• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klockas historia?

fredrik

Omega
Har köpt och sålt en hel del klockor genom åren. Senaste tiden har certifikat varit ett krav men så trillade jag över en 16610 LV utan som jag ändå hämta hem.

När jag köper nytt är jag otroligt noga med alla papper och kan egentligen bara se mörka orsaker till varför sånt "försvinner". Slog mig att man kanske kunde bygga en tjänst där man registrerar sina klockor. Där kan man lägga in information om service, värdebevis osv. När man säljer klockan registrera man den nya ägaren och klockan får en historik över tid. Poängen är att nuvarande ägare inte ser historiken mer än att klockan är OK liksom. När man säljer kan man uppvisa en historiken för köparen som på så sätt får en ökad trygghet. Klockans historik är det viktiga. Bara nuvarande ägaren har tillgång till sina registrerade klockor.

Vet inte om där är någon poäng. Men jag skulle känna mig tryggare att möta upp för ett köp/byte om jag kan se att klockan är OK och även att säljaren är ok. Dvs. en digitalt goodguy / goodwatch register.

Inte helt klar med tanken men tänkte dels höra med er om där finns liknande/samma tjänster och om fler än jag ser ett behov av en sådan tjänst?
 

Norra

Panerai
Grym idé, aldrig tänkt på det. Tror inte att det finns ett liknande system.

Men tänk om man skriver in felaktiga uppgifter för att dölja skavanker eller att det kanske till och med är en kopia?

Känner nästan att någon opartisk kanske får intyga äkthet samt "besikta" innan registrering.

Annars en riktigt bra idé.
 

Sond

Patek
Har köpt och sålt en hel del klockor genom åren. Senaste tiden har certifikat varit ett krav men så trillade jag över en 16610 LV utan som jag ändå hämta hem.

När jag köper nytt är jag otroligt noga med alla papper och kan egentligen bara se mörka orsaker till varför sånt "försvinner". Slog mig att man kanske kunde bygga en tjänst där man registrerar sina klockor. Där kan man lägga in information om service, värdebevis osv. När man säljer klockan registrera man den nya ägaren och klockan får en historik över tid. Poängen är att nuvarande ägare inte ser historiken mer än att klockan är OK liksom. När man säljer kan man uppvisa en historiken för köparen som på så sätt får en ökad trygghet. Klockans historik är det viktiga. Bara nuvarande ägaren har tillgång till sina registrerade klockor.

Vet inte om där är någon poäng. Men jag skulle känna mig tryggare att möta upp för ett köp/byte om jag kan se att klockan är OK och även att säljaren är ok. Dvs. en digitalt goodguy / goodwatch register.

Inte helt klar med tanken men tänkte dels höra med er om där finns liknande/samma tjänster och om fler än jag ser ett behov av en sådan tjänst?
Jag tror du är inne på något här. Svårt att administrera dock.
 

fredrik

Omega
Det intressanta är; Hur vet du att du köpt en 16610LV och inte en 16610?
Alla klockor jag köper kollar jag idag hos ÅF. Kostar en del men värt det för att jag skall känna mig trygg. Är absolut ingen Rolex export men maxi dial, grön ring och historiken gör att jag känner mig ganska säker på att det är en LV. Men absolut säkerhet kommer jag känna först när klockan varit hos ÅF.
 

RDFG

Cartier
Bra idé! Har funderat i liknande (dock mer analoga) banor, att man vid nyköp får med någon typ av servicebok som man kan fylla i när/vart klockan köptes, när den servas, säljs vidare osv. Det blir väl i och för sig bara ytterligare en grej som mystiskt "försvinner" kanske.
 

David

Bödeln
Det intressanta är; Hur vet du att du köpt en 16610LV och inte en 16610?

Än så länge är väl prisskillnaden så försumbar att det är väsentligt dyrare att köpa tavla och vridringsinlägg än att sälja sin 16610 och köpa en 16610LV?

I övrigt är tanken god, men jag ser inte hur riktigt hur data i ett sådant register ska kunna vara tillförlitligt utan ett kontrollorgan av något slag.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Alla klockor jag köper kollar jag idag hos ÅF. Kostar en del men värt det för att jag skall känna mig trygg. Är absolut ingen Rolex export men maxi dial, grön ring och historiken gör att jag känner mig ganska säker på att det är en LV. Men absolut säkerhet kommer jag känna först när klockan varit hos ÅF.


En ÅF kan inte veta det heller om det är en 16610LN med maxitavla, grön vridring och stora minutvisaren. Certet är det enda sättet att garantera att det är en 16610LV.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Än så länge är väl prisskillnaden så försumbar att det är väsentligt dyrare att köpa tavla och vridringsinlägg än att sälja sin 16610 och köpa en 16610LV?

Säg inte det. Prisskillnaden kan vara uppemot 10.000 kr för 16610LN/LV. Delarna kan man nog få tag på för under 5k om man har rätt kontakter.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nu spammar jag men för att återgå till ursprungsämnet, detta kan endast fungera om alla verifikat i original scannas in i ett register.

Det faktum att någon skrivit in i ett register att service utfört är inte vatten värt om det inte kan styrkas med originalkvitto/cert.
 

_jonte

Patek
Idén är jättebra, och lyckas du bygga ett vattentätt system som inte går att bluffa och fuska i så kan det bli en hit. Dock låter det mycket svårt att lyckas med det. Gissar att du redan funderat en del på den biten, så berätta gärna vidare fredrik!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
En väldigt bra idé, tror väldigt många av oss här på forumet skulle använda sig av det. Jag skulle iallafall!
 

max

Dancing Queen
Bra idé, att kunna bifoga scanningar/bilder av kvitton vid servicar. Bilder under tiden och lite texter om strapatser skulle vara smidigt.
Även att kunna göra utdrag osv vore ju mycket bra. Sen bör varje ägare kunna välja om denne vill vara publik i ett eller fler led (alltså om ägarens namn skall synas för alla kommande ägare eller endast den första på tur).
Tänk på hur du utformar användaravtalen så att det inte blir tjaffs vid reklamationer osv.
 

fredrik

Omega
Bra idé, att kunna bifoga scanningar/bilder av kvitton vid servicar. Bilder under tiden och lite texter om strapatser skulle vara smidigt.
Även att kunna göra utdrag osv vore ju mycket bra. Sen bör varje ägare kunna välja om denne vill vara publik i ett eller fler led (alltså om ägarens namn skall synas för alla kommande ägare eller endast den första på tur).
Tänk på hur du utformar användaravtalen så att det inte blir tjaffs vid reklamationer osv.
Tack för feedback. Var först negativ till detta med att kunna ladda upp scanningar men inser att det ger ett ganska bra värde. Speciellt då den typen av dokument verkar försvinna mellan ägare.
Tänkte att ägandet skulle vara relativt stängt. Tänker att man t.ex. annonserar sin klocka här på klocksnack.se. Då kan man länka till klockan på ValidWatch.com. Där kan man få mer information om klockan men egentligen inte någon länk till ägaren. På så sätt kan man ha en ganska stor samling utan att annonsera det för hela världen. Där bör vara en typ av ägarvalidering. Så man kan på ValidWatch.com begära att få veta vem som äger klockan. En sådan begäran godkänns av ägaren per begäran. På så sätt kan man under begränsad tid (under försäljningen) styrka sitt ägande mot potentiella köpare.
I praktiken kan man över tid egentligen se vem som ägt vilken klocka. Även om jag inte är sugen på att den informationen skall vara öppen så inser jag att en klocka som sålts 3-4 gånger inom t.ex. klocksnack.se på ett eller annat sätt ger en trygghet för en potentiell köpare. Så får fundera mer över hur man framvisar historik utan att avslöja ägare.
 

max

Dancing Queen
Tack för feedback. Var först negativ till detta med att kunna ladda upp scanningar men inser att det ger ett ganska bra värde. Speciellt då den typen av dokument verkar försvinna mellan ägare.
Tänkte att ägandet skulle vara relativt stängt. Tänker att man t.ex. annonserar sin klocka här på klocksnack.se. Då kan man länka till klockan på ValidWatch.com. Där kan man få mer information om klockan men egentligen inte någon länk till ägaren. På så sätt kan man ha en ganska stor samling utan att annonsera det för hela världen. Där bör vara en typ av ägarvalidering. Så man kan på ValidWatch.com begära att få veta vem som äger klockan. En sådan begäran godkänns av ägaren per begäran. På så sätt kan man under begränsad tid (under försäljningen) styrka sitt ägande mot potentiella köpare.
I praktiken kan man över tid egentligen se vem som ägt vilken klocka. Även om jag inte är sugen på att den informationen skall vara öppen så inser jag att en klocka som sålts 3-4 gånger inom t.ex. klocksnack.se på ett eller annat sätt ger en trygghet för en potentiell köpare. Så får fundera mer över hur man framvisar historik utan att avslöja ägare.

Tror mer på att hålla det helt stängt, alltså att endast den nuvarande ägaren kan se alla uppgifterna och tidigare ägare kan se de uppgifter som fanns tillgängliga när denne ägde klockan men inte nytillkommen info.
Tidigare ägare borde även kunna göra förfrågan, så om de är sugna på att köpa tillbaks den så kan de skicka ett mail till nuvarande ägaren utan att se vem det är och sen kan nuvarande ägare välja att svara eller ej.

Koppling till annons är svårt, då gör man informationen publik vilket man kanske inte vill ha konstant. Tror att det bör hållas mer som en databas för ägarna att föra vidare vid köp än ett publikt register. Kanske kan man göra bilder publika för att publicera, kanske välja ut vissa delar och göra ett publikt utdrag till en annons men tror inte att hela historien skall outas då historiestöld skulle bli för enkel. Svårt vågspel.

Verifiering är även den svår eftersom ingen verifierar användaren i grunden. Det säger alltså bara att den personen har lagt upp klockan på sidan, inte att denne är den legitime ägaren. Har man ett led av 3-4 ägare så bildar det iof en viss "garanti" men jag vet inte hur det ses på, risken finns ju att folk jämställer med bilar och om de ser att en klocka haft 10 ägare kanske de ser det som något dåligt?
Att kunna välja att föra vidare ett nick i klockans historia istället för ett namn skulle ju kunna vara en idé. Kanske kunna välja att ta emot mail från framtida ägare vid frågor om klockan, även detta med dold mailadress.

Mycket att tänka på, lycka till med jobbet!
Tror att det kan bli en väldigt uppskattad tjänst!
 
Topp