• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En eller flera klockor, samma känsla?

Äger en Omega Seamaster, som jag nära på ohälsosamt älskar, tänk Golum!
Otrogna tankar får mig att börja sukta eftet en Omega Speedmaster!
Är dock rädd för att mina känslor för Seamaster kommer att devalveras?
Ni som har många klockor, känner ni lika start för dom som er första kärlek?

Kärleken till första riktiga klockan kommer alltid finnas kvar. Men du är inte otrogen för att du köper en ny annan 🤷‍♂️

Har själv känt att när jag köper en ny så kan jag ha den på mig konstant under en period. För att se återuppleva kärleken till de gamla i samlingen.

Jag var owg i 6 år o nöjd, sen började jag hora runt här och nu har jag ett ohälsosamt beroende.
men jag känner inte mindre känslor för den gamla owg klockan. Dock bärs den ju alltmer sällan.

Känslan för den eller de första riktiga klockorna består. I mitt fall har de ett stort affektionsvärde, kan snarare uppleva det motsatta att jag saknar den känslan till de senare inköpen.
För egen del drar jag mer och mer åt det hållet att dra ned på antalet och bygga relation till de som ligger i lådan.

Speedmaster är fin och konkurrerar inte med Seamastern så klart du ska testa en. 😉

Jag får väl säga emot övriga då. Första ”riktiga” klockan får knappt se dagens ljus nu för tiden. En Longines Conquest. Den klocka som jag trodde skulle vara den stora kärleken var min Rolex sub som jag köpte i 30-årspresent till mig själv. Jag blev senare mer aktiv här och suben lever sitt liv hos någon annan nu. Den här världen är fantastisk men för egen del har allt flippande tagit bort eventuella känslomässiga band till klockor. Ingen klocka sitter säkert 😂 Men att skaffa en till klocka är väl självklart! Roligare att kunna variera lite och en speedmaster är ett utmärkt val.

Själv började jag i kickstarter-träsket. Även fast jag har kvar de klockorna, är de längst in i garderoben och såg senast dagens ljus dagen jag köpte en ordentlig pjäs. Därefter har jag varvat användandet av mina ”riktiga” klockor med varandra. Så det går med andra ord utmärkt att bredda samlingen, så länge plånboken tillåter det!

Själv började jag i kickstarter-träsket. Även fast jag har kvar de klockorna, är de längst in i garderoben och såg senast dagens ljus dagen jag köpte en ordentlig pjäs. Därefter har jag varvat användandet av mina ”riktiga” klockor med varandra. Så det går med andra ord utmärkt att bredda samlingen, så länge plånboken tillåter det!
Kickstarter, vad är det?

Kickstarter, vad är det?
Det är ju en crowdfunding-plattform. Men det finns också en klockdel där som borde räknas som en del av darknet. Där samlas - ofta - produkter med dålig kvalitet kombinerat med floskel-VM.

Någon typ av microbrands alltså som gör sina första klockor, alltså. Det är lite coolt och indie, och ofta lite annorlunda.

Typ så!

Själv har jag alltid haft ett kvalitet före kvantitets tänk när det kommer till klockor. Vissa finner njutning i att köpa/sälja och "gå igenom" många klockor och även äga många. För mig ligger stor del av njutningen med klockor att äga klockor man verkligen uppskattar/använder samt längta/spara/leta tålmodig till/efter klockan man drömmer om.

Vet ju att andra har helt annan inställning och vem vet, jag kanske ändrar mig med tiden. :rolleyes:

Har en Rolex Explorer 14270 som jag köpte ny för över 25 år sedan. Blir fortfarande glad av den, trots att den periodvis fått rejäl konkurrens (se min ikon). Det är snarare så, att om man har åtminstone några alternativ då förstärks glädjen när man väl tar på sig ”första kärleken”.

Själv har jag alltid haft ett kvalitet före kvantitets tänk när det kommer till klockor. Vissa finner njutning i att köpa/sälja och "gå igenom" många klockor och även äga många. För mig ligger stor del av njutningen med klockor att äga klockor man verkligen uppskattar/använder samt längta/spara/leta tålmodig till/efter klockan man drömmer om.

Vet ju att andra har helt annan inställning och vem vet, jag kanske ändrar mig med tiden. :rolleyes:
Hehe för min del handlade det nog om någon form av sökande. Men jag landade, precis som du verkar ha gjort, i att kvalitet är trevligare än kvantitet. Idag är jag glad varje gång jag bär min Speedmaster moonphase eller Rolex DJ. 😊

Jag har inga problem med många klockor, nu har jag 25+ och jag gillar alla. Mycket flippande har det blivit men jag har forfarande kvar min första ”riktiga” klocka. En Longines heritage diver 1967.

Tillbaka
Topp