• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En bra dag för en nyfrälst!

mruhr

Panerai
2-Faktor
Hej allesammans!

Är ny här på KS och mitt intresse för klockor har funnits där ett tag men det har varit lite limiterat pga av ekonomi. När då min enklare följeslagare (Tissot) gav med sig efter många hårda år kändes det som att det äntligen var dags att skaffa en första "riktig" klocka.

Efter lång betänketid och evigt letande fick jag tillslut min nya vän igår. Det blev som säkert många andra också börjat med en Omega SMP (Americas Cup) och jag är mer än nöjd!

För att på något sätt rättfärdiga min nyfunna kärlek råkade jag även komma över en riktigt sliten (länken) Omega Geneve Automatic på nätet till bra pris åt min fru. I en nybörjares tecken köpte jag den helt utan att veta något om den. Förhoppningen är att hon inom kort kan förstå lite varför man är villig att lägga lite mer pengar på en klocka.

Nu till det lite roliga.

Jag stack in till Magnussons UR i GBG med båda klockorna för att korta SMP länken och byta länken till ett sjysst läderband på Geneven. Väl på plats kortas länken och sedan tar jag fram Geneven och ber om ett band och lite info om den. Den otroligt trevliga och proffessionella killen som jobbar där pillar lite på klockan och kommer fram till att den fungerar och går bra men när tillhörande länk (ej original) ska bytas går bara ena att få av som den brukar medans andra sidan verkar ha "spikats"(?) fast. Han tar då råd utav sin kollega för att komma fram till att den oerhört slitna länken måste knipsas av.

När de båda har kollat lite på klockan kommer dom tillbaka och ber att få öppna och kolla i verket då den ena misstänker att det är en kopia. Nybörjare som man är känner man sig dum och inte ett dugg förvånad om man köpt på sig en kopia. Dom tillägger att om det är en kopia så är det nästan unikt för att klockan verkar vara från tidigt 70 tal. De försvinner iväg en stund och öppnar klockan. Tillbaka efter lååånga 10 minuter kommer de med trevliga nyheter att den är äkta och en bild på verket som verkar fint men aningens smutsigt.

Besöket avslutas sedan med att de tar fram en gömma med original band från Omega som de fortfarande har kvar efter att de slutat vara återförsäljare av Omega. Väljer ett snyggt croco band för det sköna priset 400 kr!
Blir även lovad en Omega box som ska hämtas upp imorgon.

Ett mycket trevligt besök med en hel del spänning inblandat i mitt första längre besök i klockaffären.

Är det någon som har lite koll på Omega Geneve Automatic för damer och kan berätta lite mer?

Här kommer några bilder också!

MVH
Inget dåligt sätt att debutera på,grattis

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
På min gamla Seamaster från -69, så skruvar man fram tills dess att den byter datum och en bra bit över 12, vänder sen och skruvar tillbaka till 9, vänder ogen och skruvar förbi 12 ( då byter den) , tillbaka till 9 igen o s v. Typ av old fashion quick set :)
 
Topp