• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En fundering angående alla olika tillverkare

Ervid

Omega
Sitter och tittar runt på nätet. Det finns väldigt många olika märken. Stora, små, bra kvalle, dålig kvalle. Utbudet är otroligt stort och många använder sig av mer eller mindre kända verk. Vilket i sin tur säkerställer framtids servicebehov.

Men det som slår mig är alla olika storlekar och former som finns på klockor. Då kommer en fråga upp som jag inte riktigt får rätsida på.
Hur säkerställer man klockans framtida täthet? Alla packningar måste ju se olika ut? Eller används det någon form av standard på marknaden?

Uppskattar om någon kan svara på detta..

Tack
/R
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
En sak vet jag säkert; ungefär en ett par hundra tusen O- ringar skeppas från Malta till olika klocktillverkare varje vecka. Har själv sett produktionen. Varje O-ring röntgas. Från de små som tätar bl a kronan till stora som tätar ventiler och avloppsrör. Bra kvalitet på gummit, om du frågar mig. Simma lugnt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De absolut flesta klockorna använder vanliga O-ringar, men det finns finurliga undantag. Vissa märken använder kantiga packningar, eller mellanboettspackningar.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Utan att ha något faktiskt belägg för det tycker jag att det borde ligga på tillverkaren att tillhanda hålla en erforderlig täthetslösnig för det specifika verket. Finns säkert massa kul patent mm från de stora jättarena (eller små) son har egna egenskaper och sätt att lösa det. Vad tillverkarna gör när dom köper in färdiga verk är att dom monterar en produkt i en annan och det är den andra produktens uppgift att skydda verket. Hur är upp till tillverkaren.. O-ringen verkar vara en vedertagen lösning. Bara att anpassa den till boettens storlek :)
 

Ervid

Omega
Så egentligen behöver man inte ens ha detta i åtanke när man köper en klocka utan urmakarna klarar i regel att förse klockan med lämplig tätning oavsett.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Står det att klockan klarar 30 ATM så ska klockan klara 30 ATM. Annars är det falsk marknadsföring och set är ett helt annat problem. I Sverige (och andra länder?) finns ISO som är en standard för att beskriva vad Vattentäthet innebär för klockor.
ISO 2281:1990E beskriver "water resistant 100 m" och för att en klocka ska få ha den beteckningen måste den uppfylla dessa krav. Hur den uppfyller det är upp till tillverkaren. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning, men de gör ju både stål och kvartskristaller själva, så det är väl inte omöjlighet. Frågan är om det är värt det rent kostnadsmässigt.
 

McGyver

Rolex
Kort svar: -Det är standard!

Långt svar. -Det finns undantag från standardpackningar! ;)

Kan tänka min att vissa specialpackningar går ur produktion efter ett tag och blir svårare att hitta, men vi pratar packningar - det är ju "bara" att tillverka en ersättare om det skulle behövas! (kan dock kosta mer än det smakar)
 
Topp