• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En ganska oseriös recension av Certina DS Multi-8 Ana-digi

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hej alla glada klocksnackare :D

För en månad sedan ungefär så impulsshoppade jag en Certina DS Multi-8 och nu när jag haft den ett par veckor tänkte jag dela med mig av några intryck av klockan. Anledningen till att jag ville skriva lite om Certina Multi-8 är att det är den mest inkonsekventa klockan jag ägt, den har några rejäla missar och nackdelar men samtidigt en hel del plus varav några är häpnadsväckande bra :D

IMG_1251.JPG


Klockan som det rör sig om är som sagt en Certina DS Multi-8 med följande specifikationer.

Referens: C020.419.11.052.01
Urverk: ETA/Certina E49.351 7j kvarts baserat på ETA E49.341
Batteri: CR2032
PR: 50mån
Diameter: 42,0mm ex pushers, 46,1mm ink pushers
Tjocklek: 12,7mm utan klotsen på baklocket, 13,2mm med
Lug2lug: 51,7mm
Bandbredd: 23mm
Glas: Safir m. AR
Vikt:140gram
WR: 100m
Listpris: 7100kr
Garanti: 2år

Första intrycket av klockan är att den är stor... och den kommer förpackad precis som vilken annan standard-Certina som helst. Den lanserades för drygt tio år sedan och riktar sig till affärsresenärer och därför var den j*ligt dyr jämfört med vad man fick för pengarna. Jag tror att man nog ville försöka att ta lite extra betalt då klockan har några USP vilket gjorde den tämligen unik i segmentet. Jag tror dock att klockan floppade rejält och idag tror jag att listpriset är något lägre än vid lanseringen men är fortfarande nästan löjeväckande 7100kr. En anledning till att jag tror att klockan var en rejäl flopp för Certina är att den finns att få tag i överallt, i alla versioner, kraftigt rabatterat från gråhandlare. 50% rabatt mot listpris är inte omöjligt om man inte väldigt gärna vill ha Certinas garanti. Jag själv skulle aldrig betala fullpris för en Multi-8, men till 50% rabatt så är den ändå ganska överkomlig även om en snåljåp som jag själv fortfarande tycker att det kanske är lite i överkant. Jag köpte min från Ashford i USA, en handlare jag inte rekommenderar då deras kundservice är sjukt dålig, men det blev ändå några hundralappar billigare än den billigaste gråhandlaren i Europa trots att tull och moms tillkommer när man köper klockor från andra sidan pölen. Förutom taskig kundservice hos Ashford var inte heller frakten något att hurra över, tog två veckor innan paketet letade sig fram till Svedala. Väl på armen så tycker jag fortfarande att klockan känns stor, större än dem 42mm den är på pappret, den känns även större än min fd Breitling Aerospace Avantage som också mätte 42mm och saknaden efter min gamla Bratte var delvis anledningen till att jag köpte en Multi-8. Min handled är 19cm som referens. Men trots storleken så kändes den väldigt lätt för att vara en massiv stålklocka och när jag la den på köksvågen så visade den blott 137gram. Med dem måtten och baserat på bilder på klockan så skulle jag ha gissat att den skulle ha vägt iallafall 175gram.

IMG_1226.JPG
IMG_1228.JPG
IMG_1229.JPG
IMG_1230.JPG
IMG_1232.JPG


Eftersom jag köpte den av en gråhandlare så fick jag inte med ett garantikort, men det var något jag räknade med. Något jag inte räknade med var att jag inte fick med en instruktionsbok och det var lite surt, men som tur var finns det att ladda ner på nätet. Klockans största USP är urverket, Certina E49.351 som är baserat på ETA E49.341. Urverket har en hel hög ganska intressanta funktioner, men utöver funktioner och handhavandet så finns det väldigt lite övrig information om urverket. Jag lyckades hitta att batteritiden beräknas till 50månader, att batteriet är ett CR2032, att urverket har 7juveler och är stort med hela 35mm i diameter... men jag hittade inget om hur pass väl den skall hålla tiden. En kvalificerad gissning från min sida är dock att den är specad till 15s/mån då den inte är COSC-märkt men folk i allmänhet verkar tycka att den håller tiden mycket bättre än så. Mitt exemplar har tappat 2s på en månad och det ju i princip COSC så oavsett spec så är jag nöjd :)

Så vad gör urverket så speciellt då? Först och främst är det ett ana-digi-verk som ändå är ganska ovanligt idag. Sen har den en hel del skoj och faktiskt ganska användbara funktioner utöver de vanliga funktionerna som datum/kronograf/alarm/flera tidszoner. Den funktionen jag gillar absolut bäst är att den förutom att visa det vanliga dag/datum eller år/månad/datum också kan visa datum/månad/vecka vilket för mig är sjukt användbart då all planering på mitt jobb sker veckovis och jag aldrig har en aning om vilken vecka det är. För mig är det ofattbart att inte fler klockor kan visa veckonummer, det enda märket jag kommer på på rak arm är Sjöö Sandström. Vidare kan den som många andra ana-digi-klockor också visa en andra tidszon, men tillskillnad från andra klockor så kan du med några få knapptryck växla den analoga delen till den andra tidszonen och ha kvar den ursprungliga tidszonen i displayen. Klockan har naturligtvis två alarm men också en nedräkningstimer som kommer ihåg vilken tid du ställde in förra gången. Det är också en väldigt användbar funktion att med ett par snabba knapptryckningar alltid ha en timer på t.ex. 10minuter redo. Alarmet och timern har också förutom ett ställbart alarm även vibration som man kan komplettera med eller bara köra det ena eller det andra. Den digitala displayen har också bakgrundsbelysning som är tänd i 10sekunder eller så länge du trycker på knapparna. Displayen är av negativ dot-matrix-typ och den gör sitt jobb, men det är långt ifrån den mest kontrastrika displayen på marknaden. Bakgrundsbelysningen är blå och är extremt bra och den kompletteras i sin tur med en fullt lumad tavla. Lumen är snygg, men inte speciellt bra.

R1063306.jpg
R1063405.jpg


Finishen på boetten är ganska bra om än väldigt enkel. Bandhornen är borstade på ovansidan och baklocket är blästrat, allt annat är polerat. Borstningen, poleringen och blästringen är alla väldigt bra utförda men boettformen ganska enkel. Här börjar jag iallafall undra hur de tänkte när de designade klockan. Det mest uppenbara är bandbredden, 23mm. Varför? Det måste ju vara snudd på den mest idiotiska bandbredden man kan tänka sig, t.o.m. värre än de andra uddastorlekarna 17,19 och 21mm. Det är alltså så gott som omöjligt att hitta ett bra band till den vilket är synd för länken... den är hemsk. Länken har solida ändlänkar men övriga länkar är ihåliga. Länken lider av PCL och låset är bland det sämsta jag har använt. Länken känns både stel och sladdrig på samma gång, den drar åt sig repor som flugor dras till koskit och både låset och säkerhetsbygeln är extremt tröga och vassa. Som tur är finns @SpaceAce och med hjälp av ett mycket snyggt customband gick klockan från i princip oanvändbar till favorit. Mitt nästa större klagomål är utformningen av boettlocket. I mitten/överkant sticker en sylvass fyrkantig klots ut. Jag ser ingen anledning till att dem skulle finnas där när jag kikar på bilder av urverket, men likt förbannat sitter den där. Den är ganska rejäl också, den sticker ut 0,5mm jämfört med kanten på boettlocket. Den känns inte speciellt mycket när man bär klockan relativt tajt, men bär man klockan löst, då är den rent obekväm. Funderar på om jag iallafall kanske skulle kunna runda av kanterna lite om jag bestämmer mig för att behålla klockan en längre tid. Den enda anledning jag kan komma på till att de satt en utstickande klump på baksidan är för att man skall känna vibrationslarmet bättre... men om det är ett krav för att det skall fungera så hade jag hellre valt bort funktionen helt och sluppit den. Signerad "krona" är en trevlig touch iallafall :D
R1063394.jpg
R1063390.jpg
R1063389.jpg
Skärmklipp.JPG
IMG_1361.JPG
IMG_1362.JPG
IMG_1365.JPG
IMG_1366.JPG
IMG_1370.JPG
R1063391.jpg
R1063395.jpg
R1063406.jpg


Och tillslut två av de bästa egenskaperna med klockan, glaset och tavlan. Glaset är naturligtvis, med tanke på priset, ett safirglas med antireflexbehandling. Jag har haft flera moderna Certina innan och alla har haft en väldigt bra AR-behandling, men denna klockan är inte bara ett strå vassare utan ganska många. Jag vågar nog t.o.m. påstå att AR-behandlingen är bättre än vad den var på min Breitling Aerospace Avantage. Tavlan är också riktigt crisp. Inga applicerade index eller loggor, bara tryck, men trycket är skarpt. Jag gillar också utseendet på tavlan och den ser verkligen ändamålsenlig ut... om man är stridspilot, affärsresenär vetifan... kanske om hen är väldigt närsynt. Tavlan i kombination med AR-behandlingen gör att det iallafall är den klocka, utan konkurrens, som jag har ägt som har varit mest lättläst och tydlig :D

R1063301.jpg


IMG_1258.JPG
IMG_1263.JPG
IMG_20210722_184536_236.jpg
IMG_1234_edited.jpg


Tack för att ni tog er tid att läsa och jag ber om ursäkt för att den inte är lika välskriven eller välfotograferad som vanligt... inte ens korrläst... kanske fixar till det någon gång när jag inte har två galna ungar som skriker efter uppmärksamhet :D
 
Senast ändrad:

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
För att vara oseriös är den väldigt seriös! Jag hoppar tåget med veckovisning! Jag är precis som du galen på veckonummer. Har NOLL koll.

För att vara dåliga bilder är det också väldigt bra bilder! Tack för en gedigen recension!

20210723_205525.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
För att vara oseriös är den väldigt seriös! Jag hoppar tåget med veckovisning! Jag är precis som du galen på veckonummer. Har NOLL koll.

För att vara dåliga bilder är det också väldigt bra bilder! Tack för en gedigen recension!

20210723_205525.jpg
Tack tack :)

Oj va smutt att Breitling också kan visa veckor... Åker nog upp en sån på graal-listan nu :D
 

Schned

Panerai
2-Faktor
Riktigt bra recension uppbackad med en drös av bilder!
😃❤️

Inser att jag egentligen behöver en klocka med visning av vecka jag också så man lättare kan hålla koll på turlistor och veckoschema. 😁
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hur räknar den veckor? ISO8601 (som i Sverige och många andra länder)? Eller som i USA (där den köptes)? Eller är det inställbart? (Finns tydligen 6 olika systems i världen.)

(Frågar jag av ren nyfikenhet, jag hatar veckonummer egentligen.)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Riktigt bra recension uppbackad med en drös av bilder!
😃❤️

Inser att jag egentligen behöver en klocka med visning av vecka jag också så man lättare kan hålla koll på turlistor och veckoschema. 😁
Tack tack :) Det är bara att köpa ;) De brukar ju inte kosta speciellt mycket beggade på köp&sälj :D
Hur räknar den veckor? ISO8601 (som i Sverige och många andra länder)? Eller som i USA (där den köptes)? Eller är det inställbart? (Finns tydligen 6 olika systems i världen.)

(Frågar jag av ren nyfikenhet, jag hatar veckonummer egentligen.)
Bra, fråga :D Först väljer man vilken dag som veckan börjar med när man ställer inte tid/datum och sen väljer man vilket datum när den första veckan i år började. Sen om jag fattar det rätt skall den hålla koll på det själv.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Bra, fråga :D Först väljer man vilken dag som veckan börjar med när man ställer inte tid/datum och sen väljer man vilket datum när den första veckan i år började. Sen om jag fattar det rätt skall den hålla koll på det själv.
Det låter som om det är inställbart då. Det är väl de parametrarna man behöver för att veta hur det ska räknas (för de vanligaste systemen i alla fall).
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
Kul recension. För min del förstår jag inte otyget med att skriva ut när märket grundades på tavlan. Så många klockor som tyvärr för min del går bort pga detta...
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Bra recension, och kewl klocka! Jag skulle kunna tänka mig en Breitling men denna var ju mer överkomlig helt klart. Trodde alla Certina quartz numer hade deras 10 spy urverk i sig. Men bra då ifall den verkar gå bra iaf 👍
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bra recension, och kewl klocka! Jag skulle kunna tänka mig en Breitling men denna var ju mer överkomlig helt klart. Trodde alla Certina quartz numer hade deras 10 spy urverk i sig. Men bra då ifall den verkar gå bra iaf 👍
Tack tack :) Den stillar helt klart bregäret efter en bratte, en bonus för mig är att den är i stål också då jag inte är jätteförtjust i titan, den finns dock i titan också om man vill komma så nära en Aerospace som möjligt ;)
 

Aron72

Cartier
Well, 2v in med en multi8, varför? Egentligen endast en sak jag var ute efter och det var swap T1-T2, tyvärr kom den inte i tid till senaste resan utan låg och väntade vid hemkomst.
Iaf, titanvarianten, lättare, men jämfört med breitling än mer billigt intryck. Länken e inte jättebekväm, rasslig mm, känns lite tjockare på armen än måtten. Funktionalitet som förväntat, display kass i sol men fantastisk med backlight i övrigt. Lume halvdann men gillar tavlan och läsbarheten.
Hade visarna flyttat sig i vardagsnyttjande hade den fått ngt plus till men klart batteritid mm spelar ju roll (jämfört med mina alpina halvsmarts ana-digi)

Får nog prova den på ett MM strap, som sagt länk lite vass här o där, svettig jämfört med andra länkar, dock 1a i titan.

Norr om 300 usd helt ok dock.
16811374870722865294509699006414.jpg

Edit vibrationsalarm stort plus! Responsen pushers kass! (Knappljud på)

//Aron
 
Senast ändrad:

Baconpower

Breitling
2-Faktor
Tack för denna, kul med lite ”oseriösa” recensioner 😜 läste om motsvarande modell här på forumet så tack för ytterligare information.
 
Topp