• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EN fråga angående Rolex bezel

Tony

Omega
Jag har en nybörjarfråga.
Är alla räfflade bezel på Rolex-klockor gjorda enbart av ädelmetaller? Det vill säga att en räfflad bezel på en Rolex-klocka inte kan vara av stål?

Tack på förhand.
 

Randel

Cartier
De bezels som är så kallade "fluted" är så vitt jag vet alltid i någon ädelmetall. Den bezel som finns på t.ex. 1603 som är en variant av räfflad ring heter "machine turned" och är i stål (inte guld), men det är ju inte samma form som "fluted".
 

16610

Patek
2-Faktor
1601 fluted gulguld. 1970.
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur kommer det sig att dom gjorde den i just vitguld?
För som det ser ut, iallafall på bild, så kunde det likagärna ha varit i stål.
Men i verkligheten kanske det är nyansskillnad?
 

poormans

Rolex
1601 vare sig de är i stål eller guld och med vitt eller gult eller roseguld är just guld och brukar kallas fluted

1603 är stål och kallas machined, milled eller engine turned men den termen har jag hört om 1500 date's ring oxå

sen finns ju 1600 smooth i både guld och stål, har aldrig sett rose eller vitguld men med rolex brukar undantaget bekräfta regeln

drar en bild på en 1601 vitguld

och 1603 stål så vi vet vad vi pratar om

cheers
christian
 

Tony

Omega
Hmm, du råkade inte kasta om bilderna? Ska stålbezeln blingar mer än vitguld?

Tack på förhand.



1601 vare sig de är i stål eller guld och med vitt eller gult eller roseguld är just guld och brukar kallas fluted

1603 är stål och kallas machined, milled eller engine turned men den termen har jag hört om 1500 date's ring oxå

sen finns ju 1600 smooth i både guld och stål, har aldrig sett rose eller vitguld men med rolex brukar undantaget bekräfta regeln

drar en bild på en 1601 vitguld

och 1603 stål så vi vet vad vi pratar om

cheers
christian
 

Randel

Cartier
Hmm, du råkade inte kasta om bilderna? Ska stålbezeln blingar mer än vitguld?

Tack på förhand.

Bilderna är i rätt ordning, men man får tänka på att vitguld är en legering av guld, silver, koppar och palladium (förr användes nickel också), och för att få det riktigt "vitt" pläterar man det med rhodium. Det finns, verkar det som, en massa olika varianter och kvaliteter (och legeringar) men många av dem blir antingen grå- eller gulaktiga med åren. Därför behöver man plätera om det med rhodium för att lystern ska komma tillbaka. Jag fick det förklarat så för en massa år sedan när jag och min fru köpte vitgulds-ringar som förlovning/vigselringar. Jag har ingen aning om exakt legering som Rolex använde förr i tiden, men utan behandling är det säkert rimlig att vitguldet tappar lystern med tiden.
 

Tony

Omega
My bad, du har rätt. 1601 har fluted bezel.

Slänger in en gammal bild på min OQ med vitguld bezel.

IMG_24.JPG



Bilderna är i rätt ordning, men man får tänka på att vitguld är en legering av guld, silver, koppar och palladium (förr användes nickel också), och för att få det riktigt "vitt" pläterar man det med rhodium. Det finns, verkar det som, en massa olika varianter och kvaliteter (och legeringar) men många av dem blir antingen grå- eller gulaktiga med åren. Därför behöver man plätera om det med rhodium för att lystern ska komma tillbaka. Jag fick det förklarat så för en massa år sedan när jag och min fru köpte vitgulds-ringar som förlovning/vigselringar. Jag har ingen aning om exakt legering som Rolex använde förr i tiden, men utan behandling är det säkert rimlig att vitguldet tappar lystern med tiden.
 
Topp