• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En begagnad Omega Speedmaster Reduced, varför inte?

Daniel S

Omega
Dags att en gång för alla gå i botten med vad som är rimligt och inte. Är det värt nästan dubbelt så mycket för att på texten Professional och 4 extra mm? Svaret är tyvärr, Nej enligt min bedömning. Att Professional är värd lite mer, självklart! men dubbelt upp? Absolut inte!


Denna text handlar om att ge Omega Speedmaster Reduced en ärlig revansch mot storebror på begagnatmarknaden. Men vad är egentligen diametern på Reduced? en del säger 39, 38 och 37 mm. Vårt test ur är 39,06mm och enligt jämnförelse bilder på några andra klockor jag hade hemma ser du att den har ett rätt så bra mått. Har du inte så grova handleder så är detta en klocka som passar dig prefekt. Minst lika trevlig storlek som en Rolex Datejust 36mm. Sådär lagom stor.
IMG_1099.JPG



Men det är ju ingen Moon Watch och det är helt sant, men det är fortfarande en Speedmaster. Viktigt att vi berör detta ämne då många inte kallar reduceden för en äkta Speedmaster. Den är minst lika äkta som Moon watchen. Även nya ”Dark side of the moon” är heller ingen Moon watch, men få skulle kalla den oäkta. Tror SVT's Antikrundan fick alla att gå bananas på månklockan och alla letade fynden! I denna hysteri hamnade denna trevliga Speedmaster modell i skym undan. Dags att lyfta fram den. Om v kollar till urverket på Speedmaster Reduced så är det ett ETA-moddat verk, tittar vi på 42mm modellen är det ett Lemania-moddat verk grunden. Idag finns dock 42mm modellen med nya CO-axial tekniken och än lånar Omega teknik från andra stora urtillverkare (som många andra). Varför uppfinna hjulet??

IMG_1104.jpg


Min uppfattning av Speedmaster Reduced:
Detta är en mycket trevlig klocka till storleken men också till vad man får för pengarna på begagnat marknaden. Har du aldrig ägt en måste du prova. Den är enligt mig fortfarnade undervärderard. Den passar lika bra på Speedy Thuesday som en Professional. Bara klocknördar som oss ser skillnaden, andra kommer att gilla din klocka. Den är mer ”dressed” än ”action”, men för den delen fortfarande sportig. Är du lite bilnörd som en annan borde du slå till på någon av specialmodellerna signerade Michael Schumacher. Den som just nu prydar min samling är en Day-Date-modell av Speedmastern. Var skeptiskt till en början men den får mig att ändra uppfattning helt och där av anledningen till att jag ville höja andras ögon för just 39 mm modellen.
Har ägt två reduced och en 42mm, tycker jag att jag fått en bra uppfattning av vad jag gillar med just reduceden.

IMG_1106.jpg



Reduced modellerna finns i en rad olika utföranden, färger och funktioner. Den finns med olika band och med olika utformning på bazeln.



Så passa på att fynda! För Omega Speedmaster 39 mm är verkligen värd pengarna.

IMG_1101.JPG
 

Bilagor

  • IMG_1100.JPG
    IMG_1100.JPG
    144.4 KB · Visningar: 26
  • IMG_1103.JPG
    IMG_1103.JPG
    239 KB · Visningar: 23
  • IMG_1105.jpg
    IMG_1105.jpg
    195 KB · Visningar: 24
  • IMG_1107.jpg
    IMG_1107.jpg
    83.2 KB · Visningar: 35
  • IMG_1108.jpg
    IMG_1108.jpg
    141.4 KB · Visningar: 39

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dags att en gång för alla gå i botten med vad som är rimligt och inte. Är det värt nästan dubbelt så mycket för att på texten Professional och 4 extra mm? Svaret är tyvärr, Nej enligt min bedömning. Att Professional är värd lite mer, självklart! men dubbelt upp? Absolut inte!


Denna text handlar om att ge Omega Speedmaster Reduced en ärlig revansch mot storebror på begagnatmarknaden. Men vad är egentligen diametern på Reduced? en del säger 39, 38 och 37 mm. Vårt test ur är 39,06mm och enligt jämnförelse bilder på några andra klockor jag hade hemma ser du att den har ett rätt så bra mått. Har du inte så grova handleder så är detta en klocka som passar dig prefekt. Minst lika trevlig storlek som en Rolex Datejust 36mm. Sådär lagom stor.
IMG_1099.JPG



Men det är ju ingen Moon Watch och det är helt sant, men det är fortfarande en Speedmaster. Viktigt att vi berör detta ämne då många inte kallar reduceden för en äkta Speedmaster. Den är minst lika äkta som Moon watchen. Även nya ”Dark side of the moon” är heller ingen Moon watch, men få skulle kalla den oäkta. Tror SVT's Antikrundan fick alla att gå bananas på månklockan och alla letade fynden! I denna hysteri hamnade denna trevliga Speedmaster modell i skym undan. Dags att lyfta fram den. Om v kollar till urverket på Speedmaster Reduced så är det ett ETA-moddat verk, tittar vi på 42mm modellen är det ett Lemania-moddat verk grunden. Idag finns dock 42mm modellen med nya CO-axial tekniken och än lånar Omega teknik från andra stora urtillverkare (som många andra). Varför uppfinna hjulet??

IMG_1104.jpg


Min uppfattning av Speedmaster Reduced:
Detta är en mycket trevlig klocka till storleken men också till vad man får för pengarna på begagnat marknaden. Har du aldrig ägt en måste du prova. Den är enligt mig fortfarnade undervärderard. Den passar lika bra på Speedy Thuesday som en Professional. Bara klocknördar som oss ser skillnaden, andra kommer att gilla din klocka. Den är mer ”dressed” än ”action”, men för den delen fortfarande sportig. Är du lite bilnörd som en annan borde du slå till på någon av specialmodellerna signerade Michael Schumacher. Den som just nu prydar min samling är en Day-Date-modell av Speedmastern. Var skeptiskt till en början men den får mig att ändra uppfattning helt och där av anledningen till att jag ville höja andras ögon för just 39 mm modellen.
Har ägt två reduced och en 42mm, tycker jag att jag fått en bra uppfattning av vad jag gillar med just reduceden.

IMG_1106.jpg



Reduced modellerna finns i en rad olika utföranden, färger och funktioner. Den finns med olika band och med olika utformning på bazeln.



Så passa på att fynda! För Omega Speedmaster 39 mm är verkligen värd pengarna.

IMG_1101.JPG
Trevligt inlägg! Håller med om att storleken är rätt trevlig, i alla fall för mig med smala handleder, då vanliga Speedmasters är lite för stora. Förutom att en Speedmaster "ska" vara manuell, så är det väl främst den höga (?) servicekostnaden, samt den "annorlunda" symmetrin på den "traditionella" Reducen jämfört med månklockan, som gjort den mindre populär i nördkretsar.
 

Paxs

Omega
Vad ungefär bör man betala för en Reduced, fullset? Såg nån från -05 med begärt pris 17. Hur är ”glaset” på dom? Märks det att det är plexi? Tycker dom ibland sett lite dimmiga ut på bilder.
 

Makkann

Omega
Tycker själv reduced är väldigt fin så länge den inte jämförs side by side med de betydligt dyrare modellerna.
 

TFK

Omega
Jag har alltid gillat reduced-modellen just pga den lite mindre storleken. Förr gick det att hitta i princip nya ex för kaffeoengar, men nu har priserna gått upp rätt rejält. Jag är lite bitter över att jag inte slog till på ett ex då.. Hur som helst är det en snygg klocka för ett rimligt pris (iaf jmf med 42 mm). Behöver man egentligen mer än så?
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Har funderat på att köpa en ifrån chrono24, vad tycker du om klockan? Värd pengarna även att det inte är en ”riktig” moonwatch? :)
Tråkigt att priserna stuckit iväg så pass mycket nuförtiden.. gäller många märken. Svårt att säga om den är värd pengarna eller inte. Proffesional kommer ju allti att vara nästan dubbelt så dyr hur än denna ligger i pris frågan är om den merkostnaden mellan reduced och proffesional är värt det eller inte.. de är upp till personen själv att bestämma. De är ju helt olika klockor på många sätt.
Jag gillar min skarpt, när jag letade ville jag ha en med plexiglas utan det blir inte alls klockan detsamma att kika på. Så därför kikade jag på de tidigare modellerna.
Men reduced kommer nog troligen ligga bra i pris så den dagen om man skulle sälja så får man nog tillbaks pengarna.
 

pjmb

Cartier
IMG_20171223_214932.jpg
Håller helt med dig, finns många trevliga reduced i olika skepnader, tror att just namnet reduced ger som en bonus en dålig klang.. ;)
När vi ändå pratar bortglömda Speedys så får vi inte glömma Mark modellerna och för mig då speciellt Mark II som jag ska äga ngn dag då jag snubblar på rätt ex!
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
IMG_20171223_214932.jpg
Håller helt med dig, finns många trevliga reduced i olika skepnader, tror att just namnet reduced ger som en bonus en dålig klang.. ;)
När vi ändå pratar bortglömda Speedys så får vi inte glömma Mark modellerna och för mig då speciellt Mark II som jag ska äga ngn dag då jag snubblar på rätt ex!
Fin fin den där!
Ja mark II är väldans fin och inte lika vanlig så skulle absolut vara kul att äga
Mvh nöjer mig med 3510.50.00 så länge
CDC3EEEB-88B3-4151-85CC-E7C3EDC88F1A.jpeg
 

Daniel S

Omega
IMG_20171223_214932.jpg
Håller helt med dig, finns många trevliga reduced i olika skepnader, tror att just namnet reduced ger som en bonus en dålig klang.. ;)
När vi ändå pratar bortglömda Speedys så får vi inte glömma Mark modellerna och för mig då speciellt Mark II som jag ska äga ngn dag då jag snubblar på rätt ex!

Gripenbro.se har lite trevliga vintage omegor i mark stuk.
 

Makkann

Omega
Håller med om att det är en trevlig klocka och att benämningen "reduced" förmodligen ställt till med en del avseende populariteten.
Här är lite mer läsning i ämnet:
https://www.fratellowatches.com/speedy-tuesday-the-rise-of-the-speedmaster-reduced/
Vad som framförallt gör att den kanske inte uppfattas som värdig. Är väl att den har plexiglas och att det finns några kända fel med bland annat kronografen. Servicen är också betydligt mer kostsam än vad den borde vara just på grund av tveksamma komponenter som är svåra att få tag på.
 
Vad som framförallt gör att den kanske inte uppfattas som värdig. Är väl att den har plexiglas och att det finns några kända fel med bland annat kronografen. Servicen är också betydligt mer kostsam än vad den borde vara just på grund av tveksamma komponenter som är svåra att få tag på.
Nja, populäraste versionen av Speedy Pro (.005) har också hesalitglas så det är knappast anledningen. Vad gäller service har jag förstått att man ofta byter hela kronografmodulen pga piggy-back lösningen och det handlar då mer om konstruktionen mer än komponenternas kvalitet.
 

Makkann

Omega
Tack för korrigeringen, skyller på whiskeyn! :D Så daydaten kör safir och .005 plexi. Klarar .005 sig fortfarande bra från repor?
 

Txistorra

Omega
Har haft en blåtavlad tripple date. Sjukt härlig klocka med mycket ”klocka för pengarna. Tycker dessa klockor har oförtjänt dåligt rykte.
 
Topp