• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klocka till?

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nu har jag då äntligen kunnat skaffa det jag ville.Nämligen en ny PO 42 mm. Dock vill jag ha en klocka till som är mer åt det dressade hållet. Vill ha en aquaterra men budgeten till det finns inte nu. Kan en Certina Powermatic Limited vara nåt? Tycker den är snygg och inte så jäkla dyr.
 

max

Dancing Queen
Absolut, om du gillar designen så är det en bra klocka, dock tycker jag verkligen att du skall prova den först då "dressklockor" i dendär prisklassen ofta ser bättre ut på bild än i verkligheten. Vet inte om så är fallet med just denna, bara en generell varning.
Annars tycker jag precis som Zenith att väntan kan vara en klok idé, kanske köpa något beggat så spartiden inte blir så lång?
 

Belic

Cartier
Spara några månader till så köper du en äldre Aqua Terra Chrono av mig ;) Då har jag hunnit spara ihop till en ny PO 42mm :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Här kommer en bild. Osäkert om jag laddar upp på rätt sätt?
AiXlxjt.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Grymt fin! Den borde väl stävja hungern lite? Iofs vem är jag att rekommendera återhållsamhet. Jag hade det omvända problemet: dressare jag är nöjd med men ingen fritids/sportklocka och nu sitter jag här med en SUB. :woot:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag säger nog också att du kan vänta lite och "smälta" ditt nya inköp. Annars är en AT8500 ett bra val!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för era synpunkter. O andra sidan kommer min PO jobba flera dagar i veckan så min andra klocka kanske 1-2 dagar. Med det sagt så känns det lite onödigt att lägga ner för mkt pengar. Har provat både Certina och Tissot powermatic 80 idag. Certinan klart vackrast enligt mig. Dock lämnar ju lädret mer att önska. Kändes riktgt billigt. Men vad kan man begära för 6000kr? Kan ett alternativ vara en begagnad speedmaster med läderarmband?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för era synpunkter. O andra sidan kommer min PO jobba flera dagar i veckan så min andra klocka kanske 1-2 dagar. Med det sagt så känns det lite onödigt att lägga ner för mkt pengar. Har provat både Certina och Tissot powermatic 80 idag. Certinan klart vackrast enligt mig. Dock lämnar ju lädret mer att önska. Kändes riktgt billigt. Men vad kan man begära för 6000kr? Kan ett alternativ vara en begagnad speedmaster med läderarmband?

Gillar powermaticen med när jag testade, kändes inte heller 40mm stor (som tur är) och finishen var bra. Gillar den grå-silvriga tavlan bäst. Kan dock tänka mig att det är lite dåligt andrahandsvärde men å andra sidan inte sett någon begagnad (kanske inte en så populär modell/väldigt nöjda köpare). Hade jag vetat att jag skulle behålla den hade jag tyckt priset ändå var rimligt, men byta band behövs som du skrev ;)
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag är ju konservativ så dykare eller speedmaster på jobbet går bort i min värld. Men hursomhelst, skippa surrogatklockorna och slå till när du har tillräcklig cash. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JayJay

Rolex
Nu har jag då äntligen kunnat skaffa det jag ville.Nämligen en ny PO 42 mm. Dock vill jag ha en klocka till som är mer åt det dressade hållet. Vill ha en aquaterra men budgeten till det finns inte nu. Kan en Certina Powermatic Limited vara nåt? Tycker den är snygg och inte så jäkla dyr.
Grattis till din PO, tjusig. Generellt brukar det rekommenderas att man inte ska nöja sig med en kompromiss eller halvmesyr. Spara tills du har råd att köpa det du vill ha brukar vara devisen. Normalt sett håller jag med men en AT och den Certina du kikar på ligger ju så pass långt ifrån varandra att det inte förefaller vara aktuellt i omedelbar närtid. Klart du ska ha en klocka till. Själv tycker jag dock att Certinan är hyffsat tråkig, kanske en Orient WZ0011DV istället? Landar på ca 4500:- om du åker på momsen. Billigare än det du kikat på och jag tror också du får tillbaka mer om den senare säljs. Finns även med vit och blå tavla ref: WZ0021DV respektive WZ0031DV.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack för tipset Jay Jay. En AT lär det nog inte bli på ett bra tag. Orient klockorna var ju snygga med jag håller ändå Certinan limited högre, tror den passar mig. Oris kikar jag lite på oxå...;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omega Railmaster är lätt en av de snyggaste Omegorna, men det ska vara den gamla versionen och inte den sista som släpptes med det namnet.
 

KMS

Rolex
Har du kollat på tex Tissot Visodate, Longines Conquest, Seiko Sarb, OrientStar? För att inte nämna alla vintage godbitar du kan hitta för 6000. Bara en tanke.:)
 

Sond

Patek
Tack för era synpunkter. O andra sidan kommer min PO jobba flera dagar i veckan så min andra klocka kanske 1-2 dagar. Med det sagt så känns det lite onödigt att lägga ner för mkt pengar. Har provat både Certina och Tissot powermatic 80 idag. Certinan klart vackrast enligt mig. Dock lämnar ju lädret mer att önska. Kändes riktgt billigt. Men vad kan man begära för 6000kr? Kan ett alternativ vara en begagnad speedmaster med läderarmband?

En baggagnad Speedmaster är ALLTID ett alternativ..:D. Nackdelen är att du då inte har en klocka som är lite elegantare. Om man nu vill ha och behöver det.

Jag tycker inte alls man måste spara sig till man kan köpa det man drömmer om. Jag tycker till och med att det är sunt att inte köpa allt man drömmer om..:cigar:. Så var helt trygg i din jakt på en "billigare" klocka. Jag skulle kolla vintage av Omega. Häftigt med en stor ny dykare och en elegant dressera av samma märke.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
En Speddy till rätt pris och skick är det jag tror kommer passa mig bäst. Som några av er tipsade om så är de lite billigare klockrona så som Certinan lite enklare helt enkelt. Tror det kommer kännas naket att växla från PO till den. Bättre att satsa :happyhappy: på en Omega till
 
Topp