• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En hyllningstråd till 90-talsklockorna!

Weberg

Audemars
Rensade lådan häromdan och insåg plötsligt att en närmast sjuklig faiblesse för muggiga gamla 90-talsklockor smugit sig på, utan att jag märkt det. Plötsligt låg dom överallt i huset! Och varför inte; de är billiga, de håller tiden och de är ofta alldeles too much - vad mer kan man önska?! Så, finns det någon mer här som vill hylla dessa skämsiga och lite förbjudna modeller som sedan länge förpassats till skuggsidan av vårt horologiska universum, dela gärna med er! (Om inte annat för att skapa lite motvikt till den ganska skitnödiga och pretentiösa Rolex-tid vi lever i...) ;)

IMG_20171007_121301.jpg
 
Rensade lådan häromdan och insåg plötsligt att en närmast sjuklig faiblesse för muggiga gamla 90-talsklockor smugit sig på, utan att jag märkt det. Plötsligt låg dom överallt i huset! Och varför inte; de är billiga, de håller tiden och de är ofta alldeles too much - vad mer kan man önska?! Så, finns det någon mer här som vill hylla dessa skämsiga och lite förbjudna modeller som sedan länge förpassats till skuggsidan av vårt horologiska universum, dela gärna med er! (Om inte annat för att skapa lite motvikt till den ganska skitnödiga och pretentiösa Rolex-tid vi lever i...) ;)

IMG_20171007_121301.jpg
Analog/digitala var lite kul :)
Vad är det för nåt?
 

Weberg

Audemars
Analog/digitala var lite kul :)
Vad är det för nåt?
Den är übercool! Massa knappar och finesser, har inte ens satt mig in i dem alla, men jag tror att man t.o.m. kan ställa alarm individuellt för varje veckodag bl.a. Signerad krona och påkostad bakoboett sticker ut. Storlek som en sub och med originallänk. Fat font på bezeln och tavlan lyser fortfarande.
IMG_20171008_132423_670.jpg
IMG_20171008_132453_425.jpg IMG_20171008_132525_560.jpg IMG_20171008_134809.jpg
 
Senast ändrad:

Weberg

Audemars
En annan härlig retrokronograf är denna Bulova. De har snott looken från både Daytona och Speedmaster men ändå lyckats ro projektet i land som ett slags egen design, tycker jag. Det har iaf skapat den överlägset snyggaste oysterlänken, alla kategorier! Jag ska göra en ny mätning, men jag tror fanimej att urverket håller tiden nästan på sekunden. Det är imponerande!
IMG_20171008_133432_039.jpg
IMG_20171008_133524_103.jpg IMG_20171008_133450_478.jpg IMG_20171008_134510.png
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
En annan härlig retrokronograf är denna Bulova. De har snott looken från både Daytona och Speedmaster men ändå lyckats ro projektet i land som ett slags egen design, tycker jag. Det har iaf skapat den överlägset snyggaste oysterlänken, alla kategorier! Jag ska göra en ny mätning, men jag tror fanimej att urverket håller tiden nästan på sekunden. Det är imponerande!
IMG_20171008_133432_039.jpg
IMG_20171008_133524_103.jpg IMG_20171008_133450_478.jpg IMG_20171008_134510.png
Riktigt fin, vad är det för mått på en sådan? 38mm?
 

Rolfen

Rolex
Verkar som många 90talare har glömts bort. Kan vara för att de försökte så mycket?
Ville vara udda och annorlunda.
Gillar min Certina DS.
Särskilt den överarbetade länken.
IMG_20171008_135329.jpg
IMG_20171008_135336.jpg
Det där är en Certina DS Cascadeur och jag älskar dom, har en i vitt.
Citerar mig själv från Certina tråden:
"Cascadeur är franska och betyder stunt driver på engelska och det är onekligen ett passande namn på Certinas hårdaste 90-tals ur. Certina DS Cascadeur lanserades i mitten av 90-talet och finns i flera olika färger både som kronograf och vanlig klocka. Modellserien lever fortfarande kvar så Certina träffade rätt med sin satsning på extra robusta och ungdomliga klockor. Personligen älskar jag dom tidiga varianterna där designen av urtavlorna är helknasig med omotiverade streck i olika färger. Troligtvis fick designavdelningen order om att göra något riktigt hypermodernt och fräckt. Problemet är att ju modernare och trendigare en pryl är när den släpps desto snabbare åldras den vilket just Certina DS Cascadeur är ett lysande exempel på."
CertinaDSCascadeur.jpg
 

Weberg

Audemars
Det där är en Certina DS Cascadeur och jag älskar dom, har en i vitt.
Citerar mig själv från Certina tråden:
"Cascadeur är franska och betyder stunt driver på engelska och det är onekligen ett passande namn på Certinas hårdaste 90-tals ur. Certina DS Cascadeur lanserades i mitten av 90-talet och finns i flera olika färger både som kronograf och vanlig klocka. Modellserien lever fortfarande kvar så Certina träffade rätt med sin satsning på extra robusta och ungdomliga klockor. Personligen älskar jag dom tidiga varianterna där designen av urtavlorna är helknasig med omotiverade streck i olika färger. Troligtvis fick designavdelningen order om att göra något riktigt hypermodernt och fräckt. Problemet är att ju modernare och trendigare en pryl är när den släpps desto snabbare åldras den vilket just Certina DS Cascadeur är ett lysande exempel på."
CertinaDSCascadeur.jpg
Haha, väldigt bra sammanfattning. Det händer så mycket på den där tavlan att man blir alldeles snurrig. Love it!
 

mps

Cartier
Det där är en Certina DS Cascadeur och jag älskar dom, har en i vitt.
Citerar mig själv från Certina tråden:
"Cascadeur är franska och betyder stunt driver på engelska
CertinaDSCascadeur.jpg

Har för mig att det fanns en reklam där en herre på en motorcykel körde genom ett fönster.
Så klart endast möjligt iom att han hade en Cascadeur på armen.
 

Rolfen

Rolex
Har två Guillaume (en guldig och en silvrig) som passar här (borde vara tidigt 90-tal men kan även vara sent 80). Använder dom toksällan och dom är i stort sätt NOS, får för mig att försöka sälja dom ibland men hittills har jag alltid ändrat mig i sista stund. Har nog någon slags kärlek till dom i alla fall. :wideyed: Dom är inte speciellt upphetsande utan har en rätt typisk look för 80-90-tals dressur. Men det som gör dom lite kul är att dom drivs av ett Ronda 2538 micromotor automatverk som är en klassiker.
Guld.jpg


Silver.jpg
 

Weberg

Audemars
Har två Guillaume (en guldig och en silvrig) som passar här (borde vara tidigt 90-tal men kan även vara sent 80). Använder dom toksällan och dom är i stort sätt NOS, får för mig att försöka sälja dom ibland men hittills har jag alltid ändrat mig i sista stund. Har nog någon slags kärlek till dom i alla fall. :wideyed: Dom är inte speciellt upphetsande utan har en rätt typisk look för 80-90-tals dressur. Men det som gör dom lite kul är att dom drivs av ett Ronda 2538 micromotor automatverk som är en klassiker.
Guld.jpg


Silver.jpg
Aldrig sett dessa, underbart knasiga och - framförallt - barn av sin tid. :D
 

Weberg

Audemars
En klar favorit är min Mondia chronograph. Älskar designen som jag tycker placerar sig perfekt mellan Rolex Submariner och Zeniths El Primero "De Luca". Detta är den tidiga modellen med de raka visarna (istället för Mercedes) som är väldigt ovanlig och lika eftertraktad. När jag köpte denna var den 100% NOS och hade legat oanvänd sedan ny (t.o.m. sticker på bakboetten kvar). Eftersom den är så ovanlig har jag inte kunnat åldersbestämma den, men troligtvis cirka 1995. Tar gärna input här! Riktigt härlig kvalitet rakt igenom och hjärtat är det stabila Valjoux 7750.

IMG_20171011_171353.jpg
IMG_20171011_171320.jpg IMG_20171011_171311.jpg IMG_20171011_171529.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Här är min gamla Timex från mitten av 90-talet. Fick den av föräldrarna när jag gick på mellanstadiet och bar den tills jag började på gymnasiet och gummiarmbandet gick sönder. Hittade den i en byrålåda hos föräldrarna häromåret och ploppade i ett nytt batteri och smackade på ett rött perlon jag hade liggande. Ska dock byta spännet mot ett PVD så det matchar bättre. Får se om den får se lite action i helgen, då det är gaming helg för min del!
img_6032-jpg.586283

Tycker den gör sig knasigt bra på perlon!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag hade en snygg dykklocka under mitten på nittiotalet, minns tyvärr inte märket. Vridringen föll av väldigt lätt på den. Den var iaf snygg.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag kanske inte är helt med på att klockor från 90-talet hör hemma i vintage delen. Men vad fan, rolig tråd så jag kan nog leva med det :)

Men en klocka som verkligen är 90-tal för mig är GUL på kardborreband i skrikiga färger. Kommer ihåg att de var väldigt populära i mitten och första delen av 90-talet. Jag hade självklart en jag med men ingen anning vart den tog vägen.

I brist på egen bilder så lånar jag en bild av @Affe från en annan tråd har på KS, så ni andra kan se vad jag pratar om.
IMG_9736.PNG
 

Weberg

Audemars
Jag kanske inte är helt med på att klockor från 90-talet hör hemma i vintage delen. Men vad fan, rolig tråd så jag kan nog leva med det :)

Men en klocka som verkligen är 90-tal för mig är GUL på kardborreband i skrikiga färger. Kommer ihåg att de var väldigt populära i mitten och första delen av 90-talet. Jag hade självklart en jag med men ingen anning vart den tog vägen.

I brist på egen bilder så lånar jag en bild av @Affe från en annan tråd har på KS, så ni andra kan se vad jag pratar om.
IMG_9736.PNG
Japp, klassiker! Och efter att ha varit med på gympan några ggr så luktade tygbanden riktigt härligt av ingrodd svett...
 
Topp