• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En bra klocka för vandring och skogsliv?

Hej! Förutom G-Shock som jag vet är väldigt populär, har ni några tips på klockor som klarar av hobbies i hårdare terräng? Tex vatten, lera, några smärre smällar.

IMG_2055.jpeg

Såna här trådar har en tendens att generera hur mkt olika svar som helst. Visst finns det väl kanske klockor att undvika, men egentligen funkar väl precis vad som helst som tål lite vatten. Sen kan man förstås eftersträva rätt look, men funkar gör det mesta.

Utsätta en så fin 1016? Tror jag knappast. Minsta lilla skada och hälften av klockan är rökt.

Hur pass hård är du med denna?
Lagom hård 😉 Det är en väldigt tålig klocka men den behöver service just nu för att bli tät och får därför inte följa med så ofta i skidbacken eller på vandringarna.

Pro Trek. Jag har haft några stycken. Den senaste tror jag var en PRW-35. Triple sensor, atomtid och diverse funktioner. Typ som en G-Shock, fast mer för hiking/outdoor-aktiviteter. Kanske inte har samma motståndskraft mot stötar som en G-shock, men den klarar förmodligen de flesta scenarion man realistiskt ställs inför.
20240401_085648.jpg

Såna här trådar har en tendens att generera hur mkt olika svar som helst. Visst finns det väl kanske klockor att undvika, men egentligen funkar väl precis vad som helst som tål lite vatten. Sen kan man förstås eftersträva rätt look, men funkar gör det mesta.
Jag gillar olika perspektiv. :) Nu har jag flera alternativ att kolla upp för att se vad som passar mig.

YEMA Superman så klart, den är vattentät till 300 m om olyckan är framme. Finns både som 39mm och 41 mm med och utan GMT, i står och brons och lite olika färger på urtavlan. Den på bilden (likadan som min) är en Heritage som ska ha högre grad av retro stuk. Finns massor av bättre beg. på Chrono 24 och nya på YEMA's site där man dessutom får 10% i välkomst rabatt.
Superman Heritage.jpg

Seiko Solar Street Series

Kvarts, 200m vattenresistens, extra skydd runt boetten, minimala bandhorn och passar även mindre handleder fint, laddas med solljuset och behöver inte öppnas i onödan för att byta batteri. Överkomligt pris om den trots allt skulle stryka med. Finns i olika färgkombinationer.

Går man upp i pris finns originalet Seiko Tuna att hitta både nya och begagnade i en mängd olika utföranden.

SNE535P1
1000010917.jpg

Bild lånad från Internet

Seiko Solar Street Series

Kvarts, 200m vattenresistens, extra skydd runt boetten, minimala bandhorn och passar även mindre handleder fint, laddas med solljuset och behöver inte öppnas i onödan för att byta batteri. Överkomligt pris om den trots allt skulle stryka med. Finns i olika färgkombinationer.

Går man upp i pris finns originalet Seiko Tuna att hitta både nya och begagnade i en mängd olika utföranden.

SNE535P1
1000010917.jpg

Bild lånad från Internet
Åh den gillar jag. Tack för tipset!

Om man vill låta bli de uppenbara valen G-shock, Suunto, Garmin etc så kanske en Casio Oceanus kan vara något?

Ser ut som en ”vanlig” klocka, ska ha rätt hygglig finish, lättburen eftersom det är kvartsverkt och titan så den är både lätt och tunn. Solladdning så du slipper battertorsk ute i bushen och radiosynk så du har rätt tid automatiskt överallt i världen där du är inom räckhåll för ett av atomuren.

På nedsidan tycker jag att de gör dessa för breda, tror den minsta är 40mm, jag hade gärna sett den i typ 36 - men det är väl mer en smaksak.

Finns i massor av olika utföranden från ett par tusenlappar på ebay och uppåt.

C7E777BC-42EF-419F-9461-E119639267B8.jpeg

Tillbaka
Topp