• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En förälskelse från Baselworld 2013 har äntligen kommit hem (unboxing)!

På Baselworld i fjol så mötte jag denne herre - Francois Nunez, som är chefsdesigner på Victorinox.
Francois_Nunez_1.jpg


Och bland alla hans skapelser så blev jag hejdlöst förälskad i "Original Chronograph Limited Edition" en kvarts-kronograf med boett i fiberförstärkt nylon i klassisk militär stil. Och med ett bund-band med skyddskåpa a la 50&60-talets klassiska militärur.
Victorinox_9.jpg

Ovan en bild jag tog i Victorinox foto-studio i Basel (de hade ett av de bästa press-rummen på mässan ;)).
Tänkte att detta var en klocka inom räckhåll för en person med min ekonomi och bestämde mig för att köpa en när den väl dök upp hos någon AD hemma i Sverige. Men fast många säljer Victorinox så såg jag den aldrig och det handlar ju om en "Limited Edition" utgåva och Sverige är ett litet land…
…så jag beställde den från Amazon.co.uk :)
Unboxing_1.jpg

Det krävs rätt verktyg ;-)
Unboxing_3.jpg


Unboxing_5.jpg


Unboxing_7.jpg


Unboxing_10.jpg

Det praktiska bandet kommer i tre delar och kan alltså bäras som ett vanligt Nato/Zulu eller som bund, eller i "full mundering" med skyddskåpan ;-)
Victorinox_8_II.jpg

Men jag tycker nog att den blir snyggast på ett 5-rings PVD zulu i mörkbrunt skinn!

Och som avslutning - Victorinox har gjort en cool reklamfilm för klockan:
 
Den har en sandwich-tavla med grym lume. Och tavlan är mönstrad, svagt randig - lite som "borstad metall", fast den helt säkert är i någon plast-varaiant. Men det gör att den skiftar lite i karaktär beroende på ljuset. Glasringen är i aluminium och boetten som sagt i nylon. Under huven tickar ett ETA G10-211 kronografverk med 1/10 sek tidtagning - vad det nu kan vara bra till? ;) Kronan är inte skruvad men klockan är vattentät till 10 ATM. Finishen är med tanke på materialval och pris förvånansvärt fin - Victorinox är ett varumärke med kvalitetsmedvetande!
 
Jag var tvungen att prova några armband till och ta lite fler bilder!
Victorinox_3.jpg

Lekte lite med ljuset för att få fram detaljerna i urtavlan….
Victorinox_4.jpg
Fastnade för ett 5-rings PVD kaki zulu i grov nylon. Tycker klockan funkar bäst på grova zulus!
Victorinox_7c.jpg

Men även läder funkar bra...

Ps.
Svårt att få färgerna att bli perfekta mot hur klockan upplevs - svart/mörkgrå med ett litet inslag av grönt - beroende på ljuset!
 

Bilagor

  • Victorinox_7d.jpg
    Victorinox_7d.jpg
    135.3 KB · Visningar: 54
Topp