• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En juvel...

Camo00

Patek
Utgick ifrån att det var ett quartz-verk, men nej...

$_3.JPG


http://m.ebay.com/itm/111391282524?nav=SEARCH


Det kanske var betydligt vanligare än jag tror, men törs man gissa att dessa verk klarat tidens tand sämre än deras juveltäta släktingar?!

Är det nån som har en fungerande klocka med en juvel..?
 

Minuteman

Rolex
Har inte stött på så många med bara en juvel, däremot med t.ex 7 juveler.
Antagligen inte gjorda för att hålla i all evighet och därmed svårare att hitta i fungerande skick idag.
Att bara ha metall i lagringarna sliter givetvis mer på klockan, så förr eller senare går något sönder eller blir utslitet.
En bra fråga är var den enda juvelen i "din" klocka sitter? Är det i den övre balanslagringen (varför ingen i den undre?)
 

Onelund

Rolex
udda, har aldrig sett med bara en juvel, köpte ett reseur för ett tag sedan som hade 7 vilket jag tyckte var snålt.

buda hem så vi får se var den sitter
 

Warwian

Cartier
Jag har några liknande klockor i skrotlådan med mer eller mindre juvelprydda stiftankarverk (namnet på denna typ av verk). Exempelvis har jag exemplar med så väl 1 juvel som med 17 och 21 (!). Juvelerna som sitter i dessa fyller väl främst ett marknadsföringssyfte. Klockorna var, oavsett juvelantal, inte byggda för samma livslängd och tidhållning som dyrare ankarverk.
Dessa var den tidens billighetsklockor (tänk Ur&Penn) och många tycks just ha tagit formen av "dykarur" och härstamma från 70-talet. Värt att notera är att dessa "dykarur" ofta har kromade boetter och ofta är dykarur enbart till utseendet. Sannolikt tillverkades dessa som ett sista billigt mekaniskt alternativ till quartzklockorna och då passade dykar-stilen med anledning av dess popularitet.

De klockor som endast utrustades med en juvel bör mycket riktigt ha klarat tidens tand sämre än deras mer juvelprydda motsvarigheter. Jag har exempelvis hört vilda teorier om att värdet på dessa lär öka något enormt med åren, detta då helt enkelt inte många lär överleva i fungerade skick. Jag ställer mig dock tveksam till detta då de, trots deras något tveksamma verk, finns i överflöd.

Ytterligare något värt att nämna angående klockor med stiftankarverk är att Oris främst tillverkade sådana förr. Deras stiftankarverk höll dock en mycket högre kvalitet än ovannämnda.
 
C

China

Guest
Det finns en hel del urverk av låga grader, verket är ett Cattin C66 och tillverkat för den amerikanska marknaden. Låga grader har alltid funnits, men under 1960talet och den följande quartzkrisen så försökte allt fler tillverkare att tackla konkurrensen med billiga låggradiga mekaniska urverk. Med facit i hand en katastrofal strategi, men jag tycker att klockorna är historiskt intressanta.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Cattin_C66
 
Topp