• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En använd klocka är en bättre klocka?

JohnMonchard

Silver
2-Faktor
Jag postar detta i egenskap av privatperson, kanske svårt med skiljelinjerna, men ni som läser mina posts vet att jag ofta och gärna framhäver andra klockor än de jag ritar, och denna posten har inget med ”mina” klockor att göra.

Läste idag inlägget som jag länkar till, och jag tyckte det var intressant, i synnerhet då jag själv länge haft samma inställning, klockor är verktyg, gjorda att berätta tiden (med undantag för de rena smycken som finns, där tidsvisning är sekundär). Jag vill själv vara en OWG med en klocka full av battlescars som kan berätta fantastiska historier om äventyr och stordåd, men jag är för djupt nere i träsket för att kunna vara det…

Så, utan att tjata, vad tycker ni andra, skall klockor bäras (tror de flesta här håller med), eller ska man se dom som rena investeringar och det är ok, faktiskt att föredra, att ha dom inlåsta i väntan på värdeökning och den stundande flippen? Håller ni med om texten, att en använd klocka med patina och slitage är att föredra över en NOS?

Senast ändrad:
Klockor är naturligtvis till för att användas (även om vissa har dem som safe queens så är det så klart inte deras tilltänkta öde från tillverkarens perspektiv) men det innebär ju inte att man per automatik måste använda alla sina klockor som beaters eller uppskatta slitage. Jag använder alla mina klockor men är samtidigt väldigt försiktig om dem och skulle absolut föredra NOS framför ett ex med tydlig användning så jag har aldrig riktigt förstått likhetstecknet mellan slitage och uppskattning/historia som många gärna skriver om.

Sedan tror jag även att det skiljer en del mellan önsketänkande och faktiskt användande och även om det ofta heter att t.ex. Submariner är en tool watch som är till för att användas så ser jag framför mig hur många KSare tar av sig den när man ska plocka ur diskmaskinen. 🙈

Håller med om att klockor med fint (helst eget) slitage är finast. Dock... För att uppnå det krävs ju att man är relativt försiktig med klockan och sedan använder den mycket och länge. Om man försöker återskapa detta på kort tid blir det istället en ny klocka med repor. Vilket inte är samma som en använd klocka med patina!

Har en klocka jag haft med på diverse äventyr (bl.a. bestigit Kebnekaise) men den största repan i den klockan blev till när jag stötte i den lite lätt i ett skåp på kontoret. :)

Kör nog på Keb-historien för barnbarnen om 40 år…

Tillbaka
Topp