• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En förfalskad Vostok!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här har vi en udda fågel och en märklig förfalskning. Den dyker upp ibland på bukten och tratten men är relativt ovanlig och ibland historiskt mer intressant än Vostokklockorna i sig. Nu vet jag att det är lite som att svära i kyrkan, men jag var bara tvungen att köpa detta ex (100kr). Klockan låg i en låda med blandade ryssklockor som sedan köptes av jabla här på forumet för 600kr:) Klockorna användes för utlottning och det kommer nog att visas i fredagstråden imorgon vilka som fick vilken ryssklocka!

Som ni säkert känner till så finns det mängder av Vostok Komandirskieklockor med olika motiv och truppslag målade på tavlan. Detta gör det nästan omöjlig att veta vad som är en äkta Vostok eller inte om man inte har kännedom om modellerna. Jag får en del PM om just Komandirskieklockornas äkthet eller inte och visar detta ex i utbildningssyfte . Denna förfalskningen har en vanlig krona - som komiskt inte passar mellan kronskydden - samt ett Kinesiskt manuellt urverk (ZLN = Liaonin Watch Company)

Som ni ser så har den ett "B" på tavlan som indikerar att det är en Vostok, den har även 17 stenar och Komandirskie i nästa rätt utfört typsnitt på tavlan. Även den gröna tavelfärgen är näst identisk med originalet. Förutom kronan - som ej har skruvad krona och är bara är komisk:) - så ser ni att index och visare inte stämmer med originalet. Detta är alltså inte en frankenklocka utan helt igenom en förfalskning. Ubåtsmotiv finns på några andra modeller men inte i detta utförandet (stor tjock ubåt). Bezel och boett är mycket likt originalet. Boettlocket med lilla måsen är snarlik originalet, men saknar Vostoks lösa ring som klämmer boettlocket.

Hoppas att ni tycker att det var ok att jag köpte klockan och att ni blev lite klokare!:(:)!

Här är lite bilder!

DSCF2864.JPG
DSCF2866.JPG
DSCF2869.JPG


Original (vänster) och förfalskningen (höger)
DSCF2871.JPG
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för lektionen!
Det verkar som fakeklockan har skräpmetall i boetten, medans originalet är tillverkad i stål. Stämmer det?
 

Espresso

Cartier
@Fixoflex Jag är inne lite på samma fråga som Longcon nämner. Vad driver en industri av falska klockor av det här slaget? Har visserligen inte så bra koll på märket men det är väl generellt inga dyrare klockor vi pratar om?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
@Fixoflex Jag är inne lite på samma fråga som Longcon nämner. Vad driver en industri av falska klockor av det här slaget? Har visserligen inte så bra koll på märket men det är väl generellt inga dyrare klockor vi pratar om?

Det var främst den inhemska marknaden som var målet. Det var tuffa tider för en vanlig rysk medborgare under 70 och 80 talet. Många kunde eller hade inte de ekonomiska möjligheterna att skaffa en äkta Vostok! Många klockor var endast för militär personal. Som ni ser på klocka så står det 3AKA3 MO CCCP som med slarvig översättning betyder - utfärdat av försvarsministeriet och kunde endast köpas av militär personal!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är en äkta Vostok med paramotiv. Om ni kollar på texten, visarna och kronan så är det lättare att förstå! Noter 3AKA3 texten och jämför med den falska klockan.

DSCF2875.JPG
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan detta verkligen stämma? Känns ju rätt korkat att göra kopior på så billiga klockor. Jag googlade och hittade en tråd från watchuseek där någon påstår sig ha en chineskopia på en vostok, tänker att det måste funnits vissa risker med att smuggla in partier med klockor till ryssland?
Angry Bought a fake Vostok!!

Spontant känns det som om dessa klockor är ihopplock. Är inte helt osannolikt att någon har en hel låda med gamla trasiga klockor, så genom att plocka ihop delar så kan man få ihop ett antal helt fungerande som man kan sälja.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kan detta verkligen stämma? Känns ju rätt korkat att göra kopior på så billiga klockor. Jag googlade och hittade en tråd från watchuseek där någon påstår sig ha en chineskopia på en vostok, tänker att det måste funnits vissa risker med att smuggla in partier med klockor till ryssland?
Angry Bought a fake Vostok!!

Spontant känns det som om dessa klockor är ihopplock. Är inte helt osannolikt att någon har en hel låda med gamla trasiga klockor, så genom att plocka ihop delar så kan man få ihop ett antal helt fungerande som man kan sälja.

Jo visst är det märkligt. Det finns mängder av franken också då alla Vostok är kompatibla. Visst är det ihopplock! Men det finns olika sorters fake, och bilden ovan tillhör den klassiska sk Kinafakeklockan.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kan detta verkligen stämma? Känns ju rätt korkat att göra kopior på så billiga klockor. Jag googlade och hittade en tråd från watchuseek där någon påstår sig ha en chineskopia på en vostok, tänker att det måste funnits vissa risker med att smuggla in partier med klockor till ryssland?
Angry Bought a fake Vostok!!

Spontant känns det som om dessa klockor är ihopplock. Är inte helt osannolikt att någon har en hel låda med gamla trasiga klockor, så genom att plocka ihop delar så kan man få ihop ett antal helt fungerande som man kan sälja.

Tanke utan belägg;
Att göra kopior på så pass billiga klockor kan nog ha sina fördelar;
*Man kan sälja dom till "originalpris"
*Köpare har kanske inte så stor erfarenhet och kan avgöra om det är fake eller inte. (Jag själv skulle inte veta vilken som är fake eller inte om jag fick dom 2 ryssarna i handen).
*Dom går under radarn på stora säljkanaler likt Ebay.
*Fastnar nog inte i tull etc.
*Företagen bakom originalen har nog inte samma tyngd som dom "stora" märkena när det kommer till egen jakt på faketillverkarna.

Skulle jag själva sätta upp en fakefabrik hade jag på några ~1000kronors klockor. :)


MVH
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tanke utan belägg;
Att göra kopior på så pass billiga klockor kan nog ha sina fördelar;
*Man kan sälja dom till "originalpris"
*Köpare har kanske inte så stor erfarenhet och kan avgöra om det är fake eller inte. (Jag själv skulle inte veta vilken som är fake eller inte om jag fick dom 2 ryssarna i handen).
*Dom går under radarn på stora säljkanaler likt Ebay.
*Fastnar nog inte i tull etc.
*Företagen bakom originalen har nog inte samma tyngd som dom "stora" märkena när det kommer till egen jakt på faketillverkarna.

Skulle jag själva sätta upp en fakefabrik hade jag på några ~1000kronors klockor. :)


MVH

Helt klart! Det kan tyckas märkligt att köpa verk från Kina, fixa en ny tavla samt hitta några originalboetter eller liknande form och sen försöka distribuera över hela världen. Jag vill förtydliga vad jag menar med den berömda "Kinafakeklockan" är kombinationen av kinesiskt urverk, fel krona, fel tavla och med den klassiska fakade ubåten.
 

Rojalisten

Panerai
vad var nypriset på dessa vostoc klockor när dom tillverkades? Tänkte mest på att det måste vara ren förlust affär och göra kopior på redan *dåliga* klockor ;)
 
L

LadyA

Guest
Intressant! Trodde inte (heller) att man gjorde kopior på dessa, men då gäller det alltså att se sig för.
Vars kan man köpa äldre Vostok idag? Har kollat Tradera osv men det finns ju inte så många. Har ni några tips?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Intressant! Trodde inte (heller) att man gjorde kopior på dessa, men då gäller det alltså att se sig för.
Vars kan man köpa äldre Vostok idag? Har kollat Tradera osv men det finns ju inte så många. Har ni några tips?

Det är främst säljare från Ukraina som lägger ut sina klockor där som oftast är i rätt dåligt skick. Då och då dyker det dock upp några på tratten, faktum är att det är många svenskar som har 80-tals Vostok i lådorna efter sina resor till Berlin i anslutning till murens fall 89. Du får ha lite tålamod. Kika även under övriga klockor då dom ibland även hamnar där!
 
L

LadyA

Guest
Det är främst säljare från Ukraina som lägger ut sina klockor där som oftast är i rätt dåligt skick. Då och då dyker det dock upp några på tratten, faktum är att det är många svenskar som har 80-tals Vostok i lådorna efter sina resor till Berlin i anslutning till murens fall 89. Du får ha lite tålamod. Kika även under övriga klockor då dom ibland även hamnar där!

Tack för informationen och tipset! :)
 
Topp