• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En bok om Vintage Rolex?

sweedee

Basic
Hejsan!
Jag är på jakt efter en bok om Vintage Rolex klockor.

Har sökt runt lite men verkar bara bara mest "vintage sports models" och liknande.

Det är en Datejust jag framöver planerar på att införskaffa. Men i och med att detta klockintresse är relativt nytt så skulle jag vilja läsa på lite inför ett köp. Lite vad skillnaderna på modellerna är osv. Skillnaden på 1601 och 1603 och liknande.

Självklart skulle denna information gå att hitta på internet. Men skulle gärna vilja ha en bok då jag finner det enklare att läsa och komma ihåg.

Skulle helt enkelt vilja veta lite historia bakom vintage modellerna. Kanske finns Rolex böcker vilket inkluderar "the basics" om dom också.

Ge mig gärna tips!

Tack på förhand!

Här finns det mesta beroende på vad man intresserar sig för:

http://www.mondanionline.com/index.php?lingua=en

Kostar. Men smakar.

Rent generellt kan jag tycka att klockböcker är ganska dåliga på att förmedla just det du nämner, skillnader mellan modeller, varianter etc. Oftast är det mycket bild och lite text. Jag skulle också uppskatta något i stil med det du söker.

Har dålig koll på innehåll, men en spontan tanke är "100 Superlative Rolex Watches" som John Goldberger skrivit.

http://www.bokus.com/bok/9788862080316/100-superlative-rolex-watches/

Tack! 1000:- känns lite för saftigt dock för en bok. Detta kanske är normalpris vad vet jag.

Har kikat lite på denna
http://www.bokus.com/bok/9780764333804/rolex/

Vet inte om informationen skulle räcka dock.

Om någon har några hemsidor på lager så skulle väll det också funka. Bättre än 1000:- iaf.

Här finns det mesta beroende på vad man intresserar sig för:

http://www.mondanionline.com/index.php?lingua=en

Kostar. Men smakar.

Rent generellt kan jag tycka att klockböcker är ganska dåliga på att förmedla just det du nämner, skillnader mellan modeller, varianter etc. Oftast är det mycket bild och lite text. Jag skulle också uppskatta något i stil med det du söker.

Relativt nyligen läst 1001 Armbandsur. Bra bok men nästan Lite väl svårläst och teknisk. Men även mycket intressant information. Menade att just den boken var tvärt om. För mycket information hehe.

Relativt nyligen läst 1001 Armbandsur. Bra bok men nästan Lite väl svårläst och teknisk. Men även mycket intressant information. Menade att just den boken var tvärt om. För mycket information hehe.
Nja ingen av de andra böckerna är lik 1001, tycker dessutom att den är ganska meningslös då det saknas referensnummer - står endast kaliber.

Lättast är om du söker runt lite på internationella forum (via google) där olika böcker recenserats av användarna för att kunna reda ut vilken/vilka böcker som är värda sitt pris. Klockböcker är generellt sätt väldigt dyra förhållande till vad man får.

Tack! 1000:- känns lite för saftigt dock för en bok. Detta kanske är normalpris vad vet jag.

Har kikat lite på denna
http://www.bokus.com/bok/9780764333804/rolex/

Vet inte om informationen skulle räcka dock.

Om någon har några hemsidor på lager så skulle väll det också funka. Bättre än 1000:- iaf.

Den har jag. Är en jättebra katalog över alla modeler från Rolex men inte så mycket info. Vill du ha mycket att läsa så är den helt fel däremot väldigt bra om du vill kunna slå upp olika modeler och hur de har ändrats med åren.

Hejsan!
Jag är på jakt efter en bok om Vintage Rolex klockor.

Har sökt runt lite men verkar bara bara mest "vintage sports models" och liknande.

Det är en Datejust jag framöver planerar på att införskaffa. Men i och med att detta klockintresse är relativt nytt så skulle jag vilja läsa på lite inför ett köp. Lite vad skillnaderna på modellerna är osv. Skillnaden på 1601 och 1603 och liknande.

Självklart skulle denna information gå att hitta på internet. Men skulle gärna vilja ha en bok då jag finner det enklare att läsa och komma ihåg.

Skulle helt enkelt vilja veta lite historia bakom vintage modellerna. Kanske finns Rolex böcker vilket inkluderar "the basics" om dom också.

Ge mig gärna tips!

Tack på förhand!
Eftersom du är inne på Datejust så ställ lite frågor i Datejusttråden om de klockor du ser och gillar. 1601 har glasring i vitguld och 1603 i stål, sen kan ringarna ofta ha bytts ut under årens lopp.

Eftersom du är inne på Datejust så ställ lite frågor i Datejusttråden om de klockor du ser och gillar. 1601 har glasring i vitguld och 1603 i stål, sen kan ringarna ofta ha bytts ut under årens lopp.

Korrekt, förutom att 1601 kan ha räfflad ring i vilket guld som helst (och också finns i helguldsutföranden). 1603 har räfflad stålring (om den är kosher, alltså).

Det skulle jag allt kunna göra!
Känns dock som det är smart att läsa på Lite innan i varje fall så man inte börjar med frågor utan lär sig lite först iaf.

Är sugen på en Datejust med Jubilee. Dvs som Herr Bateman. Problemet ligger i att jag skulle förmodligen vilja byta ut länken ibland mot något läder. Och guldfärgad urtavla verkar inte göra sig överdrivet bra med så mycket annat än just jubliee double tone länken. Däremot ljus eller blå urtavla verkar passa in med allt i princip.

Man har väll ett tag att fundera på det iaf hehe.

edit* Skulle du kunna länka datejust tråden? Drog ens snabb sökning på titlar men fann inget.

edit 2** Den kan uppenbarligen se bra ut med svart armband också hehe. https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-1601-före-och-efter-polering.27097/

Det skulle jag allt kunna göra!
Känns dock som det är smart att läsa på Lite innan i varje fall så man inte börjar med frågor utan lär sig lite först iaf.

Är sugen på en Datejust med Jubilee. Dvs som Herr Bateman. Problemet ligger i att jag skulle förmodligen vilja byta ut länken ibland mot något läder. Och guldfärgad urtavla verkar inte göra sig överdrivet bra med så mycket annat än just jubliee double tone länken. Däremot ljus eller blå urtavla verkar passa in med allt i princip.

Man har väll ett tag att fundera på det iaf hehe.

edit* Skulle du kunna länka datejust tråden? Drog ens snabb sökning på titlar men fann inget.

edit 2** Den kan uppenbarligen se bra ut med svart armband också hehe. https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-1601-före-och-efter-polering.27097/

Helgulds Datejust är fina, lite ovanligare och lite dyrare. Tycker annars vanliga two-tone ser härliga ut på vintagemocka (visa din Fender59) och med G/S-jubilee har de en skönt gubbklassiks bilhandlarstajl:)
Jag köpte min 1601 med stålring (istf vitguld) och nyare svart tavla för några veckor sen och är grymt nöjd. Länken är härligt rasslig och ett svart ödleskinn kommer nästa vecka:) Hoppas du hittar nån du gillar!
bild.JPG

Den var riktigt snygg! Får man fråga vad det ungefär gick på? Avspeglas det på priset att du vade stålring istället för vitguld? Någon anledning bakom det valet?.

Både svart,blå,vit och guld färgade tavlor är snygga allihop. Det är halvsynd på ett sett haha.

När det kommer till länkar, visst går dom alltid att korta hur mycket som helst? Det kan bara bli problem om man vill ha dom Större då man måste fixa nya "bitar".. Har extremt små handleder nämligen och skulle garanterat behöva korta ner på vilken jag än köper.

Helgulds Datejust är fina, lite ovanligare och lite dyrare. Tycker annars vanliga two-tone ser härliga ut på vintagemocka (visa din Fender59) och med G/S-jubilee har de en skönt gubbklassiks bilhandlarstajl:)
Jag köpte min 1601 med stålring (istf vitguld) och nyare svart tavla för några veckor sen och är grymt nöjd. Länken är härligt rasslig och ett svart ödleskinn kommer nästa vecka:) Hoppas du hittar nån du gillar!
bild.JPG

OK - här är min Datejust 1601 Two Tone från 1974.
IMG_0162.jpg

OK - här är min Datejust 1601 Two Tone från 1974.
Å en på mysmocka, snälla:)

Den var riktigt snygg! Får man fråga vad det ungefär gick på? Avspeglas det på priset att du vade stålring istället för vitguld? Någon anledning bakom det valet?.

Både svart,blå,vit och guld färgade tavlor är snygga allihop. Det är halvsynd på ett sett haha.

När det kommer till länkar, visst går dom alltid att korta hur mycket som helst? Det kan bara bli problem om man vill ha dom Större då man måste fixa nya "bitar".. Har extremt små handleder nämligen och skulle garanterat behöva korta ner på vilken jag än köper.

Tack! Ingen hemlighet vad den kostade, annonserna ligger ju kvar:) Köpte den glatt för 15´ ( tack igen WilhelmV). För mig var det lätt tavlan som avgjorde och stålringen är inte så blingig så det passar mig. Vad gäller pris så har jag sett vg för liknande pris. Det går ganska lätt att få tag på tavlor till Datejust om du vill byta utseende men det är också skönt att hitta en i rätt utförande på en gång.

Länken går att korta men inte att korta hur mkt som helst dock eftersom de smalnar av så de bredare länkarna går inte under viklåset. De nyare har skruvar i länkarna och de äldre är rullade/vikta så det är lite pilligare men jag gjorde det igår:
https://klocksnack.se/threads/hur-kortar-jag-en-rullad-jubileelänk.29557/

Tyvärr ledde det till att frugan snodde den i morse;)
IMG_0280.jpeg

Å en på mysmocka, snälla:)

Tack! Ingen hemlighet vad den kostade, annonserna ligger ju kvar:) Köpte den glatt för 15´ ( tack igen WilhelmV). För mig var det lätt tavlan som avgjorde och stålringen är inte så blingig så det passar mig. Vad gäller pris så har jag sett vg för liknande pris. Det går ganska lätt att få tag på tavlor till Datejust om du vill byta utseende men det är också skönt att hitta en i rätt utförande på en gång.

Länken går att korta men inte att korta hur mkt som helst dock eftersom de smalnar av så de bredare länkarna går inte under viklåset. De nyare har skruvar i länkarna och de äldre är rullade/vikta så det är lite pilligare men jag gjorde det igår:

IMG_0280.jpeg

Ha, ha, mysmocka var önskat.
image.jpg

Tack! Ingen hemlighet vad den kostade, annonserna ligger ju kvar:) Köpte den glatt för 15´ ( tack igen WilhelmV). Länken går att korta men inte att korta hur mkt som helst dock eftersom de smalnar av så de bredare länkarna går inte under viklåset. De nyare har skruvar i länkarna och de äldre är rullade/vikta så det är lite pilligare men jag gjorde det igår:
IMG_0280.jpeg

Okej! Runt det priset som jag trodde då! :)

jag förstår. Finns det en chans att jag inte ens kan få en länk att passa min enorma 15.5cm/16cm handleder?

Är det vanligt att folk köper en Datejust och har några tavlor liggandes? Känns som det skulle vara lite fusk och kanske förstöra lite känsla. Men det baserar jag på ingenting alls hehe.

Ligger en twotone med den fina linnetavlan för 2210usd här:

http://www.vintagerolexforum.com/

http://www.network54.com/Forum/207673/message/1410944478/FS. Rolex 1601 Oyster Datejust linen index Dial 18k yellow gold Man's Watch 1973

Jäklar. Hade den varit iaf inom EU och sålts för 15800:- så hade jag dragit till. (dock inte denna månad hur som helst) Blir väll tyvärr många fina svenska % i moms och skatt och allt vad det är om tullen märker att "gift" kanske inte stämmer.

Visst är det dock bra att även se en bild på insidan så man (någon som vet vad dom kollar på) kan se att det inte är massa aftermarket delar osv?

Okej! Runt det priset som jag trodde då! :)

jag förstår. Finns det en chans att jag inte ens kan få en länk att passa min enorma 15.5cm/16cm handleder?

Är det vanligt att folk köper en Datejust och har några tavlor liggandes? Känns som det skulle vara lite fusk och kanske förstöra lite känsla. Men det baserar jag på ingenting alls hehe.

Beror på vilken länk det är... Vissa kan man endast måttanpassa i viklåset och då kan det bli svårt med dina handleder. Jag har också 155 mm.

Lättare om vi börjar i din ände, vad är du intresserad av? Speciellt äldre i guld är svåra.
Syftade mer på om det står någonting i namnet på länken som visar att det t.ex. bara gått att måttanpassa i viklåset som du nämnde.

Jag vet inte riktigt faktiskt. Därav tänkte jag läsa lite så kanske det leder till att man blir lite mer sugen på något specifikt. Räfflad bezel är något jag ska ha dock. Så det verkar luta åt 1601 iaf.

Första tanken är och har "alltid" varit i princip en likadan som Bateman har i American psycho av diverse anledningar ( http://www.network54.com/Forum/207673/message/1410944478/FS. Rolex 1601 Oyster Datejust linen index Dial 18k yellow gold Man's Watch 1973 ) Men att köpa till något leather strap så man har ett byte.

Men efter 10 sekunder i Datejust tråden så blir jag ordentligt velig. Så det lär bli mycket fram och tillbaka innan jag slår till. Vilket är några månader bort. Men helt klart är att Datejust two tone jubilee bracelet med guld (linen(?)) urtavla är i topp at the moment :) Men då måste den ju såklart kunna passa mina handleder.

Hade den jag linkade funnits till salu av någon medlem här på forumet med referenser så hade jag köpt den direkt om 2 månader.

Men även den Gummo köpte till det priset hade varit av intresse. Tror jag är lite mer sugen på en antingen vit/blå urtavla dock. Eller guld men då ska det va i kombination med Jubilee two tone =)

Tillbaka
Topp