• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En havererad Rolex

Compiss

Patek
2-Faktor
Begynnelsen finns i nedan länk ...

http://www.klocksnack.se/threads/klockan-går-fel.12620/

Om ni inte orkar läsa så en kort sammanfattning:

Tyckte min sea dweller gick lite för mkt fel så jag lämnade den till Nymans för ruckning i nov/dec. Hämtade den strax innan jul och tyckte att klockan började gå riktigt illa sista veckorna. Till saken hör att klockan var servad år 2000.

Så vad har nu hänt:

Gick tillbaka till Nymans och påtalade min reflektion, de gick och kollade den och kom med svaret att den går ca 6 sekunder för långsamt. Så de tar in den kostnadsfritt. Några dagar senare så får jag mail om att kostnadsförslaget är klart i morgon.

Hmm tänkte jag, de har väl autosvar de skickar och helt enkelt tryckt på fel knapp:)

Näpp, dagen efter kom ett kostnadsförslag på knappt 8000kr. Tänkte då, fan va dyrt att rucka en klocka;)

Kontaktade urmakaren som förklarade följande:
En stötskada troligtvis, en skruv hade gått av till spärrhjulet och dragit upp massa metsllspån i gångparti.

Mindre kul kan jag tycka men han gav mig rådet att kolla med mitt försäkringsbolag.

Ringde mitt försäkringsbolag och talade med en fantastisk handläggare.
Hon sa att min försäkring täcker skadan, med avdrag för självrisk:)

Efter att jag lämnat lite uppgifter säger hon, så där nu är pengarna på väg till dig.
Blev något förvånad då det gick så smidigt.

Tackade och la på luren, när jag kom på att jag inte hade fått verken hennes mail eller vanlig adress för att skicka in kvitto/kostnadsförslaget. Ringde tillbaka till henne, varpå hon säger att: det behövs inte, jag har gjort klart hela ärendet så det är bara för dig att invänta pengarna som bör finnas på ditt konto i morgon.

Mycket riktigt, idag finns pengarna på mitt konto!

Så kan det funka om man vart kund hos samma bolag i drygt 15 år utan att en enda gång utnyttjat sin försäkring :)

Nu väntar jag bara på att den skall bli klar:) då får jag den även helt nyservad!!! Kändes skit först men bra nu, nyservad och lagad till kostnaden för självrisken

(om någon funderar på att byta försäkringsbolag, finns ett jag kan rekommendera. Skicka pm i så fall)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Om klockan inte varit servad sen år 2000 lär den ha haft ett visst servicebehov ändå? Stötskada eller ej. Skönt att det löste sig iaf :)
 

Carlton

Cartier
Snacka om cinderella story. Kul att systemet fungerade iallafall, jag är själv i ett klockärende med mitt försäkringsbolag, hoppas det slutar lika väl som för dig.
 

paradis

Audemars
Hemförsäkring + att man måste ha något extra ,? Någon som kan detta bättre ? Vad låg självrisken på ?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Så en sådan sak går inte att märka på en ruckning/justering/regulering alltså? Ingenting av den skadan syntes i nov/dec när du hade den inne?
 

babanker

Panerai
Härligt att höra! Mina erfarenheter av försäkringsbolag har faktiskt också varit mycket goda, dock aldrig så mänsklig service som du till synes har fått!

Hoppas reparationen går finfint!

Må väl,
Philip
 

SenorE

Omega
Grymt. Jag hade en Breitling under ett par år som var vattenskadad och kostade 9500 spänn att reparera, troligtvis hade den fått en smäll på kronan från att jag tappade den i marken. Försäkringsbolaget tog det mot självrisk. Sånt gör att man skaffar lite extra lojalitet för bolaget!
 

addeh

Cartier
Skönt att höra att klockan mår bra bra och blir väl omhändertagen! Att du sedan fick ett kanonbemötande av försäkringsbolaget är ju bara att gratulera!
 

RickardG

Breitling
Roligt att höra att bolaget var så vänligt inställda! Ibland kan man behöva påminnas om vad allrisken faktiskt kan vara bra för!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Toppen att försäkringsbolaget ställer upp. Och det var ju som sagt dags för service. Lika bra att det uppdagades innan allt för mycket metallspån ställt till med allt för mycket. En olycklig smäll kan vara allt som behövs... Hur tålig klockan än tycks vara. Har varit med om något liknande. Blev byte av rotoraxel.

Blir skönt för dig att få tillbaka den i tipptopp skick för en sisådär sju år eller så i action innan nästa service.

Mvh A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Toppen att försäkringsbolaget ställer upp. Och det var ju som sagt dags för service. Lika bra att det uppdagades innan allt för mycket metallspån ställt till med allt för mycket. En olycklig smäll kan vara allt som behövs... Hur tålig klockan än tycks vara. Har varit med om något liknande. Blev byte av rotoraxel.

Blir skönt för dig att få tillbaka den i tipptopp skick för en sisådär sju år eller så i action innan nästa service.

Mvh A

Ja det var riktigt skönt, och tur att utmanaren nämnde det annars hade jag betalt utan annan vetskap

Har dock två funderingar som jag tror du om någon kan ge svar på:)

Du och andra skriver att det var ju dags för service....
Den servades ju för 3,5 år sedan, skulle det vara dags redan?

Håller den verkligen inte för mer? Eller är det extrem otur?

Vänligen
Compiss
 

Dawsss

Omega
Ja det var riktigt skönt, och tur att utmanaren nämnde det annars hade jag betalt utan annan vetskap

Har dock två funderingar som jag tror du om någon kan ge svar på:)

Du och andra skriver att det var ju dags för service....
Den servades ju för 3,5 år sedan, skulle det vara dags redan?

Håller den verkligen inte för mer? Eller är det extrem otur?

Vänligen
Compiss


För du skrev att senaste service skedde 2000 i ditt första inlägg . Men jag misstänker att du menar 2010..
Men för helv... Vad heter försäkringsbolaget?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Oj rättelse!!!!!

Den servades 2010! Inte 2000 som jag skrev, då var den ju ny:)

Det förklarade att vissa tyckte att det var dags att serva;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja det var riktigt skönt, och tur att utmanaren nämnde det annars hade jag betalt utan annan vetskap

Har dock två funderingar som jag tror du om någon kan ge svar på:)

Du och andra skriver att det var ju dags för service....
Den servades ju för 3,5 år sedan, skulle det vara dags redan?

Håller den verkligen inte för mer? Eller är det extrem otur?

Vänligen
Compiss
Trodde den var oservad sedan år 2000...

Vid normalt bruk så bör ett Rolexverk fixa sju år, åtminstone. Jag förväntar mig absolut minst fem... Men (ping China) det kan finnas många skäl att värdera service tidigare beroende på hur klockan används - i vatten, utsatt för stötar, dagligen eller bara då och då etc, etc. Tips från urmakarna hos Rob är att se över rotoraxeln på Rolexverk vart tredje år på klockor som används dagligen. Det är svaga länken där.

Man ska inte underskatta kraften i en smäll. Har en klocka som klarade 1,5 m fritt fall i golv och en som inte klarade 2 dm...

Ska man ha duktigt slagtåligt är det väl G-shock som gäller.

... Men Rolex verk är jämförelsevis (jämfört med automater) väldigt tåliga.

Låt se om China kommer med lite klokhet här...

Mvh A
 

Mako

Omega
Jäkligt trevligt bemötande, hon kanske visste att du var KSare och såg en möjlighet att värva massa nya kunder:D
 
Topp