• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klassisk "hjälp mig välja"-tråd... :)

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tjäna!

Då fyller man år idag då. Ännu ett år som har passerat. Och en perfekt ursäkt för att ge mig själv en födelsedagspresent! :)

Eftersom ni gillar att tipsa så tänkte jag be om lite input. ;)

Mina tankar är ännu inte helt samlade, men går ungefär såhär:
- Primärt funka på jobbet, då jag kör rena beaters på fritiden.
- Måste dock inte vara ren "dress", utan lite större/grövre funkar utmärkt. (Kör både SMP och Sub på jobbet idag)
- Dock gärna gå in under en skjorta, så helst inte bygga för mycket på höjden. Har testat en PO8500 som kändes för hög. Men det är ju också en fråga om proportioner.
- Har "bockat av" Omega, Rolex och IWC. Skulle gärna testa ett nytt märke. Har tex kikat på Panerai (har kollat på 512, men även 025), Zenith ElPrimero Chrono eller Tudor, kanske?
- Budget runt 50'. Säg 40-60 för att ge lite svängrum. Hela budgeten måste dock inte utnyttjas... ;)
- Siktar primärt på något beggat som är hyfsat värdebeständigt. Känner jag mig själv rätt är det inte omöjligt att den flippas. (Men man ska aldrig säga aldrig)

Får ni några roliga idéer? Jag behöver inspiration och tips! :)

Tack på förhand!

/R
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Grattis på födelsedagen!

Med hänsyn till det du skriver verkar du föredra sportigare klockor?
Jag tycker jaeger le coultre reverso GT hade passat in om du bara gillar estetiken. Om jag återkopplar till dina krav:
- Skulle funka utmärkt som jobbklocka!
- Dress men från början sportklocka, kanske sportdress?
- Går utan problem in under en skjorta.
- Nytt märke, men kanske för dressig?
- Passar budgeten som handen i handsken, ny.
- Beggad är den således under budget. Fördelen är att du då får en riktigt schysst klocka och kan komplettera den med något annat roligt, datejust kanske? Eller så köper du nytt för att få en närmre relation till klockan.

Än en gång grattis! :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Grattis!
Synd du bockat av, tycker annars att Omega AT med vit tavla och brunt kroko är riktigt vasst. Hur ställer du dig till fyrkantiga boetter? Tänker TAG Monaco eller JLT Reverso. Kanske en tank?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
JLC Ultra Thin Moon?

862490d1351563454-jlc-ultra-thin-moon-39-casual-piece-mutmoon393.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bra svar allihopa! Har kikat på IWC Inge 3227 (kul med inhouse), och tycker att den är fin, men lite väl stor. Nya tycker jag är ganska "själlös", på något sätt.

Jag har en fyrkantig B&M:
ha7yjuju.jpg


Gillar den, och känner därför inget riktigt sug efter en Monaco.

Däremot är en JLC Reverso faktiskt på radarn! Dock i så fall någon lite större/sportigare modell. Men är inte riktigt tillräckligt påläst för att veta vad den kan heta. Typ en sån här, kanske (fråga Google):
yhupy6yb.jpg


Inte helt logiskt kanske... :)
 

Sond

Patek
En JLC Reverso Duo eller en Grand Reverso Calendar. Även JLC Master Celendar är galet fin.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Grattis!

Vad är det för tjafs om att prova ett nytt märke? Nu när du sålt din Aquatimer får du ju lov att köpa en ny. Basmodellen (42mm) av den nya är riktigt elegant och ett klart steg i rätt riktning jämfört med de föregående modellerna. Pallra dig iväg till Krons och byt in din UTC mot den här:

IWC-Aquatimer-2014.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tipset om Reverso GT är väldigt bra. Det är en klocka som funkar till vad du än har på dig i stort sett, och som alltid kommer vara en odödlig klassiker på armen.
Utan tvekan det bästa JLC har att erbjuda, enligt mig. Köp.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Känns som att jag måste prova ett gäng Reversos. Finns ju många olika storlekar och modeller?

Någon som har tips på bra urmakare i Malmö med brett sortiment? Ser ut som att jag har någon timmes lucka eller så imorgon. Kommer att vara på Östra Kanalgatan, så gärna i närheten där... :)
 

Galaxy

Rolex
Känns som att jag måste prova ett gäng Reversos. Finns ju många olika storlekar och modeller?

Någon som har tips på bra urmakare i Malmö med brett sortiment? Ser ut som att jag har någon timmes lucka eller så imorgon. Kommer att vara på Östra Kanalgatan, så gärna i närheten där... :)


Jag tycker att Reverso GT är den bästa modellen rent storleksmässigt (se wristshot längre ned), och subsekunden är riktigt snygg. Snyggast blir den dock på brunt strutsläder.

reverso0257.jpg
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Hade panerai 24 (samma modell som 25 men i stål och med svart urtavla) och den va en grym beater! Enda kruxet med 24/25 är att dom inte slinker under en skjorta enkelt.
Om du vill ha en mer allroundklocka rekommenderar jag panerai luminor 000, 005, 111, 112 eller 176 som är mer allroundklockor och populära pannor och som inte kommer tappa nämnvärt i värde om du köper den beggad. Alternativt radiomir 210/183 om du vill ha lite tunnare allroundklocka.
Lycka till!
 

jabla

Sarlacc
Känns som att jag måste prova ett gäng Reversos. Finns ju många olika storlekar och modeller?

Någon som har tips på bra urmakare i Malmö med brett sortiment? Ser ut som att jag har någon timmes lucka eller så imorgon. Kommer att vara på Östra Kanalgatan, så gärna i närheten där... :)
Hukes säljer väl Reverso.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hade panerai 24 (samma modell som 25 men i stål och med svart urtavla) och den va en grym beater! Enda kruxet med 24/25 är att dom inte slinker under en skjorta enkelt.
Om du vill ha en mer allroundklocka rekommenderar jag panerai luminor 000, 005, 111, 112 eller 176 som är mer allroundklockor och populära pannor och som inte kommer tappa nämnvärt i värde om du köper den beggad. Alternativt radiomir 210/183 om du vill ha lite tunnare allroundklocka.
Lycka till!

Testade en 25:a och gillade tavlan, som hade lite mer liv än de vanliga svarta. Men som sagt, ingen diskret klocka direkt... ;) Testade även en 512:a, som är riktigt fin men som av någon anledning inte riktigt fick hjärtat att slå dubbelslag. Radiomirerna är riktigt snygga, lite rädd för att de blir för stora dock. Hade en IWC på 44mm som kändes bra, men precis på gränsen... :)
 
Känns som att jag måste prova ett gäng Reversos. Finns ju många olika storlekar och modeller?

Någon som har tips på bra urmakare i Malmö med brett sortiment? Ser ut som att jag har någon timmes lucka eller så imorgon. Kommer att vara på Östra Kanalgatan, så gärna i närheten där... :)

Huke på Baltzargatan sålde tidigare JLC, men slutade för ett tag sedan. Har man tur så kanske de har någon kvar undanstoppad i lagret som inte har blivit såld ännu.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Testade en 25:a och gillade tavlan, som hade lite mer liv än de vanliga svarta. Men som sagt, ingen diskret klocka direkt... ;) Testade även en 512:a, som är riktigt fin men som av någon anledning inte riktigt fick hjärtat att slå dubbelslag. Radiomirerna är riktigt snygga, lite rädd för att de blir för stora dock. Hade en IWC på 44mm som kändes bra, men precis på gränsen... :)

25an med sin "dotted dial" är superläcker men för mig vart det 24 iom att jag föredrar stål framför titanium.
Finns även 199 regatta (dotted dial + stål) som är en special edition och som är mkt svårare att få tag på om du är inne på det här spåret.
Radiomirerna är ganska bra avvägda i sin utformning trots storleken! Jag har en normal vrist på 17cm och har gått över mot 47 radiomir!
Här är några wristshots på min fd 183 (45mm):

BA550171-419E-4990-BD4E-93C94A5C4CE7-27295-00002BFD59826B70.jpg


wrist2_zpsa644ed7b.jpg


F1C1F6C1-4C49-46B5-93C4-58EFCDCDD226-18541-00001ABE55793A57.jpg


Ska bli kul att se vad du väljer till slut :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
199:an var ball! Upplevde dock inte 025:an som "för lätt" som titan annars kan kännas. Utan med bra tyngd ändå.

Såg den här i en tidning nyss:
2a5yvu3e.jpg


Gillar kontrasten mellan vit tavla, stram boett och brunt croco-strap! Gillar dock inte priset... :( Någon som har tips på något liknande som ligger mer i min prisklass? Finns det kanske äldre Hubbar med samma utseende?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Dagens uppdatering: var förbi Hukes på Baltzargatan. Mycket riktigt hade de några ensamma JLCs kvar i en frigolitlåda i kassaskåpet. Jag testade den enda Reverson de hade kvar, en Squadra med glasbaksida. Helt meningslöst om du frågar mig. Antingen vill jag ha en komplikation på baksidan, tex en andra tidszon. Eller så vill jag ha metall - så som det var från början. Dessutom hade den en konstig plastlänk som andades mer Triwa än Jaeger. Storleken var dock bra, kändes inte för stor. Men just den modellen var verkligen inte något för mig.

Jakten går således vidare! :)

I'll keep you guys posted.

Och ni får gärna fylla på med mer tips!
 
Topp