• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En gammal Alpina med Tropic

mrgd

Omega
Då är det dags för ett första inlägg på Klocksnack för mig.
Alltid varit klockintressed, men liksom aldrig tagit tag i det, levt i 50 år och förbrukat ett antal dinkor pga av dålig kvalitet eller för att jag tröttnat. Men för ett par månader sen började jag titta runt lite och fastnade för en Longines Legend Diver som jag, principsnål som jag är, köpte på Chrono24. Sen tänkte jag att det vore bra att fixa till de gamla klockorna och köpte ett kit för att byta batterier. I kitet fanns en lupp så då tittade jag på min äldsta pjäs. Det visade sig vara en Alpina, diameter ca 30 mm, jag använde den nog (så mycket så att plexit repades) för sådär 40 år sedan och jag har ett svagt minne av att jag karvade i ett nytt armband så att det skulle få plats mellan luggarna, kanske fick jag uret av min morfar, men kommer faktiskt inte ihåg. Sen börjar man Googla... och hittar en ny heritage hos Alpina som är väldigt lik, fast 50 mm. Till LLD:n ska jag kanske byta armband och när man Googlar runt står det massor om Nato och Tropic, efter ett tag började jag fatta att Tropic är någon gummivariant. Sedan visar det sig att bandet jag karvat i är en Tropic...
Är det möjligen någon som vet mer om klockan (serienummer 187150) och Tropic, eller var jag kan hitta information, är det värt att göra något åt den (den fungerar fortfarande - i alla fall en halvtimme efter uppdragning ;-)?
(sorry för bildkvalitén, men jag orkar bara använda mobilen)

/Mats
1esqDXT.jpg



5PkNhbm.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Klockan är nog värd max en 300-500:- speciellt om den inte fungerar...

Däremot så är det en fin klocka av bra kvalitet, så jag tycker du ska gå till en urmakare och se om han kan fixa och serva den. Det går nog på ungefär 1500:- och uppåt... Många här rekommenderar farfarsklocka.se som brukar ha bra priser och väl utförda servicear.
Du kommer inte att få tillbaka pengarna efter en service, men du får en kul fungerande klocka med historia! :)

Ps. Tropiket ser torrt ut, byt till ett läder av bättre kvalitet.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Om du vill roa dig lite så använd displex eller tandkräm och putsa glaset med, du kommer bli förvånad :)

Mvh Robin
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Håller med till 100! Det är alltid "lönt" att renovera en klocka med historia. Det krävs en del för att
göra den pigg igen! Det yttre borde inte vara några problem som nämnts ovan. Skulle nog efter service
montera ett läderband.

Fin klocka och lycka till med renoveringen. Du måste posta en före/efter bild!!!
 

mrgd

Omega
Absolut, kommer se till att det kommer in lite bättre bilder, men det lär nog ta ett tag. Gällande renovering av gamla vintage verkar det förbjudet ;-) att byta ut originaldelar om man läser det här forumet, gäller det även klockglas? Ska se till att det blir ett läder också. Kan även konstatera att klockan fungerade i ungefär 6 timmar efter gårdagens uppdragning, men med lite smörj kanske den passar sig
 
Topp