• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En eller flera?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vaken mitt i natten och funderar på följande i-lands problem.

Man tror sig vilja köpa och behålla klocka A och B.

Samtidigt vill man åtminstone prova klocka C,D,E,F,G,H.

Om man köper A och sedan B finns inga resurser för övriga klockor.

Köper man och sedan flippar C D E F G H förlorar man lite/ kanske mkt pengar, men det kommer så småningom/ förhoppningsvis finnas resurs att köpa klocka A eller B men det tar längre tid.

Just nu sparar jag till en klocka jag verkligen vill ha. Men samtidigt har det dykt upp en jag vill "prova". Det jag vill ha, har jag inte pengar till än men "Prova" klockan kan jag köpa redan nu.

Hur gör ni?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beror nog på, hur gärna vill du prova "provaklockan"?
Hur pass lättflippad är den den dagen du vill sälja för att köpa "vill ha klockan"? (för ungefär samma deg som du köpte den för)
Är det vintage eller nytt?

Är den relativt lättflippad/eftertraktad modell och det samtidigt handlar om vintage, så hade jag kört på "prova klockan" :)
 

Mangusta

Cartier
Det är alltid bättre att köpa det man verkligen vill ha jämfört med någon halvmesyr. Jag blir iaf aldrig nöjd om det inte är saken jag verkligen ville ha för då infinner sig aldrig den rätta känslan. Imho.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Klockan jag vill prova just nu är en speedy månklocka så den borde ju vara rätt lätt flippad om det blir så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du vet ju att du även när du har A&B kommer vilja testa CDEFG så förutsatt att du får igen pengarna lätt så gör det ju inget om du tar en omväg till A&B.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag köpte klocka A först, utan omvägar. Men nu när jag börjar fundera ut klocka B så skulle jag nog kunna tänka mig att testa C, D, E osv. innan B är i hamn.
 

JayJay

Rolex
Det är knappt jag förstår varför du ställer frågan. Speedmaster är ju en av de absolut mest lättcirkulerade klockorna. Förutsatt att du inte klipper ett ex som visar sig behöva service så borde det inte vara några problem att hamna nära +/-0. Varför inte ha en kul klocka på armen på vägen mot slutmålet?
 
Står inför samma val efter att ha sålt 2 klockor och jag tror att jag kommer vänta på den klocka jag är ute efter och att samla ihop lite mer cash, visst man kan köpa säkra kort på vägen utan att förlora något avsevärt, men denna gång så tror jag att avstår (kan säkert ändras) mest för att jag vill ha finanserna klara när rätt klocka dyker upp, annars så köper man nån/några mellanklockor så dyker rätt klocka upp till rätt pris och man måste panikflippa och då kan man förlora pengar, eller missa klockan man är sugen på om det tar tid...detta gäller väl endast om den klocka man verkligen vill ha inte är såå vanlig antar jag....

Nu kommer jag säkert hinna ändra mig på vägen men det är planen idag....
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du köper klocka A och B, sedan sparar du pengar under några månader och köper C. Efter detta sparar du pengar ett tag till och köper D och så vidare tills du köpt E, F och G också. Kanske tar några år men du får alla.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du köper klocka A och B, sedan sparar du pengar under några månader och köper C. Efter detta sparar du pengar ett tag till och köper D och så vidare tills du köpt E, F och G också. Kanske tar några år men du får alla.

pezPWmH.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Nu verkar det som om speedyn jag blev sugen på just nu försvann, så"problemet" löste sig temporärt.
Får ha lite is i magen, vill ju prova lite grejor men vill som masterkiller sa ha finanserna klara om det blir snabbt läge längre fram.
 

Nexus

Panerai
Slå till på Speedyn. Du kan med fördel försöka lura i dig själv att den är lättflippad, men det är ganska stor risk att du behåller den och fortsätter bygga på samling.
Det är ingen idé att kämpa emot.
 
  • Like
Reactions: par

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hur vet du att vissa klockor är såna som du bara vill prova? Det jag menar är att du kanske ska se CDEFGH som potentiella keepers? Och att slutmålet är att ändå äga A och B? Om man köper en klocka och vet att man ändå ska sälja den så går väl lite av charmen förlorad? Då går man bara runt och tänker på att inte få repor osv?
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant fråga. Problemet kommer den dagen du ska flippa "prova på klockan" för att köpa "vill ha klockan" och då upptäcker att du gillar "prova på klockan" för mycket.

Då dröjer det ännu längre till du kan köpa "vill ha klockan"...

:D
 

KMS

Rolex
Spelar ingen roll, planen kommer utvecklas, förändras, försvinna, komma tillbaka osv. Det är väl det som är grejen, så länge man köper förhållandevis lättsålda klockor beggade, så blir det ju inga ruinerande förluster. Köper du rätt klocka vid rätt tillfälle så kan du säkerligen tjäna en liten hacka. Så köp det du vill ha och testa det som testas kan!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Hur vet du att vissa klockor är såna som du bara vill prova? Det jag menar är att du kanske ska se CDEFGH som potentiella keepers? Och att slutmålet är att ändå äga A och B? Om man köper en klocka och vet att man ändå ska sälja den så går väl lite av charmen förlorad? Då går man bara runt och tänker på att inte få repor osv?

Relevant frågeställning.
Slutmålet är (troligen) att äga A och B. Men visst kan "prova klockorna" också bli keepers. Men jag måste på nått sätt selektera hårt, för jag har dels en begränsad budget för vad jag totalt vill lägga på klockor. Sedan har jag fått en fix ide om att inte äga mer än 4 klockor, fler än så så tappar det charmen och får inte så mkt handledstid. Snurrigt, jag vet.

Nu slog jag ju till på en speedy som låg i "prova" kategorin men nu är jag väldigt förtjust i den så....
 
Topp