• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En inblick i min klocklåda

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej!

Jag tänkte dela med mig lite av läget i klocklådan just nu. Det här inlägget kommer inte i närheten av de intressanta djupdykningarna i "Veckans klocka-serien", men jag hoppas att det ändå kan var av intresse för någon.

Jag har ingen direkt inriktning på mitt "samlande". Jag köper de klockor jag gillar och har råd med. Oftast är det spontana, känslostyrda köp och jag är inte en människa som funderar så mycket över referensnummer, urverk, vintage-patina etc. utan det som är snyggt och kul funkar för mig.

Först ett par kassa gruppbilder...
DSC_0142_zpsjsnummqu.jpg

DSC_0159_zpshxs9q7yt.jpg


Och sedan lite individuella nedslag...

Archimede
Den här köpte jag egentligen åt mig själv, men så en vacker dag på en Finlandsbåt hamnade den plötsligt på fruns arm och på den vägen är det. En riktig all-roundklocka som funkar riktigt bra på en dam med lite annat krims-krams på armarna. Det blir en lagom skön brytning mot den rena pilottavlan.
DSC_0181_zpswzlcvhg7.jpg


Certina Club 2000
Det här är min enda absoluta keeper i lådan. Den har jag ärvt efter min pappa som använde den här som semesterklocka på somrarna. Inte värd många kronor idag, men affektionsvärdet är enormt. Den har fått följa med på diverse resor genom Europa då jag inte velat skylta med dyrgripar. Min pappa reste i princip aldrig någonstans under sitt liv, så det känns lite extra bra att just den här klockan fått följa med till såväl Venedig som Barcelona, Amsterdam och andra trevliga ställen.
DSC_0186_zpsshihyloo.jpg


Universal Geneve
En Universal Geneve, kanske 40-tal? Inköpt på Gamla Klockor i Stockholm för några år sedan och den går löjligt perfekt trots sin ålder. En ganska liten rackare, typ 33mm men då jag inte är begåvad med några biffiga armar funkar den ändå rätt hyfsat.
DSC_0187_zpslgkqhrnf.jpg


MKII Stingray
Så den enda klocka jag fått av frun, en MKII Stingray. Fick välja ut den på Urtid för 7-8 år sedan och sätta ihop den konfiguration jag ville ha. Har inte använt den så mycket de senaste åren för jag har haft svårt att hitta sköna band till den, men mitt nya Hirsch Performance ändrar nog på den saken nu. Den är 42mm och därmed verkligen på gränsen för mina tändsticksarmar, men den breda bezeln gör att det trots allt funkar. Urtavlan blir ju rätt mycket mindre och i och med att det är mycket svart bärs den lite mindre. Den här klockan var också med på BB när min fru födde vår son, vilket gör att den ligger lite extra nära hjärtat.
DSC_0192_zpsflsafjp7.jpg


Speedbird III
Den här klockan använde jag mycket under en period: Eddie Platts Speedbird III. En tung och väldigt gedigen klocka som verkligen bevisar att kvalitet inte behöver kosta. Tror den går på typ 4000 nu och det är väldigt mycket klocka för pengarna. Armbandet påminner en hel del om IWC och är faktiskt grymt fint. Har läst någonstans att det är Kemmner som ligger bakom länken. Vet inte om det stämmer men skön är det i alla fall att ha på sig. Dessutom antimagnet för 80.000 A/m. Den har också en trevlig baksida som förutom den vanliga informationen om t.ex. vattentäthet också visar tillverkningsår, månad, och klockans individuella nummer, urverk och lite annat riktigt rejält graverat, så det nöts definitivt inte bort.
DSC_0193_zpslday24y3.jpg

DSC_0214_zpsbupjaqsm.jpg


Longines Conquest Heritage
Den här klockan gjorde mig nästan till en OWG. Jag bar den och ingen annan klocka under nästan fyra månader, vilket är rekord. När sommaren kom blev den rätt opraktisk, jag drog på mig en dykare och sedan var den sviten bruten. Men mycket trevlig är den. Den följer ju estetiskt rätt mycket efter Conquesten som kom 1957, men den här har ett vanligt ETA 2824-2, så det är en trygg, välbeprövad standardkonstruktion. Baksidan är lite speciell. Synd att man inte ser den så ofta.
DSC_0199_zpsmilt7oh7.jpg

DSC_0213_zpsve2fvwcn.jpg


Breitling Aerospace
Här en klocka som jag köpte för att använda som beater men den ska nu få lämna eftersom jag köpt på mig lite för mycket på sistone. En riktigt toolig klocka i titan som presterar och har i princip allt som behövs av en klocka. Vattenskydd, alarm, datum, kronograf, grym lume. Dessutom lätt som en fjäder tack vare titanet. Den är ju dock rätt speciell i designen. Fulsnygg tycker många. Jag kan nog hålla med även om jag varit väldigt förtjust i den under de månader jag ägt den.
DSC_0195_zpssmziopht.jpg


Sjöö Sandström Chronolink
Den här klockan hade jag suktat efter i några år när jag väl lyckades ropa in den på en auktion: Sjöö Sandström Chronolink. Digitalmodulen är väl kanske inte så mycket att hänga i julgranen, men den manuella delen är väldigt läcker. Tycker den ger nästan lite steampunk-känsla. Sportig och rejäl men ändå dressig tack vare sub-sekunden och strutsbandet. Förmodligen den klocka jag fått mest kommentarer om från icke-klockintresserade.
DSC_0202_zpsmk83hehl.jpg

DSC_0211_zpsdgboe49i.jpg

DSC_0078_zpsco8yfdwy.jpg


Breitling Chronomat
Denna Breitling Chronomat är mitt senaste inköp. Jag skrev ju lite om den tidigare, så den behöver nog ingen närmare presentation. En biffig blingklocka. Detaljkvaliteten är fin och man kan riktigt njuta av kontrasterna mellan guldet, den svarta tavlan, stålet, nivåskillnaderna på kronograferna etc. Dessutom vansinnigt bekväm att ha på armen.
DSC_0209_zps0h0gqlp3.jpg


Jaeger LeCoultre Reverso Grande Taille
Så sist, men inte minst - Jaeger LeCoultre Reverso Grande Taille. Denna klocka har varit min drömklocka i många år. Den behöver förstås inte heller någon närmare introduktion. En klassiker helt enkelt. Historiken, designen, auran. Den fullkomligt andas kvalitet och trygghet. Den är förmodligen raka motsatsen mot Chronomaten. Stilren, diskret, distinkt.
DSC_0206_zps63qiypcf.jpg

DSC_0219_zpsdcvaptwz.jpg

DSC_0217_zpsk2rwuegn.jpg

DSC_0041_zps8zaa0wn8.jpg


Ja, det var en liten inblick i min klocklåda såsom den ser ut denna fredagsförmiddag. Som ni märker är det inga superspeciella klockor. Inga regelmässiga samlarobjekt som de riktigt kräsna puristerna skulle vända sig om efter, men det är klockor som gör mig glad i vardagen. Och för mig är det just vardagsdelen det handlar om – att på morgonen stå och välja vilken klocka som ska få följa med under dagen, man funderar på vad man ska göra, är det kostym eller jeans, forskning och skrivande eller lekparken med sonen, hur ser vädret ut etc. etc.? Klockorna blir små kamrater som ger en extra liten dimension av glädje i tillvaron och det är väl därför jag fortfarande efter snart 15 år hänger på klockforum.

/Henrik
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
+1 på din Longines.
Om du planerar att avyttra Aerospacen så får du gärna hojta till :)
 

mega

Rolex
Fin och varierad samling. Gillar när det är strösslat med lite udda fåglar. Longinesen är hur läcker som helst.
 

Danken

Friends of KS
Tack för att du visar upp din samling! Det är väldigt kul och intressant att se vilka klockor folk har!
Reverson är definitivt den jag gillade mest i din samling.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack för alla glada tillrop! Intressant att se att det är sådan spridning i vilka av klockorna som gillas.

/Henrik
 
Topp