - kebabsås i Skåne!

Norda

Panerai
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Har bekanta inflytande till Malmö sedan tio år, de äter alltid pizza med kebabsås när de hälsar på i motala. Det finns inga bra alternativ i Skåne för det enligt dem...

Förstår dig helt iaf, bodde i Norrköping några år:
Jag: kebabsås på tack!
De: Vill du ha vitlök, röd eller blandad sås”?
Jag: vanlig kebabsås...
De: vit? Blandad?
Resultat: fel :meh:
 

Veratio

Cartier
Vet precis vad ni menar. När jag flyttade till Stockholm 1997 så gick det inte att få tag på "vikt kebab", vilket var en kebabpizza med sallad och fefferoni, med den klassiska "orientdressingen" (på den tiden gick det inte att få tag på någonstans, förutom i norra delarna av Sverige). Den pizzan utvecklades senare till kebabrulle (där jag kommer från) och under många år fick jag stock-pila sås från lokala pizzerian varje gång jag åkte hem.

Sedan släppte Rydbergs:

Orientdressing.jpg


Lite skarpare i smaken än min barndoms pizza, men fullt duglig!

Nuförtiden går det inte att få tag på en vikt kebab där jag kommer från, men kebabrullar finns överallt.

Drog mig lite bort från topicen märker jag, men min absoluta favorit kebab-pizza-sås är från Pizzakväll i Malmö. Sjukt god, lagom stark och bästa pizzastället (för kvarterspizzor) i Malmö enligt mig och min sambo!

Fast åt den absolut sämsta kebaben på Mårtenstorget i Lund i onsdags. Var sämsta kebaben jag någonsin ätit i hela mitt liv, från någon vagn där. Rekommenderas inte...

Nåväl! Håll oss uppdaterade, det här är ju jätteviktiga saker!


//N
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vet precis vad ni menar. När jag flyttade till Stockholm 1997 så gick det inte att få tag på "vikt kebab", vilket var en kebabpizza med sallad och fefferoni, med den klassiska "orientdressingen" (på den tiden gick det inte att få tag på någonstans, förutom i norra delarna av Sverige). Den pizzan utvecklades senare till kebabrulle (där jag kommer från) och under många år fick jag stock-pila sås från lokala pizzerian varje gång jag åkte hem.

Sedan släppte Rydbergs:

Orientdressing.jpg


Lite skarpare i smaken än min barndoms pizza, men fullt duglig!

Nuförtiden går det inte att få tag på en vikt kebab där jag kommer från, men kebabrullar finns överallt.

Drog mig lite bort från topicen märker jag, men min absoluta favorit kebab-pizza-sås är från Pizzakväll i Malmö. Sjukt god, lagom stark och bästa pizzastället (för kvarterspizzor) i Malmö enligt mig och min sambo!

Fast åt den absolut sämsta kebaben på Mårtenstorget i Lund i onsdags. Var sämsta kebaben jag någonsin ätit i hela mitt liv, från någon vagn där. Rekommenderas inte...

Nåväl! Håll oss uppdaterade, det här är ju jätteviktiga saker!


//N
Malmö är ett fantastiskt ställe att äta kebab i, men Lund skall man hålla sig långt borta ifrån ifall man vill ha en duglig kebab helt klart :D
 

Reverso

Panerai
Stockholm har landets i särklass sämsta kebabsås. Det gäller alla ställen jag varit på där. Standard där är tomatpuré + vatten. Vidrigt, hur svårt ska det vara att göra en ordentlig kebabsås?

Jag misstänker att den lokala kebabmaffian enats över ett recept som alla kör på.

Nuförtiden ser man diverse olika kebabsåser i välsorterade matbutiker. Om de håller standarden vet jag inte, då jag inte prövat.
 

Norda

Panerai
Riktig kebabsås har aldrig varit eller är den där rosa sörjan ni kallar kebabsås.

Tomtatsås med varierande styrkor av starkhet (oftast smaksatt med Harrrisa)

Vitlökssås bredvid för de som vill ha.
Okej. Jag är inte rätt man att avgöra om den är den ”riktiga” kebabsåsen eller ej.
Men det är den såsen jag vill ha på min kebab och det verkar tyvärr som att den bara finns i Linköping..?
Här i Skåne är det stark, mild eller vitlök.......
 

Syven

Panerai
2-Faktor
I Skåne finns det ingen officiell kebabsås.
Vet att jag käkat en gigantisk Kebabrulle i Jönköping där fick jag ”kebabsås”. Måste dit och fråga vad den innehåller!
Stämmer att det är i Jönköping man får den bästa kebabsåsen!
Kan inte köpa kebab någon annanstans. Inte pizza heller för den delen. Måste ju vara sås på pizzan och då riktig kebabsås.
 

JB_XII

Rolex
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg

Såsen må vara en sak, men först måste man ju åtgärda den där hyvlade ”ost”-kebaben.
Liknar ju det man får på en trött sibylla.

Kebab skall ju vara i ”flisor” :)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Såsen må vara en sak, men först måste man ju åtgärda den där hyvlade ”ost”-kebaben.
Liknar ju det man får på en trött sibylla.

Kebab skall ju vara i ”flisor” :)
90A62A16-557A-437B-A6D7-F9430C1D412E.jpeg

Ursprungligen är riktiga kebaben lager på lager av kött som stapplas på spett.
Kan vara kött, lamm, kyckling eller gris...
Olika namn beroende länder/folkslag
Döner ifrån turkiskan
Shawurma ifrån arabiskan
Gyros ifrån grekiskan
 

JB_XII

Rolex
90A62A16-557A-437B-A6D7-F9430C1D412E.jpeg

Ursprungligen är riktiga kebaben lager på lager av kött som stapplas på spett.
Kan vara kött, lamm, kyckling eller gris...
Olika namn beroende länder/folkslag
Döner ifrån turkiskan
Shawurma ifrån arabiskan
Gyros ifrån grekiskan

Känner till de olika varianterna. Var mer en personlig preferens :)
 

ETMC

Omega
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg
Vad man gillar för pizza och kebab + sås är ju högst personligt, men den där hade jag aldrig betalat för. Ser ut som ett trött gatukök? :confused:
 

bluetrain

Cartier
Utan att ha provat den linköpska kebabsåssen (däremot den jönköpska såssen som jag och många med mig håller högt, ja nog är den i kebabsåssens finrum ändå) så finns ändå några hyggliga såsser även i lund, t ex avesta, aptiten och delphipizzerian. så prova dem om du inte gjort och avlägg gärna rapport här sen
 

Norda

Panerai
Utan att ha provat den linköpska kebabsåssen (däremot den jönköpska såssen som jag och många med mig håller högt, ja nog är den i kebabsåssens finrum ändå) så finns ändå några hyggliga såsser även i lund, t ex avesta, aptiten och delphipizzerian. så prova dem om du inte gjort och avlägg gärna rapport här sen
Tack för tips! :D
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg
Den rosa sörjan står att finna på Bella Donna i Höllviken. :)
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Men du som bor i Lund, har du varit på Avesta (sic) Pizzeria? Borta bakom centralstationen mot polishållet till.

Bodde i Lund för ett antal år sedan och då var det där man förlustade sig.

Episk kebabpizza! ("Lunda special")

Inte vad du uttryckligen sökte men värt ett besök, de kanske har löst problemet!

Edit
Pucktvåa på den.
Även @bluetrain vidimerar!
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Avesta är min absoluta favoritapizzeria. Första terminen på universitet besökte jag den 3-4 gånger i veckan när jag vänta på tåget.
 

Lolle

Panerai
En klassisk Kebab på Vikingen i Eslöv, god nog för att jag ska prioritera att åka förbi varje år när jag hälsar på i Skåne. Bra kött och rosa sås...
9438A4F9-E1A9-413B-B8B9-E76D2BB08AC6.jpeg
 

Norda

Panerai
Den rosa sörjan står att finna på Bella Donna i Höllviken. :)
Ah!!!! Tackar för den informationen!

Men du som bor i Lund, har du varit på Avesta (sic) Pizzeria? Borta bakom centralstationen mot polishållet till.

Bodde i Lund för ett antal år sedan och då var det där man förlustade sig.

Episk kebabpizza! ("Lunda special")

Inte vad du uttryckligen sökte men värt ett besök, de kanske har löst problemet!

Edit
Pucktvåa på den.
Även @bluetrain vidimerar!

Får testa denna! Alldeles för många som tipsar om den nu! :chicken:
 

carlanton

Audemars
Vet precis vad ni menar. När jag flyttade till Stockholm 1997 så gick det inte att få tag på "vikt kebab", vilket var en kebabpizza med sallad och fefferoni, med den klassiska "orientdressingen" (på den tiden gick det inte att få tag på någonstans, förutom i norra delarna av Sverige). Den pizzan utvecklades senare till kebabrulle (där jag kommer från) och under många år fick jag stock-pila sås från lokala pizzerian varje gång jag åkte hem.

Sedan släppte Rydbergs:

Orientdressing.jpg


Lite skarpare i smaken än min barndoms pizza, men fullt duglig!

Nuförtiden går det inte att få tag på en vikt kebab där jag kommer från, men kebabrullar finns överallt.

Drog mig lite bort från topicen märker jag, men min absoluta favorit kebab-pizza-sås är från Pizzakväll i Malmö. Sjukt god, lagom stark och bästa pizzastället (för kvarterspizzor) i Malmö enligt mig och min sambo!

Fast åt den absolut sämsta kebaben på Mårtenstorget i Lund i onsdags. Var sämsta kebaben jag någonsin ätit i hela mitt liv, från någon vagn där. Rekommenderas inte...

Nåväl! Håll oss uppdaterade, det här är ju jätteviktiga saker!


//N

Orient finns väl bara i typ Piteå, Boden och Luleå och ingen annanstans i hela världen? Inte ens Skellefteå har Orient vad jag kan minnas.

Rydbergs måste ha funnits sen millennieskiftet i alla fall, men aldrig sett den utanför Piteå.
 

carlanton

Audemars
Orient finns väl bara i typ Piteå, Boden och Luleå och ingen annanstans i hela världen? Inte ens Skellefteå har Orient vad jag kan minnas.

Rydbergs måste ha funnits sen millennieskiftet i alla fall, men aldrig sett den utanför Piteå.

Rättar mig själv, orient finns såklart även i Kiruna. Vet inte om det är det enda alternativet på kebab, men Empes har det på minst en av sina burgare.
 

Veratio

Cartier
@carlanton Hoho! Jag är från Piteå från början! Du?

Minns när jag flyttade till Stockholm, då hittade vi hinkar med orientdressing på Martin Ohlsson och herreminje vad vi frossade.

Men absolut, är en rätt lokal företeelse tror jag, även om det inte är lika stort nu som förut. Den dressingen finns numera på välsorterade ICA butiker, men tycker inte att det är lika gott längre.

Ska testa den där pizzerian i Lund jag med. Kanske imorgon, när jag ändå ska äta ute när vi jobbar i det området.

Ju mer jag tänker på det är det konstigt att den "vikta kebaben" som jag är uppväxt med inte slog igenom istället för kebabrulle, rullad pizza bara. Enklare att äta och mer sovel (pålägg) i en vikt kebabpizza. Fast VHS vann ju över Betamax....
 

carlanton

Audemars
@carlanton Hoho! Jag är från Piteå från början! Du?

Minns när jag flyttade till Stockholm, då hittade vi hinkar med orientdressing på Martin Ohlsson och herreminje vad vi frossade.

Men absolut, är en rätt lokal företeelse tror jag, även om det inte är lika stort nu som förut. Den dressingen finns numera på välsorterade ICA butiker, men tycker inte att det är lika gott längre.

Ska testa den där pizzerian i Lund jag med. Kanske imorgon, när jag ändå ska äta ute när vi jobbar i det området.

Ju mer jag tänker på det är det konstigt att den "vikta kebaben" som jag är uppväxt med inte slog igenom istället för kebabrulle, rullad pizza bara. Enklare att äta och mer sovel (pålägg) i en vikt kebabpizza. Fast VHS vann ju över Betamax....

Ja, växte upp i Piteå men flyttade 2009 och kommer inte flytta tillbaka :)

Men ska faktiskt dit om ett par veckor, kommer givetvis äta (riktig) kebabrulle med extra orient.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag kommer från Linköping och flyttat till Skåne för 4 år sedan.
Älskar Skåne, men vadfan, kebabsås? - det finns ingen!

Är det någon här som har ätit en kebabtallrik i Linköping, typ kebabbaren, som vet vad jag pratar om? Den rosa goda såsen.
Vart hittar jag en RIKTIG kebabtallrik i Skåne med rätt sås?!
Jag utgår från Lund men är beredd att åka en bit.
Sjuka cravings kräver en sjuk tråd med förhoppningsvis sjukt bra svar.

Tack på förhand! :cool:
D0EEB018-7A81-4B01-BE78-3C8018714F6A.jpeg
Såsen du söker finns inte någon annan stans än i Linköping :( inte ens grannstaden Norrköping kan leverera rimlig sås! Beklagar...
 
Topp